Zvukový projekt 555.0

Zvuků pro parní lokomotivy mám v přípravě více. Prvním projektem, který šel už před časem na veřejnost, byly zvuky pro lokomotivu řady 555.0. Důvod nebyl jen ten, že modelů němek mám několik, ale také mě k tomu přiměli majitelé ozvučené verze lokomotivy 555.0259 od firmy Roco. Tovární zvuky totiž vůbec neodpovídají předloze, navíc jak jsem zjistil, téměř stejné zvuky jsou v modelu lokomotivy 18.201 . Je vidět, že výrobci to vůbec neřeší.

Moje zvuky jsou z lokomotivy 555.0153, nicméně záznamů provozních zahraničních muzejních němek je plný internet a je na nich slyšet zřetelný rozdíl, takže brzy k tomuto projektu přibudou další, počínaje mazutkou 555.3008

Zvukový projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je určena pro provoz se soupravou, druhá pro jízdy samotnou lokomotivou. Podrobný popis funkce je tady.

Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů motorových lokomotiv, k čemuž mě vedly poznatky z provozu na kolejišti. Člověk si tak nemusí vzpomínat, který zvuk je u kterého modelu na jaké funkci:-)

náhodné zvuky
F5 – přepínání sad
F28 – ztlumení zvuku

555.0

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 světla – rozšíření
F2 světla – rozšíření
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 přepínání sad – zátěž/bez zátěže
F6 odvodňovací ventily
F7 píšťala
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 píšťala krátká
F10 píšťala dlouhá
F11 píšťala vysoká krátká
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor
po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího
F17 šroubovka – svěšení
F18 šroubovka – odvěšení
F19 přikládání uhlí lopatou po 40 – 80s, pouze při stání
F20 skřípání okolků v oblouku
F23 trubka vlakvedoucího
F24 pískování
F28 ztlumení zvuků
pojišťovací ventily
po 180 – 255s

 

Na funkci F28 jsem nastavil ztlumení zvuků, to se hodí např. pro vjezd do tunelu, skryté části kolejiště, atd. Zvuk se plynule ztlumí.

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z uzavřené budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu. Na videu toto nastavení ještě není použito.

 

Tady je video:

 

Petr Smutek

10 komentářů na “Zvukový projekt 555.0”

  1. Václav Hrstka:

    Dobrý den, chtěl bych ozvučit mojí 555 od firmy Tillig v TT. Umístění dekodéru je v tendru. Repráček by se dal do prostoru strojvedoucího. Jaké jsou možnosti a kolik by to prosím Vás stálo?

    Děkuji za odpověď.
    Václav Hrstka
    6003 278 397

  2. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    to není problém, odpověď v e-mailu.

  3. Matlas Drahomír:

    Dobrý den, děkuji za radu při digitalizaci parní lokomotivy řady 365, kterou již mám v provozu. Rovněž já jako pan Hrstka bych chtěl ozvučit svojí 555.0 (Tillig) a tedy se rovněž ptám kolik by to stálo (jedná se o loko již s rozhratím 6 pin). Dále bych přivítal radu jak ozvučit starší parní lokomotivy německé řady 52, které dosud nemají digitální rozhraní, jedná se mě hlavně o osvětlení a zda by to fungovalo i v analogu.
    Již jsem si ozvučil parní loko 555.1 od Tilliga zvukovým dekodérem Zimo a repro jsem umístil do kotle, kde jsem zkrátil závaží o délku repro, kablíky jsem vedl z tendru přes kabinu přes vyrobený malý konektor (snad to bude pro někoho inspirací můžete se podívat na naše klubové stránky http://www.moldavacek.cz/prestavba-555-1-se-zvukem-v-tt/
    Děkuji za odpověď.
    Matlas Drahomír

  4. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    Ozvučení starších verzí modelu bez rozhraní bude asi stejná jako digitalizace, kterou jsem popsal v tomto článku:
    http://www.jacek-modely.cz/digitalizace-br52/
    Ještě mám tyto modely tři, takže až budu mít nějaký dekodér, napíšu článek i o tom.

    Více v e-mailu.
    Ta Vaše 555.1 je parádní

  5. anton homolka:

    Dobrý deň, mám od vás nahraný zvuku na páru 5 5 5.0 cez p.Dobroňa zo Žiliny.Zvuk je úžasný mám len jeden dotaz,zdá sa mi,že je veľa výfukov na jednu otáčku kolesa.Dá sa to neako nastaviť?

    Ďakujem s pozdravom anton homolka

  6. Jacek:

    Počet výfuků se musí doladit, zvukový projekt 555.0 mám vyladěný pro model Roco HO a Tillig TT, ale i u tady někdy počet výfuků nesedí, záleží na vinutí motoru. Výfuky se ladí v CV267, čím vyšší hodnota, tím nižší počet výfuků a opačně.

  7. Březina Jiří:

    Dobrý den,mám zájem o digitalizaci a ozvučení mojí 555 111 od Roco.Sdělte mi prosím zda je možné toto si u Vás objednat.děkuji za odpověď.Březina

  8. Petr:

    Dobrý den pane Smutku, 
    Dnes mi dorazil dekodér se zvuky. Hned jsem se dal do ozvučování 🙂 – Když se kontakty šestipinu ohnou do Z, tak se krásně do nové 555.0 od Tilliga vejde MX649N a s kostkou Zimo v kotli není z venku nic vidět.
    Musím Vám poděkovat, projekt je opět perfektní!!!!! 
    Krásný den přeje 
    Petr B

  9. Jan:

    Dobrý den,chtěl jsem se zeptat,bylo by možné nahrát zvuk 555.0153,děkuji za odpověd.

  10. Jacek:

    Dobrý den, viz e-mail.

Napsat komentář