Zvukový projekt 555.0

Článek o zvucích pro lokomotivy 555.0 vznikl již před 7 lety. Od té doby se změnilo mnoho, bylo proto třeba upravit text.

 

 

 

Aktualizace 29. 12. 2019

  • druhá verze zvuků 555.0153 z jiných nahrávek. Tento projekt je připraven i pro dekodéry řady MS
  • nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
  • pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
  • první verze zvuků 555.0153 přepracována do stejné podoby

 

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.

 

Přikládání uhlí

Zvuk přikládání uhlí je na pozici F1 spolu s nastavením výstupu FA1 pro světlo. Pokud se na tento výstup zapojí oranžová dioda, dá se to použít pro imitaci otevřených dvířek topeniště. Světlo koresponduje se zvukem.

Kompresor

V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 přikládání uhlí (zvuk aktivuje výstup FA1)
po 50 – 100s
F2  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5
 
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala vysoká 1  
F11 píšťala vysoká 2  
F12 píšťala “povolte brzdy úplně”  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 50 -110s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 odkalovač  
F25 trubka vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

model TT Tillig, HO Roco

 

Zvukové ukázky

555.0153 verze 1

       

555.0153 verze 2

       

BR 52.8 (52 8131)

   

video s původní verzí projektu, některé popisky neodpovídají aktuálnímu provedení: Petr Smutek

 

11 komentářů na “Zvukový projekt 555.0”

  1. Václav Hrstka:

    Dobrý den, chtěl bych ozvučit mojí 555 od firmy Tillig v TT. Umístění dekodéru je v tendru. Repráček by se dal do prostoru strojvedoucího. Jaké jsou možnosti a kolik by to prosím Vás stálo?

    Děkuji za odpověď.
    Václav Hrstka
    6003 278 397

  2. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    to není problém, odpověď v e-mailu.

  3. Matlas Drahomír:

    Dobrý den, děkuji za radu při digitalizaci parní lokomotivy řady 365, kterou již mám v provozu. Rovněž já jako pan Hrstka bych chtěl ozvučit svojí 555.0 (Tillig) a tedy se rovněž ptám kolik by to stálo (jedná se o loko již s rozhratím 6 pin). Dále bych přivítal radu jak ozvučit starší parní lokomotivy německé řady 52, které dosud nemají digitální rozhraní, jedná se mě hlavně o osvětlení a zda by to fungovalo i v analogu.
    Již jsem si ozvučil parní loko 555.1 od Tilliga zvukovým dekodérem Zimo a repro jsem umístil do kotle, kde jsem zkrátil závaží o délku repro, kablíky jsem vedl z tendru přes kabinu přes vyrobený malý konektor (snad to bude pro někoho inspirací můžete se podívat na naše klubové stránky http://www.moldavacek.cz/prestavba-555-1-se-zvukem-v-tt/
    Děkuji za odpověď.
    Matlas Drahomír

  4. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    Ozvučení starších verzí modelu bez rozhraní bude asi stejná jako digitalizace, kterou jsem popsal v tomto článku:
    http://www.jacek-modely.cz/digitalizace-br52/
    Ještě mám tyto modely tři, takže až budu mít nějaký dekodér, napíšu článek i o tom.

    Více v e-mailu.
    Ta Vaše 555.1 je parádní

  5. anton homolka:

    Dobrý deň, mám od vás nahraný zvuku na páru 5 5 5.0 cez p.Dobroňa zo Žiliny.Zvuk je úžasný mám len jeden dotaz,zdá sa mi,že je veľa výfukov na jednu otáčku kolesa.Dá sa to neako nastaviť?

    Ďakujem s pozdravom anton homolka

  6. Jacek:

    Počet výfuků se musí doladit, zvukový projekt 555.0 mám vyladěný pro model Roco HO a Tillig TT, ale i u tady někdy počet výfuků nesedí, záleží na vinutí motoru. Výfuky se ladí v CV267, čím vyšší hodnota, tím nižší počet výfuků a opačně.

  7. Březina Jiří:

    Dobrý den,mám zájem o digitalizaci a ozvučení mojí 555 111 od Roco.Sdělte mi prosím zda je možné toto si u Vás objednat.děkuji za odpověď.Březina

  8. Petr:

    Dobrý den pane Smutku, 
    Dnes mi dorazil dekodér se zvuky. Hned jsem se dal do ozvučování 🙂 – Když se kontakty šestipinu ohnou do Z, tak se krásně do nové 555.0 od Tilliga vejde MX649N a s kostkou Zimo v kotli není z venku nic vidět.
    Musím Vám poděkovat, projekt je opět perfektní!!!!! 
    Krásný den přeje 
    Petr B

  9. Jan:

    Dobrý den,chtěl jsem se zeptat,bylo by možné nahrát zvuk 555.0153,děkuji za odpověd.

  10. Jacek:

    Dobrý den, viz e-mail.

  11. Viktor:

    Moc díky za Vaši snahu a práci. Repro jsem dal přímo do popelníku, vyfrézoval díry do dna aby zvuk šel krásně ven. Je to pecka. Parádní síla.
    Projekt se mi moc líbí.

    Díky a hodně zdaru do další práce.

Napsat komentář