M 152.0 Roco

Nedávno jsem psal recenzi na model 810 od MTB, dnes jsem se mohl podívat na novinku M 152.0 od firmy Roco

K ozvučení a vyladění se mi na pár dní dostal jeden kousek, využil jsem toho k nafocení a sepsání několika postřehů než se vůz vrátí majiteli.

 

Celkový pohled

 

motorový vůz

 

 

 

 

 

 

vůz Baafx

 

 

Ozvučení

Model je nabízen jako analogový nebo digitální se zvukem. Ozvučený motorový vůz obsahuje integrovaný dekodér Zimo s autentickým zvukem. Pokud by někdo chtěl můj zvuk, je nejvhodnější řešení koupit si zvukovou verzi současně s přehráním u prodejce, viz zde 

Dodatečné ozvučení analogové verze nebude mít zdaleka plnohodnotné osvětlení a nepochybně by vyšlo dráž. Zvuková verze obsahuje navíc dva kondenzátory pro překlenutí výpadků proudu. Model po sundání z kolejí zvučí ještě sekundu.

 

O zvukovém projektu jsem psal již mnohem dříve, pro model Roco bylo třeba vyřešit funkce světel. Nastavil jsem je takto:

F0 – poziční světla

 

F1 – koncová světla

 

F2 – dálková světla

 

F3 – jedno nebo dvě poziční světla na obou čelech + poloviční rychlost

 

F4 – kabiny

 

F5 – interiér

 

Zvukové projekty budou vždy ve třech verzích, ČSD, ČD nebo ZSSK. Liší se pozice F12 a nastavení pozičních světel pro posun. Podrobný popis je tady a návod k modelu Roco zde

 
model HO Roco

 

Tovární projekt má rychlost nastavenou modelově, změřil jsem 78 km/h. Stejnou hodnotu jsem použil ve svém projektu, takže bude možno provozovat obojí v jedné soupravě.

Osvětlení přípojného vozu

Pro soulad s nastavením zvukového projektu je třeba přemapovat osvětlení interiéru na F5. Roco nabízí i samostatnou verzi vozu, pro ten je však třeba dokoupit dekodér. Uvedu proto i nastavení pro Zimo

CV35 – 40=0

CV430=5 (číslo tlačítka pro interiér, pro tovární zvuk hodnota 15)

CV432=2

CV434=2

 

Srovnání s MTB

 

No nevím, ale v případě modelu 810 mám dojem, že naprosto zbytečné chyby a odfláknutá příprava se MTB silně nevyplatily. Modely MTB měly oproti jiným výrobcům jedno plus v elektronice, ale tohle je s M 152.0 Roco pryč. Takhle se nechat převálcovat konkurencí a doslova od sebe odstřelit zákazníky…

 

Ještě srovnání s mojí zatím ještě chloubou, snad bude Kühn v TT jako Roco


 

 

A dokumentační video

 

 

Petr Smutek

Komentářů (18) na “M 152.0 Roco”

  1. Vojtěch Vorel:

    Dobrý den, děkuji za článek, je rozhodně potěšující, že se nepotvrdilo těch X fámů o funkcích. Chtěl bych se jenom zeptat, jak je to s osvětlením přípojného vozu? Konce jsou na každé straně na jedno tlačítko, nebo jako u motoráku závislé na směru? A je možné na přípojném voze rozsvítit bílé?
    Děkuji za odpověď.

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    koncovky svítí na F0 se závislostí na směru. Interiér je z výroby na F15. Bílé světla na žádné funkci nejsou, asi tam ani žádné diody nebudou, model jsem nerozebíral. Z pohledu uživatele je to dostačující, koncovky svítí spolu s pozičními na motorovém voze a interiér je na stejné pozici. U dvou nebo více vozů pak připadá v úvahu přeprogramování výstupů nebo prostě jiná adresa u každého vozu.
    Bílé světla u vozů obecně jsem za léta služby u ČD ani nikdy neviděl. U posunu se nepoužívají, kdo by se s tím zapínáním/vypínáním zdržoval. Uplatnění však mají u pravidelně sunutých vlaků.

  3. Michal Bednář:

    Zdravím a s dovolením se ptám, je odstín šedé na pojezdu a střeše správný? Není moc světlý? Nedokáži to posoudit, ale nenašel jsem foto reálného vozu s takto světlou šedou. Díky.

  4. Jacek:

    Ano, to je dle mě asi jediný nedostatek. Z výroby to byl odstín “šeď střední”, ten je na mém téčkovém modelu

  5. Vojtěch Vorel:

    Děkuji za odpověď. Je pravda, že já jsem bílé na přívěšáku jednou nebo dvakrát viděl, ale byla to opravdu výjimka. Co se týče nastavení, osobně považuju jako vhodnější mít motorák a přívěšák na jiné adrese, protože nebudu vždy jezdit s přívěšákem a je pak zbytečné, aby přívěšáku kdesi ve šturcu svítily konce. Ale to už je věcí každého, jak mu to bude více vyhovovat.
    Ještě jednou děkuji.

  6. Michal Tvrdý:

    Nemyslím si, že odtieň sivej je príliš svetlý. Porovnal som to z gorilou ACME, originál náter z výroby a zodpovedajúci vtedy platným náterom vozidiel (strecha, podvozky, spodok, obe vozidlá je prvá polovica 70-tych rokov). A odtieň je takmer identický na gorile aj na M152, dokonca sa mi zdá trošičku tmavši na M152. Ale to už by som musel hodnotiť nejakým prístrojom, nakoľko sa tie odtiene na daných modeloch líšia … Takže za mňa je sivá úplne OK …

  7. Michal Tvrdý:

    Jedna malá otázka na jaceka – keď ste to mali rozobraté, aké kondenzátory sú v motorovom vozni ? Mám analóg verziu a chcel by som tie kondíky doplniť popri digitalizácii (bez zvuku) … díky ….

  8. Jacek:

    Na modelu Acme je ta šedá taky poněkud světlejší, jak jsem psal výše, odstín z výroby je šeď střední, ve srovnání s mým modelem je znát rozdíl. Nicméně je to odstín ČSN a odstíny RAL nejsou stejné, jsou to tzv. ekvivalenty. Světlejší šedá na modelu je určitě přijatelnější než kdyby to bylo moc tmavé. Světlá se dá patinovat, obráceně to nejde. Za mě taky OK.

  9. Jacek:

    Model jsem nerozebíral, kvůli přehrání zvuků a ladění není třeba. Fotografie rozebraného modelu je na fóru modely.biz

  10. Michal Tvrdý:

    Prikláňam sa k názoru, že skôr ako u samotných výrobcov bude skôr problém s “kompatibilitou” odtieňov podľa vtedajších a dnešných noriem. Keď si zoberiem laminátku PIKO a šedé strechy nad stanovišťami rušňovodiča, tak je to cca to čo AMCE a Roco. A nezdá sa mi príliš pravdepodobné, že by sa traja výrobcovia naraz pomýlili v odtieni.
    Navyše, keď si pozriem monografiu ES499.0, tak na niektorých fotkách tá sivá pôsobí tmavšie, na niektorých svetlejšie. Na jednej fotke je nový náter zo ŽOS v štýle retro, a tam je tá sivá taká svetlá, že ju skoro nepoznať od tej krémovej (slonovej kosti) …. Takže ono tie odtiene budú stále na diskusiu u starších prevedení/náterov, lebo je to dlhé časové obdobie, normy sa menili, odtiene nemusia byť kompatibilné a potom ani farebné fotky z danej doby nemusia verne zobrazovať skutočnosť … novšie nátery podľa RAL už by tento problém mať nemali ….
    Pekný deň …

  11. Jacek:

    Dobrý den, z výroby je v motoru i vozu adresa “3”. Pro její změnu je třeba při programování dát na programovací kolej motor i vůz. Možná nebyl pouze kontakt (vůz je lehký) a adresa se zapsala jen do motorového vozu? Víc asi neporadím, s Multimausem už vůbec.

  12. Jozef Benko:

    Zdravím Vás, pred pár dňami mi dorazila očakávaná novinka od Roco M152. Vlastním doteraz len ovládanie LomausR3 a teda u novších modelov nemám možnosť vyvolať všetky povely. Keďže som sa v popise ovládania dekodéru dočítal, že M152 má až 26 doplňujúcich efektov požičal som si od kamaráta Multimaus a netrpezlivo si ich postupne skúšal. Keďže som nevedel vyvolať viac ako 20 povelov začal som podrobne študovať manuál Multimaus ale ani po tom som sa nedopracoval k tomu ako povely 21 a ďalej vyvolať, viete mi s tým poradiť ?
    Čo sa týka technického prevedenia, pojazdu a zvukov som s modelom spokojný až na jednu maličkosť kvôli ktorej som musel motorák rozobrať (alebo reklamovať) predná náprava nemala žiadnu vôľu kvôli čomu mala neplynulý prejazd zákrutami tak som trochu povolil skrutky pojazdu a už je to OK a zároveň videl dekodér s uvedením výrobcu ZIMO (odpoveď na dotaz Víta Heřmana).
    Ešte jeden poznatok ktorý ma prekvapil, objednal som si prevedenie s dekodérom a zvukom a prví krát som videl dekodér integrovaný v plošnom spoji motoráčiku, je to bežné alebo nový trend ?

  13. Igor:

    Mam problem, ze mi motorak prejazdom po roco vyhybkach skace, oproti inym loko ma mensie zarazky na kolesach a spadne z frogu, v tom momente sa nahodne stane, ze hasne.. nikto nemate problem na vyhybkach.

  14. LAURITZEN0311:

    Thank you!!1

  15. Vlado:

    Bylo by možné upravit projekt pro tratě Braník – Dobříš a Braník – Čerčany?
    O takový bych měl určitě zájem. Díky moc.

  16. Lengyel:

    Výška okolesníkov u tohoto modelu je cca 0,85mm, čo na bežných koľajniciach s výškou 2,5mm spôsobuje, že pri prejazde výhybkami koleso spadne na dno srdcovky a spôsobuje to buď vykoľajenie, alebo veľmi nekľudný prejazd (Piko A gleis). Lepšia situácia bude pravdepodobne pri koľajniciach s výškou 2,1, ale nemám to odskúšané. Musíme si zvykať, že modelovosť sa začína dodržiavať a nie je to vždy dobrá skúsenosť.

  17. Miloš:

    Pane zdravím. Pořídím-li tento model továrně ozvučený (jak doporučujete) a nechám si tam nahrát Váš zvuk, umožní pak ten “firemní” dekodér montáž digitálního spřáhla (přes šikovného pana Krupicu). Tentýž dotaz bych měl i na 810. Nebo raději koupit nedigitalizovaný a dle Vašeho doporučení dokoupit dekodér. Moc děkuji. Ozvučuji u Vás přes prodejce (IT Vlaky, Bekr ale i napřímo 🙂 a aktuálně přes Pardubický Mzsp Martin – Krupica)
    Děkuji za info…

  18. Jacek:

    Dobrý den,

    s instalací digitálních spřáhel se u zvukové verze nepočítá a pochybuji, že by se někomu chtělo zkoumat jak by se to dalo udělat, to by byla práce za trest a zásah do modelu, který se jaksi neslučuje se zárukou…
    S dodatečně ozvučeným modelem neporadím, má jen některé funkce světel a rozhraní plux16 neumožní mnoho.

Napsat komentář