M 152.0 Roco

Nedávno jsem psal recenzi na model 810 od MTB, dnes jsem se mohl podívat na novinku M 152.0 od firmy Roco

K ozvučení a vyladění se mi na pár dní dostal jeden kousek, využil jsem toho k nafocení a sepsání několika postřehů než se vůz vrátí majiteli.

 

Celkový pohled

 

motorový vůz

 

 

 

 

 

 

vůz Baafx

 

 

Ozvučení

Model je nabízen jako analogový nebo digitální se zvukem. Ozvučený motorový vůz obsahuje integrovaný dekodér Zimo s autentickým zvukem. Pokud by někdo chtěl můj zvuk, je nejvhodnější řešení koupit si zvukovou verzi současně s přehráním u prodejce, viz zde 

Dodatečné ozvučení analogové verze nebude mít zdaleka plnohodnotné osvětlení a nepochybně by vyšlo dráž. Zvuková verze obsahuje navíc dva kondenzátory pro překlenutí výpadků proudu. Model po sundání z kolejí zvučí ještě sekundu.

 

O zvukovém projektu jsem psal již mnohem dříve, pro model Roco bylo třeba vyřešit funkce světel. Nastavil jsem je takto:

F0 – poziční světla

 

F1 – koncová světla

 

F2 – dálková světla

 

F3 – jedno nebo dvě poziční světla na obou čelech + poloviční rychlost

 

F4 – kabiny

 

F5 – interiér

 

Zvukové projekty budou vždy ve třech verzích, ČSD, ČD nebo ZSSK. Liší se pozice F12 a nastavení pozičních světel pro posun. Podrobný popis je tady a návod k modelu Roco zde

 
model HO Roco

 

Tovární projekt má rychlost nastavenou modelově, změřil jsem 78 km/h. Stejnou hodnotu jsem použil ve svém projektu, takže bude možno provozovat obojí v jedné soupravě.

Osvětlení přípojného vozu

Pro soulad s nastavením zvukového projektu je třeba přemapovat osvětlení interiéru na F5. Roco nabízí i samostatnou verzi vozu, pro ten je však třeba dokoupit dekodér. Uvedu proto i nastavení pro Zimo

CV35 – 40=0

CV430=5 (číslo tlačítka pro interiér, pro tovární zvuk hodnota 15)

CV432=2

CV434=2

 

Srovnání s MTB

 

No nevím, ale v případě modelu 810 mám dojem, že naprosto zbytečné chyby a odfláknutá příprava se MTB silně nevyplatily. Modely MTB měly oproti jiným výrobcům jedno plus v elektronice, ale tohle je s M 152.0 Roco pryč. Takhle se nechat převálcovat konkurencí a doslova od sebe odstřelit zákazníky…

 

Ještě srovnání s mojí zatím ještě chloubou, snad bude Kühn v TT jako Roco


 

 

A dokumentační video

 

 

Petr Smutek

29 komentářů na “M 152.0 Roco”

  1. Vojtěch Vorel:

    Dobrý den, děkuji za článek, je rozhodně potěšující, že se nepotvrdilo těch X fámů o funkcích. Chtěl bych se jenom zeptat, jak je to s osvětlením přípojného vozu? Konce jsou na každé straně na jedno tlačítko, nebo jako u motoráku závislé na směru? A je možné na přípojném voze rozsvítit bílé?
    Děkuji za odpověď.

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    koncovky svítí na F0 se závislostí na směru. Interiér je z výroby na F15. Bílé světla na žádné funkci nejsou, asi tam ani žádné diody nebudou, model jsem nerozebíral. Z pohledu uživatele je to dostačující, koncovky svítí spolu s pozičními na motorovém voze a interiér je na stejné pozici. U dvou nebo více vozů pak připadá v úvahu přeprogramování výstupů nebo prostě jiná adresa u každého vozu.
    Bílé světla u vozů obecně jsem za léta služby u ČD ani nikdy neviděl. U posunu se nepoužívají, kdo by se s tím zapínáním/vypínáním zdržoval. Uplatnění však mají u pravidelně sunutých vlaků.

  3. Michal Bednář:

    Zdravím a s dovolením se ptám, je odstín šedé na pojezdu a střeše správný? Není moc světlý? Nedokáži to posoudit, ale nenašel jsem foto reálného vozu s takto světlou šedou. Díky.

  4. Jacek:

    Ano, to je dle mě asi jediný nedostatek. Z výroby to byl odstín “šeď střední”, ten je na mém téčkovém modelu

  5. Vojtěch Vorel:

    Děkuji za odpověď. Je pravda, že já jsem bílé na přívěšáku jednou nebo dvakrát viděl, ale byla to opravdu výjimka. Co se týče nastavení, osobně považuju jako vhodnější mít motorák a přívěšák na jiné adrese, protože nebudu vždy jezdit s přívěšákem a je pak zbytečné, aby přívěšáku kdesi ve šturcu svítily konce. Ale to už je věcí každého, jak mu to bude více vyhovovat.
    Ještě jednou děkuji.

  6. Michal Tvrdý:

    Nemyslím si, že odtieň sivej je príliš svetlý. Porovnal som to z gorilou ACME, originál náter z výroby a zodpovedajúci vtedy platným náterom vozidiel (strecha, podvozky, spodok, obe vozidlá je prvá polovica 70-tych rokov). A odtieň je takmer identický na gorile aj na M152, dokonca sa mi zdá trošičku tmavši na M152. Ale to už by som musel hodnotiť nejakým prístrojom, nakoľko sa tie odtiene na daných modeloch líšia … Takže za mňa je sivá úplne OK …

  7. Michal Tvrdý:

    Jedna malá otázka na jaceka – keď ste to mali rozobraté, aké kondenzátory sú v motorovom vozni ? Mám analóg verziu a chcel by som tie kondíky doplniť popri digitalizácii (bez zvuku) … díky ….

  8. Jacek:

    Na modelu Acme je ta šedá taky poněkud světlejší, jak jsem psal výše, odstín z výroby je šeď střední, ve srovnání s mým modelem je znát rozdíl. Nicméně je to odstín ČSN a odstíny RAL nejsou stejné, jsou to tzv. ekvivalenty. Světlejší šedá na modelu je určitě přijatelnější než kdyby to bylo moc tmavé. Světlá se dá patinovat, obráceně to nejde. Za mě taky OK.

  9. Jacek:

    Model jsem nerozebíral, kvůli přehrání zvuků a ladění není třeba. Fotografie rozebraného modelu je na fóru modely.biz

  10. Michal Tvrdý:

    Prikláňam sa k názoru, že skôr ako u samotných výrobcov bude skôr problém s “kompatibilitou” odtieňov podľa vtedajších a dnešných noriem. Keď si zoberiem laminátku PIKO a šedé strechy nad stanovišťami rušňovodiča, tak je to cca to čo AMCE a Roco. A nezdá sa mi príliš pravdepodobné, že by sa traja výrobcovia naraz pomýlili v odtieni.
    Navyše, keď si pozriem monografiu ES499.0, tak na niektorých fotkách tá sivá pôsobí tmavšie, na niektorých svetlejšie. Na jednej fotke je nový náter zo ŽOS v štýle retro, a tam je tá sivá taká svetlá, že ju skoro nepoznať od tej krémovej (slonovej kosti) …. Takže ono tie odtiene budú stále na diskusiu u starších prevedení/náterov, lebo je to dlhé časové obdobie, normy sa menili, odtiene nemusia byť kompatibilné a potom ani farebné fotky z danej doby nemusia verne zobrazovať skutočnosť … novšie nátery podľa RAL už by tento problém mať nemali ….
    Pekný deň …

  11. Milan JARINA:

    Dobrý deň. Chcem sa spýtať, kde robím chybu, keď mi prívesný vozeň vôbec nesvieti (vonkajšie svetlá, ani vnútorné osvetlenie), pritom motorák M152, ČSD, H0 je funkčný. Pri úvodnom nastavovaní a zadávaní na ROCO multiMAUSe som mal zapojené oba spolu (motorák aj prívesný vozeň) na samostatnej koľaji. V návode ale nikde nie je uvedené, ako nastaviť osvetlenie prívesného vozňa, je tam iba veta: “Oba vozy jsou přednastaveny na adresu 3, a mohou tak být ovládány i společně”. Za odpoveď vopred veľmi pekne ďakujem a želám Vám veľa úspechov vo Vašej veľmi záslužnej práci v prospech všetkých modelárov.

  12. Jacek:

    Dobrý den, z výroby je v motoru i vozu adresa “3”. Pro její změnu je třeba při programování dát na programovací kolej motor i vůz. Možná nebyl pouze kontakt (vůz je lehký) a adresa se zapsala jen do motorového vozu? Víc asi neporadím, s Multimausem už vůbec.

  13. Milan JARINA:

    Ďakujem za odpoveď. Tak odstránim adresu z Roco Multimausu a pokúsim sa to celé naprogramovať nanovo. S pozdravom Milan J.

  14. Milan JARINA:

    Motorák M152 ROCO s prívesným vozňom som opäť nanovo naprogramoval v Multimause a zasa funguje iba motorák. Nevedel by mi niekto v tejto veci poradiť ? Už mi zostáva asi iba reklamácia, prívesný vozeň je nefunkčný (nesvieti vnútorné osvetlenie ani žiadne vonkajšie svetlá). Ďakujem za prípadnú radu. S pozdravom M.J.

  15. Vít Heřman:

    Dnes jsem tuto soupravu zrovna zprovozňoval (Zvuky JACEK jsou pecka!). Nevím, čemu říkáte, že jste přívěsný vůz “naprogramoval” do Multimausu. Jedna věc je přidat lokomotivu do Multimausu a druhá věc je naprogramovat vozidlo zápisem CV. Jsou podle mne jen dvě možnosti, proč to nefunguje. Buď ovládáte vůz na špatné adrese (měla by z výroby být stejná jako motoráku, tedy “3”) nebo se jedná o závadu. Zkuste toto: Dejte POUZE přívěsný vůz na kolej, všechny ostatní vozy odstraňte. V multimausu zvolte režin PROGRAMOVANI->ZADAT CV->1->3. (Musí být na Multimausu globálně nastaven režim programování POM, jinak se nastavení neprovede). Korektní zápis se krom absence chybové hlášky projeví nejspíš i krátkým probliknutím vozu. Pak klávesou STOP vyskákejte opět do výběru lokomotiv a vyberte vozidlo na adrese 3 (tu by teď měl mít motorák i přípojný vůz). Nyní klávesou 5 (pokud máte ozvučení JACEK) lze zkusit zapnout vnitřní osvětlení a klávesou “světlo” zapnout koncové osvětlení. To se navíc přepíná ve směru jízdy.

  16. Milan JARINA:

    Ďakujem Vám pán Vít Heřman. Aj samostatné naprogramovania prívesného vozňa som samozrejme skúsil viac krát, raz sa stalo, že červené svetlá na jednej strane svietili cca 5 sekúnd, ale potom zhasli a viac nič. Samozrejme, že okrem adresy som zadal aj rovnaké CV (inak by nebol funkčný ani motorák). Zvuk zatiaľ od pána Smuteka nemám, iba pôvodný ROCO. Určite skúsim ešte Vami odporučenú možnosť cez režim PROGRAMOVANI…ešte raz ďakujem za radu. Potom dám vedieť, ako to dopadlo.
    S pozdravom M.J.

  17. Vít Heřman:

    Není zač. Tak pak ale vypadá na poruchu dekodéru (jestli světla svítila a najednou sama zhasla a nic). O jak citlivou součástku se jedná je zajímavé pojednání zde: http://www.jacek-modely.cz/niceni-dekoderu.

  18. Milan JARINA:

    Ďakujem za odpoveď. Práve teraz som sa tomu zasa venoval. V mojom Multimause mám zadaných 10 adries rôznych lokomotív. Motorák M152 som mal uložený na adrese 11, CV som tiež nastavil na 11, ale nakoľko ten prívesný vagón stále nesvietil, tak som adresu motoráka resetol funkcoiu MENU+8 do továrnych-výrobných hodnôt. Ozval sa zvukový signál, zrejme potvrdenie zmazania. Ale zistil som, že motorák a prípojný vozeň fungujú na adrese 3, kde mám pôvodne uloženú parnú lokomotívu. Motorák je tu plne funkčný a na prípojnom vozni funguje iba vnútorné osvetlenie. Vonkajšie svetlá sa na ňom žiadnou funkciou nedajú zapnúť. Takže všetko som to asi zavinil ja, nesprávnou obsluhou a nastavovaním v Multimause. A to som chcel dnes zájsť k predajcovi na odovzdanie k reklamácii. Vôbec neviem, ako ďalej.

  19. Vít Heřman:

    Mám dotaz k vašemu ozvučení na M152 ROCO. Volnoběh po stisku F6 naběhne asi za 8 vteřin (z plných otáček). Přijde mi to i tak až příliš dlouho.

  20. Vít Heřman:

    Tak to jste trochu dále, jestli funguje vnitřní osvětlení. Nevím, proč jste programoval motorák, když potřebujete řešit přípojný vůz. Takto jste na nejlepší cestě si všechno rozhodit 🙂 Hlavně nepodlehnout panice a chaosu. Nyní bych postupně oba vozy (POSTUPNĚ!) nastavil na adresu 11: PROGRAMOVANI->ZADAT CV->1->11. Poté ověřil, že u přípojného vozu funguje alespoň to vnitřní osvětlení. Ještě jsem chtěl napsat, že koncové osvětlení svítí relativně slabě a má hodně malý pozorovací úhel. Už jsem na fóru četl, že to někomu nesvítilo a nakonec se zjistilo, že vagonek svítí, jen byl špatně vidět.

  21. Jacek:

    F6 je funkce dekodéru, nikoliv vlastnost zvuků. Chová se to u všech projektů stejně. Při stisku tlačítka se přehraje doběh z aktuálního stupně. Pokud to však stisknete ve fázi rozběhu do otáček, nejdřív se přehraje rozběh a pak doběh.

  22. Vít Heřman:

    Děkuji za odpověď. Tak to tomu přesně odpovídá. Volnoběh naběhne za naprosto totožnou dobu, jako případný “doběh” vozidla při kompletní brzdné sekvenci na 0. Mohu se ještě zeptat, jaký dekodér ROCO M152 vlastně obsahuje? V návodu ROCO je, že Motorolu, ale zakoupil jsem soupravu s Vaším projektem projektem a mám za to, že ten je určen výhradně pro ZIMO. Krom toho existuje video zvukového projektu od ROCA zde: https://www.youtube.com/watch?v=TYcSxzQm35Y&t=67s Možná tam s tím volnoběhem pracuje hodně šikovně strojvedoucí, ale vypadá to, že reakce jsou rychlejší. Možná je to ale dáno jen odlišnou výběhovou křivkou u vašeho projektu a originálního nastavení. A do třetice jsem se chtěl zeptat (sice nechci to teď dělat), zda je případně možné při nahraném vašem projektu obnovit plně originální projekt. Jinak moc díky za Vaši činnost a projekty které děláte.

  23. Jacek:

    Snažím se dělat co nejreálnější zvuky. Jaká je nahrávka, takový je výsledný zvuk. Doběh u tohoto projektu je z plných otáček cca 5 sekund. U projektu 810.292 jsou to 3 sekundy, u 810.550 7 sekund. Prostě takto strojvedoucí hýbal kontrolérem. Je třeba porovnávat to se zvukem skutečného vozu, nikoliv s továrním projektem. Stejně tak je třeba ty funkce používat smysluplně, tzn. v tomto případě nezapínat volnoběh při rozjezdu. Pak to bude hrát nesmyslně, ale to není chyba zvuku.

    Nicméně projektů je na výběr snad pět a další vznikají. Každý si může nebo taky nemusí vybrat co se mu líbí.
    Dekodér je samozřejmě Zimo, snad je to zmíněno i v článku, nahráním projektu se předchozí obsah smaže. Jen podotýkám, že v tomto směru nepříjímám žádné reklamace.

  24. Milan JARINA:

    Ďakujem Vítovi Heřmanovi za odpoveď. Potom napíšem, ako to dopadlo.

  25. Vít Heřman:

    Ok, tak to mám nejspíš projekt 810.550. Ani nepředpokládám, že by to bylo na reklamaci. Každopádně by tam tedy šlo případně nahrát projekt 810.292. Konec konců dokud si to člověk neosahá, tak stejně neví. Já jsem zvukový projekt přihodil tak nějak automaticky v e-shopu, ani ta žádný výběr projektu nebyl. A i kdyby byl, tak bych se teoreticky stejně těžko správně rozhodnul, protože nevím, jak s vozidlem bude podle mého pocitu “hrát”. Na volnoběh se nerozjíždím, celou dobu mluvím o dlouhém náběhu volnoběhu při stabilizovaném výkonu i rychlosti. Třeba Singrovka přechází do volnoběhu i automaticky při snížení rychlosti a za mne dostatečně rychle.

  26. Jacek:

    Je to 564, jiné verze pro Roco zatím nejsou. Nicméně srovnáváte nesrovnatelné. Funkce volnoběhu je prostý příkaz, který dekodéru řekne, že má přehrát všechny zvuky doběhu mezi aktuálním stupněm až na nulu, tedy volnoběh. U 810 se z max. rychlosti jedná o 7 souborů, kdežto u singrovky jsou jen čtyři a ještě o dost kratší. Při rozjezdu 810 zařadí nejdřív druhý stupeň, potom druhý blokovaný, přičemž zvuk motoru se znatelně změní. A v této fázi trvá další rozběh do další fáze okolo 5 sekund. Pokud v této části rozjezdu, která Vám může připadat už beze změny, použijete volnoběh, bude to reagovat se zpožděním.
    Je to daň za reálné chování a řazení stupňů, které u továrních zvuků zcela chybí. V tom případě si nechte radši nahrát zvuky Artol, které mají jen volnoběh a plný výkon. Ale ten doběh tím pádem trvá ani ne sekundu.

    Soubory doběhu jsem zkusil zkrátit, podařilo se mi umazat asi 3 sekundy, obávám se, že to ale nevyřeší Váš problém.

  27. Vít Heřman:

    Já si myslím, že to naopak perfektně může řešit můj problém. Narozdíl od Artola, kde bych musel zcela obětovat reálné sekvence. Já tu funkci volnoběhu pochopil už při vašem prvním vysvětlení. Srovnávám s plným vědomím toho, že kompromisy mezi realitou zvuků a ovládáním jsou nutné. Např. mi píšete o tom, že jsem nejspíš ani nerozeznal uchem celou fázi rozběhu. Takže by teoreticky mohlo být výborným kompromisem něco trochu pokrátit, aby nějaká opravdu finesa nebránila jiné dost podstatné funkci, tedy v tomto případě práci s volnoběhem při reálném ovládání. Prosím berte to jako odezvu k vlastnímu uvážení, nikoli jako kritiku nebo dokonce požadavek na reklamaci. S těmi projekty jsem byl trochu zmaten. Teď už nerozumím jen tomu, že na Youtube u modelu od Roca máte video, kde brzda zní jinak, podle mne typičtěji nekvílivým způsobem. Kdežto v 564, stejně jako u mne brzda skřípe. Osobně bych mnohem radši to, co máte na videu. Jedná se z mého pohledu zcela typický zvuk pro 810, alespoň podle mé zkušenosti obyčejného pasažéra a mám ho s 810 hodně spojený.

  28. Jozef Benko:

    Zdravím Vás, pred pár dňami mi dorazila očakávaná novinka od Roco M152. Vlastním doteraz len ovládanie LomausR3 a teda u novších modelov nemám možnosť vyvolať všetky povely. Keďže som sa v popise ovládania dekodéru dočítal, že M152 má až 26 doplňujúcich efektov požičal som si od kamaráta Multimaus a netrpezlivo si ich postupne skúšal. Keďže som nevedel vyvolať viac ako 20 povelov začal som podrobne študovať manuál Multimaus ale ani po tom som sa nedopracoval k tomu ako povely 21 a ďalej vyvolať, viete mi s tým poradiť ?
    Čo sa týka technického prevedenia, pojazdu a zvukov som s modelom spokojný až na jednu maličkosť kvôli ktorej som musel motorák rozobrať (alebo reklamovať) predná náprava nemala žiadnu vôľu kvôli čomu mala neplynulý prejazd zákrutami tak som trochu povolil skrutky pojazdu a už je to OK a zároveň videl dekodér s uvedením výrobcu ZIMO (odpoveď na dotaz Víta Heřmana).
    Ešte jeden poznatok ktorý ma prekvapil, objednal som si prevedenie s dekodérom a zvukom a prví krát som videl dekodér integrovaný v plošnom spoji motoráčiku, je to bežné alebo nový trend ?

  29. Milan JARINA:

    Tak už aj u mňa je všetko v poriadku. Motorák M152 ČSD s prívesným vozňom sú plne funkčné. O spoluprácu som požiadal môjho predajcu a bez jeho skúseností by sa to nepodarilo. Všetko bolo nutné nastaviť cez centrálu Roco Z21, ja mám iba starší typ “MultimausROCO” a preto sa mi to nedarilo spojazdniť. Pritom v návode je uvedené, že nastavenie je možné, okrem iného aj v “MultimauseROCO”.

Napsat komentář