Dekodéry MS a mechanický přenos výkonu

Dekodéry MS neumějí mechanický přenos výkonu, tedy laicky cokoliv s mechanickou převodovkou a řazením převodových stupňů.

V manuálu Zimo je to slibováno až od sw. verze 5.0. Jenže aktuální vývoj si vyžádal číslování v tisícinách, 4.229, 4.237, 4.241, 4.250… S četností zveřejňování to vypadá tak na 20 let.

 

 

Druhá věc je původní provedení mechanického přenosu v MX projektech, které je značně nedokonalé a nevyladěné. I proto není snaha toto pouze zkopírovat do sw. dekodérů MS.

Ale co s tím?

Někteří modeláři dokonce v Zimo dostali odpověď „nyní nelze, ale pan Smutek si poradí“. Ale pochopili to tak, že se ráno zeptají a odpoledne ze mě vypadne projekt.

Druhou skupinou jsou uživatelé nebo prodejci, kteří si sami nahrají kódový projekt. Ti se neptají na nic, ale potom „reklamují“, že MX projekt nefunguje v dekodéru MS. Koho by taky napadlo, že to bude fungovat, když se v návodech jasně píše o typu dekodéru. Jenže mají svůj model nějakého Hurvínka s dekodérem MS a zvuk v nedohlednu. Takže se neustále někdo ptá nebo připomíná

Tento článek tak píšu spíš proto, aby bylo jasné co to obnáší.

Už kdysi jsem si poradil s hydromechanickým přenosem u projektů 810, 814, 840 a 842, oproti běžným projektům to vyžaduje komplexnější nahrávky. U mechanického přenosu musí být navíc nahrávka v zátěži a v různých fázích rozjezdu. Motor mění otáčky podle rychlosti.

 

Součástí je pak upravená rozjezdová křivka a nastavení zvuků podle ní. Tuto hlavní věc staré MX projekty uměly

 

Níže ukázky hotových vzorků. Nechová se to na 100% jako mechanický přenos, neumí to plynule podřadit a má to pár nedokonalostí. Na druhé straně to nemá plno nedokonalostí původních MX projektů, fungují všechny skripty a vychytávky obvyklé u všech dosavadních projektů

Bylo možné např. použít zvuk zasyčení spojky při řazení, ale také při vyřazení funkcí výběhu F6. U M 131.1 je studený start, při F19 je start teplý.

Oproti původním MX projektům funguje i poloviční rychlost, dvě sady zvuků a mnoho dalšího. Rohodl jsem se proto tyto nové projekty exportovat i pro MX dekodéry.

 

M 131.101

     

M 131.1546

     

 

 

T 212.0555

     

 

jeden starý projekt na přání. Tady už s výsledkem spokojený nejsem, ale bez nových nahrávek to lepší nebude

MUV 69

     

 

Otázkou jsou staré projekty M 275.1 a M 120.417, jejich úprava by byla velmi náročná, ne-li nemožná.

 

DALŠÍ FUNKCE

 

Světla při startu

Skriptem je nastaveno pohasnutí světel při startu motoru. Úroveň jasu se dá upravit v CV192

 

F6 – výběh

Po zapnutí F6 zvuk motoru přejde na volnoběh. Zároveň je zablokovaná akcelerace, je možné pouze zpomalovat a zastavit. Vypnutím F6 je rozjezd opět možný včetně odpovídajících zvuků.

Tato závislost funguje pouze se zapnutými zvuky F8.

 

Zvuk dobrzdění

V závislosti na rychlosti při zpomalení a navolené sadě zátěž/bez zátěže se při zastavení přehrají různě výrazné zvuky dobrzdění. Hlasitost těchto zvuků je v CV981. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

F20 – broušení okolků v oblouku

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující jízdu obloukem. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV985.

 

F24 – zvuky tratě

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující hluk jízdy po kolejích. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV986.

 

Zvuky brzdičů

Při zpomalení se přehraje syčení brzdičů, zabrzdění a odbrzdění. U sady „zátěž“ je to zvuk průběžné brzdy, při sadě „bez zátěže (F19) je to zvuk přídavné brzdy. Hlasitost je v CV984. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

 

Projekty i s návodem budou ke stažení v některé další aktualizaci. Nutné je řadné odladění.

Zatím je možné pouze zaslání konkrétního modelu k nahrání a vyladění .

 

Petr Smutek

Komentářů (2) na “Dekodéry MS a mechanický přenos výkonu”

  1. Jenda:

    Dobrý den, pochopil jsem to správně, že budou zvukové projekty pro vozy M 131 a T 212
    pro MS dekodéry ?

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    už jsou, o tom je článek. Jen zatím nejsou v kódových projektech

Napsat komentář