Zvukové projekty 770 a 771 po 12 letech

První zvuky pro čmeláka vznikly v roce 2012 a jednalo se o můj vůbec první zvukový projekt. Tenkrát byl použit v modelech od firmy Techimage. Od té doby se změnilo mnoho, musel jsem přepsat i původní článek.

Je to jen aktualizace, po čase zmizí z titulní strany.

 

Možnosti MS dekodérů a přidaných skriptů posunuly tyto projekty o veliký skok dopředu. Vznikly tak zcela nové verze. Původní MX provedení zůstalo od roku 2023 beze změn.

Pár slov k ventilátorům, na čmeláku jsou dva.
– pro chlazení hlavního okruhu (motoru), ten je poháněný pomocí „HVK“, to je hydraulická spojka, která roztočí přední, větší ventilátor, a současně se otevřou 2 dvojice předních žaluzií, a taky přední dvojice na střeše. Na volnoběhu není moc slyšet, při snížení otáček motoru v plném výkonu je znát odlehčení a krátké zvýšení otáček ventilátoru.

– Hlučnější je ventilátor olejového okruhu, ten je poháněn elektromotorem, současně se s ním otevřou zadní žaluzie a menší na střeše. Otáčky má konstantně vysoké, taky na volnoběhu, tak je taky hodně slyšet.

Oba jsou spouštěny automaticky termostatem, podle teploty. První podle teploty vody motoru, druhý podle oleje. V praxi se voda rychleji ohřívá a rychleji chladí, olej má vše pomalejší. Asi tak na 4 cykly chlazení vody je jeden chlazení oleje. Ale všechno záleží na zatížení a na venkovní teplotě.
Kompresor je taky poháněn přes HVK, buďto stojí, a když poklesne tlak, tak ho HVK roztočí

 

Podle toho jsem se snažil nastavit náhodné spouštění zvuků, ventilátor vodního okruhu má navíc různý zvuk při stání a při jízdě.

S odstupem času a kvůli požadavkům uživatelů jsem tyto zvuky vyřešil skriptem.

– zvuk HVK je součástí nahrávky motoru při zátěži

– druhá sada F19 obsahuje jen motor při zátěži bez HVK

 

Pro ventilátor olejového okruhu jsem vyvinul poměrně náročný skript. Zvuk se spouští v náhodných intervalech na různě dlouhou dobu podle způsobu jídy. Při jízdě na vyšší než 5. stupeň se zvuk ventilátoru nevypne. Kromě toho je možné tlačítkem F13 ventilátor zapnout nebo F14 vypnout trvale. Funkce F14 a samotné vypnutí zvuků F8 je ve skriptu nadřazeno všem ostatním procesům, k vypnutí ventilátoru dojde ihned.

Hlasitost tohoto zvuku je pouze v jednom CV 982, čímž snad uspokojím požadavky modelářů. Někteří požadují ztlumení nebo zvýšení hlasitosti, jiní rovnou chtějí zvuk odstranit. Těžko vysvětlovat, že je to reálná nahrávka.

Obdobně propracovaný skript má kompresor. Zvuk se spouští v různých intervalech. Při sadě F19 určené pro posun samotnou lokomotivou se např. spouští jen někdy. Při jízdách vyšší rychlostí se pak spustí častěji po zastavení.

Toto je navíc opožděno o zvuk odbrzdění. Neprve musí poklesnout tlak v brzdovém potrubí, pak se teprve spouští kompresor.

 

návody *.pdf

 

KÓDOVÉ PROJEKTY

 

 
Zvukové ukázky

1. rozjezd – zátěž, motor s HVK, 2. rozjezd zátěž, motor bez HVK

770.001 (elektronický regulátor otáček)

     
 

770.071 (původní regulátor otáček)

      
 

770.085 (elektronický regulátor otáček)

      
 

770.095 (původní regulátor otáček)

      


771.110 (elektronický regulátor otáček, nový tlumič výfuku)

     

771.137 (elektronický regulátor otáček, opotřebený tlumič výfuku)

     

 

Vývoj projektů pro MX dekodéry byl ukončen v roce 2023. Projekty zůstanou dostupné, je třeba je ale brát jako silně ořezanou “demoverzi”. Kromě množství nových zvuků a funkcí postrádají možnost vlastních úprav, z mé strany taky není plná technická podpora.

Následující popis se týká zejména projektů pro MS dekodér

 

Funkce a vlastnosti

Křivka rychlosti (aktualizace č. 12)

V projektu je definovaná 28-bodová křivka pro dosažení reálnějšího chování. Jedná se zejména o hladké rozjezdy/dobrždění a rychlost při funkci F3, která je cca polovina maximální rychlosti

 

Světla při startu

Při startování motoru bliknou světla. Nedojde k pohasnutí, lokomotiva má LED světla. Úroveň nižšího jasu je v CV192, výchozí hodota je 1. Naprogramováním nuly dojde ke zrušení funkce.

 

F6 – výběh

Po zapnutí F6 zvuk motoru přejde na volnoběh. Zároveň je zablokovaná akcelerace, je možné pouze zpomalovat a zastavit. Vypnutím F6 je rozjezd opět možný včetně odpovídajících zvuků.

Tato závislost funguje pouze se zapnutými zvuky F8.

 

F25 – tlačítko výkonu

Po zapnutí F25 jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku

Pro přesunutí funkce na jiné tlačítko programujte CV339=číslo tlačítka. Výchozí hodnota je 25 pro F25

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.

 

Zvuk dobrzdění (aktualizace č. 15)

V závislosti na rychlosti při zpomalení a navolené sadě zátěž/bez zátěže se při zastavení přehrají různě výrazné zvuky dobrzdění. Hlasitost těchto zvuků je v CV981. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

Vrznutí zdrží při rozjezdu (aktualizace č. 15)

Při zvolení vyšších stupňů ovladače před rozjezdem se s pohybem modelu přehraje zvuk povolujících brzdových zdrží. Hlasitost tohoto zvuku je v CV980. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuk deaktivuje.

 

F20 – broušení okolků v oblouku (aktualizace č. 13)

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující jízdu obloukem. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV985, výchozí hodnota je 100

 

F24 – zvuky tratě (aktualizace č. 14)

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující hluk jízdy po kolejích. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV986, výchozí hodnota je 200

 

Zvuky brzdičů (aktualizace č. 15)

Při zpomalení se přehraje syčení brzdičů, zabrzdění a odbrzdění. U sady „zátěž“ je to zvuk průběžné brzdy, při sadě „bez zátěže (F19) je to zvuk přídavné brzdy. Hlasitost je v CV984. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

Brzdy soupravy (aktualizace č. 15)

Tlačítky F26, F27 a F28 lze navolit typ soupravy. Při zpomalení se pak přehrávají i odpovídající zvuky brzdových zdrží. Hlasitost je v CV987

 

Automatická regulace podle zátěže

Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.

Video

Projekt 770.085, některé zvuky neodpovídají aktuálnímu stavu

Petr Smutek

Komentářů (5) na “Zvukové projekty 770 a 771 po 12 letech”

  1. Honza:

    Dobrý den,bylo by možné nahrát Váš zvuk Čmeláka do továrního modelu Roco(Zimo)?Děkuji za odpověď.

  2. Jacek:

    Dobrý den, ano. Dekodéry v modelech Roco jsou Zimo, jdou přehrát.

  3. Jaroslav:

    Pekny den. Mam starsiu T669 od PIKO s dekoderom ESU, na CV8 151. Je mozne aj na tento dekoder nahrat Vas zvuk Čmeliaka? Dakujem

  4. Jacek:

    Dobrý den, moje zvuky jsou do dekodérů Zimo.

  5. Honza A.:

    Dobrý den Petře,
    opět naprosto skvělá práce. Mám ve svém Čmelákovi MX dekodér se zvukem někdy z roku 2022 – a ano, vždycky jsem si říkal: “Jen kdyby ten větrák nebylo slyšet až tak moc …”. A tyhle nové verze s možností vlastního donastavení to nejen řeší, ale zároveň jsou i o dost promakanější. Už to vidím tak, že budu muset tomu svému Čmeldovi jako dárek k vánocům nadělit MS dekodér s novým zvukem …
    Ať se Vám dílo i dále daří,
    Honza A.

Napsat komentář