Zvukové projekty 770 a 771

První zvuky pro čmeláka vznikly v roce 2013 a jednalo se o můj vůbec první zvukový projekt. Tenkrát byl použit v modelech od firmy Techimage. Od té doby se změnilo mnoho, musel jsem přepsat i původní článek.

Je to jen aktualizace, po čase zmizí z titulní strany.

 

Aktualizace 2. 3. 2019

  • Označení zvukových projektů se změnilo na prosté číslo lokomotivy. V různých verzích a variantách byl už zmatek
  • Zvukové projekty jsou vyladěné pro modely Techimage, Roco, Piko a MTB
  • Čtyři projekty jsou pro řadu 770 bez tlumiče, dva pro 771 s tlumičem
  • U prvního projektu zcela přepracované zvuky motoru
  • U všech jednotně nastavené funkce a zkrácena délka startu
  • Trochu ztlumeny zvuky ventilátorů a kompresoru

 

Funkce

F6 – tlačítko výkonu

U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku

Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce

CV374=6 – číslo tlačítka

CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.

 

Zvuk volnoběhu při snížení rychlosti pod určitou mez.

Příklad, vlak vjíždí do stanice na 28. stupeň (plná rychlost). Ovladačem se zvolí 7. stupeň, vlak začne zpomalovat a zvuk motoru spadne na volnoběh, přičemž vlak ještě dojíždí k perónu, než je zastaven ovladačem úplně. Při případném zvýšení rychlosti během dojíždění na volnoběh zvuk motoru jde na úroveň navoleného stupně.

 

pomalý rozjezd na volnoběh

Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.

 

Pár slov k ventilátorům, na čmeláku jsou dva.
– pro chlazení hlavního okruhu (motoru), ten je poháněný pomocí „HVK“, to je hydraulická spojka, která roztočí přední, větší ventilátor, a současně se otevřou 2 dvojice předních žaluzií, a taky přední dvojice na střeše. Na volnoběhu není moc slyšet a v otáčkách ho zase přeřve motor.
– Hlučnější je ventilátor olejového okruhu, ten je poháněn elektromotorem, současně se s ním otevřou zadní žaluzie a menší na střeše. Otáčky má konstantně vysoké, taky na volnoběhu, tak je taky hodně slyšet.

Oba jsou spouštěny automaticky termostatem, podle teploty. První podle teploty vody motoru, druhý podle oleje. V praxi se voda rychleji ohřívá a rychleji chladí, olej má vše pomalejší. Asi tak na 4 cykly chlazení vody je jeden chlazení oleje. Ale všechno záleží na zatížení a na venkovní teplotě.
Kompresor je taky poháněn přes HVK, buďto stojí, a když poklesne tlak, tak ho HVK roztočí

Podle toho jsem se snažil nastavit náhodné spouštění zvuků, ventilátor vodního okruhu má navíc různý zvuk při stání a při jízdě.

Mapování funkcí

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla – viz podrobnosti v *.pdf níže
 
F1 světla – viz podrobnosti v *.pdf níže  
F2 světla – viz podrobnosti v *.pdf níže  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světla – viz podrobnosti v *.pdf níže  
F6 plný výkon
 
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 2 krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 3  
F12 houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně  
F13 ventilátor vodního okruhu – volnoběh
po 40-60s pouze při stání
F14 ventilátor olejového okruhu – volnoběh
různé doby při stání a při jízdě
F15 kompresor po 120-200s
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšování vozů  
F18 rozvěšení vozů  
F19 přepínání zátěž/bez záteže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 ventilátor vodního okruhu – jízda po 60 – 100s, pouze při jízdě
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)  
F25 pískování  
F28 ztlumení zvuku  

 

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.

TT MTB

HO Roco

HO Piko

HO Techimage

 

 
Zvukové ukázky

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy

770.001

770.029

770.071

770.085 

 

771.075

771.137  

Zde jsou ventilátory přímo součástí nahrávky motoru, funkce F13, 14 a 21 jsou tak nepoužity.
1. sada – motor s ventilátory, 2. sada – motor bez ventilátoru. Sady lze přepínat pouze při stání.

 
Video

Projekt 770.085, některé zvuky neodpovídají aktuálnímu stavu

Petr Smutek

9 komentářů na “Zvukové projekty 770 a 771”

  1. Pavel Březina:

    Zdravím vás. Moc se mě ty zvuky líbí. A hlavně konečně taky máte zvuk ventilátoru malého okruhu. Ten je u těchto mašin charakteristický. Najezdil jsem se na čmelácích dost a mám ty zvuky pořád v paměti. Pavel Březina

  2. Petr Smutek:

    Zdravím, děkuji za uznání, od strojvedoucího mě to těší dvojnásob. Zvuky ventilátorů samozřejmě mám narozdíl od zvuků různých firem a výrobců, které jsou většinou na nízké úrovni. Výrobci to neřeší, jde jim jen o zisk.

  3. Radoslav Martovič:

    Perfektné .. je u vás možnosť zajednania tohto dekóderu ?

  4. Petr Smutek:

    Zvuky Vám rád nahraji do Vašeho dekodéru. Prodejem dekodérů se ale nezabývám.

  5. Anton Homolka:

    Dobrý deň,pred časom asi mesiac som dal u Vás nahrať zvuk do čmeliaka verzia 1.5 ,ale zabudol som p. Dobroňovi zo Žiliny nahlásiť,že sa jedná o roco a nie o piko mašinu.Je v tom rozdiel.Dá sa to nastaviť zmenou neakých cv?

  6. Jacek:

    Dobrý den, zvukové projekty pro tyto modely se liší zejména laděním pro jiné rychlosti, model Roco Vám asi jezdí znatelně pomaleji. Můžete hodnotu v CV5 zvýšit. Kdyby byl projekt Piko v modelu Roco, bylo by to horší.
    Liší se také nastavení světel, asi budete mít něco jinak.

    Napište mi e-mail

  7. Martin Bečvář:

    Zdravím, mám dotaz. Je možné projekt upravit i na modely firmy Eurotrain?

  8. Jiří Janoušek:

    Dobrý den
    MTB připravuje na únor 2019 čmeláka TT.
    ze stránek MTB:
    „Diesel-elektrická lokomotiva řady 770 (ex. T669.0). Model je vybaven motorem se setrvačníkem, přepínatelným osvětlením, dle směru jízdy, zvlášt zapínatelným reflektorem (pouze digitál), osvětlením stanoviště strojvedoucího. Lokomotiva je vybavena rozhraním Next18S, reproduktorem.“
    Odhaduji dekodér ZIMO MX659N18.
    Budete připravovat zvukový projekt pro tuto lokomotivu? Kdy by mohl být hotový?
    Předem děkuji za odpověď.

  9. Jacek:

    Dobrý den,

    samozřejmě. Fakticky je ten projekt hotový už teď. Úprava pro model MTB znamená jen změnu CV světel podle jiných modelů MTB, to už mám zapracováno. Až bude k dispozici model, bude třeba zjistit při jaké hodnotě CV5 dosáhne lokomotiva cca 70 km/h (ne max) a pak podle toho nastavit rozsah zvuků. To jsem zatím odhadl.

Napsat komentář