Zvukové projekty 770 a 771
První zvuky pro čmeláka vznikly v roce 2013 a jednalo se o můj vůbec první zvukový projekt. Tenkrát byl použit v modelech od firmy Techimage. Od té doby se změnilo mnoho, musel jsem přepsat i původní článek.
Je to jen aktualizace, po čase zmizí z titulní strany.
Aktualizace 2. 3. 2019
- Označení zvukových projektů se změnilo na prosté číslo lokomotivy. V různých verzích a variantách byl už zmatek
- Zvukové projekty jsou vyladěné pro modely Techimage, Roco, Piko a MTB
- Čtyři projekty jsou pro řadu 770 bez tlumiče, dva pro 771 s tlumičem
- U prvního projektu zcela přepracované zvuky motoru
- U všech jednotně nastavené funkce a zkrácena délka startu
- Trochu ztlumeny zvuky ventilátorů a kompresoru
Funkce
F6 – tlačítko výkonu
U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku
Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce
CV374=6 – číslo tlačítka
CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula
F19 – přepínání zvukových sad
První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy
Redukce rozjezdové/brzdící křivky
Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.
Automatická regulace podle zátěže
Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.
pomalý rozjezd na volnoběh
Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.
Pár slov k ventilátorům, na čmeláku jsou dva.
– pro chlazení hlavního okruhu (motoru), ten je poháněný pomocí „HVK“, to je hydraulická spojka, která roztočí přední, větší ventilátor, a současně se otevřou 2 dvojice předních žaluzií, a taky přední dvojice na střeše. Na volnoběhu není moc slyšet a v otáčkách ho zase přeřve motor.
– Hlučnější je ventilátor olejového okruhu, ten je poháněn elektromotorem, současně se s ním otevřou zadní žaluzie a menší na střeše. Otáčky má konstantně vysoké, taky na volnoběhu, tak je taky hodně slyšet.
Oba jsou spouštěny automaticky termostatem, podle teploty. První podle teploty vody motoru, druhý podle oleje. V praxi se voda rychleji ohřívá a rychleji chladí, olej má vše pomalejší. Asi tak na 4 cykly chlazení vody je jeden chlazení oleje. Ale všechno záleží na zatížení a na venkovní teplotě.
Kompresor je taky poháněn přes HVK, buďto stojí, a když poklesne tlak, tak ho HVK roztočí
Podle toho jsem se snažil nastavit náhodné spouštění zvuků, ventilátor vodního okruhu má navíc různý zvuk při stání a při jízdě.
Mapování funkcí
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla – viz podrobnosti v *.pdf níže |
|
F1 | světla – viz podrobnosti v *.pdf níže | |
F2 | světla – viz podrobnosti v *.pdf níže | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světla – viz podrobnosti v *.pdf níže | |
F6 | plný výkon |
|
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 2 krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 3 | |
F12 | houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně | |
F13 | ventilátor vodního okruhu – volnoběh |
po 40-60s pouze při stání |
F14 | ventilátor olejového okruhu – volnoběh |
různé doby při stání a při jízdě |
F15 | kompresor | po 120-200s |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšování vozů | |
F18 | rozvěšení vozů | |
F19 | přepínání zátěž/bez záteže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | ventilátor vodního okruhu – jízda | po 60 – 100s, pouze při jízdě |
F23 | trubka vlakvedoucího (ČSD) | |
F25 | pískování | |
F28 | ztlumení zvuku |
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.
Zvukové ukázky
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy
770.001
Zde jsou ventilátory přímo součástí nahrávky motoru, funkce F13, 14 a 21 jsou tak nepoužity.
1. sada – motor s ventilátory, 2. sada – motor bez ventilátoru. Sady lze přepínat pouze při stání.
770.085
771.110
771.137
Video
Projekt 770.085, některé zvuky neodpovídají aktuálnímu stavu
Petr Smutek
14 prosince, 2013 v 18:14
Zdravím vás. Moc se mě ty zvuky líbí. A hlavně konečně taky máte zvuk ventilátoru malého okruhu. Ten je u těchto mašin charakteristický. Najezdil jsem se na čmelácích dost a mám ty zvuky pořád v paměti. Pavel Březina
15 prosince, 2013 v 12:30
Zdravím, děkuji za uznání, od strojvedoucího mě to těší dvojnásob. Zvuky ventilátorů samozřejmě mám narozdíl od zvuků různých firem a výrobců, které jsou většinou na nízké úrovni. Výrobci to neřeší, jde jim jen o zisk.
11 ledna, 2014 v 13:19
Perfektné .. je u vás možnosť zajednania tohto dekóderu ?
11 ledna, 2014 v 13:24
Zvuky Vám rád nahraji do Vašeho dekodéru. Prodejem dekodérů se ale nezabývám.
18 dubna, 2016 v 17:08
Dobrý deň,pred časom asi mesiac som dal u Vás nahrať zvuk do čmeliaka verzia 1.5 ,ale zabudol som p. Dobroňovi zo Žiliny nahlásiť,že sa jedná o roco a nie o piko mašinu.Je v tom rozdiel.Dá sa to nastaviť zmenou neakých cv?
18 dubna, 2016 v 18:34
Dobrý den, zvukové projekty pro tyto modely se liší zejména laděním pro jiné rychlosti, model Roco Vám asi jezdí znatelně pomaleji. Můžete hodnotu v CV5 zvýšit. Kdyby byl projekt Piko v modelu Roco, bylo by to horší.
Liší se také nastavení světel, asi budete mít něco jinak.
Napište mi e-mail
24 května, 2018 v 19:54
Zdravím, mám dotaz. Je možné projekt upravit i na modely firmy Eurotrain?
10 října, 2018 v 19:48
Dobrý den
MTB připravuje na únor 2019 čmeláka TT.
ze stránek MTB:
“Diesel-elektrická lokomotiva řady 770 (ex. T669.0). Model je vybaven motorem se setrvačníkem, přepínatelným osvětlením, dle směru jízdy, zvlášt zapínatelným reflektorem (pouze digitál), osvětlením stanoviště strojvedoucího. Lokomotiva je vybavena rozhraním Next18S, reproduktorem.”
Odhaduji dekodér ZIMO MX659N18.
Budete připravovat zvukový projekt pro tuto lokomotivu? Kdy by mohl být hotový?
Předem děkuji za odpověď.
10 října, 2018 v 19:54
Dobrý den,
samozřejmě. Fakticky je ten projekt hotový už teď. Úprava pro model MTB znamená jen změnu CV světel podle jiných modelů MTB, to už mám zapracováno. Až bude k dispozici model, bude třeba zjistit při jaké hodnotě CV5 dosáhne lokomotiva cca 70 km/h (ne max) a pak podle toho nastavit rozsah zvuků. To jsem zatím odhadl.
27 ledna, 2021 v 17:39
Dobrý den,bylo by možné nahrát Váš zvuk Čmeláka do továrního modelu Roco(Zimo)?Děkuji za odpověď.
28 ledna, 2021 v 12:48
Dobrý den, ano. Dekodéry v modelech Roco jsou Zimo, jdou přehrát.
1 února, 2021 v 19:10
Prepáčte ak sa opýtam blbosť ale zaujímam sa o možnosť doplnenia zvuku do môjho Čmeliaka konkrétne do modelu Roco 72779, ktorý už z výroby bol vybavený dekodérom Plux 22, stačí mi ho doplniť o sadu reproduktorov a napr. poslať k Vám pre naprogramovanie ?
17 ledna, 2023 v 07:10
Hello,
I really like this sound, is there a chance to create a version for the soviet version of this locomotive? Motor etc. should be the the same sound. Acoustic signals are different.