Zvukový projekt 740, 742
S modelem kocoura Tillig ve velikosti TT jsem už dříve upravil i stávající zvukové projekty. Před pár dny jsem dokončil ještě další novou nahrávku, je tak již devět verzí zvuků řady 742 a jedna 740. Článek je jen aktualizován, nějaký čas ho nechám na první pozici, pak zase spadne mezi starší články.
Aktualizace 27. 8. 2020
- většina projeků přepracována pro dekodéry MS i MX
- nový projekt 742.391
- nejstarší projekty jsou zrušeny, protože s posledními se již kvalitou nedaly srovnat. Kdo tedy má ve svém modelu zvuk 742.113, 148 nebo 370, má již raritu:-)
Aktualizace 2. 6. 2019
- nový projekt 742.084. Tento stroj měl dunivější zvuk motoru, ale nevýrazné turbodmychadlo
- nový projekt 742.274. Asi nejtypičtější zvuk. Obě nahrávky byly pořízeny při zátěži i bez zátěže. Obě zvukové sady projektů jsou tak zcela autentické. Při zátěži motor zvyšuje otáčky pomalu a hvízdá turbodmychadlo, kdežto bez zátěže jsou přechody mezi stupni ostré, motor neduní a také turbo není slyšet.
- přepracován projekt 742.512. Nová sada zvuků motoru při zátěži, zvuk turbodmychadla. Při stisku tlačítka F15 se zvýší otáčky motoru a pak se teprve spustí kompresor. Při náhodném přehrání hraje jen kompresor, tam to nastavit nejde.
Aktualizace 12. 2. 2018
- nový projekt 740.730. Lokomotivy této řady mají jiné otáčky na volnoběhu a jiné rozložení jednotlivých stupňů. Nahrávaný stroj měl původní sdružený regulátor otáček
- nový projekt 742.445. Lokomotiva měla elektronický regulátor otáček GC a představuje typický zvukový projev “kocourů”. Turbodmychadlo je velmi výrazné. Obě nové nahrávky byly pořízeny při plném zatížení na odporu
- upravil jsem hlasitost motoru a houkaček 742.148, oproti ostatním projektům byly tyto zvuky znatelně tišší
Zvuky byly natočeny na několika strojích, zvukově se všechny liší. Dá se říct co kus, to originál. Verze 043 je z nejstaršího stroje, měl původní regulátor otáček a jiné rozložení stupňů. Ostatní měly elektronický regulátor, je to zřejmé pozvolnějšími přechody mezi nízkými stupni.
Funkce
F6 – tlačítko výkonu
U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku
Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce
CV374=6 – číslo tlačítka
CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula
F19 – přepínání zvukových sad
První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy
Redukce rozjezdové/brzdící křivky
Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.
Automatická regulace podle zátěže
Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.
pomalý rozjezd na volnoběh
Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla poziční | |
F1 | světla koncová (jen MTB) |
|
F2 | světla dálková (jen MTB) | |
F3 | posun + poziční světla na obou čelech | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světlo v kabině (jen MTB) | |
F6 | plný výkon | |
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 1 nebo 2 krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 3 | |
F12 | houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně | |
F13 | píšťala | |
F14 | píšťala krátká | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšení šroubovky | |
F18 | rozvěšení šroubovky | |
F19 | přepínání sad – zátěž/bez zátěže |
|
F20 | broušení okolků v oblouku | |
F23 | trubka vlakvedoucího (ČSD) | |
F24 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků |
Pro modely MTB je součástí projektů i nastavení světel.
Nastavení jedlotlivých CV již uvádět nebudu, protože jich je příliš a u každé verze projektu se liší.
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.
Zvukové ukázky
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy
740.730
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy
742.084
742.273
742.274
742.391
742.445
742.512
Petr Smutek
16 října, 2016 v 15:17
Pořídil jsem digitální MTB UniDo se zvuky Artol a po prvním zapnutí vypínal s přesvědčením, že musím vyhodit i originál repro MTB, protože to znělo jako úplně jiná mašina, fakt se v tom Kocour nedal poznat, hrůza.
Po přehrátí na zvuky Jacek (verze 4) to je úplně jiný pocit, dokonce i ten originální repráček vcelku zní, jen se snadno přebudí. Jako obvykle prostě super!
31 července, 2017 v 13:36
Mám “Kocoura” se zvukem Artol, a dekodérem ZIMO MX658N18. Mám možná hloupý dotaz, ale jak bych mohl “získat” výše popsaný projekt? Hlavním důvodem pro mne je, že Artol použil F4 na houkačku a není na žádném funkčním tlačítku dostupné vypnutí křivek…
Dík za odpověď
31 července, 2017 v 21:18
zvuky můžu nahrát, dekodéry ale neprodávám. Více v e-mailu.
13 února, 2018 v 17:54
Opäť excelentné zvukové projekty, prepracované do najmenších detailov, ktoré sú vhodnou nadstavbou tých existujúcich. Väčší počet zvukových projektov privítajú predovšetkým modelári ktorí majú na svojom koľajisku “Kocúrikov” viacej a tak neznejú všetky rovnako, či už pri použití jednej lokomotívy, alebo pri príprahu, či postrku viacerých lokomotív.
Samotné konštatovanie, že štandardom zvukových projektov JACEK sú dve sady zvukov vyznieva dosť skromne, avšak v skutočnosti sa jedná o “pridanú hodnotu” ktorá posúva Vaše projekty o triedu vyššie, keby sa jednalo o auto, povedal by som “FULL” výbava… 🙂
Ďakujem za špičkove odvedenú prácu, ktorej výsledok urobí radosť nejednému modelárovi.
16 května, 2021 v 18:48
Dobrý den, mám dotaz. Chci jsi pořídit T448 pro posun. Na kolik by u vás přišel 22pin zvukový modul pro MTB.Děkuji za odpověď.
16 května, 2021 v 20:15
Dobrý den, prodejem se nezabývám, jsem autor zvuků. Dekodéry s mým zvukem můžete koupit v itvlaky.cz, případně u dalších prodejců.
25 května, 2021 v 09:02
Musím poděkovat za parádní zvuk 742.148 (ano, ten historický), dokončil jsem dlouho rozestavěný model Kocoura a zvuk trakčáků a turba je tam absolutně boží. Vůbec, všechny zvuky jsou perfektní a precizně udělané. Dokonalost jako standard.
25 května, 2021 v 13:29
Měl bych prosím dotaz. Týká se zvuku otáček, nezávislého na jízdě. Zde popisovaný na tlačítku F6. V některém projektu jsem viděl, že je nastaven např. vonoběh na F5 a max. otáčky na F6. Teda 2 změny nezávislé na jízdě. Bylo toto v nastavení celého projektu, nebo lze toho docílit taky nastavením určitých CVček. Zde je popsaná jen změna na CV374/375, jen pro jednu změnu zvuku odlišnou od nastavené jízdy.
Konktétní zmínka o funkci F5/F6 je tady:
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=6&t=13002&start=60#p295515
Díky za odpověď.
26 května, 2021 v 09:21
Zlámalík:
Děkuji, jsem rád, že se líbí. Stále je co zdokonalovat.
jipol:
Odpověď najdete v článku o 749, jsou tam uvedené příklady CV. Je to funkce dekodéru, tedy není to závislé na konkrétním projektu.
28 května, 2021 v 19:10
Jacek: Moc děkuji, vyzkouším.
19 ledna, 2022 v 13:09
Dobrý deň. Chcem Vás požiadať o radu pri programovaní zvukového dekódera ZIMO MS580N18. Som dlhoročný železničný modelár v analógu TT. Pred pol rokom som si začal prerábať analógové koľajisko na DCC. V stanici mám na koľajniciach izolované úseky medzi ľavým a pravým odjazdovým semafórom dlhé cca 90 cm a vybavené brzdným dekóderom ABC. Prvú lokomotívu T478 (okuliarnik) od f.Roco s dekóderom MX649N som si cez CV3 a CV4 (nastavené na 10) nastavil. že lokomotíva po prejedení ABC dekódera pomaly zastavuje, až zastaví cca 7 cm od semafóra. Po vyradení ABC dekódera (semafór má zelenú) lokomotíva sa pomaly rozbieha na plnú rýchlosť. Toto sa mi nedarí nastaviť u lokomotívy T 742 (Kocúr) od Tillig s dekóderom ZIMO MS580N18. Hoci som si podľa vášho zvukového projektu nastavil všetky CV. Brzdenie lokomotívy je veľmi krátke, zastaví cca na 10 cm a rozbeh je veľmi rýchly. Dekódery som si objednal cez f. DOORZ, Model-shop na Slovensku so zabezpečením nahratia zvuku od Vás. Za pomoc a radu vopred ďakujem.
Peter4824
19 ledna, 2022 v 13:27
Dobrý den,
jako autor zvuků Vám můžu poradit se zvukem. S ABC nemám žádné zkušenosti.
U nahraného projektu není třeba nic nastavovat, hodnoty uvedené v tabulce jsou pochopitelně v tom projektu. Krátké brždění a rozjezd máte proto, že jste si tam dal úplně jiné hodnoty, v projektech je CV3=25 a CV4=15
19 ledna, 2022 v 13:51
Ďakujem za odpoveď. Skúsil som, ale nejde. Musím hľadať ďalej, kde mám problém.
S pozdravom
Peter4824
9 února, 2023 v 23:21
Dobrý den. Chtěl bych se prosím zeptat na možnosti doplnění staničních hlášení. Někde píšete ,že je to možné, nebo i změnou CV ,ale nenašel jsem ani kde najít tyto hlášení ,ani jak by to bylo možné. Vím,že některé nahrávky už i hlášení obsahují,ale většina právě že ne. Zvuk od Vás se mi už přes Z21 podařilo na několik lokomotiv nahrát a jsou super, ale děti upřednostnují hlavně právě i to hlášení . Prosím tedy o radu.
Předem mockrát děkuji.
10 února, 2023 v 13:46
Dobrý den,
Je možné doplnit zvuk staničního hlášení pokud mi takový zvuk pošlete nebo dám nějaký z jiných projektů. Nemám ale žádnou databázi.
V každém případě je to možné jen u MS dekodérů, více v e-mailu