Zvukový projekt 740, 742

S modelem kocoura Tillig ve velikosti TT jsem už dříve upravil i stávající zvukové projekty. Před pár týdny jsem dokončil ještě dvě nové nahrávky, je tak již šest verzí zvuků řady 742 a jedna 740. Článek je jen aktualizován, nějaký čas ho nechám na první pozici, pak zase spadne mezi starší články.

 

 

Aktualizace 12. 2. 2018

  • nový projekt 740.730. Lokomotivy této řady mají jiné otáčky na volnoběhu a jiné rozložení jednotlivých stupňů. Nahrávaný stroj měl původní sdružený regulátor otáček
  • nový projekt 742.445. Lokomotiva měla elektronický regulátor otáček GC a představuje asi nejtypičtější zvukový projev „kocourů“. Obě nové nahrávky byly pořízeny při plném zatížení na odporu
  • upravil jsem hlasitost motoru a houkaček 742.148, oproti ostatním projektům byly tyto zvuky znatelně tišší

 

Zvuky byly natočeny na několika strojích, zvukově se všechny liší. Dá se říct co kus, to originál. Verze 4 je z nejstaršího stroje, měl původní regulátor otáček a jiné rozložení stupňů. Ostatní měly elektronický regulátor, je to zřejmé pozvolnějšími přechody mezi stupni.

Zvukový projekt již obsahuje dvě sady zvuků, což už považuji za standard. První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při plném zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, v tomto případě při malém zatížení, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy. Lokomotiva se např. rozjede na sadu „zátěž“, motor burácí, po rozjetí se sady přepnou a motor už duní o poznání méně.
V každém případě k přepnutí za jízdy nedojde okamžitě po stisku tlačítka, ale až při změně rychlosti.

I u kocourů jsem použil redukci rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Projekt obsahuje také možnost pomalého rozjezdu na volnoběh. U kocourů je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Funguje to automaticky.

Typickým zvukem pro řadu 742 je pak kompresor. Při spuštění jeho pumpování se otáčky motoru zvednou na úroveň třetího stupně. To je i ve zvukovém projektu.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

  náhodné zvuky  
  F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků  
  F28 – ztlumení zvuků  
 

742

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční  
F1 světla koncová (jen MTB)
 
F2 světla dálková (jen MTB)  
F3 posun + poziční světla na obou čelech  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světlo v kabině (jen MTB)  
F6 plný výkon  
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 nebo 2 krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 3  
F12 houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně  
F13 píšťala  
F14 píšťala krátká  
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšení šroubovky  
F18 rozvěšení šroubovky  
F19 přepínání sad – zátěž/bez zátěže
 
F20 broušení okolků v oblouku  
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)  
F24 pískování  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  

 

Pro modely MTB je součástí projektů i nastavení světel.

Nastavení jedlotlivých CV již uvádět nebudu, protože jich je příliš a u každé verze projektu se liší.

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.

TT MTB

HO MTB

TT Tillig

 

Zvukové ukázky

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy

740 (740.730)


1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže, další rozjezd – přepínání sad za jízdy

742 verze 1 (742.515)

742 verze 2 (742.370)

742 verze 3 (742.113)

742 verze 4 (742.043)

742 verze 5 (742.148)

742 verze 6 (742.445)

Petr Smutek

4 komentáře na “Zvukový projekt 740, 742”

  1. Qasa:

    Pořídil jsem digitální MTB UniDo se zvuky Artol a po prvním zapnutí vypínal s přesvědčením, že musím vyhodit i originál repro MTB, protože to znělo jako úplně jiná mašina, fakt se v tom Kocour nedal poznat, hrůza.
    Po přehrátí na zvuky Jacek (verze 4) to je úplně jiný pocit, dokonce i ten originální repráček vcelku zní, jen se snadno přebudí. Jako obvykle prostě super!

  2. Martin:

    Mám „Kocoura“ se zvukem Artol, a dekodérem ZIMO MX658N18. Mám možná hloupý dotaz, ale jak bych mohl „získat“ výše popsaný projekt? Hlavním důvodem pro mne je, že Artol použil F4 na houkačku a není na žádném funkčním tlačítku dostupné vypnutí křivek…
    Dík za odpověď

  3. Jacek:

    zvuky můžu nahrát, dekodéry ale neprodávám. Více v e-mailu.

  4. Ivor:

    Opäť excelentné zvukové projekty, prepracované do najmenších detailov, ktoré sú vhodnou nadstavbou tých existujúcich. Väčší počet zvukových projektov privítajú predovšetkým modelári ktorí majú na svojom koľajisku „Kocúrikov“ viacej a tak neznejú všetky rovnako, či už pri použití jednej lokomotívy, alebo pri príprahu, či postrku viacerých lokomotív.
    Samotné konštatovanie, že štandardom zvukových projektov JACEK sú dve sady zvukov vyznieva dosť skromne, avšak v skutočnosti sa jedná o „pridanú hodnotu“ ktorá posúva Vaše projekty o triedu vyššie, keby sa jednalo o auto, povedal by som „FULL“ výbava… 🙂
    Ďakujem za špičkove odvedenú prácu, ktorej výsledok urobí radosť nejednému modelárovi.

Napsat komentář