Zvukové projekty 150, 151
V těchto dnech přicházejí na trh modely lokomotiv řady 151 od firmy Acme. I pro ně jsem si vytvořil zvuky, článek tak bude podobný jako předchozí.
“Banány” stejně jako “Gorily”, o kterých jsem už psal, mají charakteristické zvuky ventilátorů. Výkon se ovládá kontrolérem v 56 stupních, z nichž některé jsou tzv. šunty. Technický popis tu nebudu rozvádět, z pohledu zvukaře to funguje takto:
Rozjezd
- na 1. stupni se rozběhne ventilátor trakčních motorů. *) Běží v celém rozsahu výkonu a jeho otáčky jsou neměnné, čili výška zvuku stejná.
- na 2. stupni se spustí ventilátor odporu. Je to ten charakteristický kravál. Otáčky s s navoleným výkonem klesají, tzn. výška zvuku se mění podle výkonu. Nejvyšší otáčky má ventilátor na nejnižších stupních
- na 27. stupni se ventilátor odporu vypne
- na 33. stupni se opět zapne
- na 51. stupni se vypne a už se po plný výkon nezapne
*) Ozvalo se mi několik lidí s přípomínkou, že ventilátor trakčních motorů se rozběhne až na druhém stupni a dá se spustit také ručně. Při prohlížení nespočtu videí na youtube je slyšet, že někdy se rozbíhá dřív než ventilátor odporu, většinou však současně. Proto jsem vytvořil dvě sady zvuků, přepínají se funkcí F19.
Brždění
- při ubírání stupňů se děje totéž, jen v opačném pořadí
- při zkrokování na nulu oba ventilátory utichnou
Elektrodynamická brzda
- v režimu EDB se spustí ventilátor trakčních motorů, výška zvuku se nemění
- rovněž se spustí ventilátor odporu, jeho otáčky, tzn. výška zvuku se mění v závislosti na proudu
Toto všechno už je složité samo o sobě a to nezmiňuji, jak se který ventilátor chová při stažení sběračů za jízdy. Dá se to dobře napodobit v simulátorech (MSTS, RW), ale pro zvukový dekodér modelu jsem to musel trochu zjednodušit. Problém nebyl v tom, že by to nešlo zrealizovat. Jde to. A při přidávání po jednom stupni s ovladačem Lenz LH100 to vypadá velmi efektně. Předpokládá to ovšem velmi pozvolný rozjezd, takže by to vyniklo tak na nějakém modulovém kolejišti v tělocvičně. Při normálním ovládání Multimausem doma s nemodelovým zrychlením by to vypadalo podivně. Zvuk ventilátoru odporu by se totiž neustále zapínal a vypínal. Zvuky jsem tedy nastavil takto:
- zapnutím zvuků se přehraje zvuk zvednutí pantografu a zapnutí hlavního vypínače
- při rozjezdu se zapne ventilátor trakčních motorů spolu s ventilátorem odporu nebo oba postupně při zapnuté funkci F19
- s rostoucí rychlostí se mění zvuk ventilátoru odporu a samozřejmě také hučení trakčních motorů
- těsně před maximální rychlostí se ventilátor odporu vypne a jsou slyšet jen trakční motory a ventilátor jejich chlazení.
- Při brždění z plné rychlosti se od 26. stupně spustí ventilátor odporu, jsou slyšet trakční motory jako v režimu EDB. Těsně před zastavením se vypne ventilátor odporu. Při zastavení nebo s určitým zpožděním se vypne i ventilátor trakčních motorů.
- vypnutím zvuků se přehraje zvuk stáhnutí pantografu a vypnutí HV
Zvukové projekty řad 150 a 151 jsou stejné, liší se ale zvukem kompresoru. Řada 150 má pístový, kdežto řada 151 modernější šroubový. Také píšťaly jsou z jiné nahrávky. Dále jsem u řady 150 zohlednil stav před rekonstrukcí, zvukový projekt obsahuje cvakání pneumotoru.
Na funkci F3 jsem kromě poloviční rychlosti nastavil ještě redukci rozjezdové a brzdící křivky. Je to stejná věc jako u zvuků se sadami “zátěž/bez zátěže”. Příklad použití: lokomotiva ve stanici odstupuje od soupravy, rozjíždí se rychleji a jede max. 40 km/h
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
Lokomotiva má jen jeden tón houkačky, zvuky jsou v různých délkách.
Mapování funkcí:
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků | ||
F20 – ztlumení zvuků | ||
150, 151 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | světla – rozšíření | |
F2 | světla – rozšíření | |
F3 | posun, rychlejší rozjezd a brždění |
|
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světla – rozšíření | |
F6 | plný výkon (na odporových stupních) |
|
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 1 nebo 2 krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 3 | |
F12 | staniční hlášení (u ČSD verze houkačka “_..” | |
F13 | píšťala | |
F14 | píšťala krátká | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – rozvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků |
|
F20 | skřípání okolků v oblouku |
|
F23 | trubka vlakvedoucího (u ČSD verze) | |
F24 | pískování | |
F25 | odkalení vzduchojemů | po 50 – 90s, pouze při jízdě |
F28 | ztlumení zvuků |
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 5 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu. CV6 doporučuji neměnit, ovlivňuje, na kterém stupni se vypne zvuk ventilátoru odporu.
Maximální rychlost jsem pro model Acme nastavil na cca 120 – 130 km/h po zkušenostech kolegy, protože ani na velkém kolejišti není zrovna praktické “lítat” 160 km/h. A zvýšit hodnoty není problém.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Upozornění: Po zastavení modelu teprve začne dobíhat ventilátor. Před dalším rozjezdem je třeba počkat, až tento zvuk skončí. Tato fáze se předčasným rozjezdem nepřeskočí.
Zvukové ukázky.
První rozjezd – sada 1, druhý rozjezd – sada 2
150 (E 499.2)
stav před rekonstrukcí, cvakání pneumotoru, pístový kompresor. Ventilátor odporu běží v celém rozsahu jízdy.
151
stav po rekonstrukci, šroubový kompresor. Ventilátor odporu se před dosažením maximální rychlosti vypíná, při zpomalení se opět zapíná.
Petr Smutek
14 února, 2014 v 13:34
Super práce, chci se zeptat, zda by bylo možno přidat zvuk “odfouknutí” (snížení tlaku průběžné brzdy) a poté zvuk brzd celé soupravy? Nevím zda jde, aby se to spustilo při rychlém snížení rychlosti na ovladači. V režimu posun by pak byl zvuk brzd pouze lokomotivy. Ono tyto loko moc často sólo nejezdí a při objíždění soupravy by se aktivoval ten režim posun F3, jinak by se počítalo s tím, že loko vždy táhne nějaký vlak… Děkuji za info. Petr
14 února, 2014 v 18:51
S těmi zvuky brzd je problém. Samotné spuštění se dá upravit v CV, aby k němu došlo při snížení o určitý počet stupňů. Pokud se nastaví vyšší citlivost, je to pak spíš nežádoucí, např. při mírném zpomalení ve stoupání, atd. S tímto si můžete pohrát sám, viz manuál k dekodérům. Druhá věc jsou vlastní zvuky. Mám různé zvuky brzdových zdrží vozů, lokomotiv, brzdové kotouče. Bohužel zvuk je ve zvukovém projektu aktivní jen jeden a je společný pro obě sady zvuků, takže přepínat nejde.
S podobnými nápady jsem se párkrát obrátil přímo na ZIMO, ale zbytečně…
Jinak zvuky vozů obecně, bylo by možná zajímavé vytvořit zvukový projekt pro soupravu a jeden z vozů vybavit dekodérem:-) Už se mě na to někdo i ptal.
19 února, 2014 v 19:06
No, tak pak leda ještě dát to pod nějakou funkci a spouštět to samostatně na ovladači, ale to je už celkem složité na ovládání. Otázka, zda jde nastavit, aby šel nějaký zvuk spustit pouze když je loko v pohybu a sám se vypnul, když loko zastaví, ale to bych chtěl už asi moc. 🙂
19 února, 2014 v 21:20
Spouštění pouze tlačítkem samozřejmě jde, ale jak píšete, pro ovládání za provozu moc složité. Spouštění tlačítkem tak, aby se zvuk vypnul nicméně jde. Bohužel to ale funguje i automaticky při zpomalení. Druhá věc je, že u většiny zvukových projektů využívám 100% kapacity, takže na nějaké zvuky vozů už není místo.
Jako jediné použitelné řešení se mi jeví opravdu ozvučení jednoho vozu soupravy a provozování takové soupravy v dvojnásobné nebo vícenásobné trakci (každý dekodér má svoji adresu, ovládají se současně). Při odvěšení soupravy by se prostě jen vypnul zvuk vozu. Kromě zvuků špalků nebo kotoučů by se dalo přidat i klapání kol, osobní vozy, nákladní, dvou nebo čtyřnápravové, případně zvuk topení, klimatizace, dveří, staničního hlášení. Možností nespočet. Ale už pro opravdu velké fajnšmekry:-)
20 února, 2014 v 19:49
Tak ta masinka co jezdi na tom videu je moje. Zvuk je fakt supr. Vubec jsem rad, ze mi Petr poradil, ze mam pouzivat zvukove dekodery Zimo a muj strojovy park je tak technicky jednotny. Diky za Tvou praci !
12 března, 2017 v 11:04
Chcem sa opytat ake repro bolo pouzite? dik
12 března, 2017 v 11:40
To si při nejlepší vůli nemůžu pamatovat, model nebyl můj a později mi jich rukama prošlo mnoho při ozvučování pro zaměstnavatele. A tam jsem vždy dal kostku Zimo 10×15
12 února, 2019 v 20:47
Zdravím, chci se zeptat jestli nedisponujete staničním hlášením na vlak IC “Manažer” náhodou? Dávám dohromady celou soupravu a by byla třešnička na dortu 🙂
12 února, 2019 v 21:26
Zdravím, nahrávky staničních hlášení nesbírám. Ale pokud mi pošlete Vaše hlášení nebo aspoň odkaz na kvalitní video na youtube, není problém upravit projekt na přání.
13 února, 2021 v 17:08
Zdravím, dovoluji si Vás požádat o radu. Stavím kolejiště HO, mašinky od ROCO. Ovládání přes tablet. Vše OK. Pouze bych potřeboval poradit jakým způsobem ztlumit relativně hlasitý projev mašinek.
Moc díky za radu.
Pavel Študent
13 února, 2021 v 17:44
Zdravím, v CV266, viz návody pdf výše. Nebo tlačítky F26 a F27