Zvukové projekty 810

Článek o zvucích motorových vozů řady 810 jsem napsal už v roce 2012. Od té doby jsem vytvořil ještě další verze a všechny projekty postupně procházely úpravami.

Kvůli dekodérům MS450 jsem všechny stávající verze kompletně přepracoval, ale teprve v těchto dnech (červenec 2020) bylo možné projekty vyladit pro nějaký tovární model.

M 152.0 má hydromechanický přenos výkonu, nebudu tady (p)opisovat technický popis, z pohledu zvukaře je 1. a 2. převodový stupeň hydraulický, otáčky motoru jsou závislé na poloze kontroléru, tzn. s rostoucí rychlostí se nemění. Při rychlosti cca. 28 km/h se zařadí 2. stupeň. Při rychlosti kolem 56 km/h se zařadí 2. blokovaný stupeň, dojde k zablokování
hydraulického měniče, motor je s nápravou spojen čistě mechanicky, tudíž otáčky motoru se mění podle rychlosti jízdy.

Zvukový dekodér hydromechanický přenos výkonu neumí, to však neznamená, že to nejde. Podařilo se mi to vymyslet už před 8 lety, s novým nastavením to funguje takto

– Při rozjezdu do 4. stupně motor běží v nízkých otáčkách (záleží na verzi a navolené sadě)

– od 5. do 9. stupně běží motor v plných otáčkách

– při 10. stupni dojde k zařazení druhého stupně, motor je
dále v plných otáčkách

– při 20. stupni se zařadí stupeň 2B, otáčky motoru klesnou
na polovinu

– od 21. do 28. stupně se otáčky zvyšují naplno

 

Při řízení ovladačem se zobrazením jízdních stupňů (LH100 Lenz) se tak dá model dobře ovládat přidáváním po stupních. Charakteristický jev, kterého jsem si např. všiml na naší horské trati je, že vůz po zařazení stupně 2B v kopci začne ztrácet rychlost a dojde k podřazení, po zvýšení rychlosti zase k zařazení. Model se takto dá krásně ovládat zadáváním 22. a 21. jízdního stupně.

Kompromisem je bohužel to, že zvuk motoru před zastavením z plné rychlosti krátce vyběhne do otáček než spadne na volnoběh. Nedá se to udělat jinak, ale naštěstí je to „zamaskováno“ ztlumením zvuku a hučením brzdových zdrží. Při zastavení ze stupně 21 a menšího se to nestane.

 

Pár slov k nastavení rychlosti

Maximální rychlost je definovaná v CV57, změna hodnoty upraví rychlost, ale nemá vliv na zvuk. Ten bude vždy při plném vytočení ovladače odpovídat rychlosti 80 km/h. Pokud je ale třeba jezdit v přepočtu nižší rychlosti, sníží se rychlost v CV5. Tím dojde k oříznutí rozsahu zvuku, který bude odpovídat aktuální rychlosti

Příklad pro model MTB

CV57=108 – nastavení pro 80 km/h

CV5=1 (255)

Pro snížení rychlosti na 60 km/h stáhneme CV5 na hodnotu cca 190, pro 40 km/h bude hodnota přibližně 130. Při takovém snížení budou zvuky odpovídat rychlosti, pro rychlost 60 km/h dojde k zařazení stupně 2B, ale zvuk se dál měnit nebude, u 40 km/h nedojde vůbec k zařazení stupně 2B

 

DALŠÍ FUNKCE

F6 – tlačítko výkonu

U tohoto projektu je nastaven zvuk volnoběhu. Příklad použití – jízda z kopce

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. U tohoto projektu se liší především zvuky řazení a zvuk motoru v otáčkách.

– První a výchozí sada – motor při zátěži, „tvrdé“ řazení stupňů

– Druhá sada – motor bez zátěže, jemnější řazení stupňů.

Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Mapování funkcí:

Funkce

Zvuk

Poznámka

F0 světla  
F1 světla, podrobnosti v souboru *.pdf níže
 
F2 světla, podrobnosti v souboru *.pdf níže  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světla, podrobnosti v souboru *.pdf níže  
F6 volnoběh  
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 2 krátká  
F12 staniční hlášení (u ČSD verze trubka vlakvedoucího)  
F13 naftové topení  
F14 dveře otevření/zavření (dvoje dveře)  
F15 kompresor (odlehčení)
po 30 -50s
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přepínání sad  
F20 broušení okolků v oblouku  
F21 dveře – otevření/zavření (jedny dveře)  
F24 pískování  
F25 odkalení po 200 – 255s, při stání
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  

 

Na funkci F28 je nastaveno ztlumení zvuků, to se hodí např. pro vjezd do tunelu, skryté části kolejiště, atd. Zvuk se plynule ztlumí.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

model HO MTB

Časem přibudou i verze pro model Roco HO, ozvučená varianta z výroby bude vybavena integrovaným dekodérem Zimo se zvuky Artol, takže přehrání bude možné. A snad se dočkáme i modelů TT od Kühna

 

Zvukové ukázky

810.292

      

810.508 (motor Tedom)

      

810.550

     

810.564

      
 

 

video:
810.577

810.292

Petr Smutek

13 komentářů na “Zvukové projekty 810”

  1. Anonym:

    Dobrý den,
    včera jsem si od Vás odvezl 5 mašinek (včetně M152) a smekám před Vámi. Ozvučení je špičkové a slyšet dunět Bardotku, Sergeje nebo Brejlovce je super.
    Jedinou nevýhodou je, že rodina se bude muset spokojit s levnější dovolenou 🙂 ,přece jenom Zimo něco stojí, ale co se dá dělat i na chalupě bude krásně :):):).
    Ještě jednou díky za zvukové projekty, které jsou prostě dokonalé.

  2. David:

    Zdraví. Chtěl bych se zeptat zda-li je možné ozvučit model 810 od firmy Bramos v H0. Ptal jsem se člověka, u kterého si nechávám modely ozvučovat a bylo mi řečeno, že ne. Já však viděl na internetu několik videí tohoto motor. vozu dokonce se zvuky od vás. Je to tedy možné? Děkuji za odpověď
    David Stareček

  3. Jacek:

    Zdravím, zřejmě nemá dost zkušeností, ozvučení tohoto modelu není náročné, viz e-mail.

  4. Milan:

    Ahoj.
    Mohu zvolit pro ozvučení M 152.0 ZIMO MX645P16 PluX16 velikostně je vyhovující Rozměry: 20 x 11 x 4 mm, popřípadě jaký mám zvolit pro tvé zvuky ? Následně použiju tohle zapojení s tím ,že vyjmu osvětlení tabulek. nebo možná něco jednoduššího. http://lokopin.wz.cz/download/Tillig_T435_Hektor_LokoPin.pdf
    Dík Milan

  5. Jacek:

    Ahoj,

    zvolit můžeš jakýkoliv dekodér Zimo, všechny jsou v principu stejné pokud jde o zvuk. Osvětlení si ale musíš naprogramovat sám, to není součást projektu M 152.0

  6. Karel:

    Zdravím, bude se projekt připravovat i pro pro pojezd:

    http://www.pojezdy.eu/eshop/tt-pojezdy/463-tt-pojezd-pro-m152-810-sestaveny.html

    nebo je potřeba ho poslat k vám i s dekodérem?

  7. Jacek:

    Miluji otázky typu “bude se”. Ono se samo nikdy nic neudělá.
    Shodou okolností jsem tento pojezd nedávno měl možnost kalibrovat, zvukový projekt je proto vyladěný.

  8. Ludovic:

    Dobrý den,

    můžete přidat následující dva zvuky k 810 projektům?

    děkuji

    – píšťala
    – píšťala krátká

  9. Jacek:

    Dobrý den,

    nemůžu přidat něco co na nahrávce není. Píšťalu mají jen modernizované vozy s motorem Tedom. Můžu Vás ale potěšit, mám nahrávky jednoho z takových vozů. Časem tedy budou další nové projekty.

  10. Jan:

    Zdravím,
    ještě jednou díky za nahrání zvuků. Barča poslední varianta je bombastická a netlumený sergej rovněž.
    Zbývá mi přehrát dva brejlovce, možná vectrona a z kocoura potřebuju udělat tlumenou barču, to jsem blbě pospal na pytlík s dcc, moje chyba- To vše časem přijde.
    Ale potřebuju pomoct u čsd M152 od p.Melichara se světly, nejsem v tom zběhlý. F0 mám přední osvětlení -dle směru jízdy přepíná. F1 a F2 jeden nebo druhý dálkáč. Koncový mi svítí jen jedny na F6, tak jsem nějak rozhozen, DCC jsem musel zresetovat CV8 8 protože jsem předtim asi někde udělal chybu a nešly žádný zvuky krom motoru….Díky za radu.
    K nastavení používám DR5000 a z21, zatím

  11. Jacek:

    Zdravím, jsem rád, že se líbí. Pokud jde o světla obecně, jejich nastavení pro tovární modely je pouhý doplněk, můj obor jsou zvuky. Proto se to taky jmenuje zvukový projekt.
    V projektu 810 pro p. Melichara je toto

    CV# 35 = 12
    CV# 36 = 0
    CV# 37 = 0
    CV# 38 = 0
    CV# 39 = 2
    CV# 124 = 23
    CV# 127 = 2
    CV# 128 = 1

    Pan Melichar si ovšem toto nastavení upravuje, takže se musíte zepta jeho. Na F6 z principu nemůžete dát světlo, je tam zvuk volnoběhu

  12. Jaroslav:

    Dobrý den,
    lze měnit intenzitu jednotlivých zvuků pomocí nastavení CV? Konkrétně připadá mi, že zvuk motoru je málo slyšet v porovnání s intenzitou zvuku houkačky. Když zesílím zvuky celkově (CV 266), bude houkačka příliš “řvát”. Nelze ji tedy nastavením nějakého CV poněkud ztlumit?
    Děkuji a zdravím.
    Jára

  13. Jacek:

    Změnit lze téměř vše, je to podrobně popsáno v manuálu k dekodérům na stránkách Zimo. Ale na vlastní nebezpečí.

Napsat komentář