Digitalizace BR52

Kdo vlastní starší provedení lokomotivy BR 52 od firmy Tillig a chtěl by přejít na digitál, bude zaskočen absencí digitálního rozhraní pro zasunutí dekodéru. S tím totiž výrobce v době uvedení modelu na trh vůbec nepočítal.

Vestavba digitálního dekodéru do lokomotivy BR 52 je poměrně náročný úkol, proto si musíme poradit sami.V tomto návodu popíšu jak na to.


V úvahu připadají asi tři řešení:

1) digitalizace jen tendru

– nebude možné ovládat osvětlení lokomotivy, diody budou trvale svítit

2) digitalizace tendru + odstranění sběračů lokomotivy

– osvětlení lokomotivy bude plně funkční, ale lokomotiva přijde o sběrače

3) plná digitalizace a úprava elektroinstalace lokomotivy

– osvětlení bude plně funkční a odběr proudu z tendru i lokomotivy

Začneme vlastní digitalizací tendru. Tendr odpojíme od lokomotivy a otevřeme horní díl vysunutím plastového kroužku (měchu) na předním čele. Na plošném spoji musíme odstranit tlumivku a kondenzátor. Nejdříve je třeba oddělit okruh napájení od osvětlení.

A tady už jsou rozdíly mezi variantami:

VARIANTA 1

Jde o nejsnadnější způsob digitalizace, zapojení se týká pouze tendru a osvětlení lokomotivy bude napájeno ze sběračů lokomotivy bez možnosti spínání. Na plošném spoji je třeba vyloučit elektrické spojení plíšků na čele tendru s plošným spojem. Provedeme to podle obrázku. Modrý káblík na fotce není pro osvětlení i napájení se využívá černý vodič. Bílý káblík je pro čelní osvětlení, takže ten také nepoužijeme.

V případě použití i modrého káblíku je nutné oddělit okruh osvětlení z obou stran jako u varianty 2 !

VARIANTA 2

tento způsob je podobný Variantě 1, ale tentokrát budou čelní plíšky tendru a spřáhlo mezi tendrem a lokomotivou sloužit jako napájení osvětlení lokomotivy. Použijeme i modrý káblík a proto bude nutné přerušit okruh osvětlení tendru na obou stranách. Modrý a bílý káblík připájíme na čelní plíšky a navíc musíme protáhnout modrý káblík i dozadu k osvětlení tendru.

Na fotkách je dobře patrný rozdíl v tloušťce káblíků u dekodéru ESU micro a LENZ Gold-mini. Později o tom bude zmínka.

VARIANTA 3

Okruh osvětlení přerušíme jen v jednom místě označeném křížkem. U varianty 3 černý drát dekodéru použijeme jako společný pól pro osvětlení, modrý vodič v rámci úspory vodičů mezi tendrem a lokomotivou nepoužijeme. Bílý káblík zůstane volný, později jej povedeme do lokomotivy. Plíšky na čele tendru nepřerušujeme, budou přenášet proud ze sběračů lokomotivy a jeden bude společný i pro osvětlení.

KE VŠEM VARIANTÁM

Po zapojení dekodéru podle fotek postavíme tendr na programovací kolej a vyzkoušíme. Je-li vše v pořádku, vyzkoušíme tendr na kolejišti.

Jednoduché to není ani s dekodérem, musíme vybrat typ s opravdu tenkými vodiči, aby nebránily nasazení horního dílu tendru. Já jsem u lokomotivy 555.3008 použil dekodér Esu micro. Má téměř vlasové vodiče, ale přesto jsem na horním dílu musel ufrézovat plošky, viz 3. obrázek. U lokomotivy 555.088 jsem použil dekodér LENZ Gold-mini a tam jsem musel odfrézovat prakticky celou spodní část horního dílu, což by bylo bez strojní frézy prakticky nemožné.

Pokud budeme mít i tak problém s nasazením dílu, můžeme vyklepnout imitaci uhlí a po sesazení ji nalepit o něco výše.

Aby dekodér po sestavení tendru nedrhl o setrvačník, nalepil jsem před setrvačník hranolek s PVC, o který se dekodér opírá.

ÚPRAVA LOKOMOTIVY

Varianta 1 se obejde bez jakékoliv úpravy, další dvě varianty se už ale neobejdou bez kompletního rozebrání. Toho můžeme ovšem využít a díly pojezdu natřít černou barvou jak bylo u ČSD obvyklé.

Varianta 2 spočívá v oddělení osvětlení od sběračů. Odebrání vlastních sběračů nedoporučuji, protože tvoří jakési boční vypružení krajních spřažených náprav – udržují je ve středové poloze. Předpokládám, že bez sběračů by lokomotiva občas stála i na rovné koleji „šejdrem“. Proto pouze přelepíme plošný spoj s LED diodami páskem izolepy, aby se ho sběrače nemohly vodivě dotýkat.

Tato varianta digitalizace už je plnohodnotná, osvětlení můžeme spínat na lokomotivě i tendru. Nevýhodou je ale odběr proudu jen z tendru. Při „normálním“ ježdění na vlacích to vadit nemůže, ale při popojíždění po depu minimálními rychlostmi už je každá sbírající náprava dobrá. Proto jsem vymyslel další způsob zapojení,

VARIANTA 3

Na řadu se nejdřív dostane úprava plošného spoje lokomotivy. Aby to nebylo „fádní“ jsou LED diody zapojeny zrovna opačně. Provedeme tedy úpravu podle obrázku. Levá strana bude sloužit pro sběr proudu z kol i pro osvětlení. Pravá strana zůstane jen pro odběr proudu. Přidaný třetí vodič (na fotce fialový) se propojí s bílým vývodem dekodéru.

Po této úpravě přikročíme ke zkompletování lokomotivy a tady nastane poslední problém a sice rozpojitelné propojení třetího vodiče s bílým vývodem dekodéru. To jsem vyřešil následovně. Zhruba v prostoru dvířek topeniště jsem provrtal otvor, který jsem protáhl třetí vodič. Na podlahu jsem nalepil kousek kuprextitu a k němu vodič po zkrácení přiletoval.

V čelní stěně tendru (horním dílu) provrtáme otvor pro protažení bílého vodiče a po konečném smontování tendru vodič zkrátíme a přiletujeme ke kuprextitu. Vodič by měl být dostatečně dlouhý a ohnutý do tvaru S, aby nebránil průjezdu protioblouků.

Teď už zbývá lokomotivu i s tendrem postavit na programovací kolej a vyzkoušet, je-li zapojení v pořádku. Pokud ano, stačí už jen natřít dráty v budce černou barvou a nakonec upravit díl budky. Zadní stěnu musíme dole proříznout, aby budka šla skrz vodič z tendru nasadit.

Tím je celá operace zdárně dokončena.

U lokomotivy 555.0213 jsem ještě provrtal otvor velikosti dvířek pece a do popelníku jsem instaloval oranžovou LED diodu, která je připojená k plošnému spoji v rámu. „Oheň“ svítí trvale, pokud je lokomotiva na kolejích

Petr Smutek

3 komentáře na “Digitalizace BR52”

  1. Trykar Bohumil:

    Dobrý den provádíte také digitalizaci v HO na Liliput 52 se zvukem a kolik by to stalo Díky Trykar

  2. Roman:

    Napadlo mě, zdali by již dnes nebylo možné použít plošné spoje loko a tendru z nejnovějšího provedení. Jsou-li ovšem tyto vzájemně zaměnitelné.

  3. Jacek:

    Článek jsem psal kolem roku 2005, řešení odpovídalo té době. V současnosti má Tillig v nabídce novější provedení lokomotivy, nepředpokládám, že by se někde dala vůbec sehnat tato starší verze. Ovšem úprava by zahrnovala minimálně tyto díly:
    – plošný spoj tendru
    – plošný spoj lokomotivy, je jinak zapojený.
    – vodivá spojka kinematiky, nová je třípólová, stará jen dvoupólová

    To vše by přišlo na nejméně tisícovku a lokomotiva by se musela stejně komplet rozebrat a s ní navíc i tendr.

Napsat komentář