Berta 751.052-2 od firmy MTB

Předlohou první barevné mutace berty 751 v ČD provedení se stal stroj 751.052-2 v tzv. šumperském nátěru. Recenzi na model T 478.1 už jsem dříve psal, zmínil jsem všechny klady i zápory. Tento článek tak bude spíš fotorecenze a srovnání se skutečností.

 

 

Lokomotiv v tomto nátěru bylo ve stavu DKV Olomouc více, jejich fotografií z trati Slezského Semeringu je na internetu dost, některé z nich se občas dostaly i na jiné tratě v okolí Olomouce. Pověstné pak bylo jejich nasazování ve dvojčlenném řízení na odklonové Pn vlaky na trati 310 Krnov – Olomouc.

Model je dodáván v klasickém balení, přiloženy jsou doplňky, aršík leptaných tabulek a výlisek s drobnými díly.

Tabulky jsou již nastříkané červenou barvou, skutečná lokomotiva má na čele červené tabulky a na boku tmavě modré. Dvě jsem proto z aršíku odstříhl a před nalepením přestříkl odpovídajícím odstínem modré. Na boky skříně pak přijdou plechové cedule s logem ČD.

Aršík obsahuje i výrobní tabulky a znaky ČKD, nedají se však použít, protože natisknuté znaky jsou větší. Jsou ale natisknuté jemně a ostře, takže bych leptané stejně asi nelepil.

Z výlisku doplňků jsem použil anténu vysílačky, kterou jsem rovněž stříkl modrou barvou. Dále stěrače, houkačky a háky. Brzdové hadice jsem neosadil, byly příliš křehké a je problém je vůbec z výlisku oddělit bez ulomení.

   

 

Modelu víceméně není co vytknout, nebudu-li znovu zmiňovat chyby popsané v první recenzi
Z pohledu detailisty by madla měla být tmavě modrá. Potisk na rámu neodpovídá zcela předloze, údajně by autentická varianta u každé jedné mutace zvedla náklady, což je asi pochopitelné. Nápis DKV OLOMOUC a křížky lékarničky jsem si doplnil sám, těchto obtisků mám hodně. Jedinou věcí, která se mi nelíbí jsou malá loga na čelech, to je bohužel nemoc všech modelů MTB…

Z fotek je ale jasné, že tato mutace se podařila, mít tak sponzora, budu uvažovat o ztvárnění nějaké takové soupravy, protože mi to v letech 2005 a 2006 jezdilo pravidelně pod okny:-)

   

 

Tady ještě video s ozvučeným modelem s mými zvuky.

Petr Smutek

Komentářů (11) na “Berta 751.052-2 od firmy MTB”

  1. VoVo:

    Ahoj, u všech modelů MTB se mi zdá logo ČD na čele šíleně malé, můžeš jako fundovaný znalec (a fyzický majitel) zhodnotit?

  2. Rosťopiš:

    Já nevím, mě prostě přijde, že si článek hrozně protiřečí. Není to jenom otázka tohohle článku, většinou se vidí recenze s okatou snahou se panu Báňovi zavděčit, pochválit ho, protože je přece náš a nikdo jiný nám takové modely nevyrobí. Tady už to ale podle mě je celkem síla. Když si dám do kontextu větu, že modelu není téměř co vytknout s tím, že i po mnoha urgencích neodpovídá velikost log ČD, tabulky mají z poloviny špatnou barvu (což mě ale zrovna moc nevadí, stejně jako ty madla, u kterých to ale nechápou víc, protože je stejně třeba je lakovat samostatně), leptané doplňky nejdou použít, nehledě na to že ty natištěné tabulky mají mizerný soutisk, potisk rámu neodpovídá skutečnosti, některé motivy chybí, dolepovací doplňky nejde ani oddělit od vtoku… Ještě se mi zdá příliš světlá barva rámu, ale to nechávám stranou, protože to může být spíš způsobeno fotkami. Takže nic k vytknutí? A tohle jsou všechno body týkající se poze téhle mutace. Už z předešlých si mašinka odnesla to, že je špatně tvarovaná střecha stanovišť, prsa taky jsou jenom přibližně, schůdky do kabiny jsou stále lepeny mimo osu dveří a nádrž na naftu je z jiné lokomotivy.

    Z toho všeho je mi opravdu smutno, na zamračenou jsem se těšil a model od mtb akorát poukázal na to, co všechno jde na takové lokomotivě zkazit. Jediné, co z počátečních slibů propagandy zůstalo je to, že takové modely nám nikdo jiný než pan Báňa nevyrobí. Možná díky bohu… Zamračenou chystá ne nadcházející rok Kuehn a myslím že vzájemné srovnání obou modelů bude velice zajímavé. Kuehní modely mají sice také svoje mouchy, ale takovýhle rozsah opravdu nepozoruji. Brejlovci trpěli šatnou jízdou (alespoň u mě vyřešeno k maximální spokojenosti) a disproporcí želuzií v přechodu střecha/bok. Sice to je chyba, ale ne tvořící “ksicht” lokomotivy. Teď už ale řeším jiné věci. Za mě tedy palec nahoru určitě ne a je to velká škoda…

  3. Petr Smutek:

    Vovo:
    loga u brejlovců Roco a Kuehn mají na délku asi 4,7 mm. U této berty jen asi 3,5 mm

    Rosťopiš:
    Píšu víceméně nedá vytknout. A proč? Recenzi na model berty jako takový jsem už totiž psal, viz http://jacek-modely.cz/berty-mtb/ Popsal jsem tam bez zbytečných emocí klady i zápory. A také to jak zbytečný humbuk se točí kolem tvaru toho či onoho. Je tam srovnání s modelem z leptu, s výkresem a s fotkymi skutečné lokomotivy. A výsledek je ten, že na kolejišti tyto rozdíly desetinek milimetru jaksi zanikají. Poznáš něco např. z toho videa? Pochybuji…
    Pokud jde o špatně tvarovanou střechu, podle čeho tak soudíš? Snad ne podle výkresu… Špatné tvary má brejlovec od MTB, ten je na první pohled špatně. Tento model se prostě nepodařil.
    To co víceméně nevytýkám, jsou popisy a barva madel. Kolik lidí si nekoupí model kvůli jiné barvě madel? Krom toho i kdyby to byl supermodel, stejně právě toto nebude vypadat jako na fotkách, mašina je špinavá, madla oprýskaná, nápisy depa obnovené a pod nimi pruh barvy v jiném odstínu, atd.
    A teď konkrétně. Chci mít model nějaké místní berty s osvětlením a zvukem. Jaké mám možnosti? Můžu si koupit tuto, i když má nějaké mouchy a pak si ji případně upravit k obrazu svému. Nebo si můžu koupit nestříkanou stavebnici za téměř stejný peníz. Výroba z nějakého leptu a stavění všeho od nuly na nějaké “fau stovce”? V žádném případě. A čekat rok dva na Kuehna a pak někde na fóru psát příspěvky typu “kdyby se udělala tato verze”???
    Na superlativy o nejlepším modelu už nedám, mám brejlovce Kuehn i Roco, jezdí k mé plné spokojenosti, ale holt řeči o sepermodelu se nenaplnily, žádná slibovaná první liga se nekonala. A tím nemyslím problém s podvozky, to se stát může a nevadilo mi to. Ale např. tvar žaluzií, který třeba u Roco je správně. Nebo s problematickým ozvučením, není místo na kvalitní reproduktor bez radikálního zásahu, to je pro mě velké mínus.

    Tento článek má být spíš o fotkách, není účelem těchto stránek psát “tohle kupujte a tohle ne”. Krom toho asi sotva bych si koupil něco co se mi nelíbí, abych o tom mohl psát, že se mi to nelíbí.

  4. Rosťopiš:

    Ano, je to jak píšeš, záleží na každým modeláři co preferuje a co pro jeho provoz bude nejlepší. V kategorii brejlovců je široký výběr, který už se nám nejspíš nikdy nenaskytne. O bezchybném supermodelu jsem nikde nepsal, takový prostě není. Někdo se chce dívat, někdo jezdit, někdo ozvučit, někdo konkrétní mašinu, jinýmu stačí červená hvězda a logo čsd. Vždycky to bude chtít nějaké ústupky a každý konstruktér forem upřednostní nějaké prvky před jinými. Třeba kuehní brejlovci mají ty žaluzky protažené kvůli dělící rovině formy a pro mě to není taková chyba. Mám i Roco brejle, naznačená madla pro mě taky nejsou taková chyba. Brejle od MTB jsem v ruce držel (i bertu MTB) a prostě mě vůbec neoslovily, ikdyž zamračená je o krok dál než brejlák. Tvarově jsou tam na můj vkus moc velké přehmaty. Sice jde jak říkáš o desetinky, ale v tomhle měřítku a u tak typického prvku jako jsou brejle nebo prsa to prostě zahraje až moc, jde o vyvážení hmot.

    Už pěknejch pár let studuju design a to zahrnuje i trochu sochařiny. Dovolím si tedy o sobě tvrdit, že tvary a proporce mám trochu v oku. Srovnání zamračených podle fotek a výkresů je pěkně ošemetný. Výkresy jsou většinou orientačního charakteru, to by musela bejt k dispozici přímo výrobní dokumentace. U fotek zase málokdo argumentuje adekvátním pohledem na předlohu (to je i tvůj případ, fotky boku kabin jsou ještě ke všemu zdrcnuté na délku a ten co má tvořit provnání s leptem, výkresem a MTB je úplně jinak směřovaný…). Co se týče kabin, vadí mi konkrétně hlavně to, že horní plocha prsou s madly je moc vodorovná, měla by být víc šikmá. Je tam toho víc, ale tohle je nejzřetelnejší. Střecha kabin se u MTB plynule od střešní lišty svažuje k čelu, kdežto ve skutečnosti je napřed vodorovně zhruba do půlky kabiny a teprve v místě přechodu na reflektor začíná klesání. Tohle jsou pro mě velký chyby, který neobsahuje ani leckterej debilní typák. Dobrá stalo se, možná bych to i s chutí překousnul, kdyby si výrobce dal záležet na ostatních prvcích. Jenomže to neustálé opakování stejných chyb mě vsktku fascinuje. Kolikrát bylo slíbeno, že schůdky se budou lepit správně? Kolikrát opravení loga? Na kolika modelech byly špatně vzduchojemy? K tomu cucání si barev z prstu (viz třeba současné H0 novinky), to už je na jeden model trošku moc. To, že pod drátěnými madly jsou ještě jedny skoro neviditelný mě fakt netrápí, hnidopišení tohohle rozsahu jde mimo mě. Ale celkově na mě ten model prostě dobře nepůsobí. A ke koupi mě nerozhoupe klidná jízda, tu dnes nabízí všichni. Ke cti MTB musím zase zmínit, že povrchovka doznala velkýho pokroku, ta už je technicky skutečně na úrovni. Vadí mi tady ale to, že články kolikrát vypadají jako kdyby právě z modelů MTB dělaly ten pověstný supermodel a tváří se, že chyby tam žádné nejsou. A když se naťukne disproporce čela, svalí se to na to, že bylo několik forem na laminátové skořepiny a i u reálné berty byly odlišné. Trochu jsem se tomu věnoval, samotnýho mě to zajímá, na žádnou bertu s čumákem jako má MTB jsem ale nikde nenarazil (ani na žádnou jinou, čumáky jsou stejné), fotoknížky T478.1 mám obě a ŽelPage jsem taky projel. Tohle jsou dětinské výmluvy, jde o neschopnost dohledat fotky ze správného pohledu.

    V žádném případě mi nejde o špinění modelů MTB za každou cenu. Vážím si každého, kdo se snaží přijít s něčím novým místo věčného snění a fantazírování. MTB ale hodně naslibovalo a potom rychle žehlilo, aby bylo splněno aspoň něco. A o dokonalé modely, kterým není co vytknout se určitě nejedná, přitom jsou tam chyby, které se vůbec nemusely stát při pouhém prohlídnutí fotek na Googlu, a právě ty mě mrzí nejvíc. Tímto nikomu nezakazuju kupovat zamračenou MTB, nenutím nikoho čekat na Kuehna. Jenom se snažím upozornit a to, že všechno není tak růžové jak se tváří. Vím o případech, dky modeláři sami panu Báňovi dodali podklady pro výrobu, aby vyšlo alespoň to, na čem se ještě dá pracovat, ale on si to stejně nakonec udělal po svém. A slíbené reflektování názorů modelářů je to tam…

  5. Adam Buchal:

    Ach jo, tyhle problémy bych chtěl mít… ČD loga, ano jsou malé, jenže i v reálu, co kus to originál, pak by zas někdo křičel, že jsou velká, já proti tomu logu nic nemám, pod lupou ho nezkoumám. Madla má taky každá mašina jiná. Proč by nešly použít lepty ? Jsou plně OK, akorát ty nejmenší kusy jsou opravdu malé, ovšem kdo má na to nervy, tak bude mít detailní model. Barva ? co je na ní špatně ? tvar čela a střechy ? co je tam špatně ? Já vidím zamračenou, tak jak vypadá, když jí potkám na nádraží. Jedné, co bych vytknul, jsou nepopsané podvozky. Jinak podtrženo, sečteno, pěkně provedená loko s dobrými jízdními vlastnostmi, bezproblémovým osvětlením v dcc a instalovaným repráčkem. Já jsu se svojí 749 162 spokojený, v budoucnu klidně přikoupím další bertu. To jen pár expertů vždy prohlásí, že počkají na bezchybného kuehna. jenže jeho termíny jsou ve stylu ,, až se bude psát rok dva tisíce…” a pak to dopadá tak, že model jezdí-nejezdí. A citát: ….model mtb akorát poukázal na to, co všechno jde na takové lokomotivě zkazit… opravdu nemá chybu.

  6. Rosťopiš:

    Tohle je přesně ta agónie za každou cenu nepřiznat chybu MTB modelu. Již podruhé mi tu podsouváte tvrzení, že kuehn má všechno nejlepší, což jsem já nike nepsal a ani to nenaznačuju. Po sebrání odvahy si svoje zamračené místo z odlitků sztavím z leptů a pokud kuehn vyrobí zamračenou, která nebude vypadat jako zamračená, svět se minezhroutí. Jak jsem řekl, každý model má svoje pro a proti a díky více výrobcům si každý vybere. Co se mi na střechách a prsou nelíbí? Celkem konkrétně jsem to napsal výše, jsou to snadno oměřitelné fakty. Velikost loga ta samá pohádka jako u jiného kopyta na prsa. Proč na “zbytečně velká” loga u konkurenčních výrobků nikdo nereaguje? Když tedy tvrdíte že takto je to podle reálných malých log, chtěl bych je vidět na nějaké fotce. Proč se sakra výrobce pouští do výroby modelu, který má prsa a loga podle mýtické atypické zamračené, kterou jako na potvoru nikdo nevyfotil, zatímco ostatních 300 kusů v desítkách nátěrů jo… To že nejsou potisknuté podvozky mě osobně vůbec nevadí, jak říkám, takovéhle drobnosti neřeším. Na tomhle modelu se jich ale bohužel sešlo až moc. Všimněte si toho BOHUŽEL, myslíte si, že mám škodolibou radost z cizích chyb? Taky bych si rád pěknou tovární zamračenou koupil, ovšem ne za těchto podmínek. Víc to tu řešit nehodlám, zase se to zvrhává v něco co nechci a nemám rád a kohokoliv špinit v žádném případě nechci. Nemám ale rád přesvědčování o tom, že chyby nejsou vlastně chyby. Buďte všichni rádi za svoje zamračené, ať už máte jakoukoliv a užívejte si svátky klidu, míru a pohody 🙂

  7. VoVo:

    Adame, problém je ten, že sice v reálu co kus, to originál, ale zrovna loga se tisknou všude stejně velká (na to bude určitě nějaká šablona) zatímco MTB si vycucalo velikost z prstu a začalo to bouchat na Brejlovce a teď s tím vesele pokračuje na Zamračené. A třeba pro mě je velké logo na prsou dost podstatný znak páté epochy. A to tohle pidilogo naprosto nesplňuje. To logo esteticky dost zvýrazňuje v reálu prsa, tady se ale schovává uprostřed. A přitom je to taková strašná blbost – nový štoček “za pár korun” ale prostě MTB věří, že je to tak správně, a když mu to lidí vytknou, tak on se urazí, že už pro TT nic dělat nebude… Tohle není fajn přístup…

  8. Adam Buchal:

    Je pravda, že logo čd mohlo být větší, ale aspoň pro mne to není důvod si model nekoupit. Mouchy se najdou všude. Jen je třeba zvážit, zda jsou to mušky, nebo velké chyby.

  9. Petr Smutek:

    Rosťopiš:
    V jádru máš nepochybně pravdu, ale shrnu to v bodech ze svého pohledu:
    – výrobce bohužel vystupuje stylem mistra světa, jakékoliv snahy o vylepšení, názory, připomínky, cokoliv prostě ignoruje. Při náznaku kritiky se uráží s tím, že už příště nic nebude, atd. Jednání s ním je dle mnohých jako blbý s hluchým. Fotografie ke zmíněným novinkám v HO jsem mu poslal, asi jsem měl taky napsat, že tmavě modrá na fotce je tmavě modrá, nikoliv světle šedá. Nedokáže pochopit, že ti uražení jsme my a takový paskvil pak nekoupíme. Nebo je barvoslepý. Dál to komentovat nebudu, nechci tu rozdmýchávat vášně.
    – K tvarům, proporčně a na první pohled špatně je brejlovec MTB, tvar brýlí je úplně mimo. Tento model se nepodařil, nelíbí se mi. Nicméně u berty tento dojem nemám, resp. na rozdíl od toho brejlovce nejsem schopný pohledem pouhým okem říct, že střecha je o desetinku plošší nebo klenutější. Mám ještě dvě berty z leptu a prostě bez lupy žádné rozdíly nevidím. Naopak u těchto dvou leptů vidím rozdíly v té střeše až moc velké, je to prostě ruční práce.
    – Jiná nádrž? Zase zajímavé srovnání s tím leptem. Liší se to jen tou podélnou rýhou? Ničeho jiného jsem si fakt nevšiml.
    – Stavět doma něco co existuje jako tovární model považuji za blbost. Je to krásně vidět v tom srovnání bert. Lept má možná správnější tvary, ale kvalita laku se prostě se stříkáním sprejem srovnávat nedá, stejně jako zasklení a další věci. A nemluvě o tom co je pod kapotou. Osvětlení, Digital, zvuk…
    – Bertu jsem chtěl na kolejišti hned, olomouckou, fungující, osvětlenou a ozvučenou. A v tom případě jiná možnost není. Je jasné, že před pár lety bychom za takový model výrobcům trhali ruce, ale dnes je to taková lepší malosérie.
    – Pro mě je snadnější koupit takový model a připadně masky podvozků vyměnit za leptané, dosadit svoje obtisky, atd. Námaha nesrovnatelně menší než to stavět nebo se výrobci vnucovat jestli by to a tamto…..
    – Ale po pár dnech ježdění na kolejišti můžu konstatovat jen to co jsem napsal v článku. Vizuální nedostatky pod lupou jsou, ale při provozu není co vytknout.

    Velmi rád si na stránkách mojett přečtu skutečnou recenzi poukazující na všechny chyby a nešvary, jen do toho. Jen pak chci vidět ty reakce… Mě se do toho jít nechtělo, už z důvodu toho, že co jako tvůrce obtisků vidím jako hrubou chybu, toho si 99% lidí ani nevšimne. Podobně i nátěr madel a další.

  10. Kuba:

    dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jaké je číslo odstínu modré u této lokomotivy. Předem děkuji za odpověď.

  11. Jacek:

    Dobrý den,
    s odstínem barvy moc neporadím. Jaký je konkrétně na modelu MTB a na předloze, to nevím. Kdysi jsem u rukodělného modelu použil pařížskou modř, ale ta je až moc tmavá. Možná nějaká safírová co se používá u laku vozů ve verzi Najbrt, to by mohlo odpovídat.

Napsat komentář