Elektronik MTB ve velikosti TT

Model lokomotivy řady 743 ve velikosti TT byl ohlášen téměř současně s příchodem kocourů řady 742. Elektronik šel do výroby až teď. Obě řady se liší nejen technicky, ale i po vzhledové stránce. Rozdílů není zrovna málo, nečekal jsem, že všechno půjde realizovat bez zcela nové formy. Ale byl jsem příjemně překvapen.

 

Vypadá to, že u modelu byly zpracovány skutečně všechny odlišnosti. Jiný je celý zadní představek se skříní odporníků EDB a žaluzií, nové jsou masky podvozky s písečníky, ale také např. hranaté kryty reflektorů. Úplně odlišná je nádrž. Zvlášť potěšující je to u modelu vozidla, kterého bylo vyrobeno pouhých deset kusů.

Nástřik je proveden perfektně, z fotografií je to poznat. Přechody barev jsou ostré, nikde není nic rozmazané. Na kabinách jsou natisknuté i kliky.

Recenzi jako takovou psát nebudu, už jsem psal o kocourech 742. Vlastnosti obou modelů jsou stejné a ani s odstupem času bych to jinak nenapsal. Zůstanu jen u srovnání předlohy s modelem, závěr si udělá každý sám.

 

Autorem fotografií stroje 743.010 je Pavel Matoušek, kterému děkuji za poskytnutí.

 

 

Jehlanovitý tvar deklů a zahnutí stupaček u modelu není.

 

 

Předlohou modelu je tento stroj

 

Model na fotografiích má dolepené tabulky a doplňky. Některé záběry jsou s bleskem, takže kvalita je spíš dokumentační.

   

   

   

   

   

 

 

Možné úpravy

Modely 742 i 743 mají některé nedokonalosti, které se dají snadno napravit

 

Osvětlení

Modely kocourů jsou občas kritizovány kvůli prosvítajícímu osvětlení. Při bližším pohledu na partie krytů světel zevnitř je jasné proč prosvítají. Skříň je z boku vyfrézovaná, aby se diody vůbec vešly. Dá se to vylepšit dvěma způsoby. Buď natřením zeslabených míst černou barvou, nebo omezením svitu nastavením CV dekodéru. Nebo nejlépe oběma způsoby.

Dobré je natřít černou barvou i části skříně v kabině.

 

Je taky třeba si uvědomit, že ve skutečnosti nemají žárovky některých vozidel takovou svítivost jako diody modelů. Nespočítám kolikrát jsem za léta služby hlásil výpravčímu, že nevidím „konce“, poziční taky nejsou patrné při ostrém slunci, atd. Takže toto zrovna nevidím jako chybu modelu (kteréhokoliv výrobce), dá se to upravit, ale mohlo to být začerněné už z výroby.

U dekodérů Zimo se jas nastavuje v CV60. Při hodnotě 0 nebo 255 je plný jas, při příliš malé hodnotě už světlo poblikává. Osvědčily se mi hodnoty 60 – 80. Protože CV je společné pro všechny výstupy, dojde i ke snížení jasu světla v kabině a dálkových světel. Světlo v kabině se dá zachovat původní při nastavení „masky“, CV 114=16. Na nastavení dálkového světla jsem zatím nepřišel, zatím tak mám tlumený.

   

 

Světlo v kabině

V recenzi modelu 742 jsem popisoval, že světlo v kabině není vidět. Hlavní příčinou ale není umístění diody. Mezi plošným spojem a odlitkem závaží je proužek černého papíru jako izolace. Tento papír je ale o fous delší a kryje právě to světlo.

 

Zábradlí je z ohebného plastu, čelní je dobré zafixovat sekundovým lepidlem. Pluhy jsem z vnitřní strany natřel černou barvou.

 

Zvuk

Slabinou je reproduktor, ale o výměně za Zimo už jsem psal. Zvuky řad 742 a 743 se také liší, další článek tak bude o novém zvukovém projektu.

 

 

Petr Smutek

Jeden komentář na “Elektronik MTB ve velikosti TT”

  1. petr:

    jo…pěkný je to!…

Napsat komentář