Veselá kráva 714 od firmy MTB

26. září přišla na trh dlouho očekávaná novinka firmy MTB, model lokomotivy řady 714. Měl jsem v plánu napsat jako obvykle nějakou recenzi hned jak budu pověřen ozvučením nebo digitalizací.

Čekal jsem zase vášnivé diskuze o vzhledu a tvarech, tentokrát se téma od modelařiny ubralo kamsi do právní roviny.

 

Než jsem vůbec model v ruce držel, měl jsem možnost „pro pobavení“ přečíst si dosti svérázné informace výrobce určené prodejcům. Že se nejedná o vtip, bylo jasné z bouřlivých reakcí na internetu. Model je nabízen za stávající cenu bez záruky na osvětlení. Oprava nefunkčního osvětlení bude zpoplatněna. Prodejci, kteří na to přistoupili a oznámení přetlumočili jsou teď označováni za vyčůránky. No pěkně…

Po přečtení návodu na stránkách MTB mě pak dorazily další informace

Při provozu na kolejišti je nutné používat bezpečné zdroje napájení max. hodnoty 12VDC, proudové jištění 1A a mít model pod trvalým dozorem.

Model je tedy určen pouze do laboratorních podmínek a ne na běžné domácí kolejiště? Nesmí se s ním zajet ani do tunelu? Nejsem odborníkem na elektroniku, ale na digitálu je v kolejích 16V i více. Kolik voltů je na konkrétních výstupech dekodéru netuším. O proudovém jištění nemá 99% uživatelů ani ponětí.

Je určen výhradně pro nekomerční použití, s krátkodobou zatížitelností S2: 3 min pro udržení přípustné teploty motorku

Čili při jízdě déle než 3 minuty hrozí zničení motoru? Renomovaní výrobci doporučují nový model zajíždět 30 minut v každém směru. O délce samotného provozu se nezmiňuje žádný výrobce… Sám nemám s dlouhodobým provozem bert a kocourů MTB žádný problém, doufám, že to je jen nějaká dezinformace.

 Záruka se nevztahuje na funkčnost LED osvětlení, které je pouze nadstandardním vybavením , nikoliv základní součástí výrobku ovlivňující kvalitu jízdy

V roce 2016 je osvětlení modelu nadstandardem??? Už v 70. letech minulého století měly modely žárovky… Nebude pro výrobce nadstandardem vše co se bude kazit? Co třeba rovnou motor? Pochopil bych neuznání reklamace na mechanické poškození, ale co když v záruce přestane svítit nějaká ledka, smůla?

 

V době kdy si renomovaní výrobci modelové železnice konkurují jak můžou, je tento přístup velice podivný. Zkouší MTB co ještě zákazníci snesou nebo jde jen o dnes všude nezbytný amerikanismus typu „mikrovlnná trouba není určena k sušení koček“ nebo povinné upozornění na ekologickou likvidaci? Připomíná mi to neuznání reklamace bot, protože nejsou určeny pro nošení venku.

Po přečtení všech těchto pokynů mám jako normální uživatel dojem, že pouhým postavením na koleje dojde ke zničení modelu a ztrátě záruky. Byl bych rád, kdyby to někdo ze strany výrobce uvedl na pravou míru, protože některé věty jsou skutečně perly… zejména tedy ty 3 minuty provozu.

Na druhé straně si dokážu velice dobře představit problémy s reklamacemi „závad“, stačila mi kauza ničení dekodérů, kdy se nakonec ukázalo, že 90% ničení je vinou uživatelů. A co uživatel udělá, když to zničí? Půjde to reklamovat, že to už bylo že.. Přesto by to chtělo trochu více diplomacie a ne hned všechny potencionální zákazníky označovat za nemehla.

 

Radši zpátky k nějakému recenzování

Autorem fotografií stroje 714.209 je David Hájek, kterému děkuji za nafocení pro tento článek.

 

Model na fotografiích nemá dolepené tabulky a doplňky. Některé záběry jsou s bleskem, takže kvalita je spíš dokumentační.

 

 

Mezera mezi rámem a kabinou je způsobena reproduktorem, musím ho snížit.

 

Srovnání s mým modelem ze stavebnice Cekul na pojezdu z dílů V100. V detailech je lept lepší, zábradlí je správně, podélníky rámu jsou propracovanější. V jízdních vlastnostech a elektronice jednoznačně vede MTB. Detaily skříně jsou u obou na stejné úrovni, obě pěkně plastické.

 

Pro úplnost ještě stavebnice KuBer na mosazném pojezdu

Kdo někdy sám stavěl model 714, 731 nebo něčeho podobného, musí uznat, že při takových rozměrech bude nejedna věc kompromisem. Jak nacpat pod kastli pojezd a k tomu dovnitř dostat nějakou elektroniku, dekodér a ještě osvětlení. Myslím, že se to MTB podařilo na výbornou.

Digitalizace

Konektor next18 je na spodní straně plošného spoje nad zadním podvozkem. Při pokusu dostat tam zvukový MX658 mě zamrazilo jestli tam vůbec vejde. Bylo třeba odšroubovat plošný spoj, odletovat vodič podvozku a s přesností chirurga dekodér nacvaknout, ale podařilo se. Místo je na chlup přesně.

 

Osvětlení

Lokomotiva má poziční a koncová světla umístěná ve svítilnách na čelech rámu mimo skříň. Zadní dálková světla jsou pak v krytu nad zadním představkem. Pro modeláře noční můra. Model má toto vše zpracované. Při digitálním ovládání se dají světla spínat samostatně. Kompromisem je tu prosvítání svítilen, to mám v plánu zlepšit přetřením černou a následně červenou barvou.

 

Jízdní vlastnosti

Model jezdí stejné jako předešlé perfektně, tiše. Pojezd reaguje jemně. Maximální rychlost na digitálu jsem měřil programem ModelJOP, lokomotiva dosáhla hodnoty 106 km/h. Ve zvukovém projektu jsem rychlost stáhl na 70 km/h.

 

Manipulace a rozebírání

Kastli sundáme uvolněním vpředu pomocí plastového dílu a po mírném zvednutí uvolněním vzadu. Tady se dostanu ke zmíněné neposkytované záruce na čelní svítilny. Pokud s modelem člověk zachází normálně, neměl by o tyto části vůbec zavadit, ne tak je urvat. Možná zbytečný humbuk pro nic. Rizikovou částí osvětlení jsou ale diody zadního dálkového světla, na toto je potřeba dávat opravdu velký pozor. Těžko to ale vymyslet jinak, aby to svítilo.

 

Tvarové nepřesnosti

Model nebudu přeměřovat, ve srovnání s leptem je kapota nepatrně širší, nepochybně kvůli pojezdu. Taky do modelu vejde dekodér, takže to je nutný a sotva patrný kompromis. Větším kompromisem je vyšší rám, předpokládám, že kvůli tloušťce rámu pojezdu, podvozkům a kinematikám.

Vytkl bych však to, že rám je hodně zjednodušený, místo tří řad prolisů jsou jen dvě. Krablování je o několik měřítek větší. Viz srovnání se skutečností

 

Ale těžko pochopitelná je chyba zábradlí za kabinou, které tvarově vůbec neodpovídá. Podle čeho to kdo dělal? Odkud vzal rozměry něčeho, co neexistuje? Nejhorší na tom je, že MTB bylo na tuto chybu upozorněno už půl roku předem po zveřejnění náhledu  3D modelu. Nejen na diskuzním fóru, ale i jednotlivci, včetně mě. Ale bohužel. Zase zbytečně…

 

Ozvučení

Model už neobsahuje reproduktor, ač je o něm v popisu zmínka. Při pohledu na malou škvíru mezi podvozkem a plošným spojem je to dobře. Uživatelé nebudou muset řešit nekvalitní zvuk a výrobce nebude čelit zbytečné kritice. Je jasné, že by tu ani náhodou nevešel repráček i s ozvučnicí.

Kdo chce zvuk, musí si pomoct sám, není to až tak velký problém. Dostatek místa pro reproduktor Zimo je v kabině, pokud oželíme průhled okny, získáme kvalitní zvuk. Viděl jsem i kostky Zimo s průhlednou ozvučnicí, ty by pro tento účel byly jako stvořené.

Instalace je vcelku jednoduchá, do „podlahy“ stanoviště navrtáme otvory pro protažení vodičů a tyto přiletujeme na plošky na desce, viz foto. Reproduktor vejde do kabiny na chlup, ale pružiny ji zvedají, musíme trochu přibrousit dno.

 

 

Galerie k článku

Závěr

Model vypadá dobře, povrchová úprava je v obvyklé kvalitě. Na kolejišti jezdí bez problémů. Pojezd je tichý. Osvětlení je parádní, to se opravdu povedlo.
V přiložených doplňcích už není bandážované dvojkolí. Jsou tu leptané tabulky, ale jen tři ks, že by se šetřilo i na tabulkách?

A zase naprosto zbytečné chyby, které vůbec být nemusely. Tím spíš, že byly hlášeny ještě před výrobou…

Při pohledu na rám a vzdáleností otočných čepů se přímo nabízí úvaha nejen nad řadou 735, ale také 731.

Velmi smíšené pocity mám tentokrát z těch pokynů výrobce a věcí kolem toho, více radši psát nebudu, snad to bude objasněno. Se stopkami v ruce přece jezdit nebudeme. Předpokládám, že jde pouze o nešťastné formulace a model bude jako předešlé, u kterých můžu i s odstupem času prohlásit, že klady převažují nad zápory.

 

Video.


Petr Smutek

Komentářů (9) na “Veselá kráva 714 od firmy MTB”

  1. Honza Sedláček:

    Ty podmínky “Při provozu na kolejišti je nutné používat bezpečné zdroje napájení max. hodnoty 12VDC, proudové jištění 1A a mít model pod trvalým dozorem.” – jsou i u ostatních modelů MTB, není to novinka ! Ta omezená doba jízdy …to je něco jiného 🙁
    Jinak Petře sleduji Vaše stránky delší dobu – super !!!

  2. Zdeněk Satora:

    Pořídil jsem si take tento model .Zatím jsem ho tak do hloubky nezkoumal,ale dočítám se,že se musí dovybavit reproduktorem. Jde tam mini kostka ZIMO 8 na 12? Pak jsem se chtěl ještě zeptat, zda jde přes vás nahrát zvuky do této lokomotivy? Díky moc. Vaše stránky jsou super.

  3. JH:

    Dobrý den, kolik stojí kompletní ozvučení lokomotivy od Vás ? Myšleno včetně montáže reproduktoru a dekoderu do modelu.
    Děkuji za informaci

  4. Jacek:

    Zvuky můžu nahrát, instalace by byla možná po domluvě. Dekodéry a reproduktory neprodávám, nejsem prodejce. Více v e-mailu

  5. Honza Sedláček:

    Dobrý den, různě v článcích je zmiňováno, že zvuky jsou určeny pro dekodéry Zimo.
    Nevíte, zda by šly nahrát i do dekodérů ESU LokSound ?
    Děkuji za informaci

  6. Jacek:

    Dobrý den, zvuky dělám jen do dekodérů Zimo. Do jiných nahrát nejdou.

  7. Mirek:

    Přečetl jsem si Váš článek a je vidět, že elektrice opravdu nerozumíte. Elektronicá pojistka 1A je naprosto správné řešení. Žádná modelová lokomotiva H0, TT, N není stavěna na skratový proud např.5A.

  8. Mirek:

    Oprava – zkrat.
    Přečetl jsem si Váš článek a je vidět, že elektrice opravdu nerozumíte. Elektronicá pojistka 1A je naprosto správné řešení. Žádná modelová lokomotiva H0, TT, N není stavěna na zkratový proud např.5A.

  9. Jacek:

    Mirek:
    Vážený pane, nejde vůbec o to jestli já rozumím elektrice. Zrovna já tu pojistku mám. Ale 99% lidí nemá o něčem takovém ponětí. A prodejci už vůbec ne. Doporučení zákazníkovi obvykle je ve stylu “k této krabičce si kupte tuto krabičku”. A tohle už tu jednou bylo v souvislosti s něčím jiným. Jestliže Vám prodejce prodá normovanou centrálu, napáječ, dekodér; nemůže některý z výrobců tvrdit, že používáním jste zničil jeho výrobek. Ty podmínky v návodu jsou zkrátka napsané zcela nesmyslně.

Napsat komentář