Zvukový projekt T 499.0

Letošní léto nebylo horké, zato bylo úrodné na nové nahrávky. Vznikají tak nové zvukové projekty, které postupně budu představovat. Prvním z nich je kyklop. Tento projekt mě stál hodně úsilí a několik cest po republice v průběhu dvou let. Štěstí mi zřejmě nebylo nakloněno i přes ochotu zainteresovaných, podařilo se až na šestý pokus.

 

Lokomotiva má motor ze stroje řady 754, dalo by se čekat, že zvuk tak bude stejný jako u brejlovce, ale není tomu tak. Kontrolér má 13 jízdních stupňů, na posledním se zvuk motoru nemění. Ve zvukovém projektu je počet omezen na deset, více program neumožňuje. Odlišností od brejlovce je více, výrazný zvuk turbodmychadla, zcela jiný kompresor s jiným pohonem, ventilátor trakčních motorů, EDB a ventilátor chlazení EDB.

Projekt obsahuje dvě zvukové sady. První je určená pro provoz se soupravou, zvuky motoru mají charakteristický dunivý zvuk zátěže. Druhá sada se hodí pro jízdy samotnou lokomotivou, motor neduní. Obě sady se přepínají funkcí F19. Přepnutí je možné i za jízdy, v tom případě k tomu dojde až po změně rychlosti.

Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na tlačítko F19 přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Funkcí F5 se zapíná/vypíná elektrické topení

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků
F28 – ztlumení zvuků

T 499.0002

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 rezerva pro světla
F2 rezerva pro světla
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 elektrické topení
F6 plný výkon
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 2 krátká
F12 houkačka -.. Povolte brzdy úplně
F13 píšťala
F14 píšťala krátká
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšení šroubovky
F18 rozvěšení šroubovky
F19 přepínání sad
F20 broušení okolků v oblouku
F23 trubka vlakvedoucího ČSD
F24 pískování
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuků

 

Zvukový projekt není vyladěný pro žádný konkrétní model, tovární nikdo nevyrábí. Pro rukodělné modely je nutné projekt upravit podle konkrétního modelu. Pro přestavbu budou zřejmě připadat v úvahu pojezdy lokomotiv ER20.

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Tady je zvuková ukázka. Video není, protože nemám model.

T 499.0002

první rozjezd – zátěž, druhý rozjezd – bez zátěže, třetí rozjezd – přepínání sad za jízdy. Na konci ukázky při stání zapnutí, vypnutí elektrického topení a funkce plný výkon

 

Děkuji všem, kteří se tomto projektu nějak podíleli.

Petr Smutek

Komentářů (2) na “Zvukový projekt T 499.0”

  1. Igor Bukva:

    Kyklopa mam z druhej ruky na na vyrabanom mosaznom podvozku a cele kolaište mam v analogu mierke TT i mojich cca85 lokomotiv je až na par starsieho data a postupne do nich montujem dvojbarevne LED reflektory ale dokazat ozvučit prave Kyklopa to by bolo fajn.ak by ste mi stym vedely poradit zatial teoreticky a zvladol by som to tak by som mal zaujem. Dakujem a prajem vela krasnych nahravok .s pozdravom Igor Bukva Bratislava

  2. Jacek:

    Odpověď máte v e-mailu.

Napsat komentář