Zvukový projekt M 240.0

O zvuky “singrovky” jsem se pokoušel již mnohokrát, bez kvalitních nahrávek se toho dělat moc nedá. Teprve loňský rok jeden ochotný modelář zdokumentoval protáčení motoru vozu M 240.056 a shodou okolností po necelém roce jsem měl stejnou možnost i já. Jsou tak tři nahrávky stejného vozu a snad na stejném místě. Není překvapením, že nahrávky se výrazně liší.

 

Aktualizace 24. 5. 2020

  • přepracovaná verze M 240.0113. Tento projekt je již vyzkoušený i v dekodéru MS450.
  • maximální rychlost se dá nově libovolně upravit v CV57 bez vlivu na rozsah zvuků. Popis je v pdf
  • nové jsou i samotné zvuky
  • projekt M 240.056 teprve úpravou projde

 

Záznamy byly pořízeny diktafonem, videokamerou a diktafonem s kvalitním mikrofonem. Ve všech případech je výsledek poměrně odlišný, to však umožňuje vytvořit různé verze zvukových projektů.

Samotné nahrávky motoru však byly všechny nějak “nemastné, neslané”, při protáčení naprázdno chybělo typické kvílení a burácení, které zřejmě dalo vzniknout přezdívkám “vysavač” nebo “vrtulník”. Tyto charakteristické zvuky jsem se pokusil dotvořit uměle ze záznámů jiných vozů v jízdě a pak mixovat.

Takto vznikly zatím dva zvukové projekty, u kterých je jako výchozí sada “zátěž” se zmíněným mixováním a také řazením měničů. Druhá sada “bez zátěže” je čistá nahrávka motoru.

Při hledání různých záběrů na youtube jsem si nemohl nevšimnout dalšího typického zvuku “singrovek” a sice výrazného klapání kol na stycích kolejnic, např. zde. Může za to nedokonalé pryžokovové vypružení. Napadlo mě jak toto zapracovat, zvuk se přehrává ve smyčce a je nastaven jako trakční motor. To znamená, že frekvence se mění podle rychlosti jízdy a hlasitost se dá nastavit pomocí CV. Zvuk se tak dá zrušit naprogramováním CV296=0

Další funkce jsou stejné jako u jiných projektů, podrobný popis je v *.pdf na konci článku.
 

Mapování funkcí:

 

M 240.0

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1
 
F2
 
F3 posun
 
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5
 
F6 tlačítko volnoběhu
 
F7 houkačka  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 2 krátká  
F12 houkačka 3  
F13 píšťalka výpravčího  
F14 otevření/zavření dveří  
F15 kompresor (odlehčení)
po 30 -50s
F16 naftové topení  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – rozvěšení  
F19 přepínání sad zvuků
 
F20 broušení okolků v oblouku  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  

Rozjezd modelu je zpožděn o 1,5 sekundy, nejdřív motor zvedne otáčky, pak se vůz rozjede. V reálu chvíli trvá než se měnič naplní olejem.

Funkc F6 je nastavená jako tlačítko volnoběhu. Při aktivování během jízdy zvuky motoru “spadnou” na volnoběh bez ohledu na situaci.

Na funkci F28 jsem nastavil ztlumení zvuků, to se hodí např. pro vjezd do tunelu, skryté části kolejiště, atd. Zvuk se plynule ztlumí.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.

model TT MTB

model H0 MTB

Zvukové ukázky

M 240.046

     

M 240.056

     

M 240.0113

       

video

 

Petr Smutek

Komentářů (5) na “Zvukový projekt M 240.0”

  1. svistu:

    Děkuju, video jsem si moc užil včetně spár mezi kolejema. Líbí se mi koncept a pestrost Vašich tratí, Zdraví Vám a dobré zvukové podmínky. T.N.

  2. Ján:

    Dobrý deň prajem.
    P. Smutek mám na Vás prosbu. Mám singerku MTB a Váš zvukový projekt. Vedeli by ste mi doporučiť umiestnenie reproduktoru? (zimo 10×15). Ďakujem.

  3. Jacek:

    Dobrý den,

    na spodku vozu je místa více než dost, vejde tam i jiný reproduktor. U nové série modelu je velký plastový díl připevněný šroubky, uvnitř je ozvučnice pro repro 10×15, není však moc vysoká

  4. roman:

    Dobry den krasny zvuk a slysim tam i cvakani kol to je samostatny zvuk nahrany ve voze ? Diky.

  5. Jacek:

    Dobrý den,
    je to přímo součást tohoto projektu, popsáno je to v návodech *.pdf výše

Napsat komentář