Stavba dlouhého Balmu

Je to už nějaký pátek co vytvořil modelář Marian stavebnici motorových vozů M 286.0, 1 a přípojných vozů Balm, Bmx.  Dnes při existenci krokodýla MTB, ke kterému snad budou časem i vozy, se může vlastní stavění zdát zbytečné, tak tomu však určitě není. Kvalita a provedení nabízených modelů není na takové úrovni, aby člověk šmahem hodil všechny stavebnice do šuplíku, navíc aktivní modelář není vázán tím jakou barevnou mutaci mu výrobce zrovna snese

 

Ke stavbě vozu je na stránkách Railnet.sk velmi podrobný návod. Můj článek bude stručnější, zaměřím se spíše na detaily, které jsem řešil jinak a fotogalerii hotových modelů.

 

 

 

Začal jsem oddělením dílů skříně od planžety a jejich tvarováním. Bočnice mají ohyb v dolní části po celé délce. K ohýbání mi dobře posloužily klempířské kleště, které mají široké čelisti.

 

  

 

 

Po přiletování bočnic ke stropu přijdou na řadu čela. Tvar jsem nahrubo vytvořil opět kleštěmi a kontroloval jsem ho kopytem, které se dá pořídit ke stavebnici. Čela jsem následně přiletoval nejdřív k bočnicím a poté ke stropu. Tohle vyžaduje trpělivost a cvik. Lépe je díly připevnit nejdřív kapičkami cínu až po zkontrolování přesného sesazení spoje proletovat.

 

 

Přepážky s přiletovanými matičkami. Tento celek jsem nakonec řešil jinak, bude o něm ještě zmínka

 

Nyní můžeme upravit čela. Spodní část s výstupky přijde zahnout směrem dovnitř. Celou tuto partii pokryjeme souvislou „kupou“ cínu, přičemž jím nešetříme. Cín musí zacelit všechny spáry nutné pro ohnutí čela. Pak budeme pilníkem postupně cín ubírat až na plech, dokud nedosáhneme správného hladkého tvaru. Pokud cín na některých místech špatně chytil a při broušení vypadl, celý postup na tomto místě opakujeme.

 

Z přiložených trubiček vymodelujeme světla a kryty nárazníků. U světel stačí do otvorů vletovat trubičku a to pak odříznout a vletovanou část zabrousit do požadovaného tvaru. Kryt nárazníků musíme nejdřív vytvarovat do oválu, k tomu poslouží přiložený plastový hranolek, který vsuneme do trubičky a pak ji kleštěmi stlačíme.

 

Odlitek střechy je nepatrně delší než skříň. U prvního vozu jsem ji přeřízl na dvě poloviny a po přilepení ke skříni jsem dotmelil vzniklou spáru.

 

 

U druhého vozu jsem více zahloubil vybrání pro čelní přechodové dveře a střechu jsem nalepil vcelku. Přebytečný materiál jsem pak na čelech odbrousil.

 

Zaoblení čel by mělo končit zhruba v polovině prvního okna

 

 

Po přebroušení

 

 

Na čelech Balmu byla v mé verzi stavebnice chyba, prohlubeň kolem háku je mnohem menší. U M 286 je pak velký výřez, ve skutečnosti se však nejedná o díru, ale o černý plech chránící skříň před otlučením šroubovkou.

Příslušné partie jsem zacínoval.

 

Dále jsem pokračoval sestavením pojezdu. Tady není ani co popisovat, k naohýbanému rámu přiletujeme díly čel a krajní lišty. Středovou přepážku jsem oproti návodu letoval na pojezd, nikoliv do kastle. Usnadní se tím instalace osvětlení a zejména se zachová přístup k němu. Lišta by jinak musela být trvale zabudovaná ve stropu.

  

 

Následují podvozky a ty jsem dělal úplně jinak. Vůz je celý z plechu a přiložená dvojkolí mají oboustranně izolované osy. Avšak chceme-li do vozu instalovat osvětlení, je nutné vyřešit odběr proudu a zároveň izolaci.

Podvozky jsem vybavil plastovými destičkami, k oranžové se přišroubuje spodek podvozku, modrá je mezi rámem a podvozkem.

   

 

Teď se vrátím k přepážkám. Na výstupku ve spodní části jsou přiletované matičky, které tvoří připevnění pojezdu a zároveň podvozků. Toto řešení však není nejlepší. Šroubky není možné dotáhnout, netočily by se podvozky. A pokud zůstanou volné, je otázkou času než v provozu vypadnou i s podvozky. Při jejich přilepení se pak už do vozu nikdy nedostaneme.

Díly s matičkami jsem proto ohýbáním ulomil a podvozky jsem přišrouboval jen k pojezdu a tady jsem matičky mohl zafixovat kapkou lepidla v nedotažené poloze, aby měly podvozky vůli. Na představcích jsou kuprextitové destičky pro elektroinstalaci, osvětlení a spřáhla Peho 330. U osvětlení je třeba myslet na instalaci koncových světel a kondenzátorů pro překlenutí výpadků proudu. Kvůli tomu jsem nakonec vylomil i stěny na představcích.

Na fotkách je patrný šroubek, ve stropu je otvor, můžeme tak navrtat do střechy otvor a šroubkem ji zajistit. To je dobrá věc, kdyby náhodou lepidlo po letech povolilo.

 

 

ověření výšky nárazníků

 

hotový pojezd s nataženými vodiči od spřáhel Peho 330. Ke kuprextitovým destičkám pak přijdou přiletovat vodiče od osvětlení

 

U vozů jsem zvolil modelové schůdky, které by neumožnily průjezd oblouky R310. Ubráním části masek podvozků se toho dá bez problémů dosáhnout. Toto řešení je kompromis, schůdky jsou modelové a chybějící části masek za nimi stejně nejsou vidět na rozdíl od placaté verze schůdků.

 

Skříň před nástřikem, instalace osvětlení a poslední práce na interiéru

 

tady už hotové vozy

 

Závěr

Stavebnice je poměrně jednoduchá, ovšem než jsem se vůbec donutil k postavení dvou vozů a sepsání tohoto článku, uběhlo pár let. Nedá se stavět kolejiště a současně modelařit a ještě tvořit zvuky. Mezitím přišla firma MTB se svým krokodýlem, to byl ale nakonec důvod stavebnice oprášit.  Vzhledem k už tradičním tvarovým chybám  a také relativní nedostupnosti můžeme být za tyto stavebnice stále rádi.

 

Petr Smutek

5 komentářů na “Stavba dlouhého Balmu”

  1. Milan Kolečkář:

    Parádní práce! Kde se dají tyto stavebnice sehnat? Na webu jsem o jejich prodeji nic nenašel 🙁

  2. matto:

    Na Mariana najdes kontakt aj na k-reporte.cz. > sekcii TT (starsie prispevky)

  3. Jacek:

    Marianovi jsem včera psal, aby tu sám napsal

  4. marian:

    Kto ma nejake otazky ohladne stavebnice napiste mi prosim na marian.sopfrits@gmail.com

  5. Ivor:

    Aj v 21. storočí má deň len 24 hodín, a tak sa všetko stihnúť nedá. Ale popri tvorbe zvukov a stavbe koľajiska sa tu objavil opäť model poskladaný s príkladnou čistotou. Skvelé ! Bude určite ozdobou zbierky a potešením pri jazdách po koľajisku ….

Napsat komentář