Zvukové projekty 423.0

Ozvučit „Velkého býčka“ ve velikosti TT by bylo asi nemožné, před časem jsem ale měl ale pro tento účel model v HO od firmy Albatros model.

 

 

 

Model byl vyroben v několika variantách, z pohledu zvukaře jsou tu dva zásadní rozdíly, klasický litinový komín nebo dyšna Giesel. Vytvořil jsem proto dva projekty z nahrávek strojů 423.094 a 145

Další popis je stejný jako u jiných zvuků.

Rychlejší rozjezdy a brždění na F5

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná. Podrobný popis funkce je tady.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně už dosáhnou s novým firmware.

Hlasitost výfuků se při nejvyšších rychlostech snižuje

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

  náhodné zvuky  
  F5 – přepínání sad  
  F28 – ztlumení zvuku  
     
 

423.0

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 rezerva  
F2 trubka vlakvedoucího  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 druhá sada zvuků – bez zátěže  
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala 2  
F11 píšťala 3  
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor/ejektor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přikládání uhlí
po 40 – 80s, pouze při stání
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 pískování  
F25 odkalovač  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit. Bohužel doba jde nastavit jen na necelou sekundu.

 

Zvukové ukázky

423.094

423.0145

 

Dokumentační video, projekt 423.094

Petr Smutek

Napsat komentář