Zvukové projekty 423.0

Ozvučit “Velkého býčka” ve velikosti TT by bylo asi nemožné, před dvěma roky jsem ale měl pro tento účel model v HO od firmy Albatros model.

S odstupem času se projekty dočkaly vylepšení, teď jsem vytvořil zcela nové s použitím nových možností a poznatků.

 

Aktualizace 4. 3. 2020

  • nová verze zvuků 423.094 a 423.0145 ve vyšší kvalitě. Tento projekt je připraven i pro dekodéry řady MS
  • nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
  • pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
  • v obou projektech je co nejvíc zvuků použitých přímo z videí konkrétních strojů. Liší se tak skoro vše kromě doplňkových zvuků

 

Každý kdo vlastní LP desku Rytmus páry jistě ví, že výfuky parního stroje mají zvuk podle toho jaký komín lokomotiva má. U lokomotiv s klasickým kulatým litinovým komínem jsou výfuky mohutné, hluboké. Plochá dyšna Giesel má zcela odlišný zvuk s vyšší frekvencí, takový syčivý. A dvojitá dyšna Kylchap vydává nezaměnitelné ostré štěkavé zvuky. U různých řad se k tomu přidají další rozdíly jako počet válců, jiné píšťaly, apod. Člověk s trochou cviku pak musí neomylně některé řady po zvuku poznat.

Zvukové projekty jsou dva, vznikly z nahrávek lokomotiv 423.094 a 423.0145. Další popis je již stejný jako u ostatních projektů:

 

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.

 

Kompresor

V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.

 

Přikládání uhlí

Náhodně se spouští dva zvuky, při stání je to jen házení lopatou, při jízdě je navíc slyšet otvírání a zavírání dvířek.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1  
F2  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5
 
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala vysoká 1  
F11 píšťala vysoká 2  
F12 píšťala “povolte brzdy úplně”  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 50 -110s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 odkalovač  
F25 trubka vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.

model HO Albatros model

 

Zvukové ukázky

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání za jízdy

423.094 (komín litinový)

       

423.0145 (komín Giesel)

       
 

Dokumentační video, starší verze projektu 423.094

Petr Smutek

8 komentářů na “Zvukové projekty 423.0”

  1. roman:

    doufam, ze v TT budu prvni 😛

  2. ivor:

    Radosť počúvať takéto zvukové projekty. Celý zvukový projekt je parádny, ale ten rozjazd s použitím 8 výfukov je skutočne excelentný ! Bravo Majstre !

  3. Jacek:

    Děkuji Ivore. No má to jednu nevýhodu, tvorba těchto projektů “nové generace” zabere v průměru 100 hodin práce, kde většina toho času je hledání použitelných záběrů na internetu. Těch 8 výfuků vyžaduje pomalý rozjezd ve stoupání se zavřenými ventily, atd. Spolu s novými funkcemi a laděním už dnes nehrozí nějaké tvoření za večer jako kdysi. Chce to mnohem víc tvůrčího nadšení.
    Nicméně i s takto pomalou tvorbou asi budu rychlejší než Zimo s těmi novými dekodéry, které jsou stále nepoužitelné, resp. jejich vyvíjející se firmware

  4. Milan:

    Ďakujem za zaslanie ukážky nového zvukového projektu 423. Je to nádherné. Ste profesionál a skutočný majster ! Vo Vašej iste veľmi záslužnej práci v prospech všetkých modelárov Vám želám veľa úspechov a hlavne veľa, veľa zdravíčka.

  5. Jacek:

    Děkuji moc.

  6. Jan:

    Super.

  7. Filip:

    Zní to parádně, hlavně to hluboké štěkání z litinového komínu. Budete dělat něco podobného i u čtyřkoláka? Ten osmivýfukový zvuk je s původním nesrovnatelně lepší! 😉

  8. Jacek:

    No v podstatě lze jako základ použít zrovna tento projekt a jen vytvořit jiné zvuky parního stroje a píšťal. Jen hledat použitelné záběry.

Napsat komentář