Stavba čmeláka 770 025-5 – pokračování

Nejčtenějším článkem těchto stránek je hned po seznamu zvukových projektů Stavba čmeláka 770 025-5. Po letech bych měl napsat nějaký další díl o dokončení modelu.

Z různých stran jsem mnohokrát slyšel o tom, že model čmeláka v TT od Roco, Piko nebo MTB je otázkou času, ale roky utíkají a nic. Správný modelář nečeká, staví. I když to taky občas trvá roky.

 

 

Od doby vzniku článku se poněkud rozšířily možnosti, čmelák tak prošel dalšími úpravami. Největší z nich bylo vybavení deskami plošných spojů z dílny “JBR digital” a pochopitelně ozvučení.

 

 

Dále jsem vyměnil leptané masky za odlitkové. Nic naplat, ne vše je dobré dělat z leptaného plechu, odlitek je mnohem plastičtější.

 

Model jsem chtěl taky vybavit magnetickým spřáhlem Peho 330. Aby se však dalo vůbec k něčemu připevnit, bylo třeba vyřešit jak do pojezdu instalovat kinematiku. Kdyby bylo v rámu vybrání, nebyl by problém. Ale rozebírat hotový model znovu na “prvočinitele” se mi opravdu nechtělo. Použil jsem kratší kinematiku s magnetem a u podvozků jsem seřízl přední část.

 

 

 

Poslední nezbytnou úpravou bylo dovážení. Na rozdíl od výrobců továrních modelů dodržujících přísné směrnice můžeme použít olovo. U čmeláka jsem ani nemusel vyplňovat veškeré volné prostory, přesto se mi podařilo dosáhnout hmotnosti 248 gramů, což je pro srovnání o dost více než u sergeje Roco ve stejné velikosti.

 

Hotový model

 

No a tady konečně po letech v ostrém provozu. Maximální rychlost je nastavena na 60 km/h, pro těžký nákladní vlak v kopcích. Na tuto rychlost je pak upravený zvukový projekt.

 

Petr Smutek

Komentářů (3) na “Stavba čmeláka 770 025-5 – pokračování”

  1. Jindřich Bek:

    Dobrý den,
    náhodou jsem na k-reportu narazil na váš model 770 025. Zrovna toto číslo jste si zřejmě zvolil protože máte z této lokomotivy číslo. Předloha modelu se v Ostravě objevila jako náhrada za ostravské čmeláky utopené v povodni v létě 1997. Byl to střep, tuším z LD Nymburk, kde se ho rádi zbavili, nebyl tak pěkný jako je váš model. Před LD Nymburk byl ve Vršovicích kde na něm realizovali zlepšovací návrh plnění předního písečníku z čelního ochozu, takže po obou stranách předních dvířek měl dvě šikmo vyčnívající trubky uzavřené víky, průměr trubek mohl být minimálně 200 mm. To jen tak na okraj pro modelovou přesnost. Do LD Ostrava byly z Dubnice dodány T669.0077, 78 a 79. S pozdravem Bek

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    bohužel se mi nepodařilo sehnat ani jednu fotografii, mojí snahou bylo trefit se aspoň nátěrem kvůli tabulce. Tu jsem dostal v době, když už lokomotiva byla sešrotovaná. Patinu jsem nechtěl přehánět.
    Ta úprava by mohla být v modelu zajímavá, ale modelovat něco bez fotek nelze. Potíž by taky asi byla v obloucích.

  3. pavel74:

    Ja jsem nasel toto – prumer bych odhadoval tak na 100 mm

    http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=fotografie&id=7159

Napsat komentář