Zvukový projekt Ganz M 275.1

Někdy začátkem roku 2018 ohlásila firma MTB výrobu motorových vozů Ganz M 275.1 ČSD, jejich maďarského vzoru ABbmot a také polských odvozenin SN52. Verze MÁV se později vytratila.

Zvuky pro tyto vozy jsem předem vzdal kvůli neexistujícím nahrávkám. Pak jsem ale něco našel

Jde o toto video muzejního vozu ABbmot

V úvodu filmu jsou záběry ze stanoviště strojvedoucího, je tu krásně slyšet motor a řazení. Vůz má pětistupňovou převodovku. V času 3:50 je pak záznam z oddílu pro cestující, tady je slyšet další výrazný zvuk, snad kompresor nebo nějaká část pohonu. Po rozjezdu se hučení zvýrazní a zvuk se mění s rychlostí jízdy.

To obojí však pro tvorbu zvuků nestačí, navíc jsou záběry uvnitř. Pak se mi podařilo najít ještě jedno video, kde byl start a stop motoru zvenku, tím bylo rozhodnuto. Tvorba však spočívala především v práci se zvukovými programy a poté v laborování s chováním vyrobených zvuků.

Dekodéry Zimo umí mechanický přenos, výška zvuku motoru se mění v závislosti na rychlosti, při řazení by se mělo přerušit zvyšování rychlosti, atd.
Samotný rozběh do otáček je zrychlen, protože model na kolejišti se nemůže rozjíždět minutu. Jednotlivé sekvence mám uložené v různých délkách, vše doladím až budu mít v ruce model k ozvučení, bez toho nebude projekt finální.

Podobné, ne-li stejné zvuky by teoreticky měly mít i „malé ganzy“ M 495.0, ale také vozy M 283.1 dle záběrů muzejního „Arpáda“

Použil jsem jako vždy dvě sady zvuků, zátěž/bez zátěže. U druhé sady chybí výše zmíněné hučení převodovky a pohonů. Bohužel přepínání sad je u mechanického přenosu neaktivní. Asi je to jedna z mnoha věcí, kterou přede mnou žádný autor nedělal a Zimo tak nemá potřebu to spravit. Přepnutí je ale možné natvrdo naprogramováním CV265 na hodnotu 102 místo 101.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční
 
F1 světla koncová
 
F2 světla dálková
 
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 osvětlení interiéru
 
F6 tlačítko volnoběh  
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 krátká  
F10 houkačka 2 (jiná délka)  
F11 houkačka 3 (jiná délka)  
F12 houkačka 4 (jiná délka)  
F13 otevření/zavření dveří  
F14 trubka vlakvedoucího  
F15 kompresor – odlehčení (jen zasyčení vzduchu)
po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšení vozů  
F18 rozvěšení vozů  
F19 přepínání sad  
F20 broušení okolků v oblouku  
F24 pískování  
F26 zeslabení zvuků  
F27 zesílení zvuků  
F28 ztlumení zvuků  

Projekty jsou zatím vyladěné pro CV5=140, pro MTB to upravím, až někdo poskytne model pro kalibraci, resp. ozvučení. Pro jiné modely je nutné ladění a úprava projektu na míru.

Z uživatelských CV 3 – 6 je možno měnit pouze délku brždění CV4, rychlosti a zrychlení ovlivňují správný počet řazení.

 

Zvuková ukázka

M 275.1 

Petr Smutek

2 komentáře na “Zvukový projekt Ganz M 275.1”

  1. Ivor:

    Skvelý zvukový projekt. Petře si neuveriteľný zvukový „kúzelník“ ktorý dokáže zo zvukových čriepkov poskladať jeden ucelený a verný zvukový projekt. Nízkofrekvenčné časti zvukového projektu dajú síce reproduktorom a ozvučniciam trošku zabrať, ale výsledný efekt pri jazde modelu bude pôsobiť určite famózne…. Paráda !

  2. Jacek:

    Děkuji Ivore. No bez nadsázky, tento projekt se řadí do kategorie kouzelnictví nebo „zvukomontáže“. Zatím co nějaká současná kvalitní nahrávka 742 se dá sestříhat za odpoledne a večer už to hraje v dekodéru, tento Ganz trval s přestávkami půl roku.
    Asi budu hánulkářům ten model závidět, když si ten zvuk nemám v čem pouštět:-), ale byla to výzva.

Napsat komentář