Zvukový projekt Ganz M 275.1
Někdy začátkem roku 2018 ohlásila firma MTB výrobu motorových vozů Ganz M 275.1 ČSD, jejich maďarského vzoru ABbmot a také polských odvozenin SN52. Verze MÁV se později vytratila.
Zvuky pro tyto vozy jsem předem vzdal kvůli neexistujícím nahrávkám. Pak jsem ale něco našel
Jde o toto video muzejního vozu ABbmot
V úvodu filmu jsou záběry ze stanoviště strojvedoucího, je tu krásně slyšet motor a řazení. Vůz má pětistupňovou převodovku. V času 3:50 je pak záznam z oddílu pro cestující, tady je slyšet další výrazný zvuk, snad kompresor nebo nějaká část pohonu. Po rozjezdu se hučení zvýrazní a zvuk se mění s rychlostí jízdy.
To obojí však pro tvorbu zvuků nestačí, navíc jsou záběry uvnitř. Pak se mi podařilo najít ještě jedno video, kde byl start a stop motoru zvenku, tím bylo rozhodnuto. Tvorba však spočívala především v práci se zvukovými programy a poté v laborování s chováním vyrobených zvuků.
Dekodéry Zimo umí mechanický přenos, výška zvuku motoru se mění v závislosti na rychlosti, při řazení by se mělo přerušit zvyšování rychlosti, atd.
Samotný rozběh do otáček je zrychlen, protože model na kolejišti se nemůže rozjíždět minutu. Jednotlivé sekvence mám uložené v různých délkách, vše doladím až budu mít v ruce model k ozvučení, bez toho nebude projekt finální.
Podobné, ne-li stejné zvuky by teoreticky měly mít i “malé ganzy” M 495.0, ale také vozy M 283.1 dle záběrů muzejního “Arpáda”
Použil jsem jako vždy dvě sady zvuků, zátěž/bez zátěže. U druhé sady chybí výše zmíněné hučení převodovky a pohonů. Bohužel přepínání sad je u mechanického přenosu neaktivní. Asi je to jedna z mnoha věcí, kterou přede mnou žádný autor nedělal a Zimo tak nemá potřebu to spravit. Přepnutí je ale možné natvrdo naprogramováním CV265 na hodnotu 102 místo 101.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla poziční |
|
F1 | světla koncová |
|
F2 | světla dálková |
|
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | osvětlení interiéru |
|
F6 | tlačítko volnoběh | |
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 1 krátká | |
F10 | houkačka 2 (jiná délka) | |
F11 | houkačka 3 (jiná délka) | |
F12 | houkačka 4 (jiná délka) | |
F13 | otevření/zavření dveří | |
F14 | trubka vlakvedoucího | |
F15 | kompresor – odlehčení (jen zasyčení vzduchu) |
po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšení vozů | |
F18 | rozvěšení vozů | |
F19 | přepínání sad | |
F20 | broušení okolků v oblouku | |
F24 | pískování | |
F26 | zeslabení zvuků | |
F27 | zesílení zvuků | |
F28 | ztlumení zvuků |
Projekty jsou zatím vyladěné pro CV5=140, pro MTB to upravím, až někdo poskytne model pro kalibraci, resp. ozvučení. Pro jiné modely je nutné ladění a úprava projektu na míru.
Z uživatelských CV 3 – 6 je možno měnit pouze délku brždění CV4, rychlosti a zrychlení ovlivňují správný počet řazení.
Zvuková ukázka
M 275.1
Petr Smutek
28 prosince, 2018 v 22:18
Skvelý zvukový projekt. Petře si neuveriteľný zvukový “kúzelník” ktorý dokáže zo zvukových čriepkov poskladať jeden ucelený a verný zvukový projekt. Nízkofrekvenčné časti zvukového projektu dajú síce reproduktorom a ozvučniciam trošku zabrať, ale výsledný efekt pri jazde modelu bude pôsobiť určite famózne…. Paráda !
28 prosince, 2018 v 22:38
Děkuji Ivore. No bez nadsázky, tento projekt se řadí do kategorie kouzelnictví nebo “zvukomontáže”. Zatím co nějaká současná kvalitní nahrávka 742 se dá sestříhat za odpoledne a večer už to hraje v dekodéru, tento Ganz trval s přestávkami půl roku.
Asi budu hánulkářům ten model závidět, když si ten zvuk nemám v čem pouštět:-), ale byla to výzva.