Zvukový projekt 842

Zvukový projekt pro motorové vozy řady 842 jsem měl už někdy v roce 2012, nikdy jsem ho ale neprezentoval, protože se mi nelíbil. Svůj model z leptu jsem dosud nezprovoznil, nebyl tak ani důvod se tím zabývat. Než MTB ohlásilo letní novinku.

O tomto projektu se tentokrát rozepíšu podrobněji, protože postup tvorby zatím nemá obdoby.

Ozvučení „kvatra“ přináší hned několik problémů. Vůz má hydromechanický přenos výkonu a čtyřstupňovou převodovku. První stupeň je hydraulický, motor má otáčky podle výkonu navoleného konrolérem. Ostatní stupně jsou mechanické, motor mění otáčky s rostoucí rychlostí. Projekt Zimo může být čistě mechanický přenos, jako je v projektu M 131.1 nebo M 275.1. Tam zvuky motoru dekodér „ohýbá“ podle rychlosti modelu změnou frekvence. U 842 se to však nedalo poslouchat. A to ještě má 842 dva motory a ve výkonu charakteristické hučení převodovek.

Tohle všechno dekodér nejen vůbec neumí, ale nedá se to ani nijak nahrát. A pořízená nahrávka protáčení motoru naprázdno byla skoro nepoužitelná kvůli velmi rychlým přechodům mezi otáčkami, viz ukázka


 

Během let tvorby jsem získal určitou praxi v různých úpravách a mixování, ale tady bylo třeba vymyslet úplně jiný postup.

Zvuky jsem vytvořil nejdříve do simulátoru Openrails, abych měl představu jak to vlastně má hrát. Zde je výhoda, že všechny použité zvuky se jednotlivě složí jako mozaika a simulátor je přehrává podle nastaveného chování. U každého jednoho zvuku se dá nastavit hlasitost, závislost na rychlosti, výkonu, atd. Mým záměrem bylo tyto zvuky kompletně vyladit zde a potom ze simulátoru nahrát potřebné sekvence pro model. Takhle vypadá výsledek

Mimochodem uživatelé OR se taky dočkají, když už to vzniklo.

Druhá věc byla tyto zvuky nějak dostat do dekodéru. Kvatro v simulátoru má reálné chování, model HO se však nemůže rozjíždět na dráze několika metrů skoro 3 minuty. Upravil jsem proto vlastnosti i ovládání tak, aby odpovídaly modelu. Šlo zejména o konstantní tažnou sílu, procenta voleného výkonu a akceleraci. A pak o laborování s dobou rozjezdu z nuly na 100 km/h. Pomalý rozjezd bude znít reálně, ale s modelem nepůjde normálně jezdit, příliš rychlý rozjezd zase zní nepřirozeně.  Došel jsem k rozumnému času cca 23 sekund a to vypadá v simulátoru takto

Nakonec bylo třeba z PC do PC nahrát potřebné sekvence v různých režimech jízdy a výkonu, sestříhat a totéž stvořit ještě s rychlejším rozjezdem a odlišnými zvuky pro druhou sadu dekodéru. Postup samotné tvorby projektu už je „výrobní tajemství“. Jak jsem psal v úvodu, dekodér neumí hydromechanický přenos, to ale neznamená, že to nejde.

 

Spolu s doladěním pro model tohle vše zabralo cca 100 hodin čistého času.

 

Jen podotknu, že se jedná o 842 s původními motory. Nahrávky rekonstruované verze nemám. U ní by bylo navíc ještě hvízdání turba.

 

A teď k hotovému projektu

Funkcí F8 se nastartuje jeden motor a aktivní je první sada zvuků motoru ve vysokých otáčkách. Model má pomalé rozjezdy. Zapnutím funkce F19 se nastartuje druhý motor. Současně s tím s přepnou sady zvuků, motor je výraznější, model má rychlejší rozjezdy.

Funkce F6 je u obou verzí nastavená na zvuk volnoběhu.

Projekt jsem vytvořil kromě 8-bitové verze i v 16-bitové variantě pro dekodéry řady MS. Na ty si však ještě počkáme.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční
 
F1 světla koncová
 
F2 světla dálková
 
F3 poloviční rychlost, světla poziční na obou čelech
 
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světla interiér, stanoviště při stání
 
F6 volnoběh  
F7 houkačka  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka krátká  
F10 píšťala  
F11 píšťala krátká  
F12 staniční hlášení  
F13 píšťalka výpravčího  
F14 otevření/zavření dveří (s výstrahou)  
F15 kompresor
po 80 -160s, pouze při stání
F16 topení
 
F17 svěšení šroubovky  
F18 rozvěšení šroubovky  
F19 přepínání sad
 
F20 broušení okolků v oblouku  
F21 otevření dveří/zavření dveří
 
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  

CV 1 – 6 lze měnit. Hodnota v CV5 je nastavena na zhruba 80 km/h, pro dosažení rychlosti přes 100 km/h a zařazení všech čtyř stupňů naprogramujte CV5=135 nebo více. Snížení rychlosti může být libovolné. Dojde při něm k odpovídajícímu oříznutí rozsahu zvuků řazení

Doba rozjezdu je nastavena na cca 23 sekund, což je skutečná doba přehrání všech zvuků rozjezdu. Při snížení hodnoty nebudou zvuky odpovídat.

V CV266 je možné změnit nastavení hlasitosti, výchozí hodnota je 64. Pokud např. reproduktor chrastí, je třeba hlasitost snížit.

model HO MTB

 

Zvukové ukázky

první rozjezd – jeden motor bez zátěže, poté start druhého motoru (verze B) a druhý rozjezd při zátěži.

842.035 



Petr Smutek

2 komentáře na “Zvukový projekt 842”

  1. Ivor:

    Bravúrne zvládnutý zvukový projekt ! Profesionalita zvukového majstra vychadza nielen z technickych znalostí, ale aj z praxe tykajucej sa reálnej predlohy a potom použitia v samotnom modelovom svete, čo je u Teba vzácna súhra znalostí ktorych vysledkom je vdýchnutie života do modelu…. Čím je model bližšie k predlohe, tým viac sa prejavujú negatívne aspekty jednotlivej mierky, teda čím väčšia mierka, tym viacej priestoru potrebuje. To bude platiť stále a neexistuje spôsob, ako tento fakt obísť pri stavbe koľajiska. Alebo sa zmieriť s malym priestorom a postaviť len funkčnú dioramu….hoci aj v mierke 0….

  2. Jacek:

    Díky Ivore ! Dá se říct, že tvorba čehokoliv vyžaduje jisté nadšení pro věc jinak to sklouzne do průměru. V mém případě je hlavní motivací to, že jsem sám modelář a u zvuků i uživatel, zpravidla první v pořadí.

Napsat komentář