842 MTB ve velikosti TT

Po modelu motorového vozu řady 842 ve velikosti HO začaly prosakovat více či méně zaručené zprávy o jeho zmenšení i do TT. Na tento model jsem byl zvlášť zvědavý, protože několik “kvater” jsem v minulosti stavěl.

 

 

 

Rozestavěné lepty, mnohokrát odložené do šuplíku, jsem zavčas poslal dál do světa, jednoduše mě nebaví stavět něco, co už existuje jako tovární model, byť ne bez chyb.

 

Celkový pohled

 

 

 

Vůz je zabalen v klasické krabičce stejných rozměrů jako ostatní téčkové modely. V sáčku s doplňky toho najdeme kromě univerzálního výlisku s houkačkami, anténami a hadicemi i výlisky s písečníky a “bednou” zábradlí k čelním dveřím.

 

Tvar

Na první pohled model kvatro připomíná. Pár věcí však nesedí. Okna vypadají menší, resp. nižší, což ještě umocňuje šedá barva střechy, která začíná až o jeden prolis výše. Mezi okny a střechou je tak příliš velká mezera. To je asi největší vada, další je příliš široký bílý pruh. Našly by se další detaily, ale rozdíly u nich jsou spíš zanedbatelné. Každý může posoudit dle obsáhlé fotogalerie na konci článku.

Zde srovnání se zmíněným leptem, který taky v detailech a rozměrech není stoprocentní.

 

Ozvučení

Instalace dekodéru a reproduktoru je jednoduchá, do nástupního prostoru se vejde kostka Zimo 10×15, dekodér MX648P16 se nasune zespodu. Do rámu a DPS jsem provrtal otvory pro vedení káblíků. Otvory jsou co nejblíž přepážce, aby dráty nebyly vidět oknem.

U modelu 851, 853 a M 275.1 v článcích doporučuji dávat reproduktor ven, u tohoto modelu to neplatí, reprák uzavřený v kastli hraje krásně a zřetelně. Není tak potřeba frézovat žádné otvory.

 

Osvětlení

Na horní straně DPS dle návodu přerušíme dvě plošky a sousední proletujeme. Tím je možné ovládat samostatně osvětlení interiéru. Bohužel DPS je údajně zkopírovaná z modelu 851 i s nefunkčním ovládáním dálkových světel. PROČ ??? Stačí jedna čára na DPS, už to bylo kritizováno u 851, navíc její deska prošla úpravou. Ale na co, že… tady mě nenapadá slušný komentář. Takže zde opět návod na úpravu

Na stránkách výrobce je i v době psaní tohoto článku zmínka o ovládání kabin. V modelu nejsou, s dekodérem plux16 už nejsou ani volné výstupy. Texty na stránkách často neodpovídají, díky tomu si pak lidé objednávají dekodér, který je jim pak k ničemu, viz plux16 u Balmu a pak je tam 6-pin. A pak nadávají a prodejci s nimi. (moje vlastní zkušenost…)

Diody na čelech klasicky prosvítají

 

Vzhled vnitřního osvětlení je bohužel tragedie, tohle myslí výrobce vážně?

 

 

Jízdní vlastnosti

Kvatro má hnaný jen přední podvozek, pojezd je řešený stejně jako u modelu 851. Jezdí tiše a jemně. Tažná síla je však o poznání menší, vůz je nižší a tudíž kvůli menšímu balastu lehčí. Na rovinách modulovek asi nebude problém, na mém kolejišti se stoupáním 20 – 30 promile jsem zjistil, že vůz spolehlivě projede jen sólo. S bandážovaným dvojkolím bez problému utáhne požadované dva vozy. Bandážované dvojkolí však není součástí balení jako tomu bylo u krokodýlů. Opět otázka proč při nemalé ceně za model chybí tak důležitá věc?

 

Pár slov k řešení pojezdu obecně

setkal jsem se v souvislosti s modelem 842 s kritickými názory několika kolegů, že je zvolené řešení s jedním hnacím podvozkem hrozné. Během let své modelařiny jsem kolikrát stavěl stejný model znovu jak jsem postupně sbíral zkušenosti a osvojoval jsem si nové, lepší postupy, atd. V TT nejsou prostorové možnosti jako v HO, člověk rychle narazí na limity a musí přijmout kompromisy. Samozřejmě nejlepší možnost je pojezd, který má oba podvozky hnací. Jenže v tom případě musí být motor uprostřed a ke každému podvozku kardan. Kolik prostoru takové řešení zabralo je jasné u těchto fotografií, buď nezůstalo místo pro interiér nebo pro spodní výbavu. Velikost motoru tenkrát nikdo neřešil, protože menší motory nebyly.

 

Pro 842 a 843 jsem si nechal vyrobit na míru pojezdy s nízko uloženým plochým motorem. Interiér byl téměř netknutý, spodní výbava jen naznačená. Ovšem tažná síla nebyla zrovna výjimečná, pojezd byl lehký a nebylo kam dát balast. Kastle je nízká. Když jsem vyplnil strop olovem, pro změnu motor Mashima neměl dostatečný výkon.

 

Nebo něco současného, aby někdo neřekl, že sem tahám pravěk. Lept 853 na podvozcích V100 Tillig. Kardan v interiéru a dekodér pod vozem jsou prostě kompromisy

 

Jediný tovární model splňující vše je BR173 od firmy Kres. Jeho pojezd mají mnozí z nás doma z dob klubu OSTT. Jen tak mimochodem, postavil to vůbec někdo?

 

Tento pojezd má oba podvozky hnací, rozměry a vzdáleností otočných čepů se přesně hodí pro naše 842 a 843. Je tam volný průhled interiérem i místo pro spodní výbavu. Ale tento pojezd je extrémně lehký a žádné dvojkolí nemá bandáž, problém s tažnou sílou je ještě horší než u modelu MTB, jeho hmotnost je totiž pouhých 37 gramů. A kam dát balast…

A dnes jsme dál, je třeba do modelu dostat ještě desky s osvětlením, dekodér, reproduktor. Po těchto mnohaletých zkušenostech bych tedy kritikou pojezdu MTB spíš šetřil.

 

 Nátěr

Kvalita povrchové úpravy modelů MTB se od jisté doby zvedla, přesto je ale proměnlivá. Šedá barva na střeše není jen o jeden prolis výše, ale chybí i tento typický detail, mřížka nad oknem strojvedoucího je červená

Světlý pruh je také širší než by měl být. Pohledem modeláře, který tyto unifiky stříkal milionkrát, 600 mm pruh má v TT přesně 5 mm. Na modelu je široký skoro 6 mm, navíc v barvě, která má do odstínu slonoviny daleko. Nicméně není to čistá bílá

Rámečky oken mají chromový potisk, evokuje to ve mě vzpomínky na modely Zeuke a BTTB, předloha však vždy měla rámy v barvě pastelové šedi. Výlisky sedadel jsou v červené barvě, mají být hnědé. Mřížka uprostřed vozu má být celá krémová, čelník vozu má být červený.

Potisk je ostrý, čitelný. Pruh na čele je ještě širší než na bocích. Zřejmě je šířka kvůli větší výšce “krabic” se světly, ale dalo by se to udělat lépe. Vrátím se k tomu v následujícím článku.

U jednoho kusu jsem hned přestříkl střechu a druhý jsem chtěl použít pro nafocení do tohoto článku. Jenže jsem narazil na problém. Na jedné straně byly piktogramy natisknuté o centimetr mimo ! Na druhé straně chybělo logo a tabulky byly hned dvakrát a bez čísla. Nevím jestli to byl jeden ze vzorků z Lipska, navíc přední podvozek neměl žádnou vůli kvůli příliš tuhé sponě na převodovce. Už chápu proč někteří prodejci nabízejí za poplatek prohlédnutí a vyzkoušení modelu. Takové množství nedostatků prostě nelze zjistit pohledem do krabičky. Sám si toho nevšimnu při ozvučování.

Při pokusu o odškrábnutí piktogramů šla dolů i barva pruhu. Tím jsem zjistil, že výlisek je pouze v červené barvě plastu, tzn. červená není stříkaná. Kvůli tomu kastle posledních modelů prosvítají jako neonový poutač. Opět šetření nákladů? 851 průsvitné nebyly.

Začal jsem tedy upravovat druhý kus a tím se téma článku v další části stane z recenze spíš návodem nebo fotogalerií pro inspiraci, proto bude následovat samostatný článek

 

Závěr

Máme další model ryze českého motoráku, kterých je jako šafránu. A třeba se časem dočkáme i řady 843. Bohužel ani tentokrát se výrobce nevyhnul zbytečným chybám. Z pohledu aktivního modeláře se leccos dá upravit nebo vylepšit. Jsem za tento model rád. Na druhé straně z pohledu běžného, manuálně nezručného kupujícího jsou tvarové a rozměrové detaily zanedbatelné, ale zcela neobhajitelné je prosvítání celé kastle nebo absence bandážovaného dvojkolí při nízké tažné síle.  Nelze přece při ceně přes čtyři a půl tisíce argumentovat, že se to dá zatřít barvou a dvojkolí prodávat extra. Nelíbí se mi snaha šetřit náklady za každou cenu. Při srovnání s nějakým konkurenčním modelem, např. 840 Kuehn za téměř stejnou cenu jsou tyto nedodělky v obrovském kontrastu. Nehledě na to, že těch nedodělků začíná být u modelů MTB čím dál, tím více.

Kdo si chce zamodelařit, sáhne možná ještě po stavebnici KuBer, osobně to však v této chvíli považuji za ztrátu času, i z fotografií neupraveného modelu výše je vidět, že vypadá mnohem lépe než rukodělná práce. Kdo chce hotový motorák, navíc s osvětlením a DCC, zvolí MTB. Ovšem zamodelaří si taky, minimálně natíráním vnitřku kastle. Pokud se tedy na něj vůbec dostane. Model je opět vyprodán u většiny prodejců ještě před vyrobením. A to je zřejmě také příčina toho proč výrobce nemá snahu cokoliv zlepšit.

 

 

Fotografie předlohy, autor J. Gajdušek

Kompletní fotogalerie řady 842 čítající 190 fotografií je zde

842

Petr Smutek

Komentářů (5) na “842 MTB ve velikosti TT”

  1. Ronoath:

    Na článek o vylepšení “kotěte” se moc těším! Poslední fotky ukazují skrytý potenciál:-)

    Taky mě rozčilují chyby modelu, byť v H0. Jenže, stačí nastartovat jeden motor, pak druhý, zavřít dveře s typickým tónem výstrahy, vyjet ze stanice… a trápí mě to méně. Díky za skvělý zvukový projekt!

  2. Jacek:

    Musím přiznat, že tohle je pro mě hlavní motivace. Když už jsem strávil tolik času tvorbou toho projektu:-)

  3. Raďula63:

    Recenze perfektně zpracovaná. Jako vždy nezávislá, vyzvednuty klady i zápory. Zvukový projekt bezvadný. I s úpravou hlášení na přání. Dnes jsem dostal do ruky dekodér, okamžitě vložen do už nachystaného motoráku a kochání se….

  4. VoVo:

    Velmi pěkně napsané, díky za to! Výsledná předělávka je přesně to, co chci časem provést také a přesně to vypadá jako výsledek, který z toho očekávám, takže se těším na druhou část pro inspiraci!

  5. VoVo:

    Tak jsem podrobil svoje Kvatro jízdě do 4cm/m (vč. R310), úplně nové nevytáhlo pořádně ani jedno Bmto Kuehn, ale po pár proklouzaných kopcích se kola asi “osrala” od bordelu a začalo to vozit vozy celkem spolehlivě. Vytáhlo bez prokluzu Bmto 1x nebo B 1x nebo 2xFaccs Loco + Tds Tillig (mají lehčí chod a jsou lehčí vozy samy o sobě, ale bylo to 10 náprav). Není to žádná nádhera koukat na tu jízdu, trochu se trápí, ale vyjede a vytáhne. Pozice motor vpředu/vzadu neměla víceméně žádný vliv na množství vozů. Nic to nemění samozřejmě na tom, že bandáž by tomu pomohla. Zase ale oceňuj dobrý sběr proudu, kde se mi RS1 Kuehn zastaví, tam tohle projede.

Napsat komentář