Zvukový projekt 413.0 (BR 55)

O modelu lokomotivy BR55 a jeho mutaci 413.0 se vědělo dlouho před uvedením na trh. Na případné datazy modelářů ohledně zvuku jsem vždy odpovídal, že prostě nebudou, jelikož jediná zachovaná BR55 v provozním stavu neodpovídá přesně verzi modelu, ne tak ještě řadě 413.0.

Projekty z neautentických zvuků odmítám dělat, výhybám se však i polofikci. Názor jsem však musel částečně změnit z několika důvodů.

 

Aktualizace 27. 5. 2020

  • nová verze projektů ve vyšší kvalitě pro dekodéry řady MX i MS
  • nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
  • pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže

 

Prvním důvodem tvorby zvuků je vlastní model. V minulosti po mě několik zájemců chtělo jiný projekt, např. BR57 s tím, že si to vyladí sami. Po vyzkoušení tohoto řešení na kolejišti jsem zjistil hned několik problémů. Od vynechávajících výfuků s kadencí samopalu, přes nesprávné rychlosti až po osvětlení. A už vidím jak si to každý bude ladit, zvlášť pokud dostane zvuk přes prodejce, kde to nijak neovlivním a budou chodit dotazy, že něco nefunguje. A úprava projektu BR57 na míru modelu BR55 je přesně ta cesta, kterou jsem zavrhl.

Našel jsem jen jedno video řady BR55, konkrétně 55 2204. Jak jsem již napsal v úvodu, není to přesně to provedení jako model, ale je to také dvojčitý stroj a o zvukových rozdílech by se asi dalo dlouze polemizovat, nehledě na různé úpravy za provozu u ČSD.

 

U modelu Piko TT jsem nastavil maximální rychlost na 40 km/, středovou na 20 km/h. Výfuky parního stroje se s rostoucí rychlosti slévají a mají nižší hlasitost.

Jen náhodou jsem zjistil, že model má i osvětlenou kabinu. Všiml jsem si toho v okamžiku kdy se spustil zvuk přikládání uhlí s vazbou na výstup FA1. Světlo svítilo dle házení lopaty. To se ukázalo jako hlavní problém jiného projektu laděného pro jiný model. Tato funkce není v žádném CV, je dána přímo projektem. Bylo tak nutné ji zrušit.

Další popis je stejný jako u jiných zvuků.

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.

 

Kompresor

V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.

 

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Mapování funkcí je rozloženo stejně jako u projektů všech parních lokomotiv

Funkce

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 přikládání uhlí
po 50 – 100s
F2  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 světlo v kabině
 
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala 2  
F11 píšťala 2 krátká  
F12 píšťala “povolte brzdy úplně”  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 50 -110s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 zbrojení vodou  
F22 zbrojení uhlím  
F23 vysypávání popela  
F24 odkalovač  
F25 trubka vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.

Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.

model TT Piko

model H0 Piko

 

Zvukové ukázky

413.073

     

 
 

Petr Smutek

Komentářů (6) na “Zvukový projekt 413.0 (BR 55)”

  1. Peter Ňakat:

    Zdravím Vás.
    Na úvod chcem pochváliť zvuk do 413 – tky, ktorú som si len nedávno kúpil a v ktorej už mám od Vás zvuk. Je super, ako aj ostatné ktoré mám od Vás. Momentálne mám rozrobenú MUV – 69 z leptu, do ktorej som si poskladal pojazd od PG. Chcem sa Vás opýtať, či nemáte do MUV – ky zvuk. A ak by ste mal, poraďte mi nejaký menší dekodér , ktorý by sa do nej vošiel. MX 645 od ZIMO je dosť veľký.
    Ďakujem
    Peter Prešov

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    jsem rád, že se Vám zvuky líbí, k MUV by něco bylo – https://www.youtube.com/watch?v=dVDFMezvACI
    Dekodér Zimo si musíte vybrat sám podle velikosti, která do modelu vejde. Na konkrétním typu nezáleží, Zimo jsou v principu všechny stejné. MX648 nebo 649, nejmenší je asi MX659, ale je to next18

  3. Joer:

    Dobrý deň, mám otázku-aký dekoder Zimo ste použil do 413.0 v merítku TT od Piko? Vzhladom na to že Piko dodáva svoj dekoder ktorý presne pasuje do tendru. Zaujíma ma to nakolko plánujem ozvučiť tútú loko. Vďaka za odpoveď.

  4. Jacek:

    Dobrý den,

    Zimo MX658n18, pasuje taky přesně.

  5. Dralan:

    Dobrý den,
    413-ka je již moje třetí loko s Vašim zvukovým projektem, musím říct, že díky Vaší práci získává modelový provoz úplně nový rozměr. Mám k ozvučení, možná obecně k digitalizaci této lokomotivy jeden dotaz. Občas se mi lokomotiva zničehonic zastaví a sama se opět začne rozjíždět. Na webu jsem se dočetl
    o nutnosti vyřazení kondenzátoru C4 na DPS. Jak to ale provést bez ztráty záruky ? Poradíte mi i jiné řešení ? Děkuji předem a ať se Vám daří.

  6. Jacek:

    Dobrý den,

    ano, kondenzátor C4 na spodní straně DPS musí pryč. Zárukou bych si nelámal hlavu, toto by výrobce nezkoumal.

Napsat komentář