Zvukové projekty 750.7 a 753.7
Dnes představím zvuky pro rekonstruované brejlovce, o kterých jsem se zmínil už před rokem. Modernizované lokomotivy mají motor Caterpillar, zvuk je tak od klasických brejlovců zcela odlišný. Zvukový projev motoru je sice od původní lokomotivy méně výrazný a není tak zajímavý. Přesto má něco do sebe.
Stroje 753.7 slouží v nákladní přepravě pod ČD Cargo, zatímco řada 750.7 jezdí pod ČD v osobní přepravě, je vybavena elektrickým topením. Tomu také odpovídají zvukové projekty.
Projekty obsahují dvě zvukové sady. První je určená pro provoz se soupravou, zvuky motoru mají charakteristický dunivý zvuk zátěže. Druhá sada se hodí pro jízdy samotnou lokomotivou, motor neduní. Obě sady se přepínají funkcí F19. Přepnutí je možné i za jízdy, v tom případě k tomu dojde až po změně rychlosti.
Další funkcí je redukce rozjezdové/brzdící křivky na tlačítko F19 přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.
U projektu 750.7 se funkcí F5 se zapíná/vypíná elektrické topení
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků | ||
F28 – ztlumení zvuků | ||
750.7, 753.7 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | rezerva pro světla | |
F2 | rezerva pro světla | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | elektrické topení u 750.7 |
|
F6 | plný výkon | |
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 2 krátká | |
F12 | houkačka -.. Povolte brzdy úplně | |
F13 | píšťala | |
F14 | píšťala krátká | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšení šroubovky | |
F18 | rozvěšení šroubovky | |
F19 | přepínání sad |
|
F20 | broušení okolků v oblouku | |
F24 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků |
Zvukové projekty jsou v několika verzích, nastavené pro modely firmy Roco ve velikosti TT a HO a pro Kuehn TT. Modely totiž mají jinou maximální rychlost a nelze použít jeden projekt pro libovolný model. Pro rukodělné modely je nutné projekt upravit podle konkrétního modelu.
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Tady jsou zvukové ukázky. Video není, protože nemám model.
750.7
753.7
Případné dotazy k nahrání zvuků mi napište e-mailem.
Petr Smutek
29 května, 2015 v 08:20
Zdravim vas pane,mam na vas otazku ohledně zvuku od zima.Mam od vas uz par zvuku a chci se zeptat jak lze zvuky ztlumit,použivam myš rocomultimaus.Mam doma malou holčičku tak to řešim,nejsem v tom zběhlej děkuji s pozdravem p.Šimeček.
29 května, 2015 v 10:00
Zdravím,
hlasitost je v CV266, u všech zvuků používám tovární hodnotu 64. Multimausem bez aktuálního firmwavre toto CV programovat přímo nejde, o tom jsem psal článek:
Druhá možnost je ovládání hlasitosti tlačítky, tato funkce je na F26 a F27, dá se ale přeprogramovat na libovolné pozice, aby to šlo Multimausem ovládat, např. F1 a F2. Je to ale uloženo také ve vysokých CV.