Zvukový projekt 455.2 (BR 86)
Zvuky pro lokomotivy řady 455.2 jsem si vytvořil už v roce 2014. S odstupem času jsem začal projekt mírně upravovat až nakonec vznikl v roce 2018 úplně nový. Po dvou letech se mi dostal do dílny model BR86 od firmy Roco ozvučený už z výroby s požadavkem přehrání zvuků. Tovární projekt je na vysoké úrovni, už má systém 8 výfuků na dvě otáčky, takže to byla výzva. Bylo třeba zvednout pomyslnou laťku, zvuky jsem vyrobil už potřetí znovu.
Aktualizace 9. 5. 2020
- nová verze projektů ve vyšší kvalitě. Tento projekt je připraven i pro dekodéry řady MS
- nejsou použity 4 zvuky výfuků na jednu otáčku kol, ale 8 výfuků na dvě otáčky. Výsledný zvuk pak zní mnohem reálněji
- pro tyto výfuky je v projektu celkem 112 *.wav souborů pro všechny rychlosti a chování při zátěži nebo bez zátěže
- nahrávky stroje 86 1333-3
Další popis je již stejný jako u ostatních projektů:
Rychlejší rozjezdy a brždění na F19
Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Podrobný popis funkce je tady.
Kompresor
V projektu je pro kompresor speciální logika. Při zastavení po určitém času ježdění se přednostně spustí zvuk rychlého běhu kompresoru. Při stání se jako náhodný zvuk občas spustí zvuk pomalého běhu.
Přikládání uhlí
Náhodně se spouští dva zvuky, při stání je to jen házení lopatou, při jízdě je navíc slyšet i otvírání a zavírání dvířek
Odvodňovací ventily
Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.
Pojišťovací ventily
Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla | |
F1 | — | |
F2 | zvon | |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | — |
|
F6 | odvodňovací ventily | |
F7 | píšťala 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | píšťala 1 krátká | |
F10 | píšťala vysoká 1 | |
F11 | píšťala vysoká 2 | |
F12 | píšťala “povolte brzdy úplně” | |
F13 | injektor levý | po 80 – 140s |
F14 | injektor pravý | po 150 – 200s |
F15 | kompresor | po 50 -110s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | šroubovka – svěšení | |
F18 | šroubovka – odvěšení | |
F19 | přepínání sad zvuků – zátěž/bez zátěže | |
F20 | skřípání okolků v oblouku | |
F21 | zbrojení vodou | |
F22 | zbrojení uhlím | |
F23 | vysypávání popela | |
F24 | odkalovač | |
F25 | trubka vlakvedoucího | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků | |
— | pojišťovací ventily | po 180 – 255s |
Náhodné zvuky jsem nastavil po mnoha úpravách a zkušenostech z provozu na kolejišti tak, aby se chovaly co nejreálněji. Levý injektor se např. používá častěji než pravý. Zvuky pojišťovacích ventilů jsou dva, při stání se přehraje delší, při jízdě krátký. Zvuk přikládání uhlí má minimální hlasitost, je jasné, že z budky to moc slyšet není.
Součástí zvukového projektu je také pomalejší rožnutí světel, při rozběhu turbodynama by logicky mělo trvat než světla mají plný svit.
TT Tillig
H0 Fleischmann
H0 Roco
Zvuková ukázka
Zvukové ukázky
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání za jízdy
455.2 (86 1333-3)
Video se starší verzí
Petr Smutek
22 září, 2014 v 10:43
Moc pěkné.Je možné u Vás objednat montáž a na kolik to výjde korun.
S pozdravem Rostislav Červenka.
22 září, 2014 v 11:23
Objednat ani koupit se tu nic nedá, více v e-mailu. Tento model však k ozvučení není příliš vhodný pokud se elektricky nespojí s několika vozy. Popisuji to v předešlém článku.
2 října, 2016 v 22:07
Zdravím, rád bych si provedl ozvučení dle vašeho návodu, jak se možné zvuk získat? Dekodér budu teprve objednávat. Předem díky…
2 října, 2016 v 22:16
Zdravím, viz e-mail.
15 května, 2020 v 10:06
Až doposiaľ som bol so zvukom mojich 455.2 spokojný, ale po vypočutí prepracovaného zvukového projektu s ôsmymi výfukmi je najmä rozbeh skutočne parádny a pridáva modelu na autentičnosti ! Už s projektom z roku 2018 som bol nadšený, najmä pri použití adekvátnej ozvučnice. Myslím, že up-grade perfektne spracovaného projektu posunul úroveň aj tohto Tvojho zvukového projektu pre BR86 ( 455.2 ) zase o “level” vyššie. Za všetkých nadšencov ozvučených modelov môžem vysloviť len veľkú poklonu skutočnému Majstrovi zvuku !
15 května, 2020 v 22:06
Děkuji Ivore, tento systém osmi výfuků je od jednoho technika a zvukaře Zimo a spolu s novými poznatky je pořád co vylepšovat