Zvukový projekt 455.2 (BR 86)

Zvuky pro lokomotivy řady 455.2 jsem si vytvořil už před čtyřmi lety pro svůj model. S odstupem času jsem začal projekt mírně upravovat až nakonec vznikl úplně nový.

 

 

 

Původní zvuky byly vytvořeny z nahrávek muzejních lokomotiv 86 465 a 86 1001. Největší změnou u nového projektu je zvuk parního stroje lokomotivy 86 1333-3.

Dalším vylepšením je přidání více sad výfuků pro přehrávání v různých rychlostech. Občas se stane, že dekodér přehraje první výfuk ještě při stání, což je nesmysl. Díky malému posunutí rozsahu dojde k prvnímu „vybafnutí“ až na 4. stupni DCC (z 28), při vytočení regulátoru to udělá zhruba půl otáčky kol. Při vyšších rychlostech se mírně snižuje hlasitost a jednotlivé výfuky se slévají díky nastavenému překrytí. Celkem jsem použil 36 různých zvuků.

Pro náhodnou funkci kompresoru jsem použil dva zvuky, pomalý a rychlejší. Na tlačítko je pouze druhý z nich.

Další popis je stejný jako u jiných zvuků kromě následující změny, kterou blíže popíšu v některém z dalších článků. Zvuk přikládání uhlí jsem přesunul na F1 spolu s nastavením výstupu pro světlo. Pokud se na tento výstup zapojí oranžová dioda, dá se to použít pro imitaci otevřených dvířek topeniště. Světlo koresponduje se zvukem, to bude efektní zejména u jiných lokomotiv s dvojitými dvířky „butterfly“, která si topič otevíral šlapáním na pedál.

V rámci sjednocení s diesly je pozice F2 volná pro případné dálkové světlo, F5 rezerva pro další světlo a přepínání sad je na F19

Rychlejší rozjezdy a brždění na F19

Při navolení sady „bez zátěže“ tlačítkem F19 dojde nejen k přepnutí na jiné zvuky, ale i k redukci rozjezdové/brzdící křivky. Příklad použití, při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Podrobný popis funkce je tady nebo v *pdf souborech níže.

Odvodňovací ventily

Zvuk syčení páry při otevřených odvodňovacích ventilech se přehrává před rozjezdem. Je možné ventily otevřít i ručně tlačítkem F6. Při jízdě zvuk koresponduje s pohybem pístů.

 

Pojišťovací ventily

Projekt obsahuje dva zvuky, oba se přehrají pouze náhodně v dlouhých intervalech. Delší při stání, kratší při jízdě.

 

Přidal jsem dále zvuky zbrojení vodou, uhlím, natřásání roštu a odkalování kotle. Jsou na pozicích F21 – F25, majitelé Multimausů na ně už dosáhnou s novým firmware.

Mapování funkcí

  náhodné zvuky  
  F5 – přepínání sad  
  F28 – ztlumení zvuku  
     
 

455.2

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla  
F1 přikládání uhlí lopatou (zvuk aktivuje výstup FA1) po 40 – 80s
F2  
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5  
F6 odvodňovací ventily  
F7 píšťala 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 píšťala 1 krátká  
F10 píšťala 2  
F11 píšťala 2 krátká  
F12 píšťala „povolte brzdy úplně“ (u DR verze zvon)  
F13 injektor levý po 80 – 140s
F14 injektor pravý po 150 – 200s
F15 kompresor po 70 -110s
F16 píšťalka výpravčího  
F17 šroubovka – svěšení  
F18 šroubovka – odvěšení  
F19 druhá sada zvuků – bez zátěže  
F20 skřípání okolků v oblouku  
F21 vodní jeřáb  
F22 zbrojení uhlím  
F23 natřásací rošt  
F24 odkalovač  
F25 trubka vlakvedoucího  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  
pojišťovací ventily po 180 – 255s

 

TT Tillig

HO Fleischmann

 

Zvuková ukázka

 

 

Video

Petr Smutek

4 komentáře na “Zvukový projekt 455.2 (BR 86)”

  1. Rostislav Červenka:

    Moc pěkné.Je možné u Vás objednat montáž a na kolik to výjde korun.
    S pozdravem Rostislav Červenka.

  2. Jacek:

    Objednat ani koupit se tu nic nedá, více v e-mailu. Tento model však k ozvučení není příliš vhodný pokud se elektricky nespojí s několika vozy. Popisuji to v předešlém článku.

  3. Karel Dvořák:

    Zdravím, rád bych si provedl ozvučení dle vašeho návodu, jak se možné zvuk získat? Dekodér budu teprve objednávat. Předem díky…

  4. Jacek:

    Zdravím, viz e-mail.

Napsat komentář