VT 175 Kres, světla a zvuk

Model motorové jednotky VT175 od firmy Kres není žádnou novinkou, od doby uvedení na trh dnes výrobce nabízí více variant souprav. K původním čistě analogovým přibyly digitální verze s dekodérem FlexDec a také digitální se zvukem. Byl jsem pověřen ozvučením digitální verze což nakonec vedlo ke komplexnímu řešení a mnoha úpravám.

 

Odběr proudu

Celá jednotka je propojená 6-pólovými konektory v mezivozových přechodech, proud však sbírají pouze čelní vozy a to jen z jedné strany. Nevím co vedlo Kres k tak nešťastnému řešení, musel to vymyslet někdo, kdo nejezdí na kolejišti, odběr proudu je naprosto nedostatečný, nehledě na problémy se zastavováním před návěstidly nebo indikací obsazení koleje. Přitom přímo v prospektu k modelu je návod na úpravu zapojení.

Stačí v jednom podvozku každého vozu otočit nápravy a káblík od sběracího plíšku přeletovat na opačnou stranu. Čelní vozy pak sbírají proud z levé i pravé kolejnice. Už jen tato úprava zvedne spolehlivost o 100%, přesto souprava trpí výpadky proudu, vozy jsou lehoučké.

Podíval jsem se tedy jestli by se nadalo doplnit sbírání do vložených vozů a nestačil jsem se divit. Podvozky jsou úplně stejné konstrukce jako v ostatních vozech. Liší se pouze tím, že v nich není sběrací plíšek. Kolik se ušetřilo za pásek fosforbronzu a kousek drátu, pár centů? Tomu se říká pomsta výrobce… A to model patří do kategorie těch dražších, kde by člověk nečekal takové věci a nějaké domácí úpravy.

 

Náprava je snadná, nastříháme dva pásky z fosforbronzu, přiletujeme drátky a hotovo.

 

Stejnou úpravu jsem později provedl u doplňujících dvou vložených vozů, od té doby už jsem se nikdy s žádným výpadkem proudu nesetkal. S touto úpravou je možné nastavit klidně dlouhé rozjezdy a brždění bez obav, že by souprava zastavila nebo poblikávalo osvětlení.

 

Digitální verze

V současnosti Kres nabízí i digitální verzi s dekodérem FlexDec. Tento dekodér je přímo součástí desky s osvětlením a umožňuje nespočet funkcí světel celé soupravy. Cenový rozdíl oproti analogové verzi navíc není moc velký, takže kdo uvažuje o digitalizaci, měl by si pořídit tuto verzi. S obyčejným dekodérem je možné pouze zapnout světla v celé soupravě na F0, FlexDec umožňuje toto:

F0 přední čelo bílá/červená
F1 zadní čelo bílá/červená
F2 vyšší jas pozičních světel – dálková
F3 interiér – celá souprava
F4 posun – bílé poziční na obou čelech + poloviční rychlost
F5 interiér ve dne – provozní místosti, stanoviště
F6 interiér v noci – celá souprava, režim cestujících
F7 koncovky vpředu
F8 koncovky vzadu
F9 výstraha vpředu
F10 výstraha vzadu
F11 strojovna přední
F12 strojovna zadní
F13 místnost s kotlíkem přední
F14 místnost s kotlíkem zadní
F15 interiér vozu VTa – bez strojovny a místnosti s kotlíkem
F16 interiér jídelního vozu VMc
F17 interiér vloženého vozu VMe1
F18 interiér vloženého vozu VMe2
F19 interiér jídelního vozu VMd
F20 interiér vozu VTb – bez strojovny a místnosti s kotlíkem

 

Zvuková verze

Ozvučený model je stejný jako digitální, má navíc pouze zvukový modul v jednom z vozů. Neměl jsem možnost to slyšet naživo, kvalita zvuku z videa výrobce mě ale rozhodně nenadchla a cenový rozdíl přes 6000 Kč za pouhý zvukový modul mi přímo vyrazil dech. Za tuto cenu si můžeme dát do obou čelních vozů po jednom dekodéru Zimo a pořád to bude o víc než tisícovku levnější !

 

Ozvučení „dvouhlavých“ souprav má určitá specifika, článek je o jednotce Kres, ale poznatky se dají uplatnit i u jiných souprav.

Ozvučení je možné provést několika způsoby

  • Dekodér Zimo a reproduktor ve vloženém vozu s pohonem.
  • Dekodér Zimo a reproduktor v obou čelních vozech

První způsob je jednodušší a levnější, nedostatkem je, že zvuk vychází ze středu soupravy a ne od čelních vozů s dieslem, což zvlášť při šestivozové soupravě působí dost rušivě. Nejvíc to vadí asi při vjezdu a výjezdu do/z tunelu.

Druhý způsob je realistický, ovšem vyžadoval sofistikovanější řešení.

Dekodéry jsou umístěny ve stropě čelních vozů, reproduktory krásně vejdou do čelních představků, je nutné pouze o něco zkrátit výlisek interiéru.

fotografie doplním později
Oba způsoby přináší několik komplikací, které je třeba mít na paměti. Jako „hlavní“ dekodér funguje vestavěný FlexDec, zvukové dekodéry jsou připojené pouze červeným a černým drátem ke sběračům, nejsou připojené k motoru. Plní tak pouze funkci zvuku. Při použití jen jednoho zvukového dekodéru v hnacím vozu je možné si zvolit, který dekodér bude ovládat motor. Význam to má např. při řešení jízdních vlastností, regulace výkonu, apod. Zimo umožňuje mnohem víc nastavení. Dekodér FlexDec má pár nedokonalostí. Maximální rychlost soupravy je bez ohledu na rozsah CV5 nejvíc kolem 90 km/h, maximum je dosaženo už při CV5=150, při dalším zvýšení hodnoty už se rychlost nemění. Slabinou je také zátěžová regulace, která příliš nefunguje, v kopci souprava výrazně zpomalí.

Při „dvozvukovém“ provedení ale stejně není na výběr. Přemýšlet je pak třeba hlavně při programování čehokoliv. Hodnoty CV se dají číst pouze z FlexDec, ale zapisují se do všech dekodérů v soupravě. Takto společně se dá nastavit třeba adresa, ostatní CV nebo hodnoty v nich jsou rozdílné, je proto nezbytné soupravu rozpojit a programovat samostatně.

 

Zvukové projekty

Pro každé řešení jsem vytvořil zvukové projekty na míru. Pro jediný dekodér v hnacím vozu se zapnutím zvuků přehrají starty dvou motorů, více se tu vymyslet nedá. Protože funkce světel zabírají pozice F0 – F20, použil jsem pro zvuky rozsah F7 – F10 a F21 – F28. Na pozicích F7 – F10 jsou nějaká výstražná světla dle německých předpisů, která můžeme oželet.

Při ozvučení dvěma dekodéry mám pak dvě varianty zvukových projektů pro každý vůz. Zvuky předního vozu se zapínají F7, zadního F8. Protože však není možné nastavit žádné redukce rychlostí (dekodér neovládá motor) a při provozu s PC nelze zapnutí zvuků přiřadit dvěma funkcím, vytvořil jsem ještě dvě varianty. Zvuky se u obou vozů zapínají na F8, přičemž zvuky zadního vozu jsou opožděné.

Zvuky obou vozů se mírně liší, zvuk motoru zadního vozu se mění se zpožděním. Při použití naprosto stejných zvuků ve dvou vozidlech totiž dochází k tzv. tryskáčovému efektu, stejné zvuky přehrávané synchronně ze dvou zdrojů se při poslechu z určité vzdálenosti slijí dohromady a je slyšet jakoby přelétalo tryskové letadlo.

Podrobný rozpis všech funkcí a jednotlivých verzí je tady

 

Ještě znovu k zátěžové regulaci

Jak jsem psal výše, z nějakého důvodu se mi nepodařilo dosáhnout vyšší rychlosti soupravy než cca 90 km/h. V šestivozovém provedení tato rychlost ještě klesla. Zklamáním ale byla jízda v táhlém stoupání tobogánu, kde se souprava přímo plazila krokem. Programováním jsem nedosáhl žádné změny, buď regulace lépe nefunguje nebo se nic nenaprogramovalo. Zatím jsem tedy sáhl po dočasném (trvalém?) řešení, do hnacího vozu jsem dal obyčejný dekodér Lenz, který se mi bez využití válel v šuplíku. Oranžový a šedý vodič jsem přeletoval na tento dekodér.

Jízdní vlastnosti jsou najednou úplně jiné, zátěžová regulace funguje bezchybně a při CV5=255 dosahuje souprava rychlosti 124 km/h

 

Tady ještě video

Petr Smutek

4 komentáře na “VT 175 Kres, světla a zvuk”

  1. MiVa:

    Dobrý den.Vycházím z toho, že verze C je pro provoz přes PC.
    Takže jestli správně chápu, sestava zimo+repro/FlexDec/zimo+repro se mi postará o ozvučení,jízdu a světla.Bohužel jsem slabší v programování a tak mi uniká zajištění vazby mezi jízdou a zvukem v této třídekoderové sestavě.
    A posledním odstavcem „Ještě znovu k zátěžové regulaci“ jste mne dorazil 🙂 Jak je dekodér Lenz nastaven vazbou na obě/jedno Zimo – vazba zvuk „motorů“/jízda, a jak tam figuruje FlexDec

    Děkuji předem za vysvětlení, popř. možno email…
    Jinak moc pěkná práce…miva

  2. Jacek:

    Dobrý den, mezi jednotlivými dekodéry žádná vazba není, holt je to komplikovanější řešení s hlavním cílem, ozvučit model jedině svým zvukem. FlexDec ovládá jízdu a světla, Zimo jsou jen pro zvuk a v mém případě Lenz ovládá jízdu, FlexDec jen světla. Z toho je třeba vycházet při případném programování a jednotlivé dekodéry programovat samostatně.

    Na druhé straně při vyladění není co programovat, nanejvýš adresu a to lze se všemi současně.

  3. Petr Novotný:

    Dobrý den, chystáte se zpracovat i zvukový projekt pro letos chystanou výrobu VT18.16 / BR175 od Kato v H0?
    Děkuji za odpověď.

  4. Jacek:

    Dobrý den,

    Na zvuku jako takovém není co zpracovávat. Nanejvýš by se daly na volné funkce přidat obvyklé zvuky, které u této verze pro Kres nejsou kvůli světlům. Rozdíly v nastavení rychlostí budou asi nepatrné. Projekt je tak použitelný už teď, úpravy by připadaly v úvahu jen pokud bych měl ten model k dispozici. Pak by se vše dalo vyladit na míru. Bez modelu však není co ladit.

Napsat komentář