Stavba pojezdu pro lokomotivy T 466.0 ve velikosti TT

Před časem jsem popisoval stavbu pojezdu pro lokomotivy T 444.0,1 z náhradních dílů firmy Tillig. V tomto návodu se podíváme na výrobu pojezdu pro „Pielsticky“ – lokomotivy T 466.0

Kromě řady T 466.0 platí rozměry upraveného rámu i pro řadu T 457.1 (731)

V následující tabulce uvádím potřebné náhradní díly. Budeme potřebovat stejné díly jako u pojezdu „karkulky“. Ceny se při každé objednávce liší o pár korun. Asi to záleží na aktuálním kurzu koruny.

k. číslo název cena za ks počet
2 205507 Rahmen 2, dek. 245 Kč 1
8 304670 Motorhalter 15 Kč 1
13 200455 Schalt, mont. 135 Kč 2
14 306700 Kardanwelle 24 Kč 2
15 200456 Motor, vollst. 491 Kč 1
19 303050 Drehgestell, Teil A 40 Kč 2
20 303060 Drehgestell, Teil B 40 Kč 2
21 322120 Stirnrad z 20 30 Kč 2
22 318660 Zahnrad 20/13 15 Kč 2
23 303040 Zahnrad 15 20 Kč 4
24 200421 Stromfeder re, vollst. 35 Kč 2
25 200422 Stromfeder li, vollst. 35 Kč 2
26 303070 Drehgestellverkleidung 30 Kč 2
27 200419 Treibradsatz m. Haltreifen 65 Kč 1
28 209120 Treibradsatz 65 Kč 3

K rámu: Mnozí modeláři namítnou, že je zbytečné utrácet skoro 250 Kč, že by si rám vyrobili z kuprextitu. Má to ovšem své pro a proti:

+ téměř nulová pořizovací cena

– příliš nízká hmotnost kuprextitu, nutno dále řešit balast

– nesrovnatelně vyšší pracnost, otvory pro podvozky musí být přesné

– rám musí mít okolo podvozků určitou tloušťku, atd.

Dalších argumentů by se určitě našla řada, ale pořád mi vychází výhodnější obětovat 250 Kč a jedno odpoledne práce, než v průběhu stavby řešit problémy s nízkou hmotností nebo chodem podvozků, o čase ani nemluvě.

U objednávaného rámu pozor, je potřeba objednat rám k. č. 205507 !!! U lokomotivy V 100 existují dvě varianty: první má na bocích kryty a druhá verze je bez krytů, podobně jako u nás řada T 466.2 a T 448.0. My použijeme tu druhou verzi, protože budeme muset rám zúžit a ulehčíme si tak práci, viz níže.

Poznámka

Zhruba od roku 2005 je v nabídce firmy Tillig lokomotiva V100 v provedení START. Vzhledem k ceně 1300 – 1500 Kč je levnější použít přímo tento model na přestavbu, náhradní díly jsou dražší. Od roku 2010 nabízí DK-model mosazný rám vyřezávaný laserem, který je přímo určený ke stavbě pojezdu z dílu lokomotivy V100

FÁZE Č. 1 ÚPRAVA RÁMU

Lokomotiva T 466.0 má oproti V 100 delší vzdálenost otočných čepů a proto bude nutné rám rozříznout a nastavit. K tomu se dostaneme po vyfrézování.

Nejprve musíme uřezat čela, stejně tak je nutné odfrézovat rám po délce. Pokud máme správný rám (viz odstavec výše) budeme frézovat v podstatě jen část ochozu, který je tenký. U první verze rámu bychom museli odstranit materiál o tloušťce okolo 2 x 2 mm, což by bylo poněkud náročnější a při ručním pilování prakticky nekonečné. Ale jde to pochopitelně taky.

Dál můžeme přikročit k nastavení rámu. Rám rozřízneme na dvě části, mezi které vložíme hranolek z PVC o šířce přibližně 4,7 mm. O tuto vzdálenost se rám prodlouží. Všechny tři části k sobě přilepíme sekundovým lepidlem. Pro zvýšení pevnosti pak na spodní část rámu nalepíme obdélník z tabulky, kterým prakticky zakryjeme celý otvor uprostřed rámu. Použil jsem tabulku o délce 3 cm, která dokonale drží všechny 3 části rámu. Poté přikročíme k zabroušení vloženého hranolku PVC, aby měl stejné rozměry jako rám. Nakonec je třeba přilepit na přední část rámu zarážku (mezi motorem a setrvačníkem), kterou jsme před tím odfrézovali. Novou vyrobíme z tenké PVC tabulky. Nakonec ještě upravíme držák motoru, aby se vlezl do lokomotivy, musíme jej po stranách zúžit pilníkem. Musí lícovat s hranami rámu.

Pro lepení je vhodné použít sekundové lepidlo, ale gelové. Obyčejné není vhodné, je příliš řídké a schne prakticky okamžitě.

FÁZE Č. 2 SESTAVENÍ PODVOZKŮ

Vlastní sestavení podvozku zde ani nebudu popisovat, je to víc než jednoduché.

Masky podvozků můžeme buďto upravit a nalepit na podvozky (viz druhý obrázek) nebo oddělit střední část, která je drží a nalepit je pak samostatně.

FÁZE Č. 3 UMÍSTĚNÍ MOTORU A SESTAVENÍ POJEZDU

Před zkompletováním pojezdu nás čeká ještě jedna důležitá věc. Protože rám je teď o něco delší, musí se prodloužit jeden z kardanů. To provedeme tak, že kardan rozřízneme žiletkou a jako „prodloužení“ použijeme kousek bužírky, např. izolace drátu vhodného průměru. Sestavený kardan nejprve vyzkoušíme a až potom oba kusy do bužírky vlepíme.

Nakonec ještě rám a spodky podvozků nastříkáme příslušnými barvami a pak už nic nebude bránit sestavení všech dílů. Motor uložíme na jeho místo, do rámu zasuneme podvozky a „zavážeme“ zaklapnutím převodovek s kardany.

Poslední prací bude elektroinstalace. U modelu V 100 a prakticky všech nových tilligáckých lokomotiv je nad motorem plošný spoj, ke kterému jsou připájeny vývody od podvozků i motoru. Návod na výrobu plošného spoje a následnou digitalizaci modelu teprve chystám

Čili nejjednodušší způsob je propojit vodiče podvozků s příslušným vývodem motorku tenkým ohebným vodičem. Pojezd vyzkoušíme a jestli jezdí, natřeme v místech pájení vodičů barvou kvůli izolaci a můžeme nasadit skříň lokomotivy. Tu musíme ovšem taky z vnitřní strany natřít.

Pokud jsme vše zvládli, máme provozní Pielstick. Zbývá povrchová úprava. A návod jak na to je zde.

Díly jsem si objednal prostřednictvím pana Kresty z Bohumína. Rovněž se dají objednat přes Deltax – Všestary, nebo BDDP – Pečky (ceny BDDP Pečky jsou ale poněkud vyšší). Nesrovnatelně levnější by bylo koupit díly přímo v Německu, ale většina lidí takovou možnost asi nemá.

Závěrem jen podotknu, že model s takovým pojezdem je sice o něco dražší, ale jízdní vlastnosti, tažná síla a dojezd  jsou prakticky stejné jako u továrního modelu.

Petr Smutek

3 komentáře na “Stavba pojezdu pro lokomotivy T 466.0 ve velikosti TT”

  1. vm:

    To chce takyx nějakou pořádnou 740 (T448.0)

  2. Jirka14:

    Já taky

  3. Honza:

    Ahoj,
    Jen pro upřesnění: Pokud ten hranolek do rámu je z tabulky položené vedle, tak to není PVC, ale polystyrén.
    Jinak hezká práce.

Napsat komentář