Stavba pojezdu lokomotivy 742

Pojezdy sestavené z náhradních dílů modelů firmy Tillig se dají postavit pro mnoho našich lokomotivních řad. Jedna z nich je také 742 (T 466.2). V následujícím návodu popíšu jeho stavbu.

Pojezd jsem začal stavět v dobách, kdy přišla na trh startová verze lokomotivy V 100 a k dokončení jsem se vrátil teprve nyní, když Tillig tento model stáhl z výroby, přestože byl o něj enormní zájem.

Není žádným tajemstvím, že jsme u Němců pověstní svými přestavbami a proč by někdo měl řezat model, když si u nich může koupit hotový německý za plnou cenu. Nikdy asi nepochopí, že zkrátka proto, aby měl na českém kolejišti českou lokomotivu.

No ale zpátky ke stavbě, v následující tabulce je seznam všech potřebných náhradních dílů. Ceny jsou orientační, záleží u koho si je člověk objedná a i tak se při každé objednávce o pár korun liší, asi podle kurzu koruny.

k. číslo název cena počet ks
V 100
13 200455 Schalt, mont. 108 Kč 2
14 306700 Kardanwelle 22 Kč 2
19 303050 Drehgestell, Teil A 33 Kč 2
20 303060 Drehgestell, Teil B 33 Kč 2
21 322120 Stirnrad z 20 22 Kč 2
22 318660 Zahnrad 20/13 22 Kč 2
23 303040 Zahnrad 15 16 Kč 4
24 200421 Stromfeder re, vollst. 26 Kč 2
25 200422 Stromfeder li, vollst. 26 Kč 2
26 303070 Drehgestellverkleidung 22 Kč 2
27 200419 Treibradsatz m. Haltreifen 94 Kč 2
28 209120 Treibradsatz 54 Kč 2
VT137
7 201383 Motor, vollst. 590 Kč 1

Rám lokomotivy neobjednáváme, použijeme mosazný, vypalovaný laserem. Prodává jej firma DK-model a kromě její stavebnice pasuje i do stavebnice 742 od firmy KuBer.

Jako držák motoru jsem použil pásky z olova, čímž se zároveň zvýšila hmotnost.

Motor z lokomotivy V 100 do skříně 742 nevejde, má velké setrvačníky. Objednal jsem si proto motor z vozu VT 137. Je třeba ho ale mírně upravit, na jedné straně zkrátíme hřídel a nasadíme druhý unašeč. Už si nepamatuji, jestli byl přiložený k motoru nebo ne. Pokud ne, dá se u nás koupit u firmy Pojezdy.eu.

Další krok je zkrácení jednoho z kardanů. Kardan rozřízneme a po zkrácení na potřebnou délku spojíme bužírkou.

Tady je zkusmo sestavený pojezd pojezd

Na závěr jsem pojezd vybavil jednoduchým plošným spojem a dekodérem Kuehn. Mezi motorem a deskou je cca 2 mm silná podložka z PVC, aby nebyl rušen průhled kabinou. Do budoucna ještě počítám s výrobou osvětlení.

Fotografie hotového modelu a skutečné lokomotivy zveřejním v dalším článku.

Petr Smutek

8 komentářů na “Stavba pojezdu lokomotivy 742”

  1. jan Kočiš:

    Zdravím váš model 742 je velice povedený,snažím se o to samé provedení,a však nemůžu nikde sehnat pojezd na kocoura v TT a nechtěl bych se pouštět do přestaveb sám protože tomu zatím moc nerozumím,bylo by možně aby jste mi poradil,případně mi postavil pojezd,děkuji,Kočiš,736700459

  2. Jacek:

    Zdravím, bohužel asi neporadím. Dříve se daly koupit mosazné pojezdy od p. Vilingera, ten však asi skončil. Na modelářské burze v Praze bývá ještě p. Pleticha s podobnými pojezdy.
    Jinak zbývá jen domácí výroba, ke které by měl pomoct tento návod.

  3. Michal Kadeřábek:

    Dobrý den, ten jednoduchý plošný spoj je jednostraný nebo oboustraný?

  4. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    jednostranný, je to ale provizorní řešení. Časem možná bude pořádný spoj s osvětlením a možná i zvuk jestli tam vleze, doba pokročila.

  5. Michal Kadeřábek:

    Dobrý den chci se ještě zeptat,co je to za dekodér?

  6. Petr Smutek:

    Dobrý den, je to Kuehn, tuším N-25

  7. Vojtěch:

    Dobrý den, chci se jen zeptat, kde a jak se dají objednat díly, které poisujete v tabulce? Díky

  8. Jacek:

    Dobrý den, u dobrých prodejců je možné objednat i náhradní díly.

Napsat komentář