Brejlovec T 478.3082 od firmy Roco

Těsně před koncem roku 2010 překvapila firma Roco brejlovcem, který měl být uveden na trh ještě na přelomu roku a jeho výroba nebyla dobředu ohlášena jako u ostatních verzí. Je to evidentně obchodní tah, vhledem ke konkurenci. Po krátkém váhání jsem si tedy objednal analogovou verzi modelu. Zvukové verzi jsem nevěřil, na několika záběrech modelu HO na serveru Youtube mi zvuky nepřipadaly zrovna reálné. Tvorbě zvuků pro hru MS Train Simulator se věnuji již 10 roků, takže v tomto směru jsem dost náročný.

Video kolegy Trainmaniaka mě však přesvědčilo. Zvuky jsou skutečně autentické. Vzhledem k tomu, že digitální verzi už měli skladem, obětoval jsem našetřené peníze a koupil radši tuto.

Brejlovec Roco je na diskuzních fórech obdivovaný a zároveň zatracovaný. Jedni nešetří kritikou, jiní pláčou, že ho ještě nemají. Analogová verze měla téměř měsíc zpoždění. Je jasné, že od firmy Roco jsme všichni čekali daleko více

Co na první pohled zarazí, je mezera mezi závěskami, stupačkami a rámem. To je patrné i na HO modelu, takže výrobce se z toho nepoučil. Při běžném pohledu na kolejišti to není tak patrné, na fotkách to ovšem bije do očí. Není to neopravitelná závada, kastle totiž domáčknout jde, takže uvnitř asi bude něco vadit. V budoucnu se na to podívám, dokud neskončí záruka, nebudu se v modelu rýpat:-)

Další vada na kráse jsou příliš vystouplá madla, to je věc, kterou jsem si opravil hned druhý den. Madla jsou z drátku a dají se vytáhnout bez větší námahy pinzetou. Po ucvaknutí jsem je nasadil zpátky a v otvorech zajistil kapkou sekundového lepidla.

Nejvíce mě zklamala madla u dveří a na rámu pod dveřmi. Jsou pouze naznačená, což mi připomíná např. bobinu od BTTB. Ale model od Roco ??? Aspoň jsem jejich přední hrany natřel vagonovou zelení tak jak to má být.

A hned to vypadá normálně.

K modelu jsou dodávány dolepovací doplňky, na fotografiích má model zatím jen houkačky a anténu vysílačky. Velmi kladně hodnotím přiloženou sadu pluhů bez otvoru pro spřáhlo. Nabízí se ponechat jedno čelo se spřáhlem a druhé vybavit celým pluhem a imitacemi háku, šroubovky, brzdových hadic a spojky parního topení.

Dalším nedostatkem je chybějící výfuk od parního generátoru, pro mě je to snadno doplnitelný detail. Nepochopitelnou chybou je přítomnost pryžokovových sloupků na maskách podvozků. Ty mají být u bezzávěskových verzí. Ovšem pokud bych si o tom nepřečetl v jiné recenzi, nevšiml bych si toho. Myslím, že nejsou vidět ani na fotkách v této recenzi. Odříznout je ale nebude problém, horší by bylo, kdyby chyběly u verze bez závěsek.

Nápisy na rámu jsou dobové, jemné a dobře čitelné. Dalším nedostatkem jsou boční tabulky, ale na to mám dvojí pohled jako modelář a autor vozidel do MSTS. Tabulka na modelu je vylisovaná v rozměrech „computerové“ tabulky, je tudíž delší než tabulka „kryšpínovská“. Tabulky ze skutečného brejlovce mám doma na stěně, je mezi nimi rozdíl 20 cm a to ještě měli brejlovci z výroby tabulky boční a čelní v jiných délkách.

Pokud se „kryšpínovská“ tabulka natiskne roztaženě na vylisovanou, bude to jako pěst na oko. Stejně tak, když to přečuhuje. Je to kompromis. Snad jedině to nějak odfrézovat, ale to je bez poškození nemožné. Škoda, že výrobci ty naše tabulky neřeší jinak.

Zajímavé je srovnání s rukodělnými modely. Brejlovec 754.045-3 představuje moji „modelářovu chloubu“ před 10 lety, s továrním modelem se pochopitelně nedá srovnat, přesto může v některých detailech směle konkurovat, např. zmíněnými madly. O modelu z leptu ani nemluvě, žádný hotový teď nemám.

Závěr

Od modelu Roco jsme po vzhledové stránce čekali více. Jízdní vlastnosti má však vynikající. Odběrem proudu a tažnou silou hravě předčí moje „rukodělky“ s pojezdem z V100. Některé zmíněné nedostatky detailů si coby modelář odstraním, běžný zákazník sotva a za ty peníze. Při běžném provozu na kolejišti model splňuje moje požadavky, v tomto směru zapomínám na kritiku detailů. Zvuky jsou fantastické.

Jisté je, že v roce 2011 nás čeká záplava brejlovců hned od tří výrobců, budeme si muset vybírat, pokud tedy někdo nechce všechny a nevlastní tiskárnu na peníze:-)

Z pohledu aktivního modeláře už nemá význam doma na koleně vyrábět brejlovce. Z odlitku ani leptu. Aspoň já teda uvažuji co s těmi svými rozpracovanými.

Petr Smutek

Komentářů (8) na “Brejlovec T 478.3082 od firmy Roco”

  1. Sekyn:

    Zdravím všechny. Předem chci panu Smutkovi poděkovat za pěknou recenzi. Také jsem uvažoval o koupi Brejlovců od Roca, ale vzhledem k tomu, že mám již od Září objednané Brejlovce od firmy Kuehn za trochu i jiné peníze, rozhodl jsem se počkat si. Jen doufám,že výrobce dodrží termín dodání a nebude se opakovat čekací lhůta jako u osobních rychlíkových vozů, které jsme měli mít doma již v loňském roce, tuším že v Říjnu. Sám jsem také zvědav s jakou kvalitou Brejlovců se firma Kuehn předvede a určitě bude zajímavé je srovnávat oproti Rocu. Upřímně si myslím, že Roco je jistota, což tak nějak naznačoval i pan Smutek ve své recenzi. Jak to dopadne se určitě dozvíte na mých stránkách po dodání v Září 2011.

  2. Jacek:

    Zdravím, i já jsem si objednal brejlovce od Kuehna. Jaký bude, to se necháme překvapit, minimálně v mnou popsaných detailech bude určitě lepší. U zbytku uvidíme. Jinak neodsuzuji žádnou firmu, pamatuji si dodnes recenzi o novince, brejlovci od ČS-Train ve velikosti HO. Psal se rok 1994 a o stejném modelu v TT jsme mohli jen snít. Já si klidně počkám, když to trvalo 17 roků tak mě nějaký odsouvaný termín nerozhodí:-)

  3. David Müller:

    Dobrý den,
    děkuji za pěkně napsanou a výstižnou recenzi Brejlovce od firmy Roco. Dovolím si ale s Vámi nesouhlasit v této věci:

    „Tabulka na modelu je vylisovaná v rozměrech „computerové“ tabulky, je tudíž delší než tabulka „kryšpínovská“. Tabulky ze skutečného brejlovce mám doma na stěně, je mezi nimi rozdíl 20 cm a to ještě měli brejlovci z výroby tabulky boční a čelní v jiných délkách.“

    Tabulky s označením podlle vzoru ing. Kryšpína byly totiž ve dvou délkách. Netuším, jakou normou to bylo do roku 1975, ale od 1.10.1975 vešla v platnost norma ON 28 0085, která zavedla tabulky s délkou 780mm (890mm pro dvoupísmenkové lokomotivní řady, např. ES, EM apod.). Do té doby byly tabulky dlouhé 680mm. Ale vždy byly na čelnících i bocích rozměrově stejné (tedy alespoň co se řady T478.X týká). Dobře je to vidět na příkladu řady T478.3, kdy lokomotivy do čísla 360 měly tabulky kratší než od 361 výš a celá řada T478.4.

    To jen tak pro doplnění.

    D.M.

  4. Jacek:

    Dobrý den,

    děkuji za upřesnění, i když dalo by se o tom diskutovat. „Kryšpínovskou“ tabulku mám jen jednu, čirou náhodou zrovna z brejlovce, T 478.3317 dlouhou 680 mm. Kolega, který mi ji prodal, jich měl z trojkových brejlovců více, některé delší, jiné kratší. Nejen on něj jsem slyšel vysvětlení, že čelní tabulky byly kratší.

    Nicméně pointa popisu v článku je ta, že je menší zlo natisknout na vylisované místo kratší tabulku s odpovídajícím tvarem než tento tvar nepřirozeně natáhnout podle výlisku.

    Petr Smutek

  5. luboš:

    Kritika je dobrá,opravdu to chce na tom něco porobit.S výlisky na čelech asi nic neuděláme. Jen chci napsat jeden můj postřeh.Náhon rychloměru je na modelu umístěn na 3.ose vpravo.Ve skutečnosti je na 2.ose vlevo.Stačí jen prohodit podvozky.Jemná práce, ale mám to hotové.Divné je,že jsem se o tom v žádné z kritik nedočetl.Jo a chce to velmi tenký hrot na pájku.

  6. Jacek:

    luboš:
    Ano, náhon by měl být na druhém podvozku z druhé strany, ne tam, kde jsou na skříni žaluzie. V žádné diskuzi se o tom nepsalo, ale slyšel jsem to od kolegy, který si stěžoval, že to nejde prohodit jen tak. V příští recenzi dalšího kousku se o tom zmíním.

  7. Luboš:

    Skutečně podvozky prohodit jdou.Bál jsem se,že podvozek při sundaváni praskne.Ale jsou z poměrně pružného plastu.Další věc je, že i po sundání je velmi špatný přístup k velmi tenkým vodičům od sběrnic náprav. S pájkou velmi opatrně.Jde o rozpojení a znovu sletování čtyř spojů.Já se tedˇ velmi těším na červenou variantu.Jasně,že to bude totéž, ale stojí za to si s tím pohrát. Jsou to krásné stroje.

  8. Brejlovec 750:

    Ako mám zrobiť plzenského Brejlovce to Z neviem … poradíte ?

Napsat komentář