Stavebnice vozu Wa

stavebnice vozu Wa ve velikosti TTPodzimní novinkou roku 2010 je stavebnice vozu Wa. Výběrem této řady se firma ES-Pečky určitě trefila do černého. Výrobci nás v poslední době zahrnují množstvím těžkých nákladních lokomotiv z období 50. a 60. let, ať už jsou to „němky“ 555.0 a 555.1 od Tilliga nebo „sergeje“ T 679.1 od Roca. Odpovídající vozy však dlouho chyběly.

Ve stavebnici je jen strohý popis, tato recenze tak bude současně i návodem. I když stavba je poměrně jednoduchá, takže ani není co popisovat. Zaměřím se na možná odlišná řešení.

Po otevření krabičky nalezneme odlévané díly skříně, nárazníků, držáků spřáhel. Pak výlisek podvozků, lept s doplňky a aršík obtisků.

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Stavbu zahájíme slepením dílů skříně. K lepení jsem použil gelové sekundové lepidlo. K bočnici nejprve přilepíme obě čela. Nyní přijde na řadu díl se sedlovou podlahou a tím vyvstává první problém. Poloha tohoto dílu není na bočnici nijak naznačena. U první stavebnice jsem podlahu zkusmo nalepil jen kapkou lepidla a sestavil nejdřív pojezd, abych to mohl později případně opravit. Spodní hrana pojezdu by měla lícovat s čely, podle toho vlepíme podlahu. Zapomněl jsem to změřit, ale z obrázků je to jasné.

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Po slepení skříně vyvrtáme otvory pro nárazníky a stříšku z leptu.

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Pak již nic nebrání odmaštění a nástřiku skříně. Pro oba vozy jsem zvolil šedou barvu, kterou „bunkry“ měly v mnou uvažovaném období provozu. Hnědá se údajně začala používat až v 80. letech

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Nyní se podíváme na pojezd vozu. Stavebnice je připravená na připevnění spřáhla na podvozky nebo na instalaci kinematik Peho 101. Rozhodl jsem se použít delší kinematiky Peho 100, pro které je dostatek místa. Je třeba jen propilovat výřez v rámu. Kinematiky vlepíme tak, aby byly ze spodní strany v úrovni rámu.

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Upozorním jen na druhý problém a tím je poloměr projížděného oblouku. Při vlepení kinematik přesně do výřezu je vzdálenost nárazníků velmi těsná, v oblouku o poloměru 310 mm byly vnitřní nárazníky dvou vozů Wa nadoraz, na výhybkách typu EW1 došlo k vykolejení. Kinematiky jsem vypáčil a přilepil znovu s mírným povystrčením o půl mm dopředu. Kvůli tomu jsem musel do skříně vyfrézovat vybrání. Stačilo by ale zbrousit čelo kinematiky, je to jedno.

Podvozky jsem vybavil ložisky Peho

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Hotový pojezd jsem zatížil kousky olova

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Dále chybí doplňky z leptu, které naohýbáme a sletujeme nebo slepíme. Po nastříkání barvou je nalepíme nad nárazníky. Jen jsem nepřišel na to, k čemu jsou dva řebříky.

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Modely před dokončením

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

A nakonec už jen aplikujeme obtisky a celý model přestříkáme matným bezbarvým lakem. Aršík obsahuje obtisky pro dva vozy s různými čísly a odlišným rozmístěním nápisů. Provedení nápisů a čísla odpovídají období do roku 1968.

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Zde ještě pro srovnání pár fotografií modelu vozu Wa od firmy Zerba. Tento vůz byl vyráběn přibližně od roku 1995 jako hotový model ve dvou variantách.

stavebnice vozu Wa ve velikosti TT stavebnice vozu Wa ve velikosti TT

Závěrem

Po všech rádoby stavebnicích od bývalého Plastikomu přišla firma ES-Pečky s kvalitním výrobkem typicky českého vozu, který by na kolejištích modelářů neměl chybět. Hodit se bude především do ucelených souprav. V úvahu připadají i jiné verze z pozdějšího období. Tyto vozy u ČSD sice dojezdily snad ještě před vznikem ČD, ale v současnosti je stále provozuje společnost OKD, dnes AWT.

Hodil by se ještě leptík s brzdařskou budkou, některé vozy ji měly. A taky náklad uhlí.

Petr Smutek

6 komentářů na “Stavebnice vozu Wa”

  1. Jaroslav Dluhonice:

    Zdravím,
    krásná recenze nádherného vozu. Prosím o zaslání, zda-li se tato stavebnice vozu ještě dá sehnat a prosím o kontakt kde je tento model k dostání, případně i cenu.
    Děkuji TT modelář

  2. Lukáš:

    Tyto vozy po svém dosloužení u ČSD jezdily v barvách MUS ještě v roce 2007 a to s uhlím z Mostu do teplárny v Chomutově…

  3. Petr Smutek:

    Také u OKD, pro tyto verze jsem si kreslil obtisky.

  4. Dieter Apitz:

    Hallo,
    endlich habe ich den Bausatz für Spur TT bei Ihnen gefunden. Bekomme ich den bei Ihnen zu kaufen ? Wenn ja ich brauche 5 Stück davon mit Naßschiebebilder . Ist das möglich.
    Danke lieber TT Modelleisenbahnfreund
    MfG
    Dieter Apitz aus Dresden

  5. Dieter Apitz:

    Hallo,
    ich suche 5 mal Wa Car Kit mit Naßschiebebilder .Können Sie mir da helfen ?

    Dieter Apitz aus Dresden

  6. Jacek:

    Hallo,

    Hier – http://www.eshop-rychle.cz/es-pecky?Lng=CZ

Napsat komentář