Ozvučení modelu 455.2 (BR 86) od firmy Tillig

Článek o ozvučení modelu řady 455.2 jsem psal už před pěti lety. Instalace dekodéru MX648F byla velmi problematická a vyžadovala radikální zásah do modelu.

Nedávno jsem ozvučoval druhý model, zkusil jsem použít jiný typ dekodéru, který tenkrát ještě nebyl na trhu a celý postup instalace s tím značně zjednodušil.

 

Abych udržel informační hodnotu stránek, je třeba občas články aktualizovat nebo rovnou staré nahrazovat novými. V případě návodů je to zvlášť důležité.

V modelu je v prostoru dýmnice konektor pro 6-pin dekodér NEM651, příprava na zvuk není.

 

Varianta s dekodérem MX649N

Vpředu před plošným spojem je plastový díl s trubkami válců. Ten je třeba snížit. Odletujeme bílý a modrý drát, pak díl jde vysunout. Po odříznutí přední části ho vrátíme zpátky a vodiče zase přiletujeme. Tato fáze je společná pro obě varianty ozvučení.

 

Dekodér MX649N  lze nasunout do konektoru, ale přečníval by asi o 5 mm a kastle by nešla nasadit. Jediné řešení je konektor uštípnout a nechat jen svislé části drátů. Na ty pak přiletujeme dekodér, u něj ale také zkrátíme piny.

 

Reproduktor jsem použil typ Brawa 10×15 s průhlednou ozvučnicí. V kastli je třeba vytvořit místo odstraněním odlitku závaží. Není třeba frézovat otvor jako v popisu druhé varianty níže.

 

Montáži závaží zde nic nebrání, jen je vhodné zespodu nalepit kousek izolační pásky v místě kde jsou piny dekodéru. Pro jistotu.

 

V kastli je třeba vyfrézovat části výstupků v dýmnici. Oproti frézování dle původního návodu níže je tento zásah minimální.

 

To je vše.

 

Varianta s dekodérem MX648F

text a obrázky původního návodu

 

 

 

Dekodér je asi o milimetr širší než prostor ve výlisku. Konektor také není přímo na dekodéru, ale na drátech. Je tak třeba vyřešit několik problémů. Dekodér má konektor na drátech, můžeme svazek drátů jedině omotat kolem. Případně stejně jako jsem popsal výše, konektor v modelu ustřihnout a vodiče dekodéru po zkrácení na minimum přiletovat k vývodům.

 

Vpředu před plošným spojem je plastový díl s trubkami válců. Ten je třeba snížit. Odletujeme bílý a modrý drát, pak díl jde vysunout. Po odříznutí přední části ho vrátíme zpátky a vodiče zase přiletujeme

 

Reproduktor jsem přilepil v prostoru tendru ke krytu motoru, kontakty nahoře, opačně by se nevešel.

 

 

Pro nasazení kastle je nutné odstranit závaží a profrézovat otvor. Celá imitace uhlí přijde pryč. Rovněž musíme hodně profrézovat čelní partie. Ne tolik jako u BR 56, protože lokomotiva má vany, přesto se v přední části dostaneme skrz…

  

 

Následující popis je společný pro obě verze ozvučení.

 

Samotnou kapitolou je praktický provoz lokomotivy. Model s novým provedením pojezdu měl problémy s odběrem proudu. Tento model je lehce inovovaný, sběrací plechy z plošného spoje se opíraly o druhou a třetí nápravu, u nového modelu o druhou a čtvrtou. Ovšem vliv na jízdu nepřerušovanou výpadky proudu je nulový. Hlavní problém je nízká hmotnost modelu. Dnes se nesmí používat olovo, závaží je vyrobeno z nějaké slitiny hliníku. Nevím co obnáší odlévat kovy, přijde mi však, že výrobcům nic neříká hustota materiálu. Každému kdo nahlédne do fyzikálních tabulek ze školy, musí být jasné, že ze všech kovů má nejmenší hustotu hliník a pro balast to tak bude naprosto nevhodný materiál. To už mohlo být rovnou ze dřeva nebo z papíru. Lokomotiva váží 87 gramů, přičemž větší kus balastu má 23 gramů a malý v tendru 6 gramů. Použitím olova jsem dosáhl s menším množstvím hmotnosti celého modelu 93 gramů.

  

 

Zajímavé na tom je, že starší provedení má stejné závaží těžší o 7 gramů, což tedy nechápu. Starou BR 86 BTTB už nemám, ale byla nesrovnatelně těžší.

Vyplývá z toho jedno, pokud chceme s modelem na kolejišti jezdit a nevztekat se neustálým zastavováním, musíme to vyřešit jinak. Kondenzátor pro překlenutí výpadků proudu už do modelu nevejde, miniaturní stejně nemají účinek, když prostě model nemá stálý kontakt s kolejnicemi.

Dnes je ale řešení snadné, stačí na lokomotivu a vozy nainstalovat spřáhla Peho 330. Jízda je pak bezchybná jak je vidět na videu. Popis zvukového projektu je tady.
 
Video

 

Petr Smutek

 

Jeden komentář na “Ozvučení modelu 455.2 (BR 86) od firmy Tillig”

  1. Ivor:

    Veľmi užitočný článok, skvelý zvukový projekt a pohodová jazda. Nízka hmotnosť je hlavným problémom jazdných vlastností tejto lokomotívy. Elektricky vodivé spriahla dokážu naozaj zabezpečiť bezproblémové napájanie lokomotívy, ako vidieť aj na tomto videu. Ďalšou možnosťou zlepšenia jazdných vlastností je pridanie zberných plieškov na ďalšie nápravy lokomotívy. Ja som pridal zberné pliešky aj na 1. hnaciu nápravu, kde vizuálne nerušia a dokážu zlepšiť zber prúdu z koľajníc. Najlepším riešením by však bolo vyrobiť a vymeniť originálne závažie za odliatok z olova, ktoré sa roztápa už pri 327°C….

Napsat komentář