Ozvučení modelu 455.2 (BR 86) od firmy Tillig

Letní novinkou firmy Tillig je lokomotiva 455.210. A už několik modelářů se mě ptalo na totéž, jak model ozvučit. Tak jsem to zkusil a napsal tento článek

 

 

 

Bylo mi jasné, že dostat do tohoto modelu zvukový dekodér a ještě reproduktor bude perlička stejně jako u BR 56.

 

V modelu je v prostoru dýmnice konektor pro 6-pin dekodér NEM651. Problém je, že pro zvukový dekodér není místo. Jediný uvažovatelný typ je ZIMO MX648 s konektorem 6-pin.

 

 

Dekodér je asi o milimetr širší než prostor ve výlisku. Konektor také není přímo na dekodéru, ale na drátech. Je tak třeba vyřešit několik problémů. Dekodér má konektor na drátech, můžeme svazek drátů jedině omotat kolem. Měl jsem jen drátovou verzi, zkusil jsem to jinak. Konektor v modelu jsem ustřihl a vodiče dekodéru po zkrácení na minimum jsem přiletoval k vývodům.

 

Vpředu před plošným spojem je plastový díl s trubkami válců. Ten je třeba snížit. Odletujeme bílý a modrý drát, pak díl jde vysunout. Po odříznutí přední části ho vrátíme zpátky a vodiče zase přiletujeme

  

 

Reproduktor jsem přilepil v prostoru tendru ke krytu motoru, kontakty nahoře, opačně by se nevešel.

 

 

 

Pro nasazení kastle je nutné odstranit závaží a profrézovat otvor. Celá imitace uhlí přijde pryč. Rovněž musíme hodně profrézovat čelní partie. Ne tolik jako u BR 56, protože lokomotiva má vany, přesto se v přední části dostaneme skrz…

  

 

Další kapitolou je praktický provoz lokomotivy. Model s novým provedením pojezdu měl problémy s odběrem proudu. Tento model je lehce inovovaný, sběrací plechy z plošného spoje se opíraly o druhou a třetí nápravu, u nového modelu o druhou a čtvrtou. Ovšem vliv na jízdu nepřerušovanou výpadky proudu je nulový. Hlavní problém je nízká hmotnost modelu. Dnes se nesmí používat olovo, závaží je vyrobeno z nějaké slitiny hliníku. Nevím co obnáší odlévat kovy, přijde mi však, že výrobcům nic neříká hustota materiálu. Každému kdo nahlédne do fyzikálních tabulek ze školy, musí být jasné, že ze všech kovů má nejmenší hustotu hliník a pro balast to tak bude naprosto nevhodný materiál. To už mohlo být rovnou ze dřeva nebo z papíru. Lokomotiva váží 87 gramů, přičemž větší kus balastu má 23 gramů a malý v tendru 6 gramů. Použitím olova jsem dosáhl s menším množstvím hmotnosti celého modelu 93 gramů.

  

 

Zajímavé na tom je, že starší provedení má stejné závaží těžší o 7 gramů, což tedy nechápu. Starou BR 86 BTTB už nemám, ale byla nesrovnatelně těžší.

Vyplývá z toho jedno, pokud chceme s modelem na kolejišti jezdit a nevztekat se neustálým zastavováním, musíme to vyřešit jinak. Kondenzátor pro překlenutí výpadků proudu už do modelu nevejde, miniaturní stejně nemají účinek, když prostě model nemá stálý kontakt s kolejnicemi.

 

Na lokomotivu jsem instaloval spřáhlo Krois, které umožňuje elektrické propojení s dalším vozidlem

 

Pro tento účel jsem vzal vůz Ds (s odpovídajícím potiskem) a ten jsem vybavil sbíráním proudu z mosazných ložisek Peho. Výpadky proudu výrazně klesly, i když zcela spolehlivé to ještě není. Bude to chtít ještě aspoň jeden dvounápravový vůz. Aspoň tedy soupravu 810 + 010 + 810 provozuji tímto způsobem k plné spokojenosti bez náznaků nějakých problémů nebo problikávání světel.

 

 

Popis zvukového projektu a video bude samostatném článku.

 

Petr Smutek

 

5 komentářů na “Ozvučení modelu 455.2 (BR 86) od firmy Tillig”

  1. zdenal:

    Tak problém se sběrem proudu má a nemalý.Podle návodu jsem se jal ozvučit i já a při zkouškách jsem začal pochybovat o své zručnosti.Přesto,že jsem měl obavy z pájení v těsné blízkosti dekodéru i reproduktoru se bez závaží a kastle mašina ani nepohnula,sem tam blikla světla.Začal jsem tedy pochybovat o své práci.Poté mě napadlo propojit zdrojové kabely přímo na sběrače proudu a ejhle,vše fungovalo,jak má!Takže nyní vyrábím olověné výplně do všech skulin kastle a uvidíme,jak to celé dopadne.

  2. Jacek:

    Doba od napsání článku trochu pokročila a teď se dá problém řešit velmi elegantně, použít spřáhla Peho 330, která vzájemně drží magnety a zároveň vedou proud do sousedního vozidla. Dá se takto spojit celá souprava a oproti spřáhlům Krois také snadno rozpojovat. Popis je u kolegy Trainmaniaka

  3. Karel:

    Můžu se zeptat která verze od Tilliga to je? Mohu použít tu poslední, co se prodává?

  4. Karel:

    A ještě jestli mohu porosit o doporučení přesného decodéru a repráčku. Nějak si nejsem úplně jist, abych pak nekoupil něco co tam nepůjde 🙁

  5. Jacek:

    Je to poslední provedení s konektorem pro dekodér. Typ dekodéru píšu v článku, reproduktor Zimo 10×15

Napsat komentář