MS projekty – aktualizace č. 11 a 12
Na jaře jsem oznámil ukončení vývoje zvukových projektů. Toto se týká zejména dekodérů řady MX, pro které již nebudu vydávat nové verze zvuků a počítám snad jen s opravami nějakých větších chyb, pokud by se nějaké našly.
U dekodérů MS nějaká forma vývoje probíhá stále, po letech jsem se začal soustředit na různé odlišnosti, ruchy a jiné drobnosti
Aktualizace vydávám celkem pravidelně i se stručným přehledem změn, mnozí se však ptají co tam vlastně je nového. V několika článcích proto představím hlavní novinky
Všechny zvukové projekty jsem po 10 letech vyladil a dokončil do nějaké finální verze označené jednotně číslem 10 uloženém v CV256. Dál jsem se mohl věnovat dlouho zanedbávaným detailům, rozdílům mezi jednotlivými verzemi stejné řady. Nikdy jsem neměl žádný plán, protože dělám co mě baví. Při tak ohromném počtu projektů to ale obrátím, nejdříve popíšu nové poznatky a až potom budu pomalu vydávat aktualizace, které si zájemci sami nahrají. Jednak je to běh na dlouho trať, jednak až čas ukáže, jestli o to vůbec bude zájem.
aktualizace č. 11
- Opravy chyb a překlepů v CV
- Plynulý doběh zvuku trakčních motorů při výběhu
Na tom není co popisovat. Snad jen to, že v tisícovce souborů neudělat občas překlep je téměř nemožné. Naprosto vyloučené je pak zaručit správné nastavení světel, když výrobci inovují DPS v modelech. Samozřejmě, že nějakého Jacka neinformují o jiném zapojení. Těžko pak řešit nějaké stížnosti typu „mám vaše zvuky, nesvítí mi světlo. To se vždy bude muset řešit individuálně, poskytnutím modelu k nastavení.
Např. laminátky Piko mají dvě verze desek v H0 i TT, stejně tak všechny nové modely Roco, model 810 má dokonce čtvero provedení. Zvuk mám ale pro daný model vždy jeden, liší se pouze nastavení světel a nutnost vše několikrát naklonovat.
Aktualizace č. 12
- 28-bodová křivka pro rozjezd a brždění. Oproti základní tříbodové je umožněn reálně jemmý rozjezd a zastavení. Poloviční rychlost také odpovídá opravdu poloviční rychlosti
U MS dekodérů je od počátku odlišná regulace oproti MX dekodérům. Vývojáři vsadili na velmi pomalý rozjezd a velmi pomalou jízdu na nízkých stupních. K čemu je plazivý pohyb pár cm za minutu, to opravdu nevím. Značně to však ovlivnilo poloviční rychlost, už to není polovina, ale sotva třetina.
MX dekodér
MS dekodér v základním nastavení
Nevím proč se tak rozhodli, reálná fyzika je přesně opačná, při rozjezdu je největší akcelerace a tažná síla v nízkých rychlostech a postupně klesá. Podobně zpomalení při stejném brzdném účinku roste se snižující se rychlostí
Jelikož poloviční rychlost mám v mnoha projektech spolu se světly pro posun, bylo třeba zvednout hodnotu v CV6 na tu polovinu, nejlépe 40 km/h. Jako na prvním obrázku. Ale tím se bohužel změnil rozjezd, resp. cuknutí z nulové rychlosti. Čím vyšší hodnota v CV6, tím větší skok.
MS dekodér s nastavením stejným jako u MX na prvním obrázku.
Vysvětlit tohle technikům se mi přes nesčetné připomínkování nepodařilo. Nakonec jsem to vyřešil vyladěním 28-bodové křivky. Výhodou je přesně daná křivka, už není třeba ladit nějakou rychlost v CV6. Dají se také uplatnit různé křivky pro různá vozidla. Také sladění dvou modelů je teď jen otázka nastavení CV5. Nevýhoda je jen jedna, implementovat sady CV do každého projektu.
Takhle nějak to vypadá, největším rozdílem je jemný rozjezd, který je potřebný zvlášť u parních lokomotiv nebo vozidel s hydrodynamickým výkonem
28-bodová křivka
Video je asi lepší než slova
- Další úprava je jen kosmetická. Nastavení maximální rychlosti na přání technika Zimo bude postupně vráceno do CV5, software dekodéru již umožňuje libovolnou změnu rychlosti bez vlivu na rozsah zvuků.
CV5 pro maximální rychlost je norma u dekodérů všech výrobců. CV57 bude nyní ve všech projektech s jednotnou hodnotou čistě jen pro velikost napětí pro motor, úpravou se dá ovlivnit jemnost rozjezdu a maximální rychlost.
Tato změna je čerstvá, jelikož nemá na nic vliv, budu to postupně měnit v návodech a až pak v souborech. Jen se změní hodnoty obou CV.
V dalším dílu představím ruchy tratí, po kterých někteří kolegové volají už roky
Petr Smutek
21 září, 2023 v 20:06
Vypadá to skvěle!
Už se těším, až to budu mít i ve svých strojích:-)
29 září, 2023 v 20:10
Dobrý den Petře,
v připadě toho CV57 asi technik Zimo ví, o čem mluví. Už jsem se setkal s případem, kdy u modelu Piko HO, které jsou obecně zpřevodovány do rychla, byla při nižších hodnotách v CV57 jízda modelu při akceleraci v malých rychlostech trhaná. Bylo potřeba hodnotu CV57 zvednout nad 90 a přislušně upravit CV5. Po té problém zcela zmizel.
Nevíte náhodou, od které verze už je SW dekodérů upraven tak, aby změna nastavení v CV5 neovlivňovala rozsah přehrávaných zvuků ?
Honza A.
2 října, 2023 v 14:30
Dobrý den,
no bohužel to nevěděli při uvedení MS dekodérů na trh a vývoj je mnohdy dle hesla “co bylo včera, to už neplatí”.
Od které verze je to upravené netuším, ale nejlépe vždy nahrát nejnovější. V každé verzi je mnoho věcí, které ve starší nejsou.
9 prosince, 2023 v 17:49
Zdravim mam sergeje koupeny se zvukem a sla by tam nahrat na dekoder vase verze projektu dekuju
9 prosince, 2023 v 20:10
Zdravím,
nepíšete jaký model, jako velikost, jaký dekodér. Pokud je tam Zimo, přehrát to jde.