M 262.101 Kres, ozvučení

V listopadu se na pultech prodejců objevila novinka firmy Kres, jednotka M 262.101. Byla vyrobena jako exklusivní edice pro p. Říhu a Hobby-shop.

Model „partyzána“ jsem ještě ani neviděl a už se někteří ptali na zvuk a jak to ovzučit. Jednu soupravu jsem teď pro tento účel měl k dispozici, mohl jsem tak vytvořit zvukový projekt na míru a napsat článek.

 

Pár slov k předloze, kniha Atlas lokomotiv z roku 1965

V předválečném Německu se řešila otázka předměstské dopravy dodávkami motorových jednotek, z nichž dvě série motorových jednotek řady VT 137.326 až 331 a VT 137.367 až 376 byly určeny pro předměstskou dopravu v okolí Štětína. Také se nazývaly „Stettin“ a vyráběly se v letech 1938 a 1940 (Wumag). Z první série těchto jednotek pocházela též naše dvoudílná motorová jednotka M 262.101 o uspořádání dvojkolí (1A)2´ + 2´(A1), původně označená jako M 262.001.

Oba díly jednotky si odpovídaly v provedení. Hnací agregát každého dílu tvořil plochý naftový motor MAN s dvanácti válci, jež měly průměr 130 mm a zdvih pístů 190 mm. Při 1500 ot. Za min. dával motor výkon 275 koní, který se přenášel vždy na druhé dvojkolí prvního podvozku přes hydrodynamickou převodovku Voith (měnič – spojka – spojka).

Uložení hnacích agregátů pod rámem dovolovalo lepší využití prostoru vozových skříní, v nichž byly velkoprostorové oddíly dřívější 3. třídy se 102 místy k sedění, tři uzavřené oddíly dřívější 2. třídy s 18 místy k sedění, poštovní a zavazadlový oddíl. Na obou čelech jednotky bylo stanoviště strojvedoucího. Vozidlo mělo možnost mnohočlenného ovládání.

Tento jediný a svým vybavením velice pěkný dvoudílný motorový vůz – jednotka – byl ponejvíce v provozu v Plzni, kde se mu přezdívalo „partyzán“. V roce 1949 byl v provozu u ČSD vyřazen.

Podle jiného zdroje byla jednotka vrácena DR v roce 1951. Další informace o této řadě jsou zde.

Model nátěrem a žlutými popisy odpovídá období po roku 1950

 

 

Pohon je v prvním vozu, hnací jsou obě nápravy předního podvozků. Velmi zajímavé je řešení, motor je přímo nad podvozkem a je s ním pevně spojen. To znamená, že se v obloucích otáčí. Jízdní vlastnosti jsou výborné, při vyšší rychlosti je hlučnější.

Nástřik modelu je perfektní, potisk stejně tak. O kvalitě modelů Kres dost vypovídá i certifikát s podpisem pracovníka, který model kontroloval před vyexpedováním.

Odběr proudu je dostatečný, sbírají kola všech podvozků kromě hnacího. Jeho kola mají bandáže.

Oba vozy jsou propojeny konektorem, který kromě spojení tvoří i elektrické propojení. Oproti modelu M 494.0 toto spojení nedělá problémy na zlomech nivelity, zřejmě kvůli podvozkům s delším rozvorem.

Model je nabízen v analogové, digitální verzi s dekodérem FlexDec a a zvukové verzi. Tento dekodér je přímo součástí desky s osvětlením a umožňuje nespočet funkcí světel celé soupravy. Cenový rozdíl oproti analogové verzi navíc není moc velký, takže kdo uvažuje o digitalizaci, měl by si pořídit tuto verzi. S obyčejným dekodérem je možné pouze zapnout světla v celé soupravě na F0, FlexDec umožňuje toto:

F0 přední čelo bílá/červená
F1 zadní čelo bílá/červená
F2 nižší jas pozičních světel – dálková
F3 interiér – celá souprava
F4 posun – bílé poziční na obou čelech + poloviční rychlost
F5 stanoviště přední
F6 stanoviště zadní
F7 koncovky vpředu
F8 koncovky vzadu
F9 výstraha vpředu
F10 výstraha vzadu
F11 interiér prvního vozu
F12 interiér druhého vozu

Funkce F7 – F10 mi asi nefungují, ale nevadí, na tyto pozice jsem měl v plánu dát zvuky. Není tak potřeba zkoumat CV, kterými deaktivovat světla.

Zvuková verze

Ozvučený model je stejný jako digitální, má navíc pouze zvukový modul. Neměl jsem možnost to slyšet naživo, kvalita zvuku z videa výrobce mě ale rozhodně nenadchla, navíc za rozdíl čtyř tisícovek ! Z videí na stránkách Kres jsem si jen všiml, že zvuky jednotky Köln, Stettin i Hamburg jsou úplně stejné. Jako pěst na oko, či spíš ucho, je houkačka ze sergeje a start připomínající zcela moderní diesel.

 

Ozvučení dekodérem Zimo

Model rozebereme odklopením střechy a vycvaknutím tří západek nad plošným spojem. Pak se jednotlivé části uvolní.Nevím kde je u továrně ozvučené verze dekodér, pravděpodobně pod výliskem interiéru. Je tam vana s odlitkem závaží. Pro dekodér MX648 je úzká, asi by tam vešel MX649. Ale ten jsem neměl a otázkou by byla výška. Taky by se muselo páčit přilepené závaží a zčásti nahradit něčím jiným. Dekodér MX648 jsem zkusil přilepit na motor. Místo pro reproduktor je naproti WC, kostka Zimo tam krásně vejde po odstranění přepážky.

Pak se musí drátovat. U analogové verze by pravděpodobně stačilo vodiče s konektorem protáhnout stropem a zapojit. U digitální verze musíme přemýšlet co kam dát a co zrušit

Oranžový a šedý drát od motoru odletujeme z plošného spoje na podlaze a přiletujeme je k dekodéru. Černý a červený drát dekodéru si prodloužíme a oba protáhneme pod výliskem interiéru do prostoru WC, kudy je táhneme k hornímu plošnému spoji. Tam je přiletujeme na stávající červený a černý drát. POZOR, dráty je třeba nechat delší kvůli nahrání/přehrání zvuků. Dekodéru FlexDec by se nahrávací procedura Zimo nemusela líbit.

Pak ještě stejným způsobem dostaneme fialové vodiče k reproduktoru. Tímto postupem dosáhneme toho, že původní dekodér FlexDec bude pouze napájený, bude možné spínat funkce světel, nebude ale ovládat motor. Dekodér Zimo bude zapojený plnohodnotně, kromě světelných výstupů.

 

 

Rozebrání modelu můžeme využít a natřeme podlahu interiéru, případně posadíme pár figurek

 

Při programování je nutné pamatovat na to, že ve voze jsou dva dekodéry. Základní CV je možné zapisovat společně, ale pozor na stejná CV, která jsou v obou dekodérech pro jiné funkce, např. světla. V tomto případě je nezbytné dekodéry zapojit a programovat zvlášť. I zvuky se musí nahrát do dekodéru před jeho zapojením.

 

Zvukový projekt

Otázkou bylo jaké zvuky vůbec použít. Neexistuje žádný zvukový záznam jednotek Stettin, po dlouhém „gůglení“ jsem našel pár fotek nějaké muzejního SVT 137 jiné řady z roku 1996, ale nikde žádné video, nic. Zřejmě není provozní. Pokud ano, stejně nemá původní motor. Sáhl jsem tedy stejně jako u M 283.1 nebo M 494.0 ke zvukům motoru K 12 V 170 DR. Ale pro změnu z jiných nahrávek, aby majitelé těchto modelů nebyli nespokojeni:-) Houkačky a píšťaly jsou z SVT137. Je jasné, že tento zvukový projekt se již řadí mezi zcela fiktivní, ale těžko mi někdo řekne, že takhle to nebylo. Je to spíš o citu zvukaře a použitém materiálu ve skládance. Motorový vůz má hydrodynamický přenos výkonu, místo trakčních motorů tak bylo třeba vyměnit za hučení převodovky. Zvuky motoru jsou z „české“ dvaašedesátky první série s mechanickým regulátorem otáček.

Tento zvukový projekt mám jen v propracovanější variantě B se startováním druhého motoru tlačítkem. Funkcí F8 se nastartuje jeden motor a aktivní je první sada zvuků motoru. Model má pomalé rozjezdy. Zapnutím funkce F19 se nastartuje druhý motor. Současně s tím s přepnou sady zvuků, model má rychlejší rozjezdy.

Jednodušší verzi A bez těchto možností snad ani nemá význam dělat.

 

Mapování funkcí

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků

VT 137 (M 262.1)

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F4 posun, poloviční rychlost
F6 volnoběh
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka krátká
F10 houkačka 2
F14 trubka vlakvedoucího
F15 kompresor po 120-200s
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšování šroubovky
F18 rozvěšení šroubovky
F19 přepínání zátěž/bez záteže
F20 skřípání okolků v oblouku
F24 pískování
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuku

 

Funkce F6 je v kolizi s funkcí FlexDec. Je tu osvětlení stanoviště, ale nastavil jsem i zvuk volnoběhu. Zvuková funkce je totiž určena pouze pro jízdu, zatímco stanoviště svítí pouze při stání. A zvuk volnoběhu je důležitá funkce, viz vjezdy do nádraží na videu.

Zvuková ukázka

první rozjezd – jeden motor, poté nastartování druhého motoru a druhý rozjezd

 

Tady ještě video

 

Petr Smutek

Komentářů (2) na “M 262.101 Kres, ozvučení”

  1. Václav Hrstka:

    Dobrý den,
    pořídil jsem si také tento model. Provedení je velmi čisté a detailní. Texty po zvětšení kukátkem lze přečíst.
    Trochu mě zarazila hlučnost modelu. Na jednu stranu to takové není, ale druhým směrem se ozývají šustivé a nepříjemné zvuky. V této cenové kategorii poněkud zarážející. Nechal jsem model kroužit poloviční rychlostí cca 30 minut, ale šustění nepřestalo. Chápu jinou konstrukci pojezdu a velikou karoserii chovající se jako ozvučnice, ale jiné lokomotivy (i daleko levnější) jsou tiché.

    Také navazuji na Váš text ohledně funkčních tlačítek. Nejdou Vám tlačítka F7 a F10. U mého modelu nelze aktivovat funkce F5 a F6. Stanoviště prostě nerozsvítím.

    Při programování asi vše vždy neklaplo. Přiložený lístek sice informuje zákazníka o provedené kontrole (jmenovitě), ale kontrola nebyla 100%.

    Václav Hrstka

  2. Jacek:

    U mnou ozvučeného kusu je zvuk při vyšší rychlosti taky takový šustivý, jakoby nezajeté převody. V porovnání s jinými modely této firmy je hluk vyšší, i když při výrazu „hlučný pojezd“ si vybavím spíš mosazné pojezdy Pleticha, apod.
    Osvětlení reaguje nějak opožděně. Při změně směru se světla přehodí někdy hned, jindy i po 10 sekundách. Týká se to i těch stanovišť.

Napsat komentář