Pielstick MTB ve velikosti TT

Jako mikulášské překvapení se u prodejců objevil nečekaně model lokomotivy T 466.0134 od firmy MTB. Začal jsem shánět fotografie předlohy a čekal jsem, až se mi nějaký kousek dostane do dílny na ozvučení. Ale čím víc materiálu na článek jsem měl, tím víc opadávalo prvotní nadšení.

 

Na model se okamžitě snesla vlna kritiky, jako obvykle. Bohužel mám-li něco napsat objektivně, nezbývá mi než dát kritikům za pravdu. Model opět trpí řadou zcela zjevných tvarových a proporčních nedostatků, z nichž nejvýraznější je asi velmi vysoký rám, malý sklon střechy nebo malá výška vrchu kapot. Chápu, že některé celky modelů jsou univerzální, např. podvozky a kinematiky a z toho vyplývající rozměry rámu pojezdu, který by se neschoval za modelově správný rám výlisku kastle. Výroba těchto celků u každého nového modelu na míru by dost zvedla cenu. Ale proč u každého nového modelu vniká veliké množství stále stejných chyb, které vůbec být nemusely a nestály by ani korunu navíc.

Fotografie jsou víc než slova.

Dokumentace T 466.0286: Jan Prchal

 

 

Nákresy

 

Rozdíly v sériích

Lokomotivy nízkých čísel měly z výroby EDB. Na zadním představku jsou na bocích žaluzie a na vrchu kapoty větrák.

 

Porovnání s leptem

Zde moje modely T 466.0 z leptu, které jsem před lety stavěl sobě a kamarádovi. Lept DK-model, pojezd Vilinger nebo V100 Tillig, žádná elektronika. V čistotě a jemnosti provedení pochopitelně rukodělný model na makrofotkách zaostává. Při srovnání s fotkami výše je nutno konstatovat, že i u této stavebnice se najdou vzhledové chyby. Např. tvar bočních oken, chybějící zkosení rohů střechy nebo příliš ploché masky podvozků. Proporčně však tento model vypadá lépe než MTB, o tom není pochyb…

 

 

Pojezd, elektronika

Pojezd je stejný jako u modelu lokomotivy řady 714. Jízdní vlastnosti jsou stejné jako u jiných modelů MTB, na kolejišti víceméně nemám co vytknout. U testovaného kusu měly podvozky dostatečnou vůli v otáčení. Výtka by se týkala obvyklého přemazání modelu. Není tam kilo vazelíny, podvozky však plavou v oleji, už po pár metrech jízdy zcela nový model začal zastavovat ! Bylo třeba sundat kryty podvozků a utřít silnou vrstvu oleje ze zběračů.

Osvětlení je lepší stránka modelu, je možné samostatně ovládat poziční, koncová i dálková světla. Bílé diody mají žárovkový odstín.

 

Rychlost

Při kalibraci programem ModelJop jsem dosáhl maximální rychlosti 88 km/ při CV5=170. Při dalším zvyšování už se rychlost neměnila. V kolejích používám napětí 13V místo obvyklých 15V. Zvukový projekt jsem podle toho vyladil, maximální rychlosti jsem snížil na 70 km/h, poloviční rychlost (rychlost posunu F3) jsem nastavil na 40 km/h.

 

Zábradlí

Zábradlí je vylisované z plastu a řešeno stejně jako v HO nebo pro srovnání jako u hektora Tillig. Je to pružné, do určité míry nezničitelné při manipulaci. Působí mohutněji, při provozu na kolejišti a občasném lovení lokomotivy z tunelů, apod. jsem toto řešení už několikrát ocenil u modelu kocoura. Čelní zábradlí doporučuji po digitalizaci přilepit k rámu sekundovým lepidlem a zespodu odříznout přečnívající části.

Bohužel není ztvárněn typický detail, zahnutí v horní části. Asi to nebude problém ohnout pinzetou. Ale opět, proč to už není z výroby?

 

Doplňky

V přiloženém sáčku najdeme leptík s tabulkami, houkačky, výlisek se stěrači a brzdovými hadicemi. Dále držák reproduktoru, viz níže. Už u nenajdeme bandážované dvojkolí.

 

Ozvučení

V předním představku je konektor pro dekodér next18. Použil jsem Zimo MX658n18. Pojezd a elektronika je stejná jako u modelu 714, jiné jsou jen čelní desky. Pro instalaci tohoto dekodéru musíme odšroubovat plošný spoj a mírně ho zvednout, jinak se dekodér prostrčit nedá. Pasuje na desetinku přesně.

V krabičce je plastový držák pro reproduktor z modelu 742. To samozřejmě nepoužijeme, chceme-li kvalitní zvuk. Prostor pro reproduktor je v kabině, nezkoušel jsem klasickou kostku Zimo, ale stejný reproduktor s průhlednou ozvučnicí. Dá se koupit u itvlaky. Pro tyto účely je ideální, ozvučnice je sice asi o půl mm nižší, ale i tak je třeba v kabině zbrousit imitace stanovišť

 

 

 

Závěr

Po modelu kocoura je pro mě pielstick docela zklamáním. Ve velikosti TT neřeším rozdíly desetin milimetru nebo něco co si jako modelář dokážu snadno vylepšit. Ale rozdíly, které po přepočtu udělají u skutečné mašiny decimetry už jsou moc. Rám je vyšší o milimetr a něco, ale v reálu je to 15 cm, téměř třetina výšky (!). Dejme tomu, že si to vyžádala konstrukce, ale proč je zároveň silně zjednodušený? Nesouhlasí počet prolisů ani jejich tvar a proto je to na první pohled zcela mimo. V začátcích MTB bylo někde vyjádření, že jejich modely budou výhradně na ježdění a ne do vitríny. Tento svůj stín holt MTB nikdy nepřekročí. Ano, při běžné pozorovací vzdálenosti a ježdění na kolejišti vypadá model dobře a naživo nejsou nedostatky tak do očí bijící jako na makrofotkách, ale to už jsou poněkud otřepané fráze. Tomu ale zas neodpovídá upozornění v návodu o max. třech minutách provozu, jinak dojde k přehřátí motoru.

Bohužel asi u žádné novinky MTB se nestane to co u Roco nebo Kuehna, že najednou všichni zaplaví Aukro a Modelbazar svými rukodělnými modely, protože tovární vypadá nesrovnatelně lépe. A přitom by stačilo tak málo, jenže když se nechce, je to horší než když to nejde.

Také nenápadně klesá standard, bandážované dvojkolí už není součástí, okna nemají potisk rámečků. Další série lokomotiv 714 podle oznámení výrobce už nebude mít ani osvětlení.

 

Pokud jde o nějaké ohodnocení, dal bych 60%

Petr Smutek

Komentářů (11) na “Pielstick MTB ve velikosti TT”

  1. Michal Tvrdý:

    Diky za peknú recenziu. A myslím si, že veta “když se nechce je to horší než když to nejde” žiaľ plne vystihuje MTB. Viď aj tie svetlá na 714 … riešenie také typicky socialistické – ak je niečo problematické, tak sa toho zbavíme a je po probléme.
    No a mne nezostáva len dúfať, že vo veľkosti H0 to hádam dopadne tento krát lepšie ako v TT (rovnako ako kocúr bol v TT lepší ako v H0) ….

  2. Ferys:

    Jsem jeden z mála, ke komu se zatím model dostal. Nezbývá než potvrdit Vaše slova, aspoň ta týkající se výšky rámu. Ostatní komentovat nemohu, musel bych model detailně přeměřit. Jen bych upozornil na to, že fotky předlohy a modelu mohou v porovnávání dost klamat. Velmi záleží na úhlu a vzdálenosti focení. U mého kusu jsem měl ještě jednu vadu, patrnou z fotek na modely.biz, a to nedosednutý přední představek v jeho čele. Příčinou jsou příliš dlouhé šroubky, které ze spodu nad 2. nápravou prvního podvozku drží mj. kinematiku a zvedají lehce plastový ochoz. Po jejich povolení ochoz klesl a kastle zapadla tak, jak má. Takže přibrousit, projet očkem a je to ok. Jinak – subjektivně – model se mi líbí, a je to teprve druhý typ loko, který jsem si od MTB zatím pořídil.

  3. Michal Tvrdý:

    Ešte by som doplnil k tomu zábradliu – ono to asi len tak vyhnúť von nepôjde. totiž, skutočná mašina má ten spojovací diel madla na kabine a zabradlia na ochoze totiž vyklenutý tak, aby to sadlo na vyklenuté zabradlie ochozu. Model to ma cele v jednej rovnine a tak sa to vyhnúť nedá bez nejakého vyriešenia toho spojovacieho dielu ….

  4. petr:

    ono těch vyrobených kusů asi opravdu bylo jen maličko…když se k některým prodejcům vůbec nedostaly…škoda těch detailů.ikdyž mě na nějakém milimetru až zas tak nezáleží..když to tu čtu,ještě zvážím,jestli u mě ke koupi vůbec dojde….

  5. statistik:

    Nechci papouškovat to, co už jsem psal na adresu modelu na K-reportu. Pan Smutek mi mluví z duše. Dovolím si jen drobnou reakci k jednomu názoru od Feryse: pan Smutek v článku správně píše o otřepaných frázích. A právě v reakci od Feryse zazněla další taková. Není totiž moc pravdy na tvrzení, že nelze proporce porovnávat podle fotky reálné mašiny a fotky modelu. To je nesmysl. Samozřejmě, že to lze. Model lze vyfotit stejnou optikou, jako skutečnou lokomotivu a scénu a pozorovací úhel lze nastavit stejně tak u modelu, jako v reálu. Pokud při focení použiji dlouhé ohnisko, totéž ohnisko lze samozřejmě použít i u skutečné mašiny. Optická deformace obrazu například použitím dlouhého ohniska tedy nastane u fotky reálné mašiny, ale i u fotky modelu. Jediný problém bývá jen s hloubkou ostrosti, což je pochopitelně dáno zmenšením modelu oproti skutečné mašině. Ale to je vlastnost, která rozhodně neovlivňuje pozorovací úhly a geometrickou deformaci obrazu.

  6. Ladis-63:

    Statistik má naprostou pravdu v tom, že model i předloha se dá vyfotit ze stejného úhlu, ale v tomto článku to tak očividně není. Nicméně přesto je vidět rozdíl ve výšce rámu a to výrazný. O to je pak snížená kapota, aby byla dodržená celková výška. Patřím spíše k obhájcům MTB, ale to se fakt nepovedlo. No mě to tolik netrápí, na mě je ta mašinka už moc moderní.

  7. Luboš:

    Zdravím kolektiv, nemohu se na tu fušařinu dívat. Nechápu a asi nikdy nepochopím. Inu, každému dle gusta. Na mém kolejišti se neprojede a v lepší zítřky s modely od této firmy vůbec nepočítám. Bez nějakého detailního posuzování je prostě mašinka nevzhledná. Jsme namlsáni kvalitou jiných výrobců.

  8. Vašek:

    Tak mi přijde, že jakýkoliv nový model z produkce MTB je horší a horší. Některé dětské nemoci se podařilo vyléčit, ale místo nich přijde 10 dalších chyb 🙁 Na 735 jsem se hodně těšil, ale z tohle je hodně špatně

  9. Luboš:

    Přátelé, trochu odbočím, ale velkým zklamáním není jen T466.0 od MTB. Světlo světa spatřila čtyřka Brejlovec v TT od firmy Roco. Těšil jsem se na ní jako malý kluk a po zhlédnutí prvních obrázků jsem nevěřil. Dnes jsem si ho prohlédl skutečného. Práce pěkná, ale vůbec mě nenapadlo, co se může stát. Firma již čtyřky v TT dělala a teď koukám, nemá písečáky za 2. a 3. osou. Ale mohu si ji prý klidně koupit a firma Roco dodá těm, kteří si model koupili nový opravdový čtyřkový rám. Příští rok. Takto to prezentoval můj prodejce. Ani zde již není svět v pořádku. Nebo vlastně někdy byl? No nekoupil jsem ji.

  10. petr:

    ke koupi došlo…probírá se tu každý milimetr,ale že by lokomotiva z tohoto období měla mít půlkulaté nárazníky,tu nepadlo ani slovo!doladíme nedostatky,a bude dobrá

  11. Jacek:

    Luboš:
    závěr tohoto roku byl na novinky velmi bohatý a jak se ukazuje podle reakcí lidí, ani jeden výrobce nepřišel s naprosto dokonalým modelem. Snad u každého se najde nějaký nedostatek.

    Nicméně konkrétně chybějící písečáky u T 478.4 jsou oproti Pielstickovi opravdu zanedbatelnou a hlavně napravitelnou chybkou. Ať už Roco vylisuje správné díly nebo ne, pro pravověrného modeláře není problém ty čtyři kastlíky vyrobit z tabulky polystyrenu. Mě to trvalo 20 minut i s nátěrem. Ale špatný tvar kastle neopravíme.
    Mimochodem čtyřky Roco už dělalo, ale bez závěsek. Tudíž to vypadá spíš na to, že správný díl nemají a prostě se na to vykašlali.

Napsat komentář