Zvukový projekt 843

Dnes představím zvukový projekt pro motorové vozy řady 843. Zvuky už mám hotové několik roků, ale továrního modelu se asi těžko dočkáme. Projekt by se tak musel doladit každému modelu na míru podle požadované rychlosti v CV5

 

 

Nahrávky byly pořízeny na stroji 843.023. Vozy jsou dvoumotorové, zvukové dekodéry něco takového neumožňují. Ale podařilo se mi přijít na to jak to obejít.

Zvukové projekty jsem si vytvořil ve dvou variantách.

Verze A

Tato varianta obsahuje dvě sady zvuků, stejné jako jiné zvukové projekty. První pro jízdu se dvěma motory, druhou jen na jeden motor. U dvoumotorové sady se pouze pře zapnutí přehrají dva starty, při vypnutí dva stopy.

Verze B

Tento zvukový projekt je mnohem propracovanější. Funkcí F8 se nastartuje jeden motor a aktivní je první sada zvuků motoru ve vysokých otáčkách v pěti úrovních. Model má pomalé rozjezdy. Zapnutím funkce F19 se nastartuje druhý motor. Současně s tím s přepnou sady zvuků, motor je také v pěti úrovních, zvuk je výraznější, model má rychlejší rozjezdy.

Funkce F6 je u obou verzí nastavená na zvuk volnoběhu.

U skutečného vozu má motor při startu vyšší otáčky a na volnoběh klesá postupně téměř dvě minuty. Tuto fázi jsem zkrátil na pár sekund.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

  náhodné zvuky  
  F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků  
  F28 – ztlumení zvuků  
 

843

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
 
F1
 
F2
 
F3 poloviční rychlost
 
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5  
F6 volnoběh  
F7 houkačka  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka krátká  
F10 píšťala  
F11 píšťala krátká  
F12 staniční hlášení  
F13 píšťalka výpravčího  
F14 zavření dveří strojvedoucím (s výstrahou)  
F15 kompresor odlehčení
po 80 -160s, pouze při stání
F16 topení
 
F17 svěšení šroubovky  
F18 rozvěšení šroubovky  
F19 přepínání sad
 
F20 broušení okolků v oblouku  
F21 otevření dveří  
F24 zavření dveří  
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  

 

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Zvukové ukázky

první rozjezd – jeden motor bez zátěže, poté start druhého motoru (verze B) a druhý rozjezd při zátěži.

843 verze 1 (843.023)

Petr Smutek

4 komentáře na “Zvukový projekt 843”

  1. Martin:

    Zvuky jako vždy parádní. I nádražní hlášení se stanicemi Opava východ, Krnov, Bruntál a Domašov nad Bystřicí na Olomouc mě zaujalo. To je krásná trať. Tak už to chce jen postavit soupravu s 843 a zvuky nahrát.

  2. Jacek:

    No coby místní používám pokud možno místní lokace. S modelem je to přesně tak, už to „jen“ postavit.

  3. Vašek:

    Tak na tohle jsem dloooouho čekal. Teď je možná i důvod tento model postavit. Zvuky propracované a zvednutí otáček po startu je jak v realitě. Akorát zvuk slučovačky/generátoru je trošičku odlišný. Ale je pravda, že tohle je mašinka spousty zvuků a projevů, které ani nelze do modelu dát 🙂

  4. Jacek:

    Možná zbytečně dlouho, tento projekt jsem dělal v říjnu 2013, možná se stačilo zeptat a nebo podívat sem:-)
    http://jacek-modely.cz/zvukove-projekty-jbr-sound-pro-dekodery-zimo/
    Zvuk slučovačky, atd. problém není v tom, že by něco nešlo do projektu dát, ale to co se nahrálo a jak se to nahrálo. Tento zvukový projev měl vůz 843.023. Viz sedm verzí zvuků u řad 742 a 754. Člověk by řekl stejná mašina, ale zvuk pokaždé jiný. Další věc je místo odkud se nahrává. Jak třeba nahrát zvuk kompresoru bez dieslu, který ho pohání. V dekodéru je nežádoucí při spuštěném zvuku motoru přes to spustit zvuk kompresoru s motorem, bilo by se to. Na jedné nahrávce 810 je slyšet doběh startéru, stál jsem přímo u něj. Na jiné z druhé strany to slyšet není. Zvuk linoucí se z modelu by taky měl odpovídat úhlu pohledu, tzn. spíš shora než zespodu, atd.

Napsat komentář