Krokodýl MTB

Po dlouhém čekání spatřila světlo světa asi nejočekávanější novinka, model ryze českého, resp. československého motorového vozu. Na pultech prodejen se však tentokrát ani neohřál, pokud se tam vůbec dostal.
V tomto článku se pokusím o srovnání s jinými modely i se skutečností.

 

Model nátěrem spadá do epochy V, období po roce 1997, ve kterém byly zavedeny unifikované nátěry s pruhem v barvě slonové kosti. Kdy přesně dostala „dvacetosmička“ tento nátěr se mi nepodařilo zjistit. Číslo TSI na podélnících vůz obdržel někdy v roce 2012. Až k samému konci provozu, snad pár měsíců před vyřazením, byly zelené koženkové sedačky vyměněny za „plyšové“ červenošedé. Tyto dva detaily tak model posouvají už do VI. epochy, konkrétně tedy pouze do zimy 2013/2014
Tady je podrobnější článek o posledních letech „posledního mohykána“

 

Vůz je zabalen v klasické krabičce stejných rozměrů jako ostatní téčkové modely. V sáčku s doplňky toho najdeme více. Kromě obvyklých dílků jsou tu dokonce pluhy. Ty se budou hodit jestli někdy bude verze ČSD ve výrobním nátěru.

 

 

 

Tvar

Na první pohled model krokodýla připomíná. Nelze si však nevšimnout oválného krytu reflektoru a houkaček, který je jaksi mohutnější. Zvlášť ty co někdy stavěli stavebnici z leptu od Mariana to musí hned praštit do očí. Výškový rozdíl je u obou 1,5 mm. Vpravo je epoxidový odlitek.

 

Zde je čelo rekonstruované 850 a vedle nákres čela, kryt na něm se od skutečnosti také liší. Rozměry se mi nikde nepodařilo zjistit, Mariánův model je realitě nejblíž.

 

Zaoblení a sklony čel odpovídají. Boky skříně nejsou v dolní části zaobleny. S ohledem na rozměry pojezdu a tenkost kastle by byl problém to ztvárnit.

Proč ale chybí část plent u předních schůdků, u zadních je. Mřížka větrání má mít vodorovné žebrování. Svislé je na tom nákresu. Pod dveřmi do zavazadlového oddílu chybí stupačky.

 

Povrchová úprava

Tady přejdu ke kritice. Kvalita nástřiku u modelů MTB dlouhodobě není valná. Pro MTB je dělá Techimage. Nespočetkrát jsem slyšel větu „to bych si stříkl líp“. U tohoto modelu to platí taky, přechod mezi červenou a slonovinovým pruhem je roztřepený. Měl jsem v ruce několik kusů, některé byly čisté, některé roztřepené. Při předobjednávkách si ale nevybereme. Je to škoda, tohle je asi největší slabina jinak podařeného modelu. Popisy jsou naopak ostré a dobře čitelné. Nějaká čísla jsou znát i v tabulce laků na čele, to už je ale pod moje rozlišovací schopnosti i s lupou. U některých kusů není zcela přesný soutisk na řadové tabulce.

jiný kus

 

Srovnání s tím vlastním stříkáním sprejem a štětcováním

 

Detaily 851.038-0


 

Jedna drobnost pro případné přeznačování modelu. Řada 850 a 851 se vzhledově neliší až na okno naproti WC, které některé stroje mají, jiné ne.

 

Srovnání s jinými modely

Během let jsem si postavil několik krokodýlů a k nim i dlouhé a krátké Balmy. Nejdříve to byly klasické epoxidové odlitky, které jsou tvarem i rozměry zcela mimo.

tohle byla moje „modelářova chlouba“ v roce 1999, mosazný pojezd, žádná elektronika, žádné osvětlení. Zvukovým modulem je přímo pojezd. To je opravdu už historie, ale dodnes se takové rukodělky nabízejí a ještě za cenu vyšší než MTB.

A k tomu Balmy, které vypadají z dnešního pohledu hrozně

 

 

s „krokoušem“ MTB

 

Další modely jsou už z leptů. Motor a dlouhý Balm ze stavebnic od Mariana, krátký Balm od Hekttora. Ani jedno k sobě nepasuje. Marianovy modely budou asi nejpřesnější, mají správné proporce. Sedí už zmíněný tvar krytů reflektorů. Kastle MTB je širší o milimetr. Krátký Balm má oproti fotkám až moc zkosené čelo a je ještě o milimetr širší než MTB. Oproti oběma leptům je motorák MTB nějak „utopenější“, jakoby střecha byla mohutnější.  Zjistil jsem, že je skříň kratší asi o 3 mm než přepočtená délka, Marianova zase o 3 mm delší a tady jsem se dalšího srovnávání a oměřování vzdal. Nemám k dispozici rozměry rozdílných partií, abych zjistil co je vlastně blíže. Zejména jde o výšku bočnice a výšku střechy. Na makrofotkách svých vlastních modelů navíc vidím i to co nevidím naživo bez lupy, takže radši víc nepíšu:-)

Mám dojem, že model MTB je dělaný podle běžně dostupného nákresu, nikoliv továrního výkresu a ty,  jak známo, lžou.

Srovnání s modely z leptaných stavebnic. Nutno podotknout, že leptanou kastli 851 mám na pojezdu asi o milimetr výš, aby měl zadní podvozek volný pohyb v obloucích a abych mohl použít kinematiku se spřáhly bez nutnosti výřezu v čelech.

 

čela 851 a 020

 

 

 

porovnání s leptem i odlitkem

 

Masky podvozků jsou velmi zjednodušené a ploché, vypadají jako u jiných leptaných stavebnic.  Ovšem tady je ta placatost podle mě zjevně vynucena natáčením podvozků v obloucích. U svých modelů z leptu i odlitků jsem s tím vždy bojoval a pěkné plastické masky jsem po prvním projetí na kolejišti musel devastovat pilníkem, protože vůz v prvním oblouku vyletěl. Je to vidět na fotkách, pod schody Balmu jsem musel masky úplně odříznout. Tohle je o kompromisech.

Model MTB mi projel všechno.

 

Elektronika

Zapojení umožňuje v digitálu samostatné ovládání koncových světel a interiéru. Bohužel dálkové reflektory jsou spojené s pozičními světly, přestože jeden směrově závislý výstup dekodéru by se použít dal. Tím pádem nerožneme ani čtyři poziční pro posun. Oproti nové desce u bert je to krok zpátky.

Dá se to vyřešit úpravou desky. Fotonávod je tady

 

Jízdní vlastnosti

Krokodýl má hnaný jen přední podvozek jako předloha. Jezdí tiše a jemně. Dostatečně vypovídající je video pod článkem s pomalými rozjezdy, byť se zapnutým zvukem. Obavy jsem měl ze dvou hnaných náprav, domácí kolejiště není modulovka, mám všude stoupání 20 – 30%. Tady jsem byl příjemně překvapen. „Sólo motor“ při provozu bez bandáží neměl sebemenší problém. V sáčku s doplňky je přiloženo dvojkolí s oběma koly bandážovanými. S ním mi pak model bez potíží vozí do kopců i dva Marianovy Balmy. A ty jsou dost těžké a ještě mají velký jízdní odpor, takže tažná síla je dostatečná.

 

Ozvučení

Na desce plošných spojů jsou dvě plošky pro připojení reproduktoru. Příprava pro samotný reproduktor tu není, což je ale podle mě dobře. Je tak na výběr a z pohledu zvukaře odpadávají problémy s nějakým vestavěným chrastítkem nebo nefunkční ozvučnicí. Chtěl jsem samozřejmě použít reproduktor Zimo LS10x15, místo pro něj je pod podlahou, nezbytné je nějak ho zahloubit, aby nehrozilo škrtnutí o kolejnice.

Vyfrézoval jsem otvor a reproduktor do něj vlepil tak, aby v interiéru jen nepatrně přesahoval. Krajní sedadla jsem kvůli tomu oddělil a pak nalepil na přepážku.

Možná by repráček šel i rovně s podlahou, zkusím až se mi do dílny dostane jiný model.

 

 

Vytažení sedadel jsem u svého modelu využil a přestříkal je na zeleno, model jsem tím posunul v čase do let běžného provozu.

 

Nakonec ještě pár obrázků vozu 851.028-1 z pravidelného provozu.

Milotice nad Opavou 28. 1. 2005

 

Autor dalších fotek je David Stanovský

Brantice 1. 2. 2013

 

Mladějovice 9. 8. 2012

 

Skrochovice 1. 2. 2013

 

Dzbel 8. 2. 2013

 

Zátor 1. 3. 2014

 

A pro úplnost obrázky částečně modernizovaného vozu 850.030

 

Závěr

Kdo chce modelovější a detailnější vůz a zejména si chce zamodelařit, sáhne po stavebnici Mariana. Kromě motoráků řady 850 nebo 851 nabízí i Balm, Kdo chce hotový motorák, navíc s osvětlením a DCC, zvolí MTB. Pokud se tedy na něj vůbec dostane. Obě varianty jsou svým způsobem nedostupné. Lept časovou náročností stavby, ruku na srdce, kolika z nás ty stavebnice leží x let v šuplíku. A model MTB vlastně taky není k dispozici, kdo neobjednal dopředu, nemá.
Modelů motorových vozů je na trhu, na rozdíl od lokomotiv, kritický nedostatek. Dalo se logicky očekávat, že model krokodýla půjde na dračku a k dispozici bude hned několik barevných mutací, stejně jako dříve u modelů bert, brejlovců nebo kocourů. Oproti nim je tu obrovská díra na trhu. Ale nestalo se. Model byl skutečně vyprodán u většiny prodejců snad ještě před vyrobením. Dle popisku na stránkách MTB byla první série v počtu 120 ks. Ale tím to taky nějak zhaslo. Další série má být dle prodejců nejdřív na jaře 2018, jiné barevné mutace možná až pak, jestli vůbec. S Balmy se nepočítá, což je velká škoda.
Nevím co vedlo MTB k tomuto rozhodnutí, jaké jsou vůbec výrobní možnosti s rostoucím sortimentem. Proč to např. u kocourů jde. Je to ale bohužel obecný problém, týkající se všech výrobců. Kolik úsilí bylo třeba vynaložit např. než Roco vyrobilo konečně celočervenou T 478.4 v HO a než ji zmenšili do TT. Veškeré modely jsou dnes vlastně malosérie, už jsme si zvykli, že místo návštěvy obchodu a zakoupení můžeme tak akorát „předobjednat“ něco co ještě ani nebylo vyrobeno a nevíme, jak to nakonec bude vypadat. U modelu krokodýla jsem si všiml další nové fráze „model je předvyprodán“.

No použil bych stejnou rétoriku, zvukové projekty pro hydry a krokodýly mám předpřipravené, bude o nich další článek.

 
Video


 

Petr Smutek

14 komentářů na “Krokodýl MTB”

  1. Karel:

    Děs a přeci vyprodáno… velmi krásná recenze, bohužel mi je smutno, jak to napsal Petr… zítra „to 851“ dostanu a připadám si poprvé jako žena… Karel Rádl

  2. Lacko:

    Velmi pekna recenzia. U mna su na prvom mieste u vsetkych modelov jazdne vlastnosti. Az na detaily, MTB jazdi vynikajuco a s povrchovkou sa da vzdy nieco robit. Model mam uz doma a az sa ho nabazim pojde do laku CSD. Celkovo hodnotim model za 1. Myslim, ze prevedenim vyhovie jak narocnym modelarom (po upravach, doplnenie madiel atd) tak detom na hranie. Suprava p.Smutka s Balm-om vypada uzasne a potvrdzuje moj nazor ze model je pekny. Repro s ozvucnicou Brawa skusim umiestnit do priestoru za druhym stanovistom, snad sa tam vojde, ak nie tak upravim polohu prepazky. Novinkou je pouzitie dvojfarebnych smd led v spravnej kombinacii tepla biela-cervena. Ja som ich do svojich modelov zohnal az v Cine. Moj zaver – od MTB pekny model a vynikajuci pocin. Diera na trhu sa zmensuje.

  3. Jan:

    koukal jsem na recenzi v noci, v práci. Suprová práce, ten zvuk! Model na mě z boku působý slušně, předek mi proporčně nesedí a výraz. Jenže moje cecilka MTB nebo-li šestikolák má taky výraz jak jeliman, má moc placatý a veliký světla,.prsa.Jsem zvědav jaký bude objednaný model bobiny v H0…..

  4. Tomislav:

    Mně je jen líto, když tak koukám na krásný model od MTB, že si jej nemůžu v dohledné době koupit a musím jen spoléhat, zda vůbec v příštím roce bude zájem firmy tento model vyrábět. Slyšel jsem různé zvěsti, že do konce roku nebude a pak se možná uvidí, kdy bude. Peníze mám odložené, ihned bych koupil verzi v ČSD. Bohužel před vánocemi si budu muset udělat radost jiným modelem. Zcela jistě to nebude od MTB.

  5. David:

    Zdravím,
    díky za recenzi. Zkusil jsem méně dstruktivní řešení umístění reproduktoru. Prvním způsobem je vložení reproduktoru a ozvučnice Brawa do již zmíněné mezery mezi přepážkami u zadního stanoviště (strana bez motoru). Přepážka mezi plošinou a prostorem pro cestující ale musela pryč a reproduktor (jeho ozvučnice) byla přilepena nastojato kontakty nahoru na přepážku mezi stanovištěm strojvedoucího a prostorem nástupní plošiny. Ono to sice „hrálo“ pěkně, ale při bližším pohledu bylo již divné, že zvuky vychází z opačné strany vozu. 🙁 Takže pokus druhý – odstranění přepážky u setrvačníku a přilepení ozvučnice na spodní stranu DPS nad prvními sedačkami od motoru s tím, že se jim o cca. 3 mm „sestřihly“ opěradla. Aby se časem reproduktor neuvolnil, zajištěn byl ještě omotáním izolepou k DPS. Měl jsem k dispozici jen dekodér se zvuky stroje ř.749, ale i při druhém řešení byly zvuky v pohodě, myslím tím bez škvrčení apod. Pravda, když člověk cíleně čučí do interieru na zmíněné místo, vidí tam kousek reproduktoru, ale není to žádná hrůza. Kostka 10×15 mm by se tam ale již samozřejmě vyjímala jinak. Ale jak jsem psal, byla snaha o co nejmenší „destrukci“ modelu. 🙂 Horší to již bylo s pokusem upravit DPS pro samostané ovládání LED reflektoru. Po úpravách uvedených na webu a několikerém změření hodnot odporů připojeného repra a kontrol připojení k požadovaným pinům byl do patice nasunut dekodér, opět vše proměřeno a postaveno na koleje. No a ono „postavení“ mě stálo 2 500,- Kč. 🙁 Do věčných lovišť tedy odešel zvukový výstup dekodéru, ale ironií bylo, že světla svítila jak bylo požadováno a stroj normálně jezdil. Již několik hodin bádám, v čem mohl být zádrhel, ale na nic se nepřichází. Nechce se mi také moc věřit tomu, že by zvukovou část dekodéru mohl „odpálit“ zásah do obvodů osvětlení modelu, de facto jen připojení vodiče k pinu č.3 (F05) a jeho přivedení na rezistory obou reflektorových LED.

    David

  6. bedlisch:

    Pokud bude někdo umísťovat repro, tak jak je na obrázku, tak jednoznačně přelepte kontakty reproduktoru, jinak po prvním vykolejení je po dekoderu. Stačí krátký dotek kontaktů reproduktoru s kolejnicí a konečná.
    Jinak popis na voze by měl odpovídat stavu září 2012.

  7. Jacek:

    No právě proto je potřeba udělat do rámu otvor a repro vlepit do něj. Pak jsou kontakty nad kolejnicí cca 3 mm vysoko. Ale přelepení páskou u podobného řešení vždy.

  8. Miloš Rota:

    Pro Davida (viz komentář výšše)
    Dekoder nemusí být odpálený, zkus načíst CV 266 (celková hlasitost). Je možné, že tam bude hodnota 0. Již se mi stalo něco podobného při najetí do zkratu. Model jezdil, svitíl ale zvuk úplně přestal fungovat. Po nastavení optimální hodnoty do CV 266 bylo opět vše OK.

  9. Lacko:

    A nestaci jednoducho otocit repro kontaktami do interieru? Myslim ze aj pre zvuk bude lepsie ked sa bude volne sirit do okolia spod vozu. Pre David: este nezufaj, skus dat dekoder do servisu Zimo, myslim ze dekoder ma nejaku hardwarovu ochranu koncoveho stupna snad nejaky maly odpor, ktory na doske odide, myslim ze to Zimo servisuje.

  10. Jacek:

    Tak s tím mám nový poznatek, tuto chybu nedělejte:
    http://jacek-modely.cz/fotky/modely/851_MTB/851_MTB_zvuk_07.JPG
    Jakmile k něčemu pevně přilepíte reproduktor (tzn. tu tenkou část nad gumou), bude to hrát tak s třetinovou hlasitostí. Připevnit se může ozvučnice (kostka), ale samotný reproduktor musí mít volnost, aby mohl rezonovat.

    Spálený zvukový výstup Zimo servisuje, v lepším případě ani nic neúčtuje. Ale PROSÍM, takové dekodéry dát k opravě, nikoliv reklamovat a ještě s tím, že tam nějaký Jacek nahrál zvuk.

    Jinak většinou je-li reproduktor „zavřený“ v kastli bez otvorů, hraje většinou nepoměrně lépe, než když zvuk vychází ven. Typický příklad hektor nebo kocour Tillig. Ten kravál je skoro dvojnásobný než bez kastle.

  11. David:

    Miloši, Lacko, Jacku,
    díky za informace. Dekoder jsem již předal prodejci, takže pokus o jeho resuscitaci pomocí změn CV nemám již možnost prubnout. Ještě bych dodal, že se po „odpálení“ zvukové části dekoder po umístění modelu na koleje výrazně zahříval (i nos cítil že se něco děje s nějakým tím křemíkem 🙂 ) a reproduktor velmi tlumeně šuměl. V tomto případě by už asi změny CV nijak nepomohly. V každém případě bych to ale zkusil až se někdy nezadaří. 🙂
    Dekoder byl tedy předán k opravě s tím, že jsem neměl potřebu tvrdit něco v tom smyslu, že se najednou „rozbil“ a já tvrdě požaduji reklamaci. Prostě fungoval a po laboraci s reflektory umřel i když se příčina jeho úmrtí nezjistila. Prodejce mi pak sdělil, že zváží, v jakém že „režimu“ pak dekoder k opravě odešle – zda půjde o reklamaci nebo žádost o opravu po akci přitroublého zákazníka. V každém případě má jít o dvou- až tříměsíční akci s tím, že cenu opravy ZIMO nikdy s nikým předem nekonzultuje. Někdy tak prý dorazí prodejci faktura na 10 a někdy jindy zase na 40 Euro. Rozhodně nemá jít o částku rovnající se ceně nového kousku. Takže jako vždy v našem oboru – objednávání / kupování zajíce v pytli. 🙂
    Co se týče umistění samotného reproduktoru, poznatky jsou stejné jako u Jacka. Ozvučnici můžete klidně někam přilepit, ale samotné těleso reproduktoru nesmí být přilepeno a musí být volné bez jakéhokoli cizího mechanického tlaku. U modelu 851 jsem proto v případě umístění repra nad nehnací podvozek odstranil přepážku mezi nástupní plošinou a prostorem pro cestující. Ona přepážka byla totiž příliš blízko kontaktů tělesa reproduktoru a mohla by se jich za provozu dotýkat a ovlivňvat tak volnost pohybu tělesa.

    David

  12. Ondra:

    Pěkná recenze, model jsem zakoupil taky. Vcelku je pěkný, něco mezi ručním a profi modelem.
    Rad bych se zeptal jaký typ (označení) dekodéru je vhodný pro tento model a jak to bude zvučit, pokud bych dal reproduktor ZIMO dovnitř vozu a navrtal jen dirky pro průchod zvuku ? Ideální by byla předpřipravená šachta na repro ZIMO, ale to od MTB nemohu čekat. Děkuji Ondra

  13. Jacek:

    Dekodér MX648P16 a reproduktor LS10x15. Pozor, nedá se použít větší MX645, s ním by nefungovalo osvětlení interiéru.

    Jak jsem psal i v článku, z mého pohledu zvukaře je lepší když výrobce modelu počítá s místem pro reproduktor, ale pokud možno nedělá žádné přípravy pro konkrtétní typ a už žádné nefunkční ozvučnice, atd. Pokud to tedy neudělá profesionálně jako Roco, tam je v modelech výlisek s ozvučnicí, na kterou se nalepí právě LS10x15.
    Bez přípravy odpadají problémy s nespokojenými uživateli, kteří si stěžují na chrastění nebo špatný zvuk. A příklad připravené šachty, která je na nic jsou třeba brejlovci Kuehn, Vectrony TT Piko, atd. Šachta tam je, ale jen a pouze pro nějaké oválné chrastítko Uhlenbrock.

  14. Martin:

    Zdravím a děkuji Jackovi za skvělý zvuk! Měl jsem štěstí, že na mě jeden motorák zbyl kupodivu bez předobjednání. 🙂 No ale za jeden den byly všechny kusy skladem pryč. Ať si říká kdo chce co chce, je to dle mého názoru povedená loko. Asi by mě za to zapřísáhlí modeláři veřejně zlynčovali, ale já jsem ozvučnici jednoduše přilepil sekundovým lepidlem k přepážce mezi motorem a prostorem pro cestující. Co nejníže. Musel jsem sice odstranit první řadu sedadel a kostka ZIMO 10×15 je vidět, ale stejně tak jako David jsem se snažil o co nejmenší destrukci. A i když je tma a je osvícený interiér, člověk se musí opravdu zaměřit a podívat se zblízka, aby ho ten reproduktor iritoval. Měl jsem to hotové asi za 15 minut. Zvuk je skvělý. Ještě jednou: díky, Jacku, za parádní zvuky!

Napsat komentář