Zvukové projekty 850 – 853

Tento článek je na stránkách rovných od roku 2012. V souvislosti s modelem krokodýla v TT a připravované hydry v H0 od firmy MTB jsem skoro všechny texty napsal znovu.

Nedávno jsem taky zcela přepracoval stávající zvukové projekty a vytvořil jeden nový.

Článek je jen aktualizací, po čase proto zmizí v seznamu podle data.

Ozvučené modely mají nejen příznivce, ale i odpůrce. Ne všechno má cenu ozvučovat, atd. V případě tohoto vozu si ale troufám tvrdit, že zvuky model posunou na zcela jinou úroveň, ať už je to tovární model nebo rukodělek. Zvukový projev hydraulik je velmi specifický. Kromě hlavního zvuku spalovacího motoru je tu kvílení převodovky a plno různých ruchů. V projektech jsem se znažil zvuky namixovat, aby hrály co nejreálněji. Při rozjezdu se nejprve přehrává zvýšení otáček motoru, s mírným zpožděním teprve převodovka. K tomu je nastaveno zpoždění rozjezdu modelu o 1,5 sekundy. U skutečného vozu dochází dvakrát k řazení měničů, poprve v rychlosti kolem 35 km/h, podruhé cca 70 km/h. Pokud tomu strojvedoucí pomůže snížením a následným zvýšením otáček dieslu, je to opravdu výrazný zvukový prvek.

Použil jsem jako vždy dvě sady zvuků, zátěž/bez zátěže. U druhé sady chybí kvílení převodovky a řazení. V úvahu připadá ještě pískání turbodmychadla, které u původních M 286.0 nebylo, ale v průběhu provozu řada 850 dostávala motory z rekonstruovaných 852 a 853. Příslušný zvuk v projektech je, je možné ho ztlumit pomocí CV366

Projekty jsou již tři, liší se zvuky motoru a převodovky. Od každého projektu mám navíc dvě varianty. První je pro vozy ČD, motor je u ní nahrán do 6. stupně, 7. je totiž v reálu blokován. K dispozici jsou pak dvě staniční hlášení. U varianty ČSD je i 7. stupeň motoru a místo elektronického hlášení je trubka vlakvedoucího.

U každého projektu jsou některé hodnoty nastavené s drobnými odchylkami, aby se při spojení dvou modelů zvuky nechovaly naprosto synchronně.

I u tady jsem použil redukci rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení motorového vozu od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotný vůz odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

návody *.pdf

 

KÓDOVÉ PROJEKTY

 

 

Zvukové ukázky

Vůz 850.018 měl na nahrávkách nejtypičtější zvuk, 850.018 a 030 už byly před vyřazením, regulátor otáček nefungoval zcela správně.

850 – 853 ČD (850.015)

     

850 – 853 ČSD (850.015)

     

850 – 853 ČD (850.018)

     

850 – 853 ČSD (850.018)

     

850 – 853 ČD (850.030)

     

850 – 853 ČSD (850.030)

     
 

Vývoj projektů pro MX dekodéry byl ukončen v roce 2023. Projekty zůstanou dostupné, je třeba je ale brát jako silně ořezanou “demoverzi”. Kromě množství nových zvuků a funkcí postrádají možnost vlastních úprav, z mé strany taky není plná technická podpora.

Následující popis se týká zejména projektů pro MS dekodér

 

DALŠÍ FUNKCE

 

Světla při startu

Skriptem je nastaveno pohasnutí světel při startu motoru. Úroveň jasu se dá upravit v CV192

 

F6 – výběh

Po zapnutí F6 zvuk motoru přejde na volnoběh. Zároveň je zablokovaná akcelerace, je možné pouze zpomalovat a zastavit. Vypnutím F6 je rozjezd opět možný včetně odpovídajících zvuků.

Tato závislost funguje pouze se zapnutými zvuky F8.

 

Zvuk dobrzdění

V závislosti na rychlosti při zpomalení a navolené sadě zátěž/bez zátěže se při zastavení přehrají různě výrazné zvuky dobrzdění. Hlasitost těchto zvuků je v CV981. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

F20 – broušení okolků v oblouku

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující jízdu obloukem. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV985.

 

F24 – zvuky tratě

Zapnutím funkce se aktivuje sada zvuků imitující hluk jízdy po kolejích. Zvuky se mění podle rychlosti. Hlasitost je v CV986.

 

Zvuky brzdičů

Při zpomalení se přehraje syčení brzdičů, zabrzdění a odbrzdění. U sady „zátěž“ je to zvuk průběžné brzdy, při sadě „bez zátěže (F19) je to zvuk přídavné brzdy. Hlasitost je v CV984. Naprogramování hodnoty „1“ se zvuky deaktivují.

 

Video, zvukový projekt 850.018


 

Petr Smutek

Komentářů (10) na “Zvukové projekty 850 – 853”

  1. Michal Kadeřábek:

    Dobrý den,mám prosbu.Jaký používáte nejčastěji zvukový dekodér? A jak je to s nahráním zvuku do něj.Děkuji

  2. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    ZIMO, na konkrétním typu nezáleží, používám takový, který má vhodné rozměry. Ale zvuk můžu nahrát jen do dekodérů této firmy. Více v e-mailu

  3. Jindřich Bek:

    Dobrý den Petře,
    došlo na vás, digitalizace mé M296.1 je realizována, zbývá nahrát zvuk. Digitalizaci provedl Libor Schmidt a k nahrání zvuku doporučil vás. Na termínu se domluvíme v pondělí, zajel bych za vámi. Jenže, jak se dívám jaké funkce nahráváte, tak jak oba víme, není tento způsob pro mne vhodný. Problém je v ovladači FREDi, který má se shiftem 9 funkcí. Takto prostě u většiny příznivců FREMO zatím je. Byl by problém mít verzi pro ovladče FREDi? Zatím zkoumám vaši tabulku a rozhoduji se které zvuky jsou třeba. Více v mailu

  4. Jacek:

    tak to je dobře. Úprava projektů pro FRED obecně není problém, důležité zvuky se dají na nižší pozice, ostatní se vyhází. Dá se taky zrušit poloviční rychlost a vypínání křivek F3/F4. Tím pádem pozice F0, 1, 2, 3, 5 jsou na světla, 4, 6, 7, 8, 9 půjde využít na zvuk.

  5. Jiří Lasák:

    Dobrý den pane Petře,
    V pdf pro vel. TT je asi chybně uvedená hodnota CV5.
    Místo 130 by asi mělo být správně 230. Alespoň mě to pro hodnotu 130 jede v JOPu v přepočtu 77 km/h, při 230 pak 123 km/h.

  6. Jacek:

    Dobrý den,

    problém je jinde. V létě jsem po několika měsících práce dokončil projekt 850.018 pro MS dekodér. To znamenalo přepracovat i stávající systém, aby byl jeden projekt použitelný pro MX i MS dekodér. U všech nových projektů se již CV5 nepoužívá, má tovární hodnotu 1, což je totéž jako 255, tzn. plný rozsah. Rychlost se definuje v CV57 libovolně bez vlivu na zvuk. Pomocí CV5 se dá rychlost pouze snížit s ořezáním rozsahu stupňů.
    Jenže by to chtělo přepracovat i ostatní projekty a pak pdf a text v článku. Ale prostě nejsou lidi…

  7. Lubo:

    Dobrý deň, je prosím možné meniť hlasitost zvuku “brouseni okolku”. Dekoder MS 16bit.

    Ďakujem.

  8. Jacek:

    Dobrý den,

    popis je v návodech, přidal jsem to i do textu výše

  9. Martin_H:

    Dobrý deň.

    Ešte začiatkom roku 2022 som ozvučil model M286.0048 MTB. Použil som zvukový dekodér Zimo MS480P16 a do neho zvuk 850.018 ČSD 16bit. Moja otázka znie: je možné zvýšiť hlasitosť zvuku spaľovacieho motoru a naopak znížiť hlasitoť hydrodynamickej prevodovky? Možno sa o tom už niekde aj písalo, ale nezachytil som to, viem akurát o CV266, ale to je len celková globálna hlasitosť.

    Ďakujem vopred za odpoveď.

  10. Jacek:

    Dobrý den,

    po více než dvou letech je obecně těžké radit, návody jsou platné vždy k nějakému datu.

    Nicméně popsaný problém se toho netýká. V projektu jsou od počátků dvě sady zvuků
    – motor při zátěži s převodovkou.
    – F19, motor bez zátěže, bez převodovky

    Takové jsou nahrávky, není možné samostatně upravovat hlasitost.

Napsat komentář