Zvukové projekty 850 – 853

Tento článek je na stránkách rovných 5 roků. V souvislosti s modelem krokodýla v TT a připravované hydry v H0 od firmy MTB jsem skoro všechny texty napsal znovu.

Nedávno jsem taky zcela přepracoval stávající zvukové projekty a vytvořil jeden nový.

Článek je jen aktualizací, po čase proto zmizí v seznamu podle data.

Ozvučené modely mají nejen příznivce, ale i odpůrce. Ne všechno má cenu ozvučovat, atd. V případě tohoto vozu si ale troufám tvrdit, že zvuky model posunou na zcela jinou úroveň, ať už je to tovární model nebo rukodělek. Zvukový projev hydraulik je velmi specifický. Kromě hlavního zvuku spalovacího motoru je tu kvílení převodovky a plno různých ruchů. V projektech jsem se znažil zvuky namixovat, aby hrály co nejreálněji. Při rozjezdu se nejprve přehrává zvýšení otáček motoru, s mírným zpožděním teprve převodovka. K tomu je nastaveno zpoždění rozjezdu modelu o 1,5 sekundy. U skutečného vozu dochází dvakrát k řazení měničů, poprve v rychlosti kolem 35 km/h, podruhé cca 70 km/h. Pokud tomu strojvedoucí pomůže snížením a následným zvýšením otáček dieslu, je to opravdu výrazný zvukový prvek.

Použil jsem jako vždy dvě sady zvuků, zátěž/bez zátěže. U druhé sady chybí kvílení převodovky a řazení. V úvahu připadá ještě pískání turbodmychadla, které u původních M 286.0 nebylo, ale v průběhu provozu řada 850 dostávala motory z rekonstruovaných 852 a 853. Příslušný zvuk v projektech je, je možné ho ztlumit pomocí CV366

Projekty jsou již tři, liší se zvuky motoru a převodovky. Od každého projektu mám navíc dvě varianty. První je pro vozy ČD, motor je u ní nahrán do 6. stupně, 7. je totiž v reálu blokován. K dispozici jsou pak dvě staniční hlášení. U varianty ČSD je i 7. stupeň motoru a místo elektronického hlášení je trubka vlakvedoucího.

U každého projektu jsou některé hodnoty nastavené s drobnými odchylkami, aby se při spojení dvou modelů zvuky nechovaly naprosto synchronně.

I u tady jsem použil redukci rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení motorového vozu od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotný vůz odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla poziční
 
F1 světla koncová
 
F2 světla dálková (v TT jen po úpravě DPS)
 
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 osvětlení interiéru
 
F6 tlačítko volnoběh  
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 krátká  
F10 houkačka 2 (jiná délka)  
F11 houkačka 3 (jiná délka)  
F12 staniční hlášení 1 (u ČSD trubka vlakvedoucího)  
F13 staniční hlášení 2 (u ČSD otevření dveří)  
F14 zavření dveří  
F15 kompresor – odlehčení (jen zasyčení vzduchu)
po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšení vozů  
F18 rozvěšení vozů  
F19 přepínání sad  
F20 broušení okolků v oblouku  
F21 u verzí ČD otevření dveří  
F24 pískování  
F26 zeslabení zvuků  
F27 zesílení zvuků  
F28 ztlumení zvuků  

Projekty jsou zatím vyladěné pro modely MTB, pro jiné modely je vhodné ladění na míru.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.

851 TT MTB

M 296.1 H0 MTB

 

Tady jsou videa jednotlivých verzí s vysvětlením funkcí. Soupravy jsou velmi improvizované, na pořádnou stavebnici krokodýla si budu muset ještě počkat, o zvukovém dekodéru nemluvě

 

Zvukové ukázky

Vůz 850.018 měl na nahrávkách nejtypičtější zvuk, 850.018 a 030 už byly před vyřazením, regulátor otáček nefungoval zcela správně.

850 – 853 ČD (850.015)

850 – 853 ČSD (850.015)

850 – 853 ČD (850.018)

     

850 – 853 ČSD (850.018)

     

850 – 853 ČD (850.030)

850 – 853 ČSD (850.030)


 

 

Video, zvukový projekt 850.018


 

Petr Smutek

Komentářů (6) na “Zvukové projekty 850 – 853”

  1. Michal Kadeřábek:

    Dobrý den,mám prosbu.Jaký používáte nejčastěji zvukový dekodér? A jak je to s nahráním zvuku do něj.Děkuji

  2. Petr Smutek:

    Dobrý den,
    ZIMO, na konkrétním typu nezáleží, používám takový, který má vhodné rozměry. Ale zvuk můžu nahrát jen do dekodérů této firmy. Více v e-mailu

  3. Jindřich Bek:

    Dobrý den Petře,
    došlo na vás, digitalizace mé M296.1 je realizována, zbývá nahrát zvuk. Digitalizaci provedl Libor Schmidt a k nahrání zvuku doporučil vás. Na termínu se domluvíme v pondělí, zajel bych za vámi. Jenže, jak se dívám jaké funkce nahráváte, tak jak oba víme, není tento způsob pro mne vhodný. Problém je v ovladači FREDi, který má se shiftem 9 funkcí. Takto prostě u většiny příznivců FREMO zatím je. Byl by problém mít verzi pro ovladče FREDi? Zatím zkoumám vaši tabulku a rozhoduji se které zvuky jsou třeba. Více v mailu

  4. Jacek:

    tak to je dobře. Úprava projektů pro FRED obecně není problém, důležité zvuky se dají na nižší pozice, ostatní se vyhází. Dá se taky zrušit poloviční rychlost a vypínání křivek F3/F4. Tím pádem pozice F0, 1, 2, 3, 5 jsou na světla, 4, 6, 7, 8, 9 půjde využít na zvuk.

  5. Jiří Lasák:

    Dobrý den pane Petře,
    V pdf pro vel. TT je asi chybně uvedená hodnota CV5.
    Místo 130 by asi mělo být správně 230. Alespoň mě to pro hodnotu 130 jede v JOPu v přepočtu 77 km/h, při 230 pak 123 km/h.

  6. Jacek:

    Dobrý den,

    problém je jinde. V létě jsem po několika měsících práce dokončil projekt 850.018 pro MS dekodér. To znamenalo přepracovat i stávající systém, aby byl jeden projekt použitelný pro MX i MS dekodér. U všech nových projektů se již CV5 nepoužívá, má tovární hodnotu 1, což je totéž jako 255, tzn. plný rozsah. Rychlost se definuje v CV57 libovolně bez vlivu na zvuk. Pomocí CV5 se dá rychlost pouze snížit s ořezáním rozsahu stupňů.
    Jenže by to chtělo přepracovat i ostatní projekty a pak pdf a text v článku. Ale prostě nejsou lidi…

Napsat komentář