Stavebnice vozu Vtdr od ES Pečky
Letní vedra pomalu skončila a to umožňuje po nějaké pauze opět začít něco stavět. Jednou z letošních novinek od ES-Pečky je stavebnice vozu Vtdr ve velikosti TT. Stejná stavebnice je připravovaná i pro HO.
Vozy byly dodávány v letech 1958 – 60 pod starým číslováním např. v intervalu Vtdr 4-72. V roce 1968 dostaly řadu El a zařazeny do intervalu 556 0 až 557 1. V roce 1982 zařazeny do stejného intervalu i vozy Vtdr bez tlakové brzdy – využity mezery 000 až 499. V roce 1982 přestalo být využíváno číslené rozdělení vozů s ruční brzdou a bez ní.
Více informací je zde
Stavebnice je dodávaná v klasické krabičce. Najdeme zde kromě dílů vozu obtisk, lept doplňků, kinematiku SDV a spřáhla.
Stavba je jednoduchá, návod je omezen vlastně jen na pár obrázků. Téměř není co popisovat, začneme očištěním jednotlivých dílů od blan a slepením pojezdu. Pro lepení jsem použil gelové sekundové lepidlo, podélníky je dobré následně prolít tekutým sekundovým lepidlem, aby spoje vydržely při pozdějším nasazování náprav.
Rozsochy jsem navrtal a vybavil ložisky Peho. Protože díly brzdových zdrží jsou zvlášť, je možné si vybrat vůz s tlakovou brzdou nebo bez.
Po sestavení pojezdu následuje další krok, kterým je slepení bočnic, čel a podlahy. A tady jsem se setkal s problémem. Podle návodu máme slepit čela, bočnice a pak vlepit podlahu ve výšce cca. 2,5 mm. Tento postup se mi ale nezdařil. Podlaha i bočnice jsou tenké a prohnuté. Správný tvar dostanou až slepením. Ale jak toho dosáhnout a ještě přitom hlídat výšku a stejnoměrnost.
Zkusil jsem to jednodušší cestou. Nejdřív jsem podlahu nastříkal hnědou a z druhé strany černou barvou a přilepil k pojezdu. Tím jsem si zajistil, že se neprohne.
Bočnice a čela jsem slepil dohromady a vybavil je klanicemi.
Celek jsem bez lepení nasadil na pojezd a teprve až po “seřízení” polohy na obou stranách podle výšek nárazníků jiného vozu jsem podlahu zespodu prolil lepidlem. Lepší způsob mě nenapadl, na vnitřních stranách nejsou žádné západky nebo rysky.
Tady hotový model, který ještě vybavíme lepty stupaček a řetězů.
Obrázky modelu MSTS
Fotogalerie
Petr Smutek
29 srpna, 2017 v 15:34
Pekna praca. Tri , styri kusky nalozene drevom sa mi budu hodit do tretej epochy za nejakou kratkou parou. Prajem vela zdaru pri dalsich modeloch a zvukovych projektoch.
2 října, 2017 v 14:33
Paráda!
Pamatuju, jak tyhle vozy ještě v 80. letech běžně byly namíchány do vlaků s uhlím z SHR. 2300 tun směsky všech možných uhláků, tyhle vozy mezi nimi nápadně vyčnívaly, řetězy na klanicích utopeny v hromadách uhlí. Vyrážím do Peček!