Úprava Sergeje 781 194-6 od Roco

Po dlouhém čase zase opráším fotogalerii modelů, která byla hlavním tématem těchto stránek v době vzniku. Následující článek, resp. obrázky jsou spíš pro inspiraci jak se taky dá upravit tovární model sergeje, který v některé barevné mutaci vlastní asi každý modelář.

 

 

Jde o sergeje 781 194-6 od Roco ve velikosti TT.  Model má z výroby jen 6-pinový konektor NEM651,  ozvučený model je osazen dekodérem MX646N a můžeme spínat pouze poziční světla spolu s dálkovým. Natažením vodičů od diod dálkových světel přímo na pájecí plošky dekodéru by se to dalo zlepšit, chtěl jsem ale ještě lepší řešení.

 

V modelu je místo i pro velký dekodér MX645N, který toho umožňuje více. Dá se připojit kondenzátor pro krytí výpadků proudu a nebo dva reproduktory, které by zvlášť u zvuků lokomotivy bez tlumiče výfuku mohly být zajímavé. A získáme taky více výstupů, kromě dálkových světel jsem doplnil osvětlení stanovišť. Šly by i červené koncovky, ale ty pro provoz nepotřebuji a nechtěl jsem riskovat poškození kastle odvrtáváním.

 

Pro časté výpadky proudu i s kondenzátorem jsem později lokomotivu vybavil na jednom čele spřáhlem Peho 330, čímž problém zcela zmizel, sbírání proudu zajišťují ještě dva vozy v soupravě.

 

Další text a fotografie modelu v galerii platí víceméně i pro úplně stejný model v HO, který už se dá rovnou ozvučit dekodérem MX645R.

 

Úpravu jsem podrobně nefotil, tak jen pár informací.

  • Dálková světla jsou zapojená na výstupy FA1 a FA2, zelený a hnědý drát
  • Stanoviště pak na plošky dekodéru FA4 a FA6
  • Společný vodič je modrý drát

 

Nastavení je pak následující

CV#  35 =   0  tlačítko F1

CV#  36 =  12  tlačítko F2

CV#  37 =   3  tlačítko F3

CV#  39 = 160  tlačítko F5

CV#  40 =   0  kvůli kolizi se zvukem

CV#  41 =   0  kvůli kolizi se zvukem

CV#  42 =   0  kvůli kolizi se zvukem

CV#  43 =   0  kvůli kolizi se zvukem

CV#  44 =   0  kvůli kolizi se zvukem

CV#  45 =   0  kvůli kolizi se zvukem

CV#  46 =   0  kvůli kolizi se zvukem

CV#  60 =  60  snížení jasu světel

CV#  61 =  97  ZIMO ext. mapping

CV# 127 =   2  směrová závislost F1

CV# 128 =   1  směrová závislost F2

CV# 130 =  61  směrová závislost F4 + závislost na jízdě/stání

CV# 132 =  62  směrová závislost F6 + závislost na jízdě/stání

 

Mapování světel je pak takové

F0 – poziční světla dle směru

F1 – rezerva pro koncovky

F2 – dálková světla dle směru

F3 – poziční světla na obou čelech

F5 – stanoviště dle směru. Svítí pouze při stání, rozjezdem zhasne,  po zastavení se rožne.

 

Druhou velkou úpravou byla patina. Každý tovární model je zcela čistý a zde navíc kvůli příliš světlým odstínům šedé vypadá až hračkovitě.

 

Zde tedy výsledek. Vycházel jsem z fotek stroje 781 545-9

 

 

Petr Smutek

Napsat komentář