Laminátka S 499.1 Piko, světla, zvuk

Zvuky pro laminátky jsem dělal již před lety, až teprve letos se mohly použít pro model S 489.0 od Techimage. Tento projekt jsem nedávno vytvořil úplně znovu i pro dekodér MS a při té příležitosti vznikl s předstihem i mírně odlišný projekt pro chystaný model S 499.1 Piko.

Ale až teprve s modelem poskytnutým na pár dní bylo možné všechno nastavit a vyladit.

 

Celkový pohled

 

 

Ozvučení

Instalace je jednoduchá, rozhraní v modelu je plux22, použijeme tedy dekodér MX645p22 nebo lépe MS450p22. Pod plastovým krytem na druhé straně se skrývá prostor pro oválný reproduktor. Kryt má sloužit jako ozvučnice. Tento typ reproduktoru jsem neměl, vejde se tam s přehledem kostka Zimo 10×15. Teoreticky by vešel i vyšší typ nebo dva reproduktory, podle mě je však zvuk dostatečně kvalitní a v podstatě je nežádoucí, aby elektrická lokomotiva zvukem „přeřvala“ např. bertu bez tlumiče.

 

 

 

 

Osvětlení

Možnosti světel jsou na hodně vysoké úrovni, v projektech jsem naprogramoval následující nastavení

F0 – světla poziční

 

F1 – světla koncová

 

F2 – dálkový reflektor + žlutá poziční světla

 

 

F3 – osvětlení pojezdu, u verze ČD a ZSSK spolu s pozičními světly na obou čelech

 

F4 – osvětlení strojovny

 

F5 – světlo v kabině, zhasíná rozjezdem

 

 

Zvuk

Jak jsem psal v úvodu, zvuky pro model Piko se od projektu 230 liší. Nahrávky jsou ze stroje 240.036, liší se zvuk transformátoru, hlavní vypínač, houkačky. Řada 240 má také jiný typ kompresoru.

Během přípravy už se začaly množit různé dotazy nebo požadavky modelářů. I když je model zatím jen z období ČSD, někteří požadují zvuky staničního hlášení nebo píšťaly, které laminátky z výroby neměly a byly dosazeny na některé stroje až mnohem později.

Zkusil jsem tedy s možnostmi větší paměti dekodéru MS sestavit jeden univerzální projekt, který by obsahoval všechno a změnou CV by si každý vybral to co chce, jelikož všem se zavděčit nedá.

Nastavení je tady a s popisem v *pdf níže, změnou CV se dá dosáhnout čtyř variant

CV Hlášení ČD Hlášení ZSSK píšťaly nic
549 1 3 5 0
552 2 4 6 0

 

Vzhledem k tomu, že se odlišnosti týkají i světel pro posun, připravil jsem nakonec přednastavené kombinace projektů pro ČSD, ČD, ČD Cargo a ZSSK. Navíc se mi podařilo všechny potřebné zvuky nacpat i do verze pro dekodéry MX.

 

Rychlost

Maximální rychlost je v projektu nastavená na cca 80 – 85 km/h dle „normy Jacek“. Dá se však libovolně upravit v CV57 bez vlivu na zvuk.

 

Zde jsou zvukové ukázky a návody pro obě řady

 

230.087

    

240.036

    

 

model H0 Techimage

model H0 Piko

 

Tipy

  • Kabiny se dají zhasínat rozjezdem. Nastavení je 132=60. Pro zrušení se naprogramuje nula.
  • S dálkovým reflektorem se rožnou i spodní žlutá světla. Nezdá se mi, že by skutečná lokomotiva měla ještě druhou sadu pozičních světel. Nastavení pro žluté je CV36=32. Zadáním nuly se žluté vyřadí.

 

Nutno však upozornit na jednu věc, továrně ozvučený model je vybaven zvukovým dekodérem Piko, tento zvukový projekt je pouze pro Zimo.

 

A dokumentační video se zvukem s dekodérem MS450

 

 

Petr Smutek

Komentářů (32) na “Laminátka S 499.1 Piko, světla, zvuk”

  1. Jan Souček:

    Super.

  2. Jaromír Kozinka:

    Velmi pěkné odborné vysvětlení.

  3. Jacek:

    Děkuji

  4. Martin Bečvář:

    Druhá sada poziček to není. Žluté jsou na jízdu podle rozhledu dle čsd, dnes se nepoužívají, pouze když praskne žárovka v klasickejch pozičkách.

  5. Vojta:

    Super? Ty zvuky s laminátkou mají společné možná ventilátory. Petře, zvu Vás do Brna. Rád Vás nechám nahrát zvuky plechovky, a domluvím i osmičkovou laminu. 240 máte, ale …. . Modely obou firem jsou velmi pěkné, a zaslouží vyšperkovat Vaším novým zvukem!

  6. Jacek:

    Vojta:
    No vzhledem k tomu, že nahrávky mám ze stroje 240.036 tak to asi laminátka je, takže tuto kritiku neberu. Nelze vytvářet to co na videu není nebo zní tak jak zní. Samozřejmě mít více nahrávek, mohl bych vytvořit více verzí projektu jako u dieslů a např. zrovna na projektech 742 nebo 754 je poznat na první poslech, že co stroj, to originál.
    Cesta do Brna je pro mě na několik hodin, v tuto dobu je kvůli viru zcela nereálná.

  7. Jan Jarolím:

    Zdravím, nemůžu si pomoct ale připadá mi že ve vícero projektech ječí trakčáky až jako když mašina letí kolem sta kilometrů v hodině a přitom jede třeba poloviční rychlostí. Záznam od nižších toček nemáte?Je to podobný jak u skutečnýho peršinga, když si odruším ostatní zvuky.Porovnával jsem právě video laminy https://www.youtube.com/watch?v=vDGEpJ_UtEE a tam se ty trakčáky krásně rozjíždějí od spodu.
    Digitools https://www.youtube.com/watch?v=r6LdB9VB8eY
    má ten rozjezd trakčáků projekt laminátka věrnější, to ostatní je údajně mimo mísu, ale to zase já posoudit nedokážu. Díky za Váš čas a to co děláte a neberte to nějak zle.

  8. Jacek-modely:

    Zdravím,

    Se zvuky trakčních motorů je několik problémů. Předně dekodér neumí rozsah frekvence potřebný pro napodobení reálného chování, tzn. hluboký tón v nejnižších rychlostech a vysoký tón při maximální rychlosti.
    Pro představu ukázky trakčních motorů TE005 brejlovce:

    rychlost 10 km/h
    http://www.jacek-modely.cz/TE005_10.wav
    rychlost 30 km/h
    http://www.jacek-modely.cz/TE005_30.wav
    rychlost 50 km/h
    http://www.jacek-modely.cz/TE005_50.wav
    rychlost 60 km/h
    http://www.jacek-modely.cz/TE005_60.wav
    rychlost 80 km/h
    http://www.jacek-modely.cz/TE005_80.wav

    U starších projektů je zvuk v rozsahu odpovídajícím nějakým 40 – 70 Km/h, nic před tím ani potom. A ještě je tento zvuk závislý na nastavené rychlosti v CV5. Zatím co brejlovec MTB má zvuk ječivý, stejný projekt pro brejlovce Kuehn hraje hlubším tónem.

    U nových projektů (logo 16 bit) jsou zvuky trakčních motorů dva, jeden hluboký, druhý vysoký a v určité rychlosti se prolnou. Spolu se závislostí na rychlosti, zrychlení nebo zpomalení se ještě ovládají hlasitosti. To vše obnášelo desítky hodin ladění, je to v celkem 13 CV, takže už je to vysoká škola. Nastavení je s různými obměnami společné pro všechny projekty, teroreticky by se dal vyměnit jen ten zvuk jako takový, ale…

    a to je hlavní věc, jednoduše nemám nahrávky od každé lokomotivy jako jsou výše uvedené ukázky TE005. Ani nemám tušení jak by se to vůbec dalo nahrát.

    Konkurenční zvuky laminátek jak je slyšet ani zvuk trakčních motorů nemají, to se pak lehko ukazuje na chyby

  9. joer:

    To Vojta: Hmm. pokial si pušťate zvuky na nejakom tzv. reproduktorku v nejakom Acer, Asus notebooku a podobnom shite tak sa nečudujem že sa vám zdá zvuk nedokonalý. Skúste si to pustiť napr. na Harmon zostave/velký hrncový basák plus 2×5 výškové/ alebo na Bose sound a uvidite ten rozdiel. A kritizovať vie každý- keď ste taký macher nahrajte kvalitné zvuky napr. Laminátky o ktorej hovoríte a potom môžeme porovnávať. Osobne som si vypočul zvuk originál čo dodáva Piko /kolega má Laminátku od Pika aj zo zvukom/aj Petrove zvuky a musím povedať že od Petra s je to kvalitativne na omnoho inej úrovni.

  10. Jacek:

    Trochu bych to uklidnil. Samozřejmě jsem rád, když se zvuky líbí ale jsem rád i za konstruktivní kritiku. Ta znamená nejen napsat co je špatně, ale hlavně to doložit nějakým důkazem. Videem, nahrávkou nebo domluvením nahrávání, čímkoliv. Pak se s tím něco dá dělat.
    Druhá věc je podle čeho to člověk posuzuje. To se dá jen a pouze naživo s modelem na kolejišti. Ukázky na stránkách jsou sice nahrané z výstupu dekodéru, ale i přes uložení do nízké kvality je to mnohonásobně kvalitnější než miniaturní reproduktorek v modelu. Vždyť si to taky pouštíte z velkých PC repráků. A z videa modelu se nedá posuzovat už vůbec nic, záběry jsou kamerou v pokoji ze vzdálenosti několika desítek centimetrů, takový zvuk vždy bude znít jak z hrnce.

    Např. zmíněné ječení trakčních motorů je řešitelné jedním CV bez rozhození všech závislostí. Ale… pro vyladění vhodné hodnoty potřebuji video laminátky v rychlostech od 70 – 120 km/h
    Stačí něco jako toto https://www.youtube.com/watch?v=wyIPeZAVzhU

  11. Jacek:

    Z několika kritizujících samozřejmě nikdo žádný odkaz na video neposlal, takže jsem zase hledal sám. Ale snad ty připomínky byly k něčemu dobré:
    – frekvenci zvuku tračních motorů jsem trochu stáhl, dle videa níže zvuk v projektu plus mínus odpovídá rychlosti 80 km/h dle záběru v času od 4. minuty
    https://youtu.be/BJm31bEJMkU?list=PLQOKjGP9fGt8z0-wbUzFtXDcn6zaskbCl&t=241

    – v projektu 230 jsem vyměnil zvuk odboček

    Ukázky v článku jsou nové, video 240 pochopitelně ne.

  12. Michal:

    Dobrý deň. V prvom rade sa mi páčia tieto zvuky, klobúk dolu nad spracovaním. Mal by som otázku ohľadom tých trakčných motorov. “zmíněné ječení trakčních motorů je řešitelné jedním CV bez rozhození všech závislostí”
    “frekvenci zvuku tračních motorů jsem trochu stáhl, dle videa níže zvuk v projektu plus mínus odpovídá rychlosti 80 km/h dle záběru v času od 4. minuty”
    Ak sa to naozaj dá nastaviť len jedným CV, bolo by možné udať hodnotu daného CV ? Rád by som si to upravil a posielať model len kvôli jednému CV mi príde ako strata času. Ďakujem.

  13. Jacek:

    Dobrý den,

    jsem rád, že se Vám zvuky líbí. Zvuky trakčních motorů jsou v projektu dva, první pro hluboký tón, druhý pro vysoký. Jeho frekvenci můžete upravit v CV299

  14. Michal:

    Ďakujem za rýchlu odpoveď. Prosím nevšímajte si moju gramatickú chybu v Predposlednej vete.

  15. Lu:

    Zdravim vas,mam jeden exemplar od techimage.predne si vsichni musime uvedomit,ze mame POUZE modely.na druhou stranu musim priznat,ze u lok 230,resp S489.0 jsou kompresory k3 lok1,u lok 240,resp S499.0,nebo1 jsou to 3DSK100,uplne odlisny zvuk.taktez mi trosku vadi zvuk vykonoveho prepinace odbocek.ale jinak jsem spokojen.jen tak dal,at se vam vsem dari

  16. Honza:

    Přeji pěkný den, zatím se ptám čistě teoreticky, bylo by možné digitalizovat a nahrát zvuky aji na laminátku 240 v TT? Mám tam pojezd od MTB, ex 140. A ještě se zeptám zda by bylo možné pod nějaké tlačítko/funkci dát možnost sjet s vykoňákem na nulu, nebo se z nuly vrátit do vykonu, respektive volit odbočky i nezávisle na jízdě. Kolikrát se jezdí jen setrvačnosti bez výkonu.
    Když zjistím že to vše lze nějak realizovat tak se do digitalizace pustím.

  17. Aleš:

    Když tedy tak čtu ty připomínky, tak musím napsat následující. Píšu to s nadsázkou, ale ať se každý zamyslí nad sebou.
    1) Fírové – ti by nejraději slyšeli lokomotivu tak, jak je slyšet v kabině strojvedoucího. To je ovšem u modelu, který posloucháme ze vzdálenosti 1 až 2 metry nesmysl, protože to odpovídá poslechu ze vzdálenosti 100 až 200 metrů ve skutečnosti.
    2) Vitrínoví modeláři a popojížděči – ti by na modelu měli nejraději staniční hlášení a různé podobné nesmysly, které s lokomotivou nemají vůbec nic společného, nebo třeba kompresor u parní lokomotivy, který přeřve výfuky parního stroje, a tak dále a podobně.
    3) Provozovatelé větších kolejišť – ti by měli na lokomotivě nejraději jen základní zvuky, pohon, kopresor spouštěný automaticky, kvílení brzd ne moc nahlas, trakční motory u elektrických a dieselových lokomotiv přiměřeně poslechu z dálky. Přiznám se, že do poslední skupiny patřím i já. Zatím kolejiště stále stavíme, ale i provozujeme – už přes deset let. Podle mě na modely všechny ty kravinky, co vyžadauje současný trh (hlášení rozhlasu, apod.) ani nepatří. Bohužel se musím přizpůsobovat požadavkům současného trhu.
    A co mi vadí nejvíc, je to, že každý výrobce, a někdy i u každého typu lokomotivy má zvuky někde jinde (na jiné funkci). Takže to musíme pracně přemapovávat.

  18. Aleš:

    Myslel jsem si, že se náš web automaticky zobrazí, což se nestalo. Nevadí.
    Zde je: http://www.kzm-praha4.cz
    Užijte si zvuky od pana Smutka, protože je má dobré. Vždycky je co kritizovat, ale zkuste si někdo jen pořídit kvalitní zvukovou nahrávku pro zdigitalizovanou nahrávku do modelu.
    Mějte se

  19. jan:

    Dobrý deň.
    Mám dekodér zimo ms450P22 a nahraté zvuky od Vás 230.087. Predajca ma informoval, že mapovanie svetiel je pre technimage (ja to potrebujem pre piko). Zvuky fungovali – zresetoval som dekóder a prepísal príslušné CV podľa vašej tabuľky. Od vtedy mi svetla fungujú ako majú no nejde mi žiaden zvuk. Viete mi takto na diaľku poradiť? Ďakujem

  20. Jacek:

    Dobrý den,

    na dálku těžko něco poradím. Musel jste naprogramovat něco nesprávně a nebo se pokazil dekodér. Zkuste znovu reset.
    Při nejhorším dejte dekodér prodejci k nahrání správného projektu.

  21. Florin Hetea:

    Hallo, könnten Sie bitte hier, für mich ein direktes Link für den Kau von Soundprojekt + Ladecode für die Lok von Piko CD 240 einfügen?. Ich komme nicht weiter und möchte gerne es haben. Danke und liebe Grüße

  22. Jacek:

    Hallo,
    Alle Codeprojekte sind hier – http://www.jacek-modely.cz/kodove-projekty/

  23. Petr B:

    Dobrý den pane Smutku,
    Máte v plánu také adaptaci projektu na model Piko v TT?
    Předem děkuji

  24. Jacek:

    Dobrý den,

    samozřejmě, usilovně se na tom pracuje.

  25. Pavel V.:

    Dobrý den,
    měl bych dotaz ohledně svícení stanoviště na PIKO 240 106 CDC.Dosadil jsem předpsaný dekodér s Vaším projektem.Vše je funkční jak popisujete jen mám problém se svícením druhého stanoviště.Při zapnutí dálkových světel se zároveň rozsvítí stanoviště.Samostatně jej ovládat F5 nelze.Na prvním stanovišti funguje vše jak má.Je to nějaká chyba projektu a šlo by nějakou změnou to opravit nebo se jedná o chybu na plošné desce?

    Díky za odpověď

  26. Jacek:

    Dobrý den,
    chyba je na straně Piko, do verze ČDC dává z nějakého důvodu jinou desku, u které svítí reflektor spolu s pozičními světly.
    Je třeba upravit tato CV:
    CV39=0
    CV432=4
    CV434=4

    Jako autor zvuků neručím za tyto věci, proto se to jmenuje zvukový projekt. Také jako téčkař nemůžu mít přehled o inovacích v HO

  27. Pavel V.:

    Dobrý den,
    díky za bleskovou odpověď.Změnil jsem potřebná CV.Změna nastala v tom,že stanoviště nesvítí nyní ani na jednom stanovišti a dálková světla svítí fungují jak mají na obou stanovištich.
    Hodnoty jsem vrátil zpět a opět funguje jako původně.Co se změnilo na desce mezi ČSD a ČDC se asi neví.Nechápu proč to bylo změněno.Nicméně řešení zřejmě neexistuje.

    Díky za odpověď.

  28. Pavel V.:

    Ještě malé doplnění,
    horní reflektor svítí pohromadě s pozičníma světlama a ovládat mohu ty dvě dálková světla (u verze ČSD jsou to ty žluté).Asi u ČDC to bude chtím nějakou změnu v koncepci světel i když je fakt, že dnes svítí v základu světla jako trojúhelník.Tu by musel ten horní reflektor být duální a to rozhodně není.To už tu ale pitvám detail.Snad se nějaké řešení najde.Pokud ne,tak to bude taková malá černá kaňka na hezkém modelu.

    Díky

  29. Jacek:

    No řešení, leda až mi pošlou k ozvučení zrovna tento model a nebo někdo napíše potřebné hodnoty. Jde tam jen o to, že jsou prohozené výstupy a dálkový reflektor nejde ovládat zvlášť. Piko má seznam výstupů v návodu u modelu.

  30. Vlastimil Vodvárka:

    Zajímavý nápad. To je škoda, že mám jenom návod na rozebrání lokomotivy a seznam výstupu u modelu nebyl. Ale i přesto svitla naděje, děkuji.

  31. ŠTROBL Radek:

    Dobrý den,
    předem také osobně poděkuji za práci, kterou dáváte naším modelům duši a je opravdu radost poslouchat Vaše projekty.

    Mám, ale jeden zádrhel. Pořídil jsem si laminu od Techimage ve verzi ČDC s již nahraným Vaším projektem.
    Bohužel je tam na F3 svícení pouze jednoho pozičního světla na každém čele, což mi u této verze a v epoše, kterou na kolejišti mám trochu vadí. Kouknu do zde přiloženého manuálu v PDF, kde je psáno, že se dá pomoci CV 436 toto jednoduše upravit. Nevím proč, ale CV 436 při nastavení na 3 skutečně rozsvěcí jedno poziční světlo na obou čelech. Pokud ovšem změním CV 436 podle manuálu na 0, tak se místo rozsvícení všech čtyř světel koná pouze rozsvícení horního reflektoru ve směru jízdy. Tak se ptám jestli zde nemá být jiná hodnota. pár jsem jich zkoušel, ale vždy pouze horní reflektor.

    Děkuji a s pozdravem

  32. Jacek:

    Dobrý den,

    jsem rád, že se Vám zvuky líbí. Nastavení světel v projektech přináší v těchto případech zásadní problém, jelikož ten model nevlastním, nedokážu z hlavy poradit nějaké CV, které v tom návodu není.
    Velký problém u prodejců je, že ignorují moje aktualizace a nahrají starý nebo nesprávný soubor. Doporučil bych asi následující:
    – zjistěte hodnoty v CV254 – 256. Je to označení verze. Mělo by být 148.4.11
    – jestli souhlasí, mělo by CV436 fungovat, teoreticky ještě můžete dát na nulu do CV454. V obou je pouze číslo tlačítka, tedy F3
    – jestli v CV 254 – 256 jsou nuly, máte starou verzi. Naprogramujte do CV35 – 46 a 430 – 480 nuly a poté vše z tabulky, to musí fungovat.

    Další možností je, že verze Cargo má jinou DPS. Pak byste musel model nějak dopravit ke mě.
    Když tak mi napište e-mail

Napsat komentář