Laminátka Piko TT, světla, zvuk

Při ozvučování hánulkové laminátky Piko mě napadlo jak by bylo krásné mít ji v TT. Že se toho skutečně dočkáme mě ve snu nenapadlo.

Recenzi jako takovou psát nebudu, popíšu ozvučení a nastavení světel. Upozorním také na problém s dekodérem MS580N18

 

 

Model je opravdu nádherný, od verze H0 se snad ani neliší. Firma Piko zvedla pomyslnou laťku hodně vysoko.

Celkový pohled

 
 

 

 

 

Ozvučení

V továrně ozvučené verzi je dekodér Piko, zvuk jsem pochopitelně chtěl svůj, takže jsem použil dekodér Zimo. Konektor se nachází na spodní straně DPS. Místo pro reproduktor je nad podvozkem, do šedého výlisku se nalepí reproduktor Piko, prostor pod ním pak slouží jako ozvučnice.

Reproduktor jsem použil od MZSP. Řešení je jednoduché, kontakty reproduktoru se opírají o DPS. Zvuk hraje kvalitně, kvalitou je srovnatelný s kostkou Zimo 10×15

Osvětlení

Světla

Přes CV dekodéru lze nastavit výstupy pro poziční a koncová světla. Velmi mě překvapilo, že model má také osvětlení dálkových světel, stanovišť a ještě strojovny. Toto se ovládá přes SUSI pomocí nějakého integrovaného obvodu na DPS. Na tato světla nelze použít mapování dekodéru, jsou pevně určena

F3 – kabiny dle směru

F4 – strojovna

F5 – dálková světla dle směru

F6 – žlutá poziční (vnitřní) dle směru

 

Lámal jsem si s tím hlavu spolu s vývojem nového projektu, nakonec mě napadlo zkusit přesměrovat tlačítka a hle, ono to funguje.

Ve zvukovém projektu je tedy toto rozložení

F0 – poziční světla dle směru

F1 – koncová světla dle směru

F2 – dálková světla dle směru

F3 – poziční na obou čelech, posun od roku 1997

F4 – strojovna

F5 – kabiny dle směru

F6 – žluté poziční dle směru

 

Světla na F6 už nebylo kam dát, kolidují se zvukem výběhu  

 

Dekodér MS580

Pro fungování rozšířených světel je nutné nahrát firmware verze 4.217 a vyšší. V nižších verzích ještě není plně implementováno SUSI.

 

Zvuk

Zvuky laminátky jsem dělal již před lety a v průběhu vývoje dekodérů jsem je několikrát upravoval. Teď s vlastním modelem na kolejišti přišla správná motivace k dalšímu vývoji.

Lokomotiva řady 240 je řízena spínáním odboček transformátoru ve 32 stupních, při čemž se ozývají charakteristické zvuky pneumotoru.
Pro představu, je to tohle zařízení

Zvukový program umožňuje tento zvuk přidat do projektu už několik roků. Ale jeho logika je nesmyslná. Dá se nastavit pouze počet zvuků do rozsahu jízdy, zvuk se pak přehrává v tomto počtu, v závislosti na stylu ovládání. Ovladačem Lenz LH100 se dá přidávat po jednom stupni, při otočení kolečkem Multimausu se však přehraje hned několik zvuků najednou, což je nesmysl. Strojvedoucí při rozjezdu přidává nejnižší stupně po jednom podle ampérmetru. Při rozjezdu jsou nejvyšší hodnoty proudu a při překročení by zaúčinkovala nadproudová ochrana. Ve vyšší rychlosti už se dá přidat více stupňů najednou podržením kotroléru.

Stejný nesmysl pak byl při zastavení modelu, kdy zvuky hrály po jednom při zpomalování. V reálu strojvedoucí podržením kontroléru v opačné poloze zkrokuje na nulu, teprve potom samozřejmě brzdí. Dekodér nezná jízdu výběhem, ale program obsahuje možnost přidávat vlastní skripty, ve kterých si autor přímo naprogramuje chování nějakého zvuku. To každému autorovi dává víceméně volnou ruku k úpravám dle svých představ, které se také u každého liší.

Moje řešení je následující

  • Před rozjezdem se přehraje první odbočka a po ní se rozbíhá ventilátor
  • Při rozjezdu v nízkých rychlostech hrají odbočky v dlouhých intervalech
  • Při zrychlování v jízdě už jsou intervaly krátké, také v několika stupních najednou
  • Při zpomalování hrají zvuky zkrokování v rychlém sledu
  • Zapnutím F6 lze zkrokovat za jízdy, doběhnou taky ventilátory – jízda výběhem
  • Vypnutím F6 za jízdy hrají zvuky odboček v rychlejším sledu a opět se rozběhnou ventilátory
  • Samotný zvuk ventilátorů se dle výkonu mění

Tento projekt je opět o něco dokonalejší, je ale třeba napsat, že je to vždy o kompromisech a o snaze o přiblížení skutečnosti. Nikdy to nemůže být stoprocentní. Už jen proto, že skutečná souprava se rozjíždí několik minut, ale modelová jen okolo 20 sekund. Počet odboček v projektu je proto menší, chybí kontrolní nultý stupeň, odbočky v režimu EDB jsem nedělal vůbec. Je také třeba počítat s určitou „blbuvzdorností“, aby to fungovalo všem bez ohledu na použitý ovladač nebo styl jízdy. Při okamžitém rozjezdu bez křivek se odbočky přehrají také okamžitě, nebudou cvakat 20 sekund.

 

 

Zde je zvuková ukázka

 

240.036

    

 

Petr Smutek

Komentářů (15) na “Laminátka Piko TT, světla, zvuk”

  1. Ivor:

    PIKO v poslednej dobe dvíha kvalitatívnu laťku spracovania modelov do výšin, na ktoré niektoré firmy ani nedovidia…. škoda, že nemám zatrolejované koľajisko…. 🙁 Perfektne spracovaný zvukový projekt, ktorý opäť posunul zvukové projekty o niečo vyššie. (… aj keď 20 sekundový rozbeh bude u niektorých modelárov až niekde v polovici koľajiska 🙂 P.S. pri testovacom prehraní projektu na trojpásmovej sústave som mal dojem, že mi Laminátka prechádza cez izbu… 🙂

  2. Jacek-modely:

    No však on ten rozběh u všech mých projektů je přes půl kolejiště:-) Při CV3=25 to je 22,5 sekundy.

  3. Honza A.:

    Dobrý den Petře, paráda jako vždy! Tímto upraveným zvukem pro Vaši krásku v TT jste mi vážně udělal radost – už je mi jasné, jaký zvuk bude mít ta moje příští kráska ve verzi 340, kterou plánuje Piko v HO vyrobit ještě letos. Laminátky od Pika mám už 2 (v barvách ČSD a ČD Cargo) a obě samozřejmě už s Vaším zvukem. A aby nezvučely úplně stejně, použil jsem malý trik: jedna je s dekodérem MS a repráčkem Piko, druhá s dekodérem MX a kostkou Zimo. Obě tak mají správný zvuk a přitom každá trochu jiný. A teď jste vyřešil můj problém, jak to do budoucna udělat s tou třetí – díky moc! Už se těším, až tento zvuk zařadíte mezi kódové projekty. Přeji hodně dalších takových úspěchů ve Vaší práci, Honza A.

  4. Jacek:

    Dobrý den Honzo, to mě těší. Samozřejmě hlavní motivací tady byl můj vlastní model. Do budoucna upravím i projekty 230 a 242, které se liší. Ale 340 je poněkud oříšek. Rekonstrukce vychází z řady 240, na 25kV by to mělo mít úplně stejný zvuk, ale co na 15kV… obávám se, že to už nikdo nenahraje, jezdí vůbec ty tři stroje?

    Kódové projekty jsou už v tabulce spolu s aktualizací 714 a 842.

    Jinak lišící se zvuky u 240 asi nenabídnu, nemám jiné nahrávky. Ale u řady 742 brzy představím pěknou sbírku.

  5. Petr Šolta:

    Dobrý den, mám možnost mít v TT originál laminatku za krásné peníze. Jen je tam jejich zvukový dekodér. Ale za 7000 se mi to zdá velice slušně. Dá se, prosím přehrát zvuky i do tohoto dekodéru? Myslím, že je tam ulenbrock, nebo něco takového. Děkuji za odpověď

  6. Jacek:

    Dobrý den, tak to už záleží na Vás. Moje zvuky jsou pouze pro dekodéry Zimo, do jiných nahrát nejdou.

  7. Jára S.:

    Dobrý den, dáte na web i PDF s nastavením CV tak, jak to máte u jiných projektů? Díky.

  8. Jacek:

    Dobrý den,

    viz Kódové projekty, odkaz je vpravo nahoře. Tam je mimo jiné seznam všech existujících projektů a jejich verzí a u většiny i pdf s popisem.

  9. Vlastimil Vodvárka:

    Dobrý den, zakoupil jsem si nový model s nahrávkou Vašeho projektu ve velikosti TT a je osazen ZIMO NEXT18, akorát nevím v jakém CV a jakou hodnotou povolit světla dálková, osvětlení kabiny a strojovny jak píšete pod F5,F3,F4 nefungují mi. Jinak světla dle směru funguji a samostatně se i vypínají zadní světla, to také jde. poradíte mi abych nemusel jet do prodejny. A ještě dotaz ty žluté tam u TT nejsou je to tak že ano. Děkuji za pomoc.

  10. Vlastimil Vodvárka:

    Jinak ohromná pochvala – k velmi pěknému modelu pro téčkaře patří i moc hezké zvuky a ty od Vás jsou bez konkurence 🙂 a laminátka tak nemá chybu a je moc hezky vyladěná. Je to ozdoba kolejiště nejen vzhledem, ale i zvukem.

  11. Jacek:

    Dobrý den,

    pokud nefunguje rozšířené osvětlení, je v dekodéru starší firmware než doporučuji, viz červený text v článku. Budete tak muset do prodejny, aby nahráli nejlépe aktuální verzi 4.227
    Jinak děkuji, jsem rád, že se Vám moje zvuky líbí.

  12. Vlastimil Vodvárka:

    Děkuji za odpověď. Tak jsem navštívil prodejce a nedopadl moc dobře ( i přes velkou ochotu a snahu mi pomoci – čehož si vážím a prodejce znám dlouhou dobu a vždy mi pomohl nebo aspoň dobře poradil ) verze 4.227 tam nejde, protože je to dekodér MX658N18 a poslední verze pro MX to nezlepšila stále stejný problém. Tak jsem se rozhodl že mašinka prozatím svítit nebude a mašinku jsem přivezl zpět na kolejiště a prodejce mi nabídl abych jí tam nechal ( ale to jsem odmítl protože bych jí dlouho neviděl – nejsou dekodéry ), tak mi slíbil že se problém bude snažit vyřešit ( tak za měsíc se vzhledem ke vzdálenosti zkusím spojit s prodejcem, snad něco vymyslí a nebo to bohužel zůstane tak jak je ). Ještě se chci zeptat zda opravdu funguje Váš projekt i na dekodéru MX nebo je jenom pro MS ( to už fakt přemýšlím kde by mohl být zakopaný pes ). V případě že ano, je někde možné najít poslední verzi pro dekodér a jaké tam mají být CV, případně bych to překontroloval, ale už mě nic jiného nenapadá. Ještě jednou díky.

  13. Jacek:

    dekodérů MX se problém se světly netýká. Jestli nesvítí, pak je vadná DPS v modelu. Setkal jsem se s touto vadou.
    Řešení je jen jedno, reklamovat model.

  14. Vlastimil Vodvárka:

    Tak jsem byl před několika měsíci u prodejce a po kontrole dekodéru mi sdělil ( po fyzické kontrole ZIMA) že je to chyba na dekodéru – že nefunguje část která ovládá SUSI – proto mi nejde světlo čelní a světla v motorovém prostoru ostatní věci na dekodéru fungují. A z důvodu že nejsou nyní od výrobce tyto dekodéry k dispozici by reklamace byla na dlouhou trať, tak jsem se s ním dohodl, že lokomotivu zatím reklamovat u něj nebudu a on se mi ozve jak se něco změní akorát jediný co mu mohu vytknout je to, že se mnou přestal komunikovat ( když jsem se mu ozval několikrát na telefon ) a na prodejně se nezdržuje, tak nevím na čem vlastně jsem. Ale asi budu muset jít normální cestou reklamace ( už jsem se informoval jak postupovat tak čekám jestli se ozve na moje SMS zprávy) když nebere telefony a nebo budu muset volit tuto cestu. Nevím proč nekomunikuje, ale nechám mu ještě pár dní, třeba řeší nějaké nepříjemné záležitosti ( a myslím si že slušně vystupuji a nemá se proč vyhýbat rozhovoru).
    Každopádně Vám děkuji za rady ( při kontrole lokomotivy s dekodérem Vám dokonce i volal tak asi víte o koho jde ).
    Kdyby ty dekodéry nebyly k dispozici dlouho, jaký by jste mi poradil abych si sehnal dekodér aby model byl plně funkční. Ještě jednou díky za radu.

  15. Torsten:

    Werte Modellbahnfreund in Tschechien, ich habe eine Frage zu den ganzen Lichtschaltungen an Lokomotiven bei der CSD.
    Kann mir einer einmal die ganzen Lichtschaltungen an CSD Lokomotiven erklären, ich blicke da nicht durch, welche Kombination für was ist und welche Loks was schalten können oder müssen.
    Bei der S499 sind wieder andere Scheinwerfer dran, als bei einer T 466 von Tillig.
    Ich habe ein paar Bilder gefunden mit jeweils verschiedenen Lichtern, aber ich finde keine Erklärung dazu.
    Bei der Tillig T 466 kann man zum Beispiel das Schlusslicht nicht ausschalten, was mir komisch vor kommt.
    Ich wäre sehr Dankbar, wenn ihr mal einen TT Bahner aus Deutschland aufklären würdet.

    Viele Grüße aus dem Nordschwarzwald, Torsten.

Napsat komentář