Skripty ve zvukových projektech

Moje zvuky jsou po 10 letech tvorby hojně rozšířené, občas narazím na různá videa, kde uživatel předvádí funkce mačkáním všech tlačítek a vlastně tím ukáže některé faktické nesmysly, které by neměly být možné.

Jedním z takových nesmyslů je spuštění zvuku kompresoru klávesou F15 bez nastartovaného motoru F8.


Úpravy popsané v následujících článcích se týkají projektů pro MS i MX dekodéry. Zatím se snažím vše vyvíjet dvojmo, i když projekty pro MX dekodéry jsou mnohdy ošizené kvůli malé paměti.

Zvuky tvořím pro sebe, během let služby u ČD mám mnohé věci takříkajíc v krvi. Nenapadlo by mě mačkat funkce v nesprávných situacích. Ale jestliže se moje tvorba šíří veřejně, nelze předpokládat, že by běžní modeláři byli železnicí ovlivněni natolik, aby znali princip samočinné brzdy nebo kdejaký detail, co kdy jak a proč může nebo nemůže fungovat.

Ve zvukových projektech je nějakou dobu možnost tvořit vlastní skripty, autor tak může některé procesy naprogramovat v podstatě dle libosti. Jen je to už vysoká škola, o časové náročnosti nemluvě.  Autoři Zimo ve svých projektech skripty hodně využívají, tak zkusím srovnat krok. Skripty jsem se naučil nedávno na projektu laminátky.
Možností je nespočet a také každý autor má jinou představu. I v tom se projekty různých autorů začínají dost lišit. Někdo si libuje ve staničních hlášeních, jinému se líbí zvuky vysílačky nebo brzda na tlačítko a podobné hračičky. Mě zajímá realita, co nejvěrnější chování zvuků i jízdních vlastností. Zaměřil jsem se nejdřív na ty technické nesmysly. Vyvinul jsem si několik skriptů, které budu v různých obměnách dávat do všech projektů motorové trakce.

Tento článek jsem neměl v plánu, ve výsledku jde o malé vychytávky ryze technických detailů, které ocení pár fajnšmekrů a 99% modelářů se zeptá, proč nefunguje F15.
Ale chci to prezentovat dřív než to někdo obšlehne. Počítám sice s tím, že se nějací autoři nechají volně inspirovat a vymyslí svoje vlastní řešení téhož, ale chci předejít tomu, že někdo rovnou zkopíruje celý skript a bude to vydávat za svůj nápad a ještě se bude ohánět autorským zákonem. Bohužel s takovými absurditami mám dlouholeté zlé zkušenosti.
Projekty ke stažení budou proto uvolněny až po představením těchto zásadních novinek. Tady je první z nich

 

Zvuk kompresoru na tlačítku F15

Pár slov k fungování kompresoru u motorové trakce.
Kompresor se ve skutečnosti u většiny starších řad lokomotiv nespouští a nevypíná, běží totiž nepřetržitě. Je poháněn přímo motorem. Při provozním tlaku vzduchu v hlavním vzduchojemu je propojeno sací a výfukové potrubí kompresoru. Při poklesu tlaku hlavního vzduchojemu pod nastavenou mez se přestaví šoupátko a kompresor začne plnit hlavní vzduchojem, což je provázeno tím zvukem pumpování. Po doplnění dojde k odlehčení, to je to odfouknutí na konci zvuku a kompresor dále fouká naprázdno.
U některých řad se kompresor naprázdno netočí, má pohon přes HVK, např. u čmeláků, nebo elektrický, např. kyklop. Tam je slyšet rozběh a zastavení. Rozdíl je i ve videích 742 níže. Znalejší mě opraví nebo doplní v komentářích.

Funkce F15 v projektech
Ruční spuštění zvuku je víceméně zbytečné, když se stejný zvuk spouští i náhodně a už v základu to obsahuje speciální logiku. Po delší jízdě a zastavení se spustí dlouhý zvuk, při stání se náhodně přehrává krátký. Tím je simulován velký úbytek tlaku po odbrzdění a malý úbytek při stání. Navíc je náhodný zvuk kompresoru vázán na spuštěný hlavní zvuk, tedy nastartovaný motor. Stopnutím dieslu se stopne i kompresor.

Tlačítko F15, ale nemá žádnou závislost. Skript upravuje chování takto:
Zvuk F15 je aktivní pouze pokud se po zapnutí zvuků F8 přehraje celý start. Než lokomotiva nastartuje, není možné pustit zvuk kompresoru. Po startu už je F15 aktivní stále bez zpoždění. Pokud se motor stopne, dohraje i kompresor. Skript ale kontroluje i obrácený stav, při pořadí F15 a F8 se opět nejprve přehraje start a teprve až po nastartování se spustí zvuk kompresoru.
Toto obrácené pořadí mimochodem krásně simuluje start lokomotivy po delším odstavení. Více už ukázky.

Zde kompresor 742.147, začne pumpovat hned při startu

A tomu odpovídající zvuk ve zvukovém projektu

 

Tady stejný záběr na 742.084 s odlišným chováním

 

A tady videa projektů 742.084 a 752.014 s podrobným popisem stavu a chování funkcí. Zvuková stopa videa je nahraná přímo z výstupu dekodéru, aby to bylo jasně slyšet

 

 

Nedostatky
– Kompresor je přímo spojený s motorem, tudíž také stejně mění otáčky. V reálu se dá pumpování urychlit přidáním otáček motoru. Ve skriptu jsem toto nedělal, už by to bylo příliš náročné a výsledek sotva postřehnutelný.
– U MX dekodérů zvuk kompresoru při vypnutí motoru neskončí hned. I bez skriptu, chyba firmware.

Skript je dostatečně „blbuvzdorný“. Kontroluje hned několik možných stavů a podle nich povoluje nebo blokuje spuštění zvuku a ještě se zpožděním nebo bez. Zjistil jsem např., že při řízení přes PC je problém, když počítač zapne zvuk F8 za jízdy, při výjezdu z tunelu. Pro tento případ je F15 aktivní ihned po zapnutí F8.

Po vývoji tohoto drobného doplňku je mi jasné jak náročný musí být vývoj celého firmware. Programátor musí nejen vymyslet funkci, ale taky přemýšlet nad různými stavy a možnými i nemožnými kombinacemi, které uživatel může vytvořit.

 

Petr Smutek

Napsat komentář