Zvukový projekt hektor 720, 721

Článek o zvucích hektora jsem psal už na podzim 2012. Od té doby se ale pár věcí změnilo, firma MTB přišla s modelem velkého hektora a také od té doby vyšly dvě aktualizace firmware dekodérů ZIMO. Zvuky, stejně jako článek, bylo nutné také upravit.

 

Zvuky první verze byly nahrány u lokomotivy T 458.1190 při zkoušení na vodním odporu. Motor byl po dílnách.

Druhá verze byla nahrána u slovenského stroje 721.124. Tentokrát sice naprázdno, ale motor je přesto hlučnější, opotřebovanější.

Lokomotivy řady 721 mají z výroby tlumič výfuku. Zvuky se dají použít i pro lokomotivy řady 720 (T435.0), které dostávaly v průběhu provozu rovněž tlumič.

Každý projekt obsahuje dvě sady zvuků, první a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při plném zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, v tomto případě při malém zatížení, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy. Lokomotiva se např. rozjede na sadu „zátěž“, motor burácí, po rozjetí se sady přepnou a motor už duní o poznání méně.
V každém případě k přepnutí za jízdy nedojde okamžitě po stisku tlačítka, ale až při změně rychlosti.

I u hektorů jsem použil redukci rozjezdové/brzdící křivky na samostatné tlačítko. Nastavil jsem to na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže. Vypadá to opravdu dokonale.
Při tomto nastavení nefunguje na druhé sadě vypnutí rozjezdové a brzdící křivky F4. Je to celkem logické, nejde redukovat redukci. Samotná redukce je však nastavitelná.

Projekt obsahuje také možnost pomalého rozjezdu na volnoběh. U hektorů je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Funguje to automaticky.

Dalším prvkem, který stojí za zmínku, je zvuk ventilátoru. U skutečné lokomotivy jsou jeho otáčky závislé na otáčkách motoru. Nastavil jsem to proto tak, že zvuk ventilátoru ve vysokých otáčkách se spouští náhodně pouze při jízdě nebo zapnutím funkce F21. Zvuk při nízkých otáčkách se spouští náhodně pouze pří stání a v delších intervalech, nebo se dá pustit ručně funkcí F16. U projektu 721.124 je ventilátor přímo v nahrávkách motoru, spustí se na pátém stupni a při snižování rychlosti se zase na pátém stupni vypne. Slyšet je tu klapnutí žaluzií. Mapování funkcí je mírně odlišné, píšťaly jsou na pozicích F13 a F14, na F12 je dlouhá houkačka.

Mapování funkcí:

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků

720, 721

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 světla – rozšíření
F2 světla – rozšíření
F3 posun – poloviční rychlost
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 světla – rozšíření
F6 tlačítko plný výkon
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka 1 krátká
F10 houkačka 2 (jiná délka)
F11 píšťala 1
F12 houkačka „Povolte brzdy úplně
F13 píšťala 2
F14 ventilátor volnoběh po 100 – 200s, pouze při stání
F15 kompresor
po 60 – 200s, pouze při stání
F16 píšaťalka výpravčího
F17 svěšení vozů
F18 rozvěšení vozů
F19 přepínání sad zátěž/bez zátěže
F20 skřípání okolků v oblouku
F21 ventilátor jízda
po 50 – 150s, pouze při jízdě
F23 trubka vlakvedoucího
F24 pískování
F26 snižování hlasitosti
F27 zvyšování hlasitosti
F28 ztlumení zvuků

Pro modely MTB, Tillig a PMT je součástí projektů i nastavení světel.

Nastavení jedlotlivých CV již uvádět nebudu, protože jich je příliš a u každé verze projektu se liší.

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Zvuková ukázka

721 verze 1 (T 458.1190)

721 verze 1 (721.124)

 

Petr Smutek

Napsat komentář