Zvukové projekty Brejlovce 750, 753, 754

Kvůli dekodérům řady MS bylo třeba po letech upravit stávající projekty. Pro přehlednost jsem původní čtyři články spojil do jednoho.

Zvuky pro brejlovce vznikaly před asi 8 lety, tenkrát byly snad jen tři nahrávky a různé verze projektů byly vytvořené vzájemnými kombinacemi. Dnes je situace jiná, některé verze jsem proto zrušil bez náhrady.

Jedná se pouze o aktualizaci článku, po čase z titulní stránky zmizí.

 

Aktualizace 22. 6. 2020

  • nové verze 16-bitových projektů pro dekodéry MS
  • přepracován systém rozsahu zvuků podle rychlosti. Nově se maximální rychlost definuje v CV57 a neovlivní zvuky motoru. Pokud je třeba rozsah zvuků oříznout, např. při velkém snížení rychlosti, použije se omezení v CV5
  • lepší zvuky trakčních motorů. Nyní hraje zvuk hraje v nízkých rychlostech zvuk s hlubokým tónem
  • turbodmychadlo je slyšet až od 4. stupně, pokud není zvuk přímo součástí nahrávky.

 

Všechny projekty řad 750 a 753 obsahují houkačky a píšťaly nahrané na těchto řadách. Oproti čtyřkovým brejlovcům mají typický náběh a doběh, ovládají se vzduchem, u řady 754 elektricky.

Funkce

F5 – elektrické topení

Při stisku tlačítka přejde zvuk motoru z volnoběhu na úroveň 3. stupně. Při rozjezdu se zvuky motoru mění až od určité rychlosti. Po vypnutí zvuk opět spadne na volnoběh.

U modelů MTB je na stejné pozici i ovládání světel na stanovišti. Jelikož volné pozice už nejsou, je světlo aktivní pouze při stání, rozjezdem se zhasne.

Pro funkci topení je následující nastavení:

CV339=0 – číslo tlačítka

CV340=3 – číslo požadovaného stupně motoru. Pro deaktivaci se naprogramují do obou CV nuly

 

F6 – tlačítko výkonu

U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku

Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce

CV374=6 – číslo tlačítka

CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula

 

F19 – přepínání zvukových sad

První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy

 

Redukce rozjezdové/brzdící křivky

Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.

 

Automatická regulace podle zátěže

Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.

 

pomalý rozjezd na volnoběh

Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

 

Funkce

Zvuk

poznámka

F0 světla  
F1 světla
dle verze modelu, viz *.pdf níže
F2 světla dle verze modelu, viz *.pdf níže
F3 posun  
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění  
F5 elektrické topení (řada 750 a 754)
dle verze modelu, viz *.pdf níže
F6 plný výkon  
F7 houkačka 1  
F8 ZAP/VYP zvuk  
F9 houkačka 1 nebo 2 krátká  
F10 houkačka 2  
F11 houkačka 3  
F12 houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně  
F13 píšťala  
F14 píšťala krátká  
F15 kompresor po 70 -200s, pouze při stání
F16 píšťalka výpravčího  
F17 svěšení šroubovky  
F18 rozvěšení šroubovky  
F19 přepínání sad zátěž/bez zátěže
 
F20 broušení okolků v oblouku  
F23 trubka vlakvedoucího (ČSD)  
F24 pískování  
F25 odkalení vzduchojemů jen řada 754
F26 snižování hlasitosti  
F27 zvyšování hlasitosti  
F28 ztlumení zvuků  

 

Zvukové projekty jsou v několika verzích, nastavené pro modely firmy Roco, Kühn a MTB v TT a H0 s výjimkou řady 754, která není pro model Kühn. Pro jiné modely nebo kombinaci pojezdů stačí naprogramovat CV světel a CV57 pro rychlost dle návodů níže.

Uživatelská nastavení

zrychlení CV3, zpomalení CV4, maximální rychlost CV57 a střední rychlost CV6 se dají libovolně měnit.

Maximální rychlost je definována v CV57, hodnotu lze snižovat i zvyšovat bez vlivu na zvuky, rozsah zvuků se vždy přizpůsobí. Je-li potřeba výrazně snížit rychlost a s ní oříznout i rozsah zvuků, je možné použít CV5. Výchozí nastavení je 1, resp. 255

V CV266 je možné změnit nastavení hlasitosti, výchozí hodnota je 64. Pokud např. reproduktor chrastí, je třeba hlasitost snížit.

 

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

750, 753, 754 TT, H0 Roco

750, 753, 754 TT MTB

750, 753, 754 H0 MTB

750, 753 TT Kühn

 

Zvukové ukázky

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání sad za jízdy, zapnutí elektrického topení

750.054

     

750.068

     

750.258

     

 

1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. zapnutí elektrického topení
Sady se přepínají jen při stání

750.346

     


1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání sad za jízdy

753.054

     

753.375

     


1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání sad za jízdy, 4. rozjezd – zapnuté elektrické topení

754.054

      

754.065

    

754.068

      

754.076 verze 1 (běžná zátěž / bez zátěže)

     

754.076 verze 2 (plná zátěž / běžná zátěž)
     

754.080

     

 

Petr Smutek

Komentářů (20) na “Zvukové projekty Brejlovce 750, 753, 754”

  1. Wolfgang Mahler:

    Dobrý den!
    Vaše zvuk brejlovců je moc dobrý a moc lepši než zvuk od firmy ESU. Prodáte take zvukové decoderi s
    amplionem se zvukem řady 754 ve velikosti H0 a jaka je cena?
    S pozdravem
    Wolfgang Mahler

    Když mate zájem o lokomotive NOHAB, podivate si internetovou stranu http://www.nohab-gm.de

  2. Petr:

    Dobry den, chtel bych do analogového Brejlovce HO 754 instalovat ozvučení. Můžete mě napsat cenu nahraní zvuku i případně dodaní celého dekodéru.

    Petr

  3. Petr Smutek:

    Dobrý den, zvuky rád nahraji, dekodéry ale neprodávám. Podrobnosti jsou v e-mailu

  4. Miloš Vrážel:

    Prosím také o informaci k digitalizaci a ozvučení analogového brejlovce 754 (ROCO 62916 Najbrt) a analogové parní loko ČSD 437 (Fleischmann 415901) předpokládám ovládání multimaus ROCO

  5. Čeněk:

    Dobrý den,
    chtěl jsem se zeptat kolik by stálo přehrání dvou dekodérů na zvuky 750 a 754.
    Děkuji

    Hlavatý

  6. Čeněk Hlavatý:

    Dobrý den,
    chtěl jsem se zeptat kolik by stálo přehrání dvou dekodérů na zvuky 750 a 754. Mám ESU v lokomotivách roco.

    Děkuji
    Hlavatý

  7. Jacek:

    Dobrý den, odpověď máte v e-mailu. Do ESU ale zvuky nemám. Pouze ZIMO.

  8. Martin DD:

    Der Sound is der Hammer 😉 Hätte Interesse an Sound BR 754 028 , ist da eventuell was zu machen ? Gruß aus Dresden 🙂

  9. Viliam PP:

    Dobry den!

    objednal som si u vasnahranie zvuku do dekoderov ZIMO prostrednictvom fy. IT vlaky.cz.
    s nahravkami som velmi spokojny akurat u SERGEJA pri brzdeni je velmi slabo pocut brzdenie a to charakteristicke trenie brzdovych spalkou.
    viete mi napisat cim to je a ci sa da s tym nieco urobit doma alebo je to tak spracovane v projekte zvuku.
    ide o netlmeneho SERGEJA!

    dakujem a pozdravujem!

  10. Jacek:

    Dobrý den,

    nejedná se o chybu. Hlasitostí jednotlivých zvuků se nedá zavděčit všem, každý chce nějaký zvuk víc nahlas nebo potichu. Do dekodérů jsou nahrány stejné zvukové projekty, jejichž ukázky jsou na těchto stránkách.
    Hlasitost jednotlivých zvuků se dá nastavit programováním vysokých CV, od 500 výše. Manuál je ke stažení na stránkách Zimo, neznám tato CV zpaměti.

  11. František P.:

    Dobrý den,

    mohl bych požádat o nahrání zvuků do 754- 4.verze? S pozdravem, František P. a děkuji

  12. Jacek:

    Dobrý den, ano, podrobnosti viz e-mail.

  13. Ivor Tomana:

    Vidím, že aj dokonalosť sa dá stále vylepšiť 🙂
    Zvuky sú ako obvykle excelentné, máte môj obdiv. Ďakujem ( nielen za seba )
    Ivor

  14. K.:

    Nové zvukové projekty – super, ale u obou mi jaksi chybí pištění turba při maximálních otáčkách. Je to záměrně, nebo se jedná o chybu?

  15. Jacek:

    K:
    Při tvorbě zvukového projektu z autentických nahrávek si člověk nemůže vymýšlet to co na nahrávce není. Je nesmysl mluvit o chybě, že tento konkrétní stroj pískal odlišně než jiný stroj… Cílem je vytvořit zvuky modelu, které budou na poslech pokud možno zcela stejné jako nahrávka. Nejedná se o nějakou skládanku všeho možného jako u továrních projektů. Proto tvořím tolik verzí, každá mašina je originál.
    U předcházející verzí projektů 1, 2, 4 pro změnu turbo na nahrávce není vůbec a zvuk pískání je dosazen jako samostatný zvuk s možnostmi nastavení pomocí celé sady CV. Otáčky turbodmychadla jsou závislé na proudu výfukových plynů, tzn. při zátěži píská hodně, bez zátěže skoro vůbec.

  16. K.:

    O tomto vím a cením si autentičnosti zvukových projektů. Jen mne překvapilo, že při náběhu turbo piští velmi hlasitě a pak najednou na plném výkonu (tam by právě mělo být výfukových plynů vcelku dost) úplně ztichne (u projektů 754.075 a 076). Na brejlovcích sice nedělám, ale uchem je občas vnímám a zmizení pištění jsem si nevšiml.
    Na druhou stranu, dunění u 076 je parádní a je škoda že reproduktory nemohou přenést hlubší tóny..

  17. Jacek:

    Ano, v určitých otáčkách to najednou zcela zanikne na všech záznamech, které jsem natočil. Jedině stvořit ještě jednu verzi a doplnit to tam uměle, ale otázka je jestli by to vůbec šlo. Musel bych přesně trefit frekvenci a zvuky nějak prolnout. A nebo počkat na další příležitost, ale pravděpodobnost takových nahrávek je skoro rovna výhře v loterii.
    V každém případě reproduktor v modelu to zdaleka nepřehraje tak jak zní ukázka.

  18. Honza A.:

    Dobrý den Petře,
    máte můj obdiv. Mašinek s nahranými zvuky od Vás mám přes pana Valtra z mašinky.cz už několik
    a těmhle novým verzím zvuků Brejlovců prostě nemůžu odolat. Ty moje 2, co mají ještě tovární
    zvuky od Roca, půjdou postupně na upgrade – už jsem si objednal nové MS dekodéry, aby to hrálo co nejlépe – to video s 2 Bertami (jedna s MX a druhá s MS dekodérem) mě naprosto přesvědčilo.
    Bude skvělé, když každý ten Brejlovec bude mít “svůj” zvuk.

    Máte můj obdiv,
    J.A.

  19. pavel535:

    DObrý den
    Jak hodně se liší zvuk 750 mam v loko MTB a chtěl bych ho použít v T478.4 nebo je to nějak hodně rozdíl ve zvucích, pokud ano dalo by se domluvit přehrání zvuku?

  20. Jacek:

    Dobrý den,

    všechno máte podrobně popsáno v tomto článku a článku o zvucích 754. Ve zkratce jiné houkačky a výraznější zvuk motoru a některé jiné zvuky. Ale v zásadě je to zvukově skoro totéž.

Napsat komentář