Zvukové projekty Brejlovce 750, 753, 754
Kvůli dekodérům řady MS bylo třeba po letech upravit stávající projekty. Pro přehlednost jsem původní čtyři články spojil do jednoho.
Zvuky pro brejlovce vznikaly před asi 8 lety, tenkrát byly snad jen tři nahrávky a různé verze projektů byly vytvořené vzájemnými kombinacemi. Dnes je situace jiná, některé verze jsem proto zrušil bez náhrady.
Jedná se pouze o aktualizaci článku, po čase z titulní stránky zmizí.
Aktualizace 22. 6. 2020
- nové verze 16-bitových projektů pro dekodéry MS
- přepracován systém rozsahu zvuků podle rychlosti. Nově se maximální rychlost definuje v CV57 a neovlivní zvuky motoru. Pokud je třeba rozsah zvuků oříznout, např. při velkém snížení rychlosti, použije se omezení v CV5
- lepší zvuky trakčních motorů. Nyní hraje zvuk hraje v nízkých rychlostech zvuk s hlubokým tónem
- turbodmychadlo je slyšet až od 4. stupně, pokud není zvuk přímo součástí nahrávky.
Všechny projekty řad 750 a 753 obsahují houkačky a píšťaly nahrané na těchto řadách. Oproti čtyřkovým brejlovcům mají typický náběh a doběh, ovládají se vzduchem, u řady 754 elektricky.
Funkce
F5 – elektrické topení
Při stisku tlačítka přejde zvuk motoru z volnoběhu na úroveň 3. stupně. Při rozjezdu se zvuky motoru mění až od určité rychlosti. Po vypnutí zvuk opět spadne na volnoběh.
U modelů MTB je na stejné pozici i ovládání světel na stanovišti. Jelikož volné pozice už nejsou, je světlo aktivní pouze při stání, rozjezdem se zhasne.
Pro funkci topení je následující nastavení:
CV339=0 – číslo tlačítka
CV340=3 – číslo požadovaného stupně motoru. Pro deaktivaci se naprogramují do obou CV nuly
F6 – tlačítko výkonu
U většiny zvukových projektů je nastaveno jako „plný výkon“, při zapnutí jdou zvuky motoru na úroveň plného výkonu bez ohledu na rychlost jízdy nebo stání. Při vypnutí „spadnou“ na úroveň aktuálně navoleného stupně. Příklad použití – pomalý rozjezd těžkého vlaku
Dá se naprogramovat obráceně volnoběh, např. pro jízdu z kopce
CV374=6 – číslo tlačítka
CV375=7 – číslo nejvyššího stupně motoru. Pro volnoběh se naprogramuje nula
F19 – přepínání zvukových sad
První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro posun samotnou lokomotivou. Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy
Redukce rozjezdové/brzdící křivky
Jedná se o rychlejší rozjezdy a brzděni. Nastaveno je na stejnou pozici jako přepínání sad, takže např. při odvěšení lokomotivy od vlaku se zvolí druhá sada zvuků a samotná lokomotiva odjede svižněji a s méně výraznými zvuky bez zátěže.
S aktuálním firmwarem funguje redukce na obou sadách.
Automatická regulace podle zátěže
Při velkém přidání rychlosti jde zvuk motoru např. na úroveň 7. stupně, po dosažení rychlosti dojde k poklesu o jeden stupeň. A opačně při velkém ubrání rychlosti klesnou zvuky na úroveň např. 1. stupně a po dosažení požadované rychlosti se zvuk změní o jeden stupeň nahoru. Při zadání nulové nebo maximální rychlosti to nefunguje.
pomalý rozjezd na volnoběh
Hodí se to pro velké diesly jako brejlovce, berty, čmeláky, apod. U nich je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Jednotlivé stupně se dají přidávat ovladačem Lenz LH100.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
Funkce |
Zvuk |
poznámka |
F0 | světla | |
F1 | světla |
dle verze modelu, viz *.pdf níže |
F2 | světla | dle verze modelu, viz *.pdf níže |
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | elektrické topení (řada 750 a 754) |
dle verze modelu, viz *.pdf níže |
F6 | plný výkon | |
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 1 nebo 2 krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 3 | |
F12 | houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně | |
F13 | píšťala | |
F14 | píšťala krátká | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšení šroubovky | |
F18 | rozvěšení šroubovky | |
F19 | přepínání sad zátěž/bez zátěže |
|
F20 | broušení okolků v oblouku | |
F23 | trubka vlakvedoucího (ČSD) | |
F24 | pískování | |
F25 | odkalení vzduchojemů | jen řada 754 |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků |
Zvukové projekty jsou v několika verzích, nastavené pro modely firmy Roco, Kühn a MTB v TT a H0 s výjimkou řady 754, která není pro model Kühn. Pro jiné modely nebo kombinaci pojezdů stačí naprogramovat CV světel a CV57 pro rychlost dle návodů níže.
Uživatelská nastavení
zrychlení CV3, zpomalení CV4, maximální rychlost CV57 a střední rychlost CV6 se dají libovolně měnit.
Maximální rychlost je definována v CV57, hodnotu lze snižovat i zvyšovat bez vlivu na zvuky, rozsah zvuků se vždy přizpůsobí. Je-li potřeba výrazně snížit rychlost a s ní oříznout i rozsah zvuků, je možné použít CV5. Výchozí nastavení je 1, resp. 255
V CV266 je možné změnit nastavení hlasitosti, výchozí hodnota je 64. Pokud např. reproduktor chrastí, je třeba hlasitost snížit.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
Zvukové ukázky
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání sad za jízdy, zapnutí elektrického topení
750.054
750.068
750.258
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. zapnutí elektrického topení
Sady se přepínají jen při stání
750.346
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání sad za jízdy
753.054
753.375
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání sad za jízdy, 4. rozjezd – zapnuté elektrické topení
754.054
754.065
754.068
754.076 verze 1 (běžná zátěž / bez zátěže)
754.076 verze 2 (plná zátěž / běžná zátěž)

754.080
Petr Smutek
9 března, 2013 v 13:07
Dobrý den!
Vaše zvuk brejlovců je moc dobrý a moc lepši než zvuk od firmy ESU. Prodáte take zvukové decoderi s
amplionem se zvukem řady 754 ve velikosti H0 a jaka je cena?
S pozdravem
Wolfgang Mahler
Když mate zájem o lokomotive NOHAB, podivate si internetovou stranu http://www.nohab-gm.de
19 října, 2013 v 23:44
Dobry den, chtel bych do analogového Brejlovce HO 754 instalovat ozvučení. Můžete mě napsat cenu nahraní zvuku i případně dodaní celého dekodéru.
Petr
20 října, 2013 v 09:55
Dobrý den, zvuky rád nahraji, dekodéry ale neprodávám. Podrobnosti jsou v e-mailu
6 prosince, 2013 v 15:58
Prosím také o informaci k digitalizaci a ozvučení analogového brejlovce 754 (ROCO 62916 Najbrt) a analogové parní loko ČSD 437 (Fleischmann 415901) předpokládám ovládání multimaus ROCO
23 ledna, 2014 v 14:52
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat kolik by stálo přehrání dvou dekodérů na zvuky 750 a 754.
Děkuji
Hlavatý
23 ledna, 2014 v 14:55
Dobrý den,
chtěl jsem se zeptat kolik by stálo přehrání dvou dekodérů na zvuky 750 a 754. Mám ESU v lokomotivách roco.
Děkuji
Hlavatý
23 ledna, 2014 v 15:37
Dobrý den, odpověď máte v e-mailu. Do ESU ale zvuky nemám. Pouze ZIMO.
19 června, 2014 v 18:29
Der Sound is der Hammer 😉 Hätte Interesse an Sound BR 754 028 , ist da eventuell was zu machen ? Gruß aus Dresden 🙂
16 března, 2016 v 14:17
Dobry den!
objednal som si u vasnahranie zvuku do dekoderov ZIMO prostrednictvom fy. IT vlaky.cz.
s nahravkami som velmi spokojny akurat u SERGEJA pri brzdeni je velmi slabo pocut brzdenie a to charakteristicke trenie brzdovych spalkou.
viete mi napisat cim to je a ci sa da s tym nieco urobit doma alebo je to tak spracovane v projekte zvuku.
ide o netlmeneho SERGEJA!
dakujem a pozdravujem!
16 března, 2016 v 14:27
Dobrý den,
nejedná se o chybu. Hlasitostí jednotlivých zvuků se nedá zavděčit všem, každý chce nějaký zvuk víc nahlas nebo potichu. Do dekodérů jsou nahrány stejné zvukové projekty, jejichž ukázky jsou na těchto stránkách.
Hlasitost jednotlivých zvuků se dá nastavit programováním vysokých CV, od 500 výše. Manuál je ke stažení na stránkách Zimo, neznám tato CV zpaměti.
18 dubna, 2016 v 15:25
Dobrý den,
mohl bych požádat o nahrání zvuků do 754- 4.verze? S pozdravem, František P. a děkuji
18 dubna, 2016 v 16:29
Dobrý den, ano, podrobnosti viz e-mail.
14 ledna, 2017 v 22:09
Vidím, že aj dokonalosť sa dá stále vylepšiť 🙂
Zvuky sú ako obvykle excelentné, máte môj obdiv. Ďakujem ( nielen za seba )
Ivor
15 ledna, 2017 v 21:05
Nové zvukové projekty – super, ale u obou mi jaksi chybí pištění turba při maximálních otáčkách. Je to záměrně, nebo se jedná o chybu?
15 ledna, 2017 v 21:49
K:
Při tvorbě zvukového projektu z autentických nahrávek si člověk nemůže vymýšlet to co na nahrávce není. Je nesmysl mluvit o chybě, že tento konkrétní stroj pískal odlišně než jiný stroj… Cílem je vytvořit zvuky modelu, které budou na poslech pokud možno zcela stejné jako nahrávka. Nejedná se o nějakou skládanku všeho možného jako u továrních projektů. Proto tvořím tolik verzí, každá mašina je originál.
U předcházející verzí projektů 1, 2, 4 pro změnu turbo na nahrávce není vůbec a zvuk pískání je dosazen jako samostatný zvuk s možnostmi nastavení pomocí celé sady CV. Otáčky turbodmychadla jsou závislé na proudu výfukových plynů, tzn. při zátěži píská hodně, bez zátěže skoro vůbec.
15 ledna, 2017 v 22:23
O tomto vím a cením si autentičnosti zvukových projektů. Jen mne překvapilo, že při náběhu turbo piští velmi hlasitě a pak najednou na plném výkonu (tam by právě mělo být výfukových plynů vcelku dost) úplně ztichne (u projektů 754.075 a 076). Na brejlovcích sice nedělám, ale uchem je občas vnímám a zmizení pištění jsem si nevšiml.
Na druhou stranu, dunění u 076 je parádní a je škoda že reproduktory nemohou přenést hlubší tóny..
15 ledna, 2017 v 22:42
Ano, v určitých otáčkách to najednou zcela zanikne na všech záznamech, které jsem natočil. Jedině stvořit ještě jednu verzi a doplnit to tam uměle, ale otázka je jestli by to vůbec šlo. Musel bych přesně trefit frekvenci a zvuky nějak prolnout. A nebo počkat na další příležitost, ale pravděpodobnost takových nahrávek je skoro rovna výhře v loterii.
V každém případě reproduktor v modelu to zdaleka nepřehraje tak jak zní ukázka.
9 října, 2020 v 16:12
Dobrý den Petře,
máte můj obdiv. Mašinek s nahranými zvuky od Vás mám přes pana Valtra z mašinky.cz už několik
a těmhle novým verzím zvuků Brejlovců prostě nemůžu odolat. Ty moje 2, co mají ještě tovární
zvuky od Roca, půjdou postupně na upgrade – už jsem si objednal nové MS dekodéry, aby to hrálo co nejlépe – to video s 2 Bertami (jedna s MX a druhá s MS dekodérem) mě naprosto přesvědčilo.
Bude skvělé, když každý ten Brejlovec bude mít “svůj” zvuk.
Máte můj obdiv,
J.A.
27 října, 2020 v 20:21
DObrý den
Jak hodně se liší zvuk 750 mam v loko MTB a chtěl bych ho použít v T478.4 nebo je to nějak hodně rozdíl ve zvucích, pokud ano dalo by se domluvit přehrání zvuku?
27 října, 2020 v 21:08
Dobrý den,
všechno máte podrobně popsáno v tomto článku a článku o zvucích 754. Ve zkratce jiné houkačky a výraznější zvuk motoru a některé jiné zvuky. Ale v zásadě je to zvukově skoro totéž.