Zvukové projekty 830 a 831

Začalo léto a s ním okurková sezóna pokud jde o novinky ve zvucích. Představím proto jeden z projektů, které mám už několik roků v šuplíku, dosud jsme se nedočkali žádného továrního modelu. Jsou to zvuky legendárních motorových vozů M 262.0 a rekonstruovaných M 262.1

 

Nahrávky byly pořídil jeden nadšenec a bylo natočeno vše co natočit šlo. Zvuky těchto vozů jsou v mnoha ohledech specifické.

  • 1. a 2. série má šest jízdních stupňů. Přechody mezi nimi jsou kvůli mechanickému regulátoru otáček nárazové, při přidání vůz nejdřív cukne, pak je slyšet zaburácení motoru
  • 3. série má pět jízdních stupňů a jiný regulátor otáček. Při přidání je slyšet nejdřív pozvolné zvýšení otáček, pak teprve následuje pohyb.
  • kompresor běží neustále, z hlediska zvuků je slyšet kdy pumpuje a kdy běží naprázdno. S otáčkami motoru se zvuk mění.
  • typický zvuk má také ventilátor chlazení, rovněž podle otáček motoru
  • startu motoru u řady 830 předchází mazání ruční pumpou

To vše jsem zohlednil ve zvukových projektech. Nízká série se rozjíždí hned, třetí série má nastavenou 0,5s prodlevu. Kompresor a ventilátor se spouštějí náhodně, mají různý zvuk při stání a při jízdě.

Řada 831 vznikla remotorizací, po funkční stránce jsou zvukové projekty stejné. Zvuk lodního motoru je naprosto jedinečný, podle mě ze všech motorových vozů asi nejhezčí.

 

Projekty obsahují jako obvykle dvě sady zvuků. První a výchozí sada obsahuje zvuky motoru při zátěži, druhá bez zátěže. To znamená, že u první sady byly nahrávky natočeny při zatížení motoru a zvuk je charakteristicky dunivý. Nahrávky druhé sady byly pořízeny jen při protáčení motoru naprázdno, což se hodí např. pro jízdy „sólo“.  Sady se dají přepínat kdykoliv, i za jízdy.

 

Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.

 

náhodné zvuky
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků

830, 831

Funkce

Zvuk

čas sepnutí náhodných zvuků

F0 světla
F1 rezerva pro světla
F2 rezerva pro světla
F3 posun
F4 vypnutí křivek rozjezd/brždění
F5 rezerva pro světla
F6 volnoběh
F7 houkačka 1
F8 ZAP/VYP zvuk
F9 houkačka 1 krátká
F10 houkačka 2
F11 houkačka 3
F12 houkačka 4
F13 trubka vlakvedoucího
F14 ventilátor při volnoběhu
60 – 150s při stání
F15 kompresor při volnoběhu
40 – 80s při stání
F16 píšťalka výpravčího
F17 svěšování vozů
F18 rozvěšení vozů
F19 přepínání zátěž/bez záteže
F20 skřípání okolků v oblouku
F21 kompresor v otáčkách
F22 ventilátor v otáčkách  60 – 150s při jízdě
F24 pískování
F28 ztlumení zvuku

 

Zvukové projekty nejsou vyladěné pro žádný tovární model ani pojezd. Před nahráním zvuků je proto vhodné vyladit všechno podle konkrétního pojezdu, aby rozložení jednotlivých stupňů odpovídalo modelové rychlosti

Uživatelská nastavení CV

CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.

Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.

 

 

Zvukové ukázky
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd bez zátěže

830 1. a 2. série (830.076)

830 3. série (830.206)

831 (831.105)


Petr Smutek

Jeden komentář na “Zvukové projekty 830 a 831”

  1. Anonym:

    To je paráda! Konečně mám důvod zase něco dodělat!

Napsat komentář