Stavebnice vozu Falls od SDV

Po stavebnici „rybáku“ přichází od SDV další novinka, opět se jedná o model vozu, který se na našich tratích vyskytuje hojně, většinou v ucelených soupravách.

Se stavebnicí „Wapky“ přišla daleko dříve už firma Detail, to se však psal rok 1996. Už při pouhém sestavení kastle SDV si nemůžeme nevšimnout, že model od Detailu nějak proporčně nesedí. Dříve jsem si toho nikdy nevšiml. Po postavení obou modelů vedle sebe a oměření je to pak zcela jasné, tento vůz už opravdu volal po lepším zpracování. Jen to trvalo 21 roků.


V krabičce je obrázkový návod, v textu se dočteme pouze o předloze vozu. Stavebnice je však natolik jednoduchá, že snad ani není o čem psát. Ale na některé drobnosti je třeba dávat pozor

 

Stavbu jsem začal přilepením bočnic na vnitřek vozu. Poté jsem chtěl přilepit čela a tady jsem narazil. Vystupující hrana v zadní části se musí opřít o horní hranu vnitřku, který se mi při lepení bočnic mírně svezl a čela nepasovala. Po kratším domlouvání jsem čela dole přilepil, nepasovala zas zkosená část, u druhého vozu jsem proto zvolil jednodušší postup:

Bočnice jsem k vnitřnímu dílu přilepil pouze uprostřed. Pak jsem nalepil čelní díly pouze ve spodní části. Horní části čel jsem přilepil až po dokonalém proschnutí lepidla, bylo je třeba mírně ohnout dozadu. Na skutečném voze jsou stopy po svárech, ale ne tak velké schody.

 

Sestavená skříň osazená leptanými doplňky

 

Při lepení doplňků jsem se řídil fotkami skutečných vozů, tady nepomůže sebelépe napsaný návod. Různé detaily se na jednotlivých vozech navíc liší, např. umístění kotev.

 

Celá galerie je pak tady

 

Rám je připraven pro kinematiky SDV, dají se použít i kinematiky Peho s magnetem, po odfrézování části materiálu vejdou i pružinové.

 

Závaží modelu je řešeno třemi maticemi, hmotnost s nimi bude 20 gramů. Pro srovnání, model vozu Faccs od Loco váží 21 gramů, takže je to dostačující. Na horní straně rámu jsou tři kulaté výstupky, které jsem považoval za otřepy a u prvního vozu jsem je zbrousil. Slouží právě pro přilepení matek, což je příjemný detail. Není tak nutné se bát, že po čase při nějakém otřesu upadnou.

 

Stavebnice jsou vyráběny ve dvou verzích, které se liší podvozky Y25 nebo starší 26-2.8.

  

Podrobný článek o podvozcích je tady

Výlisek podvozku 26-2.8 obsahuje dvě provedení bočnic s kulatými nebo hranatými otvory. Teď se přímo nabízí napsat nějakou větu o nahrazení prastarého výlisku od LPH. Jenže je tu stále stejný problém s délkami os, text tak použiju z předešlých článků:

Ve stavebnici najdeme výlisek kol a os pro sestavení dvojkolí, která jsem již kritizoval dříve. Chceme s vozem jezdit, výlisky kol tedy zahodíme a podvozky vybavíme ložisky Peho a kovovými dvojkolími. S tím ale souvisí stále stejný problém jako u všech dřívějších stavebnic, protože osy plastových dvojkolí jsou asi o  0,3 mm kratší, je třeba ložiska zahloubit více. Proč u SDV nezkusí nasadit normovaná dvojkolí, zjistili by, že to nejede…

U podvozku Y25 jsem si už zvykl lepit nejdřív jeden bok nasazený s mírnou mezerou a poté lepím druhý díl současně vloženými dvojkolími. U 26-2.8 tento postup nejde, musel jsem otvory pro ložiska vrtat až téměř skrz a ložiska dovnitř zarazit šroubovákem. U podvozků jiných výrobců včetně starého LPH stačí při vložení ložisek zarovnat jejich hrany s okrajem otvoru.

 

 

 

Hotová skříň zkusmo posazená na pojezd

 

 

Sestavená plošinka

 

Při jejím umístění zavazí z vnitřní strany zobáčky lepených schůdků, záleží jak to člověk naohýbá a přilepí. Jednodušším řešením bylo vyfrézovat do výlisku z každé strany drážku.

 

Hotový vůz před přelakováním

 

 

Předlohou mého modelu byl vůz Falls 33 54 6687 052-4, podle kterého jsem kreslil obtisk.

 

V balení není žádný výlisek nákladu, u tohoto vozu to bude docela oříšek. Uhlí se nikdy neloží až navrch nebo tak, že přesahuje výšku vozu, Těžší substráty pak už vůbec ne.

Na druhé straně, vnitřek vozu je krásně zpracován, je skoro škoda to zasypat nákladem:-)

Je tu aršík s obtisky, který obsahuje nápisy pro verzi ČD nebo ČD Cargo. Obtisky jsou kvalitní, řekl bych že od stejného dodavatele jako moje. Na aršíku jsou také nápisy LIKO a GROS, které se na vozech objevují. Podařilo se mi k tomu zjistit následující:

  • LIKO – Linz Kohle, vozy do souprav na přepravu uhlí v relaci Karviná -Linec. Vozy Eas
  • GROS – vozy do souprav pro uhlí někam do německé elektrárny. Vozy Falls

 

Srovnání s modelem firmy Detail. Je užší, nižší a navíc delší.

 

Na kolejišti

Závěr

Nová Wapka je se starou od Detailu nesrovnatelná. Model proporčně i rozměrově odpovídá skutečnosti, stavba je jednoduchá, pohodová, dá se zvládnout za dva večery. Vůz se bude hodit především do ucelených souprav, ale nejen do nich. Podle letáku SDV bude od září v nabídce dalších sedm variant vozu, resp. obtisků. Slabinou jsou podvozky dělané na plastová dvojkolí s kratšími osami.

 

Petr Smutek

6 komentářů na “Stavebnice vozu Falls od SDV”

  1. Anonym:

    Dobrý den!
    Krásná recenze. Taky jsem jeden vůz stavěl, ale nastal mi problém s tím, že okolky dvojkolí drely o rám vozu (dvojkolí byla použita soustružená o stejném průměru jako plastová ve stavebnici). Rád bych se zeptal, jak tento problém řešit, případně jestli něco dělám špatně.

  2. Jacek:

    Dobrý den,

    použil jsem dvojkolí průměru 7,7 mm. Větší 8,0 mm už drhla v podvozcích.

  3. Trainmaniak:

    Mám rovněž rozestavěno, jsem ve stavu, kdy už je vůz pojízdný. Dvojkolí 7,7 mm sedí dobře a nedrhnou o rám.

  4. David:

    Zdravím,
    soustružená dvojkolí o průměru 7,7 mm a ložiska Peho používám u všech stavebnic vozů firmy SDV model a zatím vždy bez problémů. V případě nových stavebnic podvozků 28-2.6 ale půjde o u mne „premiérové“ řešení bez ložisek Peho:. 🙁 Dnes jsem sice jeden kousek zkušebně sestavil, ale kvůli pracnosti a velkému riziku provrtání imitací ložiskových domků to již s ložisky zkoušet nebudu.

    David

  5. Medvěd:

    Mě jdou ložiska do těch jamek v pohodě. Teda co jsem zatím zkusmo nasadil do podvozku.
    Jinak chci poznamenat, že wapka od Detailu je tu skoro dvacet let, takze je jasné, že dnes už vyhovovat nebude. Stejně jako Eas… Ale před těmi dvaceti lety to byl skvělý počin. Jedna z mála stavebnic českého vozu.

  6. Pavel Čáp:

    Udělal jsem stejnou zkušenost, čela mi v horní části také vylézala přes rovinu bočnic. Také mám obavu o trvanlivost lepených nadel, přeci jen lepení na plast tak maličkou ploškou asi, přes vší pečlivost při odmašťování a zdrsnění, nebude příliš pevné. U dalších modelů asi madla naohýbám z drátku a vsadím do navrtaných dírek. Navrtávání ložisek do hloubky podvozků je také hra na nervy. Nicméně i při těchto výhradách stavebnici hodnotím velice kladně a výsledkem je moc pěkný vůz. Od pana Podubeckého vynikající počin a těším se na další stavebnice.

Napsat komentář