Osvětlení vozu Bmto Kuehn

Model vozu Bmto od firmy Kuehn má asi většina téčkařů, ti co ne, čekají možná až na verzi Bmo, která snad časem taky bude. Výrobou osvětlení se však žádná firma nezabývá, Kuehn má v nabídce nějaké univerzální lišty, které by se snad daly použít s množstvím úprav a dodělávek. Něco také údajně nabízí firma Říha (OSTT), ale nabídka na jeho internetových  stránkách nefunguje už x let a podrobnosti aby člověk páčil…

Do rukou se mi dostalo digitální osvětlení pro tento model od kolegy modeláře. Nemá žádnou nabídku na internetu a jeho produkce je víceméně kusová. Přestože jde o amatérskou výrobu, je osvětlení řešeno velmi profesionálně, jednotlivé desky plošných spojů přesně pasují do výlisku vnitřního vybavení vozu. Jeden z plošných spojů dokonce obsahuje už přímo dekodér, takže není třeba dále investovat do funkčního dekodéru.

Zde je přímo kolegův návod, kurzívou jsem do něj dopsal pár poznámek:

 

Rozebrání vozu. Nejlépe je začít na čele vozu, kde pomocí skalpelu či malého šroubováčku vycvakneme západku.

 

Pak postupuje na boku vozu. Západky jsou na místech, jak ukazuje fotografie. Já používám na rozebírání vozů sadu nářadí na mobily, kde jsou umělohmotné šroubováky a trsátko. Nejlépe se mi osvědčilo to kytarové trsátko.
Označte si, jak byla skříň vozu na rámu. Sice jde skříň otočit, ale pak správně nelícuje. Totéž se týká vnitřního vybavení.

Pozn. Trsátko nemám, nicméně při povolování západek je třeba být trpělivý a nic nervát silou, aby se nic nepoškodilo

 

Osvětlení je připraveno i na osvětlení konců. Pokud máte první sérii vozů, je třeba opatrně vyloupnout zasklení průchodových dveří a pak je již možno vyndat světlovod pro koncové světla a oškrábat z nich barvu. U druhé série jsou již konce nenabarvené. To mě ovšem nevyhovovalao, takže jsem světlovod vyjmul a konce přebarvil červeným popisovačem. Viz obrázek.

Aby osvětlení z vozu zbytečně neprosvítalo koncové osvětlení, je vhodné světlovod začernit. Zde provedeno černou „izolepou“ tedy přesněji řečeno elektrikářskou izolační páskou. Nesmíme samozřejmě překrýt čelní plochy.

Pozn. Světlovod se dá začernit i barvou, ale nesmí se zatřít šikmé plochy, světlo se pak neodráží. V každém případě je světlovod málo učinný, koncovky svítí poměrně slabě. Vyšší svítivosti by se dalo dosáhnout asi jen diodami vlepenými přímo do otvorů světel, což by bylo poněkud složitější. Ale konec konců v reálu nemálo vozů pronikavou viditelností koncových světel zrovna neoplývá.

 

Jednotlivé díly osvětlení.
A – DCC dekodér + osvětlení jednoho mezipatra
B – horní patro
C – druhé mezipatro (lavice)
D – spodní patro
E – připojovací vodiče

 

Jednotlivá mezipatra se mírně liší. Všimněte si, že stěny u WC jsou jinak vysoké. To se sedačkami (vlevo) je o něco nižší, než to s lavicemi (vpravo).  Zde je možné to ponechat, tak jak to je. A nebo to s lavicemi o něco snížit, tak aby jeho výška byla stejná jako toho druhého.

 

Prostorem pro schody u mezipatra s lavicemi protáhneme připojovací vodiče a plíšky přilepíme. Před přilepením doporučuji plíšky řádně naohýbat, jak ukazuje výřez fotografie.

Zde jsou vidět rozdílné výšky stěn WC v mezipatrech.

 

Osadíme díl C a D. Vodiče mezi těmito díly roztáhneme tak, aby šli nasadit schody horního patra. Při nasazování horního patra to chce trochu trpělivosti, aby nám osvětlení nevypadlo.

 

Nasazeno horní patro vnitřního vybavení.

 

Vložíme desku s dekodérem do mezipatra, tak aby do výřezů v desce zapadly stěny schodiště. Následně zasuneme konektor na připojovacích vodičích do konektoru F. Na „polaritě“ nezáleží.

 

Vodiče připojeny a nyní zasuneme osvětlení horního patra způsobem uvedeným na dalších snímkách.

 

Konektory horního dílu a dekoderu musí do sebe správně zapadnout. Konec označený A přijde do dekoderu DCC.

 

Konec označený B přijde do plošného spoje druhého mezipatra. Dejte si pozor, zda-li jsou konektory správně zapojeny, jinak hrozí zničení dekodéru.

 

Na desce mezipatra jedna LED dioda osvětluje prostor u lavic, druhá WC. Když tak je vhodné tuto desku přilepit oboustrannou lepící páskou.

 

Na straně se sedačkami v mezipatře (na podvozku je alternátor) je třeba odstranit západku, co drží vnitřní vybavení. V prostoru, kam tato západka přijde jsou kondenzátory (Power-block), které překlenují krátkodobé výpadky napájení.

 

Jako náhradu za západku lze použít oboustranně lepící pásku, viz obrázek. i když až tak nutné to není.

 

Protože dochází k prosvícení červené LED diody do prostoru pro cestující, doporučuji doplnit osvětlení deskou cca 30x16mm. Vlevo nad dekodérem je deska je volně položena, u druhého mezipatra pak přilepena na desku osvětlení mezipatra. Desku je vhodné obarvit na černo nebo přelepit černou izolační páskou.

 

Pak již můžeme celé osvětlení usadit do rámu vozu a otestovat. Musel jsem dost přihnout plíšky přilepené zespoda vnitřního vybavení, jinak neměly kontakt.

Pozn. Lepšího kontaktu se dá dosáhnout vyhnutím plíšků na pojezdu, plíšky osvětlení totiž můžou dosednout zrovna na vyčnívající kousky plastu, kterými plíšky drží v rámu

 

Pak už jen nasadit správně skříň vozu. A HOTOVO.

 

Programování dekodéru

Všechny dekodery jsou nastaveny na adresu lokomotivy 51.

(tj. CV1=51). funkční tlačítka jsou přiřazeny následovně:

F1 – osvětlení vozu

F2 – vynecháno

F3 – osvětlení konce 1

F4 – osvětlení konce 2

F5 – nižší jas osvětlení.

 

Dekodér vzhledem ke své konstrukce nelze programovat standardně, jako lokomotivy. Postup je následující. Na ovladači vybereme pod jakou adresou chceme vůz programovat.K vozu připojíme signál DCC (ne na programovací koleji). Stiskneme tlačítko na desce dekodéru (viz bod A,

nebo se magnetem přiblížíme ke skleněnému kontaktu.

Led diody osvětlení začnou blikat. Počet blikání označuje, který výstup budeme programovat. V tomto případě led diody bliknou jednou a pak je o něco delší pauza, následně se blikání opakuje.

Stiskneme tlačítko (např. F1), pod kterým chceme mít osvětlení vozu.

LED diody začnou blikat rychleji. Dekodér čeká na potvrzení volby, takže opět stiskneme tlačítko, pod kterým chceme mít osvětlení vozu (v našem případě F1). Tímto je volba potvrzena.

Nyní dekodér bliká 2x za sebou, tj programuje 2.okruh osvětlení. Ve voze Bmto není využit, takže stiskneme jakékoli funkční tlačítko (já volil F2, ale klidně lze zvolit i stejné tlačítko jako v předchozím případě).

LED diody začnou blikat rychleji a opět musíme naší volbu stejným tlačítkem potvrdit.

Nyní dekodér bliká 3x za sebou, tj. programujeme 3.okruh osvětlení – první konce – postup je stejný jako výše.

Nyní dekodér bliká 4x za sebou, tj. programujeme 4.okruh osvětlení – první konce – postup je stejný jako výše.

Nyní dekodér bliká 5x za sebou, tj. programujeme funkční tlačítko pro nižší jas LED diod. Po jeho zmáčknutí LED diody zhasnou, ale opět je potřeba potvrdit naši volbu opětovným zmáčknutím vybraného tlačítka.

Tímto je dekodér naprogramován. Odpojíme na chvíli napájení a po jeho opětovném připojení můžeme osvětlení zkontrolovat na nových adresách.

Jinak je možné pro jednotlivé okruhy zvolit i jiné CV1. Tzn. že například u ucelené soupravy můžu mít 1.okruh všech vozu např. na adrese CV1=50, tlačítko F1 nižší jas na F5, kdežto konce můžou mít dle vozu jiné CV1. Příklad:

1.vůz:

1.okruh-CV1=50, F1

2.okruh-CV1=50, F1

3.okruh-CV1=51, F3

4.okruh-CV1=51, F4

nižší jas-CV1=50, F5

 

2.vůz:

1.okruh-CV1=50, F1

2.okruh-CV1=50, F1

3.okruh-CV1=52, F3

4.okruh-CV1=52, F4

nižší jas-CV1=50, F5

 

3.vůz:

1.okruh-CV1=50, F1

2.okruh-CV1=50, F1

3.okruh-CV1=53, F3

4.okruh-CV1=53, F4

nižší jas-CV1=50, F5

apod.

Tady je k dispozici i video návod, ovšem pro vůz Ara (WR) v H0, kde je použit pouze jeden okruh pro osvětlení. Ale na programovat se musí všechny 4 okruhy

POZOR: Pokud používáte digitální ústřednu, která si po vypnutí pamatuje spuštěné funkce lokomotivních dekodérů, je potřeba všechny vypnout, tzn. všechny lokomotivy pozhasínat. V opačném případě se dekodér během okamžiku naprogramuje sám těmito funkcemi

Tolik tedy návod výrobce. Svoje vozy jsem trochu vylepšil. Když už jsem je měl na stole rozebrané, natřel jsem podlahy interiérů šedou barvou. Je to maličkost a modelovému vzhledu to velmi prospěje

 

 

Další úprava spočívala v obsazení vozu cestujícími. Použil jsem sedící figurky velikosti N. Téčkové jsou moc velké. Patrový vůz má jen tu nevýhodu, že figurek „spolkne“ moc a pořád je prázdný:-)

Závěr

Osvětlení hodnotím velmi kladně, je zpracováno na profesionální úrovni, instalaci zvládne i začátečník. Jas diod odpovídá skutečnosti, líbí se mi, že to nezáří naplno. Koncovky sice svítí méně, ale to je dáno světlovodem, možná nebude vhodné ho natírat černou barvou. Vzhledem k přítomnosti dekodéru vychází i cena hodně příznivě. Osvětlení obsahuje také dva kondenzátory (power blok) pro krytí výpadků napájení. Spolu s odběrem proudu ze všech 8 kol nedochází k žádnému problikávání, ani na výhybkách.

Kontakt na kolegu je bedlisch zavináč centrum.cz

3 komentáře na “Osvětlení vozu Bmto Kuehn”

  1. Dan:

    Velmi povedené osvětlení

  2. Tomáš:

    mohu se zeptat kde se dá tohle osvětlení sehnat? jaká je cena?

  3. Jacek:

    Dobrý den, kontakt na autora je na konci článku výše

Napsat komentář