Ničení dekodérů ?

Původně jsem chtěl napsat článek o ozvučení modelu 377.0 Tillig. Mezitím se začaly šířit pomluvy, že moje zvuky ničí dekodéry. Takže místo návodu jsem se z různých pomluv a útržkovitých informací snažil zjistit o co jde. A pravda je asi úplně jinde. A protože se tyto zprávy šíří dále, už i na Slovensku a stále se někdo ptá co to má znamenat, napíšu to přímo sem.

Údajně bylo v poslední době velké množství reklamací dekodérů. Údajně v mnoha můj zvuk. Vygradovalo to dokonce pomluvou, či spíš obchodním sdělením (?), na dvou diskuzních fórech, takže je to asi již známo. Strávil jsem dva týdny měřením (v dalším článku), komunikací s uživateli, prodejci, technikem Zimo a došel jsem k závěru, že žádný zvuk nemůže za zničení dekodéru, to je nesmysl. Možné příčiny budou asi někde jinde, ale pro některé prodejce jsem zřejmě nejlepším vysvětlením problému. Zvláště těm, kterým jsem kdysi odmítl poskytnout zdrojové soubory a jsem jim tak trnem v oku. Proto napíšu návod úplně jiný.

Většina reklamací jsou údajně spálené zvukové výstupy nebo celé dekodéry. Vzpomínám si jak jsem ve svých začátcích s digitálem koupil svůj úplně první dekodér Lenz. Prodejce tomu vůbec nerozuměl, v okolí nikdo digitál neměl, diskuzní fórum žádné ještě nebylo. Tak jsem zkoušel podle návodů a místo jezdící mašinky jsem viděl jen modrý plamínek. Až později jsem si všiml v manuálu tučného německého textu jak postupovat při zapojení a hlavně co udělat před postavením modelu na koleje, viz bod 2 níže.
Teď bych se nerad někoho dotkl, ale dnes v dobách internetu se situace nováčků až tak neliší. Stejně tak vědomosti některých prodejců. A osvěty není nikdy dost.

Zkusil jsem narychlo sepsat nějaké desatero (nejen) pro úplné začátečníky. Nepůjde o žádné vědecké pojednání, kterému stejně většina lidí neporozumí a nedočte ani do konce, ale o pár laicky popsaných postupů.

  1. Před instalací dekodéru změříme ještě na analogu proudový odběr. I tovární model může mít výrazně vyšší odběr než udává výrobce. O starých nebo rukodělných modelech nemluvě.
  2. Lokomotivu s nově zapojeným dekodérem postavíme vždy nejdřív na programovací kolej. Ústředna Lenz umožňuje načíst hodnoty CV, načteme třeba adresu. Pokud se načte, je zapojení v pořádku a můžeme model postavit na plné napětí. Pokud ústředna vyhodí nějaký ERR, je třeba najít chybu. Lokomotivu v žádném případě nesmíme dát na plné napětí, jinak můžeme dekodér ihned zničit ! Zejména při hlášce ERR 01, která znamená zkrat.
  3. Ústředny Roco, které má většina modelářů, neumí číst CV, ale případnou chybu by měly vyhodit při jakémkoliv programování. Stačí tedy např. naprogramovat adresu, pokud to jde, je všechno v pořádku, pokud se na displeji objeví nějaký ERR, nesmí model přijít na plné napětí.
  4. Vodiče k reproduktoru přiletujeme. Poté ohmmetrem změříme odpor. Pokud to ukazuje hodnotu kolem 7,5 u 8-ohmového reproduktoru, je to v pořádku. Jestliže je skoro nulový odpor, je někde zkrat. Model nesmí přijít na plné napětí jinak okamžitě dojde ke spálení zvukového výstupu ! Nejpoužívanější typ reproduktoru, kostka Zimo, umožňuje pouhé nacvaknutí vodičů. Avšak spolu s plechovým krytem vedle kontaktů je otázkou času, kdy se konce vodičů vibracemi roztřepí a vyzkratují zvukový výstup. Čili zásadně přiletovat.
  5. Kontakty reproduktoru se nesmí dotýkat žádných kovových částí. Pozor zejména na umístění reproduktoru pod rámem vozidla, kontakty blízko kolejnic. To přímo volá po zkratu. Důkladně zaizolovat.
  6. Nikdy nepoužíváme k letování trafopájku. Ta dokáže svým elektrickým polem spolehlivě odrovnat jemnou elektroniku
  7. Nemusí být zrovna vadný dekodér z výroby, může být také vadný model z výroby, který svou vadou poškodí dekodér.
  8. Pokud si netroufáte na digitalizaci, svěřte to odborníkům
  9. Pokud už dekodér poškodíte, dejte ho prodejci K OPRAVĚ, nikoliv k reklamaci a ještě s tím, že někdo tam nahrál zvuk
  10. Když si zvyšujete hlasitost nebo jezdíte dlouhou dobu v kuse, hlídejte si také teplotu dekodéru
  11. Kupujte dekodéry jen u solidních prodejců, kteří mě nepomlouvají

Zejména zdůrazňuji bod 2, resp. 3. Toto dělám vždy a u všech modelů. I u továrně ozvučených. Případnou chybu v zapojení ústředna odhalí a předejdete tak poškození nebo zničení dekodéru. Nejsem si jist, jestli ústředna dokáže poznat zkrat v obvodu reproduktoru, myslím, že ne. Proto ještě bod 4

K vlastnímu provozu
Teplotu dekodéru přímo ovlivňuje velikost napětí v kolejích, nastavená hlasitost a doba provozu. Nikde v žádném manuálu Zimo jsem k tomu nic nenašel. Měření jsem dělal s jedním typem dekodéru, je jasné, že u menších typů budou asi teploty vyšší. Stejně tak u dekodérů zastavěných v modelech bez možností větrání, o dekodérech zalisovaných v gumovém obalu ani nemluvě.
Nikde se také nepíše o nějaké nejvyšší délce provozu, jak se ukázalo z ohlasů, někteří si nastaví hlasitost „co to dá“ a nechají kroužit lokomotivu několik hodin, zatímco u toho např. ve vedlejší místnosti vaří oběd a užívají si při tom zvuk. Nesetkal jsem se s tím poprvé, někteří se mě ptali, jestli je normální, když je motor nebo dekodér žhavý. Při takovém zacházení bych předpokládal, že to asi moc dlouho nevydrží, ať už motor, sběrače a nebo reproduktor či dekodér. Ale to pak asi nebude vinou zvuku, že…

Možná většina chyb vzniká až u koncových uživatelů. Možná také byla nějaká várka dekodérů vadná, což nikdo nepřizná. Je totiž zvláštní, že počet reklamací se zvýšil až za poslední měsíce. Nejzajímavější je, že dosud se mi neozval nikdo, komu by v poslední době odešel dekodér s mým zvukem. Stejně tak argument, že v dekodéru se spáleným zvukovým výstupem je můj zvuk. Když jsem požadoval čísla mých projektů uložená ve dvou CV, stížnosti najednou ustaly. Dostal jsem zatím pořád jen JEDNO. Takže si o tom myslím své.

A vůbec nebudu komentovat, že jistý člověk od jistého dovozce má potřebu na diskuzních fórech šířit pomluvy a lži cílené proti zvukům JBR.

23 komentářů na “Ničení dekodérů ?”

  1. Robert:

    Vážený autor.

    Veľmi pozorne sledujem Vaše stránky a chápem Vaše rozhorčenie. Sám sa intenzívne a do detailu zaoberám programovaním lokodekodérov ZIMO a kompletným spracovaním originálnych zvukov. Môj najobľúbenejší lokodekodér je ZIMO 645. Pre podporu Vašich slov uvádzam, že mi pod rukami „umrelo“ niekoľko dekodérov v hodnote 80€. Aj som horko zaplakal, ale !VŽDY! som urobil chybu ja. Nepozornosť, únava, pracovná slepota a často aj rýchlosť sú toho príčinou. NEMAL som dekodér od výroby chybný, VŽDY som ho zničil ja. Preto sa vôbec nečudujem, ak nadšenec začínajúci s týmto koníčkom urobí nechcenú chybu a MUSÍ to na niekoho zvaliť. Veď to stálo plno peňazí. Vyzeral by ako debil, keby si priznal chybu. Viac to nekomentujem. Dodávam ešte, že výrobca ZIMO hlása, že má svoje dekodéry ošetrené na rôzne skraty a preťaženia. Určite viem, že skrat na výstupe repro koncový stupeň prežije, ak nie je hlasitosť prehnaná. Maximálna hlasitosť koncový stupeň nezničí, lebo ho ochrana vypne. Prehriatie pri prevádzke nehrozí, lebo má teplotné čidlo. Ale položme si ruku na srdce, koľkokrát nám niektorý káblik len tak „lizol“ o niečo a ani si to nevšimneme …

  2. Robert:

    Pridávam ešte, že som napaľoval „tony“ zvukových projektov a nikdy žiadny nezničil zvukový dekodér. A boli tam často strašné hlúposti, chyby v adresovaní výstupov kolidujúce povely a množstvo presilených zvukov atď …

  3. Jacek:

    Děkuji. No právě ty hlouposti se občas nevyhnou nikomu. Sám jsem u jednoho modelu zničil dekodér hned dvakrát. Jednou kontakt reproduktoru „lízl“ o kolejnici a bylo to. Podruhé stačila taková prkotina jako volně ležící špendlík vedle koleje. V reproduktoru je magnet a v mžiku bylo po zvuku, špendlík se dostal přesně na kontakty i kolejnice.

  4. Nelida:

    Zdravím všechny. Taky přidám svůj názor . Prošlo mi rukama mnoho dekoderů od různých výrobců. Vybíral jsem i zvuky tovární a nechával jsem si i nahrát zvuky od rádoby odborníků. Až jsem zakotvil u dekoderů ZIMO a zvuků JBR. Nikdy mi nepřestal fungovat dekoder sám od sebe, prostě jsem zničil dva svojí nepozorností. Já osobně si myslím, že to je tím, že co se týče zvuků, jste jednička na trhu a to někomu silně vadí. Je dobře , že se najdou lidi jako Vy ,kteří nám mohou nabídnout tak skvělé zvuky.
    Vždyť co nabízejí za zvuky renomované firmy je hanba. Odbydou nás dvěma jízdními stupni a ještě tam nahrají úplně jinou lokomotivu a myslí si ,že jsme úplný i……i !

  5. Jk:

    Zdravím,
    tých 10 bodov je to zákl. minimum, ktoré treba dodržiavať. Hlavne bod 1), zdanlivo banalita dokáže toho zachrániť. Robím to aj keď model dlhšiu dobu stál. Dovolím si pridať ešte jeden bod, to pred 1). Na analógu si zmerať reálny prúdový odber modelu. Záberový pri rozjazde, stredový, maximum a aj do skratu. Pre niektoré modely to mám aj na webe, rovnako tak parametre dekodérov. Teplota a zahrievanie sú kritické parametre, hlavne motora. Robil som špecificky aj merania s motormi a paralelne aj v Zababove, kde sa sústredili najmä na spätné pôsobenie motora na dekodér. Osobne vidím problém aj v jednej nemenovanej centrále/systéme, ktorej zosilňovať nemá stabilizované nap. napätie. Na niektorých weboch sa objavili aj riešenia, čo s tým, lebo ak napätie vyletí niekde nad 30V, potom to väčšina dekodérov nemá šancu prežiť.
    P.S.
    Možno by tí, ktorým už dekodéry nenávratne padli, mohli poskytnúť Petrovi alebo niekomu, aby sa pozrel, čo odišlo. V začiatkoch DCC som prichytil jedného výrobcu, že koncové obvody mikrodekodéra mal poddimenzované. Bez slova mi zaslali nový dekodér s novými súčiastkami, ale poštovné do Nemecka mi už nik nevrátil.

  6. Wolfgang Popp:

    Hallo zusammen. Ich möchte hier auch ein paar Worte auf deutsch schreiben, denn auch in Deutschland wird Petr“s Sound gekauft. Ich habe 2 erstanden und bin wirklich begeistert. Allerdings hatte ich obiges Problem auch oder sagen wir: ich hätte es beinahe gehabt. Der Sound ist sehr volumig. Das sorgt auch für ordentlich Stromfluss (Danke für die Möglichkeit, die Bässe mal herauszukitzeln). Glücklicherweise habe ich die Lok erst mal ohne Gehäuse probiert. So konnt ich feststellen, dass der Decoder mächtig heiß wurde. Ich habe dann die Lautstärke soweit runtergeregelt, bis der Decoder nur noch handwarm wurde. Ich gebe jetzt hier bewusst keinen Wert, denn die Lautsprecherkonstellation spielt hier auch eine Rolle. Die Lautstärke ist auch so noch absolut ausreichend. Immerhin ist auch zu bedenken, dass die Endstufen 3 W bringen, aber die LS nur 1-2 W wegstecken. Man muss für 3 Watt also 2-3 LS einbauen und dann die Ohren zu halten. 🙂

    Hoffe geholfen zu haben
    der Wolf

  7. P.Klob:

    Zdravím, patřím i já mezi spokojené uživatele výborných nahrávek a nemám s dekodéry problém..bohužel i mě se povedlo dekodér odpravit tím, že člověk pospíchá a podcení možnost zkratování (reprák si škrtnul o kostru..) a proto bych se chtěl v diskuzi zeptat, zda u nás existuje někdo, kdo by byl schopen dekodér opravit??? Odešel jen zvuk, jinak „jízdně“ žije… Předpokládám, že TIP na serismana by se hodil nejenom mě…:o)))

  8. Jacek:

    P. Klob: Zimo toto opravuje, nedojde totiž ke zničení dekodéru, ale spálení nějaké ochrany. A přesně kvůli tomu vznikla celá tato „kauza“. Zimo za opravu účtuje nějakou částku, tuším 350 Kč. To asi zákazník odmítne uznat, protože přece reklamuje, že s tím nic nedělal, samo se to spálilo. A prodejce opravu zaplatí a je vzteklý na mě. Asi jsme doma:-)

  9. Robert:

    Vážený pán Klob.

    K oprave ZIMO dekodérov môžem poradiť len jedno. Ak máte dobrého predajcu, ktorý má dobrý kontakt na výrobcu (lebo predáva lokodekodéry hromadne) tak Vám to na opravu pošle bez komentára. Okrem jedného lokodekodéra, ktorý bol Vážne poškodený, mi všetky ZIMO opravilo gratis !!! Klobúk dole. Ja osobne nechcem skúšať žiadneho iného výrobcu. Je to pre neho výborná reklama a podpora predaja.

  10. Jk:

    Mám pochybnosť, že dekodéry niekto opravuje, pokiaľ nejde o dáku manalitu (to viem aj sám). Jeden nemenovaný výrobca, „opravuje“ dekodéry tak, že za poškodený pošle nový za polovičnú cenu. Pretože dekodéry obstarávam nielen pre vlastnú potrebu, občas nejaký aj reklamujem. Za 12 rokov sa mi nestalo, že by nejaký výrobca reklamáciu neuznal, hoci mi bolo jasné, že užívateľ má na tom svoj podiel viny. Správanie, že by výrobca mal na mňa nejakú averziu si nepamätám. Posledne mi uznali reklamáciu dekodéra, hoci sa nakoniec ukázalo, že na vine bola humpolácka montáž výrobcu. Vodiče neboli prispájkované k zberačom, iba zastrčené do dierok, čo spôsobovalo výpadky napájania. Po ich prispájkovaní bolo všetko OK. Ešte k spájkovaniu trafopájkou. SMD mikrosúčiastky môžu odísť aj tepelne a to úplne, resp. čiastočne a prejavuje sa to vypadávaním pri zaťažení. Pozor tiež na statickú elektinu …

  11. Marek S:

    Osobne som odrovnal pár kusov dekodérov Digitrax, Kuehn, ale Zimo sa mi nepodarilo, jediný raz som mal problém s dekodérom Zimo MX640 kedy čuduj sa svete Zimo priznalo chybu v jednej sérii súčiastok ( obdobie Milevsko 2010)
    Preto si nemyslím že toto by bolo chybou zvuku, mám len 2 vysvetlenia, užívateľ to odpálil sám, alebo Zimo sem dáva druhú triedu a nemieni sa k tomu priznať.

  12. Snowwolf:

    Peťo jest-li jsi někomu trnem v oku ta jen proto,že to děláš dobře ( amatéra by se nebáli ) vydrž a nenech se odradit..

  13. Petr J.:

    To co se šíří internetem je prostě ubohost… to je jako když si koupím auto a po vyjetí z myčky mě to smeje část laku…tak za to může řidič? kulový – je to špatnej lak z výroby…(samozřejmě se jim to nebude chtít uznat), to že mam na autě flek kterej nejde dolů tak na to vezmu nějaký ředidlo, aceton atd… a hele lak dole.. řidič to zničil protože je blb.

    Připravím si svůj dekodér a se vší důvěrou ho pošlu k vám na přehrání nejlepších zvuků co jsem kdy slyšel!

  14. Matlas Drahomír:

    Domnívám se, že bylo vše již uvedeno v příspěvcích shora. I mě se podařilo zlikvidovat dekodér, ale byla to rovněž moje hloupost, když jsem pospíchal už, aby to bylo. Petr Smutek nemá v tomto konkurenci a to bude hlavní problém stížností. Už jsem instaloval mnoho dekodéru s nahraným zvukem od Petra a zatím jsem nezjistil žádný problém. Už nyní se připravuji k digitalizaci dalších lokomotiv, které chci opět ozvučit a to právě zvukem Petra Smutka, který je podle mě nenahraditelný. Kdo jednou uslyšel zvuk Hurvínka, M 152 nebo Hektora od Smutka, tak už nebude chtít jezdit s modely bez zvuku. Vytvářením zvuků se zabývat nebudu a raději si nechám zvuky nahrát od toho, kdo to skutečně umí a má s tímto již zkušenosti, raději si dokončím některou z mnoha rozestavěných lokomotiv a tuto ozvučím právě zvukem od Petra.
    Tímto přeji mnoho dalších úspěchů při vytváření zvuků a na ubožáky, kteří neumí přiznat chybu se můžeme vykašlat.

  15. Jaromír KOZINKA:

    Zvuky od Petra jsou výborné. Co se týče té „poruchovosti“, pouze sděluji, že nejsem takový odborník, abych to mohl posoudit, ale rád si nechám poradit.

  16. rakomodel:

    Ahoj Petře,
    snad mohu napsat že mám od Vás 6 nahraných projektů a na dalčích 8 se chystám u Vás nahrát,
    Vše je plně funkční a nikdy jsem neměl s žádným dekodérem problém, opravdu si člověk musí pro osazení dekodéru a zprovoznění modelu udělat dostatek času aby neudělal žádnou chybu u mě toto trvá třeba i 3-5hod!!. Já osobně dekodér vyzkouším hned 2x než ho k Vám posílám,jednou v analogu(jen lokomotivu) a podruhé v digitálu i ze zvukem, který je nahraný od Zimo a to v modelech továrních tak v modelech které jsem si postavil. Petře přeji Vám hodně zdaru a dobré uši a hlavně pokračujte dál.
    Pavel H. Rakovník

  17. jarda:

    Pamatuji doby, kdy prodejci PC sváděli vadné základní desky (vyteklé nekvalitní kondenzátory) na nějaký abstraktní virus a odmítali reklamace…

    Samozřejmě obvinění je nesmysl a je třeba hledat příčinu jinde. Přehřátí je sice možné, ale potom nejsou součástky od výrobce řádně dimenzované. Anebo musí výrobce maximální provozní podmínky přesně specifikovat, případně si je ošetřit (throttling apod.) Osobně si myslím, že by se měla dřív tavit kastle lokomotivy než odejít dekodér (zkrat je samozřejmě něco jiného).

    Aneb jak říkají programátoři: „Hardware, který dokážete rozbít softwarem, si nic jiného nezaslouží“ 🙂

  18. Pavel Kozojed:

    Jsme velmi rádi, že nám pan Smutek pomáhá odhalit problém s dekodéry ZIMO, které ve velkém množství prodáváme. U nás zákazníci reklamovali především dekodéry MX646N s drátkovými výstupy na repro a těžko hledat příčinu… Mohli s drátky brnknout o kolej, když se uvolnili z repro a bylo to. Každému zákazníkovi jsme ale povinni přijmout a vyřídit kladně reklamaci, pokud ji ZIMO nezamítne. Nyní jsme odhalili pár vadných dekodérů s MX645P16. Po pár minutách jízdy v nich škrklo a bylo po nich. Lokomotiva byla nová od ROCO. Mluvili jsme se zástupcem ZIMO a bylo nám sděleno, že podobný problém už hlásilo více zákazníků. Takže to vidíme na výrobní vadu. Co vidíme ale za hlavní problém, je přístup ZIMO k reklamacím. Při schůzce se ZIMO v Norimberku nám bylo sděleno, že si na nás stěžoval český zástupce ZIMO, že nahráváme do dekodérů ZIMO zvuky JACEK a ne ARTOL a díky tomu, že dochází k většímu počtu reklamací. Bylo to stejně nepochopitelné, jako přístup českého zastoupení firmy PIKO, které nám sdělilo, že jsme přijali od zákazníků velké množství reklamací a že bychom se měli nad sebou zamyslet. Tj. za rok asi 6, tj.asi stejně jako u ZIMO. Připadá to někomu moc? V tom objemu prodeje? Nechápeme… Snaží se nám výrobci sdělit, že přijímání reklamací se od prodejců neočekává?
    Prodejci, kteří nechtějí od zákazníků přijímat reklamace jsou asi chváleni. My jsme byli za korektní jednání pokáráni. Dle některých výrobců může za vady především zákazník. A když ne, tak prodejce…
    Dle zástupce ZIMO v ČR výrobce za vyřízení reklamace požaduje cca 15 EUR a řešení trvá 3 měsíce.
    S tím, že to musí zaplatit dovozce. Nechápu. Od kdy se platí za reklamace?
    ZIMO nám na schůzce řeklo, že má na vyřízení 6 měsíců! Je to normální? Se zástupcem ZIMO v ČR jsme nakonec našli řešení, že poplatek za reklamaci zaplatí za zákazníka, pokud nebude dekodér prokazatelně poškozen špatným zacházením. My zaplatíme a vydáme nový. Opravený nám pak dojde do několika měsíců:-( I to je pokrok, takže jsme rádi. Co ale nechápu jako prodejce i zákazník je to, že ZIMO nemá lepší ochranu dekodérů. Proč není zablokovaná max. hlasitost zvuku, kterou dekodér vydrží? Proč se nevypne při vyšší teplotě, při vyšším napětí atd. jako běžný CPU u počítače? V dnešní době, kdy si každý může i laik nahrát zvuky dle libosti přes Z21 přeci není možné, aby vyšší hlasitost vedla k destrukci. Každopádně pozitivní je to, že jsme domluvili u ZIMO navázání spolupráce s panem Smutkem. Na schůzce jsme důrazně vysvětlili, že 90% našich českých zákazníků požaduje zvuk JACEK a ne zvuk, který nám ZIMO doporučovalo, takže musí najít řešení. Argument, že díky panu Smutkovi prodá ZIMO v ČR mnohonásobně více dekodérů, nejspíše zabral. Jinak by se prodávalo ESU atd. Spolupráce bude pro všechny jen k dobru. Ještě kdyby bylo ochotno ZIMO dekodéry dodávat přímo prodejcům a ne přes zprostředkovatele, tím pádem rychleji a levněji, bylo by to úplně super. Prodali bychom jich x násobně více. Nyní musíme zaplatit předem a čekat několik dní. Z Německa přímo od výrobců je u nás zboží často rychleji. ZIMO má co zlepšovat. Pavel Kozojed – http://www.itvlaky.cz

  19. Petr J.:

    No to je sila.. jak si takhle muzou dovolit jednat.. co to jako JE??? kopnout do PR…. (pardon) nestoji to malej peniz… Zvuky Jacek jsou dokonale a to ze vyrobce dodava totalni shit a nechce se pres to prenest je jeho problem… a doba reklamace? zvracel bych… jako asi maj tak nahrabano ze zakaznik je na druhem miste.. 🙁

  20. jarda:

    Děkuji panu Kozojedovi za objasnění situace.

    Takový přístup výrobce je opravdu hrozný. Nechápu ho z obchodního ani z technického hlediska. Ekonomicky je v tomto případě levnější řešit reklamace výměnou kus za kus než komplikovaně zjišťovat rozsah poškození, odpájet/připájet miniaturní součástky a to celé znova otestovat a garantovat po zbytek záruky. Byť s vědomím, že část reklamací mohla vzniknout vinou koncového zákazníka, kterou ovšem nejsem schopen nevyvratitelně prokázat. Ideálně by měl výrobce pouze statisticky analyzovat četnost a druhy závad a přijmout příslušná opatření u stávající či budoucí produkce. Snad jedině věnovat zvýšenou pozornost, pokud stejný zákazník reklamuje ten samý výrobek 3x za sebou… tam se možná již vyplatí zjistit příčinu nebo dělat obstrukce.

    Ale svádět to na zvuky je ubohé. V rámci QA měl výrobce do dekodéru nahrát testovací zvuk o max. amplitudě a na max. hlasitost a rychlost lokomotivy testovat dekodéry v uzavřeném prostoru bez výměny vzduchu (což je zde zcela typická situace). Pokud tam nemají teplotní čidlo (anebo jej nelze umístit), tak by určitě nebyl problém zvuk např. po hodině trvalého provozu beze změny vypnout. A motor třeba po 2 hodinách.

    Vlastně, to by byla i vhodná funkce centrál: po nastavitelné době bez nových příkazů vše natvrdo vypnout. Nevíte, zda to nějaké mají? (pro Z21 si to doufám nějak dokáži doprogramovat)

  21. Petr:

    taky se mi to povedlo ho odpálit zvukové výstupy, škoda že to nejde opravit, nebo jo?

  22. Jacek:

    Zimo to opraví za cca 300 Kč

  23. Jakub:

    Zdravím,
    děkuji za zajímavý poučný článek i celý Váš web. Vaše zvuky jsou opravdu kvalitní a poctivá práce (hlavně když jsem se u kamaráda viděl, resp. slyšel 🙂 751 se zvukem od Vás, tak to byla pastva pro uši).

    Před nedávnem jsem se tady také rozhodl pro změnu na digitál a měl bych jeden dotaz. Pochopil jsem správně, že pokud je dekodér zabalen v ochranné fólii nebo gumovém obalu, je lepší z něj obal sundat?
    Já bych ho asi raději dal pryč, ale kromě Vašeho článku jsem o této problematice/možnosti zmínku nenašel, tak se raději ptám.

Napsat komentář