MS projekty – aktualizace č. 15, brzdy

Tato úprava posune zvukové projekty na úplně jinou úroveň. Jde o realné ozvučení brzd. Zvuky brzdění, dobrzdění, syčení brzdičů, atd. Různé zvuky dle provozní situace, stylu jízdy a zvolené sadě zátěž/bez zátěže

 

 

Ve zvukových projektech je mnoho věcí tak nějak historicky daných a nikoho nenapadlo, že je to vlastně až příliš jednoduché a neodpovídá to realitě. Jedním takovým zvukem je brzdění, pro které je v programu jedno okénko pro jeden zvuk, zpravidla nějaké pískání. Nastavit se dá úroveň od jaké rychlosti se má zvuk spustit a při jak velkém snížení rychlosti. Jenže toto ve skutečnosti odpovídá pouze konečné fázi brzdění před zastavením. A nijak není rozlišeno brzdění lokomotivy a soupravy.

Kdysi jsem dělal ozvučení pro simulátor, z reálných nahrávek jsem zjistil, že brzdění má tři fáze a tedy tři různé zvuky

  • Brzdění ve vysoké rychlosti

Slyšet je pouze šumění, tření špalíků o kola. U lokomotiv je sotva slyšitelné, jsou hůře obrzděné. Opačně u takových motorových vozů 810 je to hodně patrné drhnutí.

  • Brzdění v nízké rychlosti přechází z šumu do výraznějšího pískání, to je ten zvuk v projektech
  • Dobrzdění. V závislosti na intenzitě a jestli strojvedoucí odbrzdí před zastavením nebo zastaví „o zeď, buď pískání zanikne do ztracena nebo se ozve silnější drhnutí

 

 

Třešničkou na dortu je pak syčení brzdičů, brzdění a odbrzdění. U výchozí sady „zátěž“ jsou to zvuky průběžné brzdy, přepnutím F19 na sadu „bez zátěže“ hrají zvuky brzdy přídavné.

 

ukázka 810

ukázka 240 ve výběhu

brzdění z malé rychlosti

brzdění z vysoké rychlosti

brzdění z vysoké rychlosti při F19 (rychlejší brzdění)

 

S tímto chováním zvuků jsem spokojený, má to jednu nevýhodu. Ozvučená lokomotiva tak trochu supluje i zvuk soupravy, při reálném zvuku lokomotivy tedy chybí to pištění vlaku.

Přidal jsem proto tři stejně řešené skripty pro imitaci souprav s různými brzdami.

Otázkou bylo jen kam. V DCC se začínají objevovat centrály a ovladače podporující F0 – F68, v době psaní tohoto článku to umí Lenz. Až to bude podporovat i Zimo, bude prostor pro nějaké úpravy mapování, zatím je to však hudba budoucnosti.

V projektu jsem zrušil tlumení hlasitosti, které stejně zabírá tři tlačítka zbytečně. Hlasitost se dá upravit v CV266, dnes už i Multimausem a ztlumení zvuku při vjezdu do tunelu se dá dosáhnout prostým vypnutím F8

 

Místo toho tedy bude:

F26 osobní vlak 1 – zvuky typické pro menší vozy

F27 osobní vlak 2 – zvuky typické pro větší vozy

F28 nákladní vlak

 

Tyto skripty nejsou aktivní při zapnuté funkci F19, z logiky věci sada “bez zátěže” má sloužit čistě pro jízdu samotné lokomotivy bez vozů.

 

Někdy u prvních projektů brejlovců a sergejů jsem přidal při rozjezdzu vrznutí zdrží. Je to líbivý efekt, mnozí si na to zvykli tak, že u nových zvuků hlásili “chybu”, že to tam není. No je třeba si uvědomit, že při naprosté většině rozjezdů strojvedoucí nerve výkon dokud je ve válcích vzduch. Takže další skript ošetřuje tento jev. Při vytočení ovladače do poloviny rozsahu zdrže nevrznou. Zvuk se přehraje při vytočení nad polovinu.

Tento zvuk přes to bude jen u vybraných projektů, zejména u modernějších vozidel k tomu snad ani nemůže dojít.

 

Někteří volají po zvukovém projektu čistě pro vozy. Do toho se mi moc nechce, sám do vozů dekodéry dávat nebudu. Ale asi takový projekt vznikne jako vedlejší produkt těchto úprav

 

Všechny skripty popsané v článcích jsou laděné i pro všemožné i nemožné kombinace, ať už při ručním řízení nebo přes PC.

Popsané ozvučení brzd je jako celek složeno z několika skriptů, různých sad samplů a hromady odlišných nastavení v CV. Pro velkou časovou náročnost budu tyto „profi“ verze dělat a zveřejňovat velmi pomalu nebo jen v omezeném množství variant, předně dle mých vlastních modelů TT.

 

No a aplikací všech prvků popsaných v článcích o aktualizacích jsem dostal možnosti projektů i s MS dekodéry na hranice možností. Počet skriptů je 13 – 15 z možných šestnácti, paměť dekodéru je využitá u motorových lokomotiv na 95%

 

Několik takto upravených kódových projektů uvolním tento týden

Petr Smutek
 

Komentářů (5) na “MS projekty – aktualizace č. 15, brzdy”

  1. Stanislav Houška:

    Nádherné, již když zastavujeme se soupravou, už nejsou slyšet pouze zvuky od lokomotivy, ale celého vlaku. A bomba, že můžu zvuky měnit dle druhu soupravy. Díky nádhera.
    MSF
    Stanislav

  2. Zlámalík:

    Petře, nádhera, nové věci a vychytávky jsou super, díky za to úsilí!
    Pro ježdění doma využívám i volbu hlasitosti z ovladače, ale chápu, asi se to dá oželet. Jen bych se přimluvil za zachování funkce ztlumení zvuku – prostě, aby se zvuk jen ztišil bez toho, aby byl slyšet doběh motoru atd. Díky
    Jirka

  3. Jacek:

    Jirko, děkuji. Obávám se však, že se zveřejňováním takto vylepšených projektů to nebude tak horké. Největší část toho úsilí zabere příprava souborů. Všechny ty verze pro různé modely, popisy, návody. Aby to fungovalo všem, aby si každý mohl některé věci upravit. To zabere mnohem delší čas než samotné tvoření projektů. Dle pár reakcí a počtu zhlédnutí u posledních článků je vidět, že to sleduje pár lidí a zpětná vazba je už delší dobu nulová. Modeláři jsou přesycení novinkami ze všech stran.

    Ovládání hlasitosti je v CV396 a 397, celkové ztlumení je v CV313 a popsané skripty se zvuky soupravy mají hlasitost v CV987. Dalo by se to rozepsat do návodů, ale jak píšu výše, nikdo to nečte.

  4. Dancer:

    Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jestli by se nedalo snižování, zvyšování a utlumení hlasitosti namapovat pod tlačítka 21,25 a případně 23 místo trubky ČSD. Nebo jsou tam nějaké skryté funkce? Já všechny 3 funkce využívám, protože v noci bych budil děti a do tunelu vypínám zvuk. Děkuji.
    Roman

  5. Jacek:

    Dobrý den. Je to jen funkce dekodéru, takže se dá nastavit pomocí CV:
    CV396=číslo tlačítko pro ztlumování
    CV397=číslo tlačítka pro zesílení

    Otázkou je kam s tím, všechno je obsazené.
    Budete muset nějaký zvuk z pozice odstranit, jsou to pětistovková CV, ale s tím už neporadím, najdete to v manuálu k dekodérům Zimo.

    Plnohodnotné řešení bude až Zimo bude umět funkce nad F29

Napsat komentář