M 240.0 MTB TT, úprava osvětlení

Mám tu k vyzkoušení další desku Marka Šrůtky, tato je pro model motorového vozu 820. U tohoto modelu jsem ji zvlášť uvítal, neboť tovární provedení je jeden velký kompromis.

 

 

 

Originální DPS má vzhledem k malému vnitřnímu prostoru konektor next18. Byla tu nějaká snaha využít všechny výstupy, ale tvůrce u toho asi moc nepřemýšlel. Je tu sice osvětlení stanovišť strojvedoucího, ovšem obě jsou zapojená na jeden výstup, tudíž svítí obě současně. A tento nesmysl je na úkor toho, že interiér svítí dohromady s pozičními světly a nedá se vypnout.

Další nevýhodou nejen MTB je zapojení + pólu na sběrače a ne na k tomu určený výstup dekodéru. Přidaný kondenzátor pro vykrytí výpadků napětí potom nemá na osvětlení žádný vliv. Výrobci se z nějakého důvodu drží nějaké prastaré normy

Krásně to je vidět na videu. Jedno dvojkolí je záměrně mimo kolej pro zhoršení sběru a lepší názornost.


 

Původní provedení modelu a nová deska s rozhraním plux22. Použití velkého dekodéru samozřejmě vyvolává obavy jak to bude v malém prostoru vypadat. Myslím ale, že výsledek je mnohem lepší vzhledem k tomu co píšu výše.

 

Seznam výstupů:

F0f a F0r – poziční světla

F1 a F2   – červená světla

F3 a F4   – reflektory

F5 a F6   – stanoviště strojvedoucího

FA7   – digitální spřáhla obě strany

FA9   – jedno poziční světlo na obou čelech

FA10 – interiér

 

Deska má stejné rozměry a otvory pro šroubky, její výměna za původní je tak poměrně snadná.

 

S umístěním kondenzátorů jsem trochu laboroval. Pod podlahou je místa dost, ale v podlaze mám reproduktor pro lepší zvuk. Při umístění uvnitř vozu je zvuk nedobrý. Nehraje tiššeji, ale značně přidušeně a nevýrazně.

 

Hotová instalace

 

 

Tipy a triky

Reproduktor má u tohoto modelu tendenci rezonovat vším co není pevné. Je nezbytné přilepit všechna sedadla a přepážky k podlaze. Někdy přesto nelze zcela eliminovat určité škvrčení a pazvuky, osvědčilo se mi mezi desku a kastli dát pásek molitanu

 

Přední stanoviště je kvůli zasahující převodovce zmenšeno, ale dá se také dobře znázornit. Přepážku jsem i s káblíky natřel krémovou barvou.

Laborovat je nutné s prosvítáním dálkového reflektoru. Dioda nemá oproti předešlým modelům žádný kryt. Zkusil jsem ji oblepit černou izolepou a z horní strany ji pak nastřihnout jinak při nasazení kastle diodu překryje.

Možná by stačilo diodu zespodu a po stranách natřít černou barvou. V každém případě zcela zabránit prosvítání nelze.

 

Ještě okolí oken natřeno bílou barvou

 

 

 

Zvukový projekt

Nové zvukové projekty obsahují skripty pro pohasínání světel při startu a některé další funkce a efekty, které vyžadují komplexnější nastavení přes tzv. švýcarské mapování. I zhasínání kabin je zde provedeno pomocí skriptu, aby bylo možno využít efektu rožnutí žárovek.

Pohasínání světel je nastaveno pouze pro interiér a stanoviště, ostatní světla jsou u skutečného vozu již většinou v LED provedení.

Nově je omezený jas pro poziční, koncová a dálkové světlo. Nastavení je CV60=60, pro plný jas se nastaví “0”

Popis a seznam CV je v přiloženém souboru.

Pro celkovou náročnost nastavení jsem vytvořil i kódové projekty.

 

rozpis funkcí a CV

 

Desky je možné pořídit na pojezdy.eu

 

Výsledek


 

 

Petr Smutek

Komentářů (2) na “M 240.0 MTB TT, úprava osvětlení”

  1. hlav:

    Pěkná práce. Prosím, můžeš uvést hodnoty kondenzátorů a jaký typ dekodéru byl použit? Děkuju.

  2. Anonym:

    Děkuji. Ty zásobníky, viz stránky Zimo
    http://www.zimo.at/web2010/products/energiespeicher.htm

Napsat komentář