810 MTB TT, úprava osvětlení

Kvůli deskám Marka Šrůtky jsem vytvořil samostatnou rubriku “Úpravy osvětlení”, dnes přestavím další pro model motorového vozu 810. Její instalace už vyžaduje náročnější řešení a určité kompromisy, model však posune na úplně jinou úroveň

 

 

Originální DPS je řešená stejně jako v modelu M 240.0, popis je proto stejný. Vzhledem k malému vnitřnímu prostoru je použit konektor next18. Byla tu nějaká snaha využít všechny výstupy, ale tvůrce u toho asi moc nepřemýšlel. Je tu sice osvětlení stanovišť strojvedoucího, ovšem obě jsou zapojená na jeden výstup, tudíž svítí obě současně. A tento nesmysl je na úkor toho, že interiér svítí dohromady s pozičními světly a nedá se vypnout.

Další nevýhodou nejen MTB je zapojení + pólu na sběrače a ne na k tomu určený výstup dekodéru. Přidaný kondenzátor pro vykrytí výpadků napětí potom nemá na osvětlení žádný vliv. Výrobci se z nějakého důvodu drží nějaké prastaré normy.

V případě modelu 810 s odběrem proudu ze čtyř kol je toto zapojení vyloženě k ničemu, osvětlení neustále bliká při sebemenším výpadku napájení.

 

Původní provedení modelu s dekodérem next18 a dvěma kondenzátory v uličce

 

Nová deska s rozhraním plux22. Použití velkého dekodéru samozřejmě vyvolává obavy jak to bude v malém prostoru vypadat. No kompromisy budou, ale za bezproblémový provoz to stojí.

Deska má stejné rozměry a otvory pro šroubky, její výměna za původní je tak poměrně snadná. Na této fázi snad ani není co popisovat

 

 

I zde jsem chtěl použít superkondenzátory MGOGURT, ze všech uvažovatelných modelů je to právě dvounápravový vůz, kde takové zařízení má největší přínos.

V následující části je popsaná moje úprava, která není nezbytná. Deska obsahuje malý tantalový kondenzátor.

S umístěním kondenzátorů jsem hodně laboroval. S původním dekodérem next18 stačily dva schované v uličce. Ale kam nacpat 6 kousků… Teoreticky by se dalo vytvořit místo odfrézováním části balastu na obrázku vlevo. Ale to by bylo velmi pracné a výsledek nejistý. 

 

Další možností bylo poskládat je na sedadla. Výlisky jsem nejprve po celé ploše přilepil k balastu a po zaschnutí jsem odfrézoval části, kde budou kondenzátory. Jsou tak mírně zahloubené.

 

 

Po přilepení a propojení jsem kondenzátory i s celým interiérem natřel barvami. Tím jsou do určité míry zamaskované

 

Dalším maskováním jsou figurky

 

Deska nemá plošky pro kondenzátor, resp. ne nahoře. Připojil jsem je přímo ke konektoru.

Na spodní straně desky je tantalový kondenzátor, který vykryje malé výpadky napětí i bez MGOGURT. Ten jsem preventivně odletoval, aby v obvodu nebyly různé typy kondenzátorů.

 

Reproduktor jsem použil Zimo 10×15, pro jeho umístění jsem odvrtal část balastu.

 

Čelo vybavené imitací stanoviště. Drátky mezi diodami jsem přetřel černou barvou pro zabránění prosvítání.

 

Nezbytným zásahem je vyfrézování prostoru ve stropu v místě konektoru. Piny dekodéru také mírně vyčnívají z konektoru a je potřeba je zkrátit odcvaknutím.

 

 

Tipy a triky

Na desce jsou plošky pro připojení magnetických spřáhel Peho. Ze svých zkušeností ale můžu poradit jednu věc, nikdy tato spřáhla nepřipojovat kdesi uvnitř modelu. Párkrát se mi stalo, že došlo k poškození spřáhla teplem nebo zkratem. Následná výměna pak znamená rozebrání celého modelu.

U 810 se dají spřáhla přiletovat k ploškám sběračů

 

Zvukový projekt

Nové zvukové projekty obsahují skripty pro pohasínání světel při startu a některé další funkce a efekty, které vyžadují komplexnější nastavení přes tzv. švýcarské mapování. I zhasínání kabin je zde provedeno pomocí skriptu, aby bylo možno využít efektu rožnutí žárovek.

Pohasínání světel je nastaveno pouze pro interiér a stanoviště, ostatní světla jsou u skutečného vozu již většinou v LED provedení.

Nově je omezený jas pro poziční a koncová světla. Nastavení je CV60=60, pro plný jas se nastaví “0”

Popis a seznam CV je v přiloženém souboru.

Pro celkovou náročnost nastavení jsem vytvořil i kódové projekty. Zatím dva.

 

Seznam výstupů:

F0f a F0r – poziční světla

F1 a F2   – červená světla

F3 a F4   – reflektory

F5 a F6   – stanoviště strojvedoucího

FA7   – digitální spřáhla obě strany

FA9   – jedno poziční světlo na obou čelech

FA10 – interiér

 

rozpis funkcí a CV

 

Desky je možné pořídit na pojezdy.eu

 

Výsledek

 

 

Petr Smutek

Komentářů (2) na “810 MTB TT, úprava osvětlení”

  1. Jozef:

    Zdravím, dlhšie sledujem že používate superkondenzátory MGOGURT od Zimo. V ich manuály dekoderov je zapojenie superkondenzátor na novej rade dekoderov rady MS a MN. Podla mňa by šlo bez problemov zapojiť superkondenzátor 0,33 mikro na 5,5 V, nakolko ZIMO má pripojenie 2 ks v serii 0,3 na 2,7 V/napr. schema pripojenia na MS590N18. Otázka je rozmer-predávaný superkapacitor 0,33 mikro na 5,5 V má priemer 11,5×4,3mm s nožičkami na pripojenie na jednej strane. K zakúpeniu napr. GM elektronik, prípadne na Slovensku Avelmak.sk. Sú aj menšie hodnoty 0,22 mikro, rozmer 10×5,5mm . Určite to rozmerovo môže sadnúť do modelu zo stiesneným priestorom. Skúšal som na analog, svietenie držalo min. 30 sec. Chystám sa vyskúšať na MN180N18 čo je v podstete MS590N18. Váš názor? Pekný deň, Jozef R

  2. Jacek:

    Zdravím,
    tak to už musí každý vyzkoušet a podělit se o praktické poznatky. V mém případě je to spíš o dostupnosti a malé velikosti. Tedy jednodušší k dekodéru přikoupit sáček kondenzátorů než je objednávat v GM a za poštovné dát pomalu víc. Jiné součástky jsem proto nezkoušel.

    Zatím však při kombinaci MS580N18 a 2x MGOGURT pozoruji postupnou ztrátu kapacity u některých modelů. Je možné, že to způsobují tantalové kondenzátory na DPS modelu. Také toto konkrétní řešení způsobuje proudové špičky při zapnutí napájení.
    MS450 se šesti kondenzátory se to netýká, tam je to nabíjení ošetřeno.

Napsat komentář