Anketa – změna ve zvukových projektech

Za poslední rok prošly téměř všechny moje zvukové projekty výraznými změnami. Šlo především o skripty upravující některé základní procesy na reálné chování. Většina lidí „dráhou nepostižených“ si podobných vylepšení mnohdy ani nevšimne, zvuky ale tvořím především pro sebe.

 

 

S nejnovějším skriptem se však s ohledem na značnou rozšířenost mých zvuků u běžných uživatelů dostávám poněkud na rozcestí. Jako bývalý ajznboňák mám snahu vytvořit co nejreálnější zvukové projekty, ovšem nerad bych po několika měsících práce s úpravami dostal zpětnou vazbu, že stará verze byla lepší.

V tomto článku je proto anketa, která by v případě výrazně převažující volby ovlivnila další vývoj.

Jedná se o výběh. Chování a zvuky s ním související. Je to ta fáze jízdy, kdy strojvedoucí ubere výkon na nulu a vlak jede pouze setrvačností. Dekodér tento stav nezná, umí jen zvuky při zrychlení a zpomalení dle polohy ovladače. Zvuk motoru padá na volnoběh až při zpomalování, což je nesmysl.

Zahraniční autoři používají pro tuto věc funkci zámku rychlosti, toto řešení však vyžaduje přemýšlení, mačkání funkcí a rychlosti na ovladači v určitém sledu. Je to nepraktické. A už vidím modeláře na modulovkách jak na mě nadávají, že model při nějaké kombinaci tlačítek nejde zastavit. Rovněž při řízení kolejiště z PC je nějaký zámek rychlosti nepoužitelný.

Ve zvukových projektech motorových lokomotiv je zažitá funkce F6 pro plný výkon. V samém začátku mé tvorby v roce 2012 dekodér Zimo tohle neuměl, ale bylo to přání tehdejších modelářů s tím, že dekodéry ESU mají funkci pro plný výkon i volnoběh. Později tuto funkci dostaly i dekodéry Zimo. Od té doby je to nastaveno u všech mých projektů motorových lokomotiv právě na plný výkon. Sám jsem však jako uživatel zjistil, že taková funkce je v podstatě nereálná hračička. Zvuky jdou na úroveň plného výkonu vždy vytočením regulátoru naplno i bez tlačítka, krom toho strojvedoucí se nerozjíždí na 8. stupeň, není-li prase.

 

Mnohem účelnější je nastavení volnoběhu pro výše zmíněný výběh. Takto to sám používám na kolejišti řízeném programem ModelJOP, který na vhodných místech zapíná F6. Např. při vjezdu do stanice nebo na úsecích trati v klesání.
Jedinou slabinou byl zvuk trakčních motorů, který na to nereagoval.

Právě toto jsem po delším snažení a laborování vyřešil skriptem, který spouští podle situace celkem 6 zvuků místo jednoho. Trakční motory s hlubokým/vysokým tónem, při zátěži/bez zátěže, při zrychlení/při výběhu.

Zde je video ze stanoviště bobiny, trakční motory ve výkonu i výběhu jsou krásně slyšet mezi 30. – 32. minutou. Zatímco při zrychlení trakční motory hučí monotónním zvukem, při výběhu je slyšet nepravidelný zvuk rachocení převodů.

A tady pak upravené projekty s novými skripty, které umožňují u elektrických lokomotiv tři a u motorových čtyři různé režimy jízdy.
U motorových lokomotiv je zvuk převodů méně patrný, zaniká v hluku motoru. Podstatné je, že při F6 a motoru na volnoběhu trakční motory nehučí jako v plné jízdě.

 

Tady ještě video s obdobným řešením pro elektrické lokomotivy. Tento skript už v projektech nějaký čas je

 

A tady se dostávám k jádru věci, jak vyhovět sobě i uživatelům. Jestli po mnoha letech změnit/zrušit zažitou prastarou hračkoidní funkci a nahradit mnohem účelnější a reálnou a nebo ne. Či jak podotkl jeden kolega, jestli zvednout úroveň na opravdu profi nebo ne.
U motorových vozů a elektrických lokomotiv je volnoběh od začátku.

 

Anketa 1 - změnit F6 nebo ponechat?

  • 1. Ponechat F6 pro plný výkon (8%, 9 Hlasy)
  • 2. Změnit F6 pro reálné chování výběhu (89%, 106 Hlasy)
  • 3. Dělat verzi s výběhem pouze na přání (3%, 4 Hlasy)

Počet hlasujících: 119

Nahrávání ... Nahrávání ...

 

Jde samozřejmě o to, že s vazbou na konkrétní tlačítko F6 lze použít jen jednu verzi skriptu a tomu odpovídající nastavení. Je rovněž nemožné pro každý projekt klonovat vše dvakrát jen kvůli jedné funkci, třetí varianta „na přání“ by tak nebyla veřejně a mezi kódovými projekty, tím pádem ne v aktualizacích zdarma. Otázkou by taky byla moje kapacita vyhovět případným zájemcům, třetí možnost je tak jen teoretická.

Funkce plného výkonu, může být v projektech zůstat, ale jinde než na F6. Je to jen otázka dvou CV, které zvládne upravit i laik. Problém je, že nejsou volná tlačítka u projektů s rozšířeným osvětlením, kde je zpravidla světlo v kabině při stání. Tak se nabízí ještě jedna anketa podle toho jak dopadne první.

 

Anketa 2 - v případě změny F6 co s funkcí "plný výkon"?

  • 1. Plný výkon přesunout na F5 (nelze u všech projektů) (12%, 13 Hlasy)
  • 2. Plný výkon přesunout na F25 (63%, 70 Hlasy)
  • 3. Plný výkon zrušit úplně, nechat nastavení na uživateli (25%, 28 Hlasy)

Počet hlasujících: 111

Nahrávání ... Nahrávání ...

 

Vývoj zvukových projektů se po 11 letech snad konečně dostává do finále, tato funkce je zatím jedna z otevřených věcí, která by za úpravu ve všech projektech dieslů s elektrickým přenosem výkonu stála za to. S dalšími hromadnými úpravami poté v blízké budoucnosti nepočítám.

Komentářů (14) na “Anketa – změna ve zvukových projektech”

  1. Miroslav:

    Zdravím. Především palec nahoru, všechny Vaše zvukové projekty jsou na špičkové úrovni. Jsem strojvedoucí, mašiny poslouchám už 25 let, takže vím o čem mluvím. Naprosto souhlasím s nezbytností tlačítka výběhu a skutečnost, že řešíte zvuk trakčních motorů jasně hovoří o skutečně citlivém přístupu k věci. Popravdě to byla snad jediná drobnost, která mě trochu mrzela, že při výběhu neutichly i trakční motory. Bez tlačítka plného výkonu se lze obejít, případně ho nastavuji na F5, bez topných otáček , které tu bývají se dá žít.
    M. Vlček.

  2. Jacek:

    Zdravím,

    děkuji, Vašeho názoru si velmi cením už proto, že jste strojvedoucí. Pak vím, že to moje neustálé zlepšování detailů má význam.

  3. Jirka:

    Zdravím, moc se mi líbí Vaše zvuky a všechny lokomotivy, co mám, jsou ozvučené. Zvuky nejen motorů, ale i dodatečné okolní zvuky – brzdy, rozpojování, různé klaksony, staniční hlášení jsou super. Nicméně jeden zvuk mi chybí a velmi bych uvítal, kdyby se ho podařilo realizovat. Je to zvuk jedoucího vlaku přes železniční most s patřičným rachotem, jak jej známe z reálu. Pokud by to oslovilo i ostatní modeláře a především Vás – mistra zvuků, stálo by to za úvahu. Nevím, zda ten zvuk přidat k dekodéru v lokomotivě nebo dát repráček někam k mostu a spustil by si ho sám projíždějící vlak. Co si o tom myslíte? J. Charuk

  4. Jacek:

    Zdravím,

    obávám se, že tohle je nereálné. Před zvuky Zimo jsem tvořil zvuky do Train simulatoru. Ozvučení trati tam bylo na tu dobu dokonalé a dodnes nepřekonané. V trati byl balík zvuků. Základní sada byla pro jízdu samotného vozidla pro nízkou, střední, vyšší a vysokou rychlost. K tomu se přidávaly sady pro dřevěné, železné, betonové pražce, koleje spojované nebo svařované, lokálku/koridor. Dále trať v oblouku, v tunelu, na mostě, pod mostem. Tohle všechno simulátor přehrával dle profilu tratě. No a každý vůz měl ještě své zvuky, 2 nápravy/čtyři nápravy, osobní, nákladní, ložený/prázdný.
    A samozřejmě ještě jízda přes výhybky, asi čtyři sady zvuků, opět pro různé rychlosti a koridor/běžná trať.

    Nedokážu si představit jak z tohoto balíku desítek zvuků vybrat jeden, dva. To by byl paskvil.
    V projektech M240.0 je klapot kol, ale pro záporné ohlasy je zvuk deaktivovaný a uživatel ho může zapnout. Je to sice zajímavé, ale silně nedokonalé
    http://www.jacek-modely.cz/soubory/modely/projekt_820_TT_MTB.pdf

  5. Ivor:

    Ahoj Peťo, Tvoje zvukové projekty pokladám za to najlepšie, čo sa dá v našich končinách do modelov nahrať. ( Mám na mysli predovšetkým modely ČSD,ČD, ŽSR, ZSSK…) Voľnobeh, ako vieš používam už dávno, je to veľmi praktická funkcia, najmä keď model prichádza do stanice, ide na voľnobeh a v stanici už len brzdí. Takže funkciu voľnobehu v každom projekte už v štandardnej verzii vítam a hlasujem samozrejme – ÁNO. Funkcia maximálnych otáčok je žiadúca len vo výnimočných prípadoch, takže jej presunutie na F25 by som len uvítal. Máš môj trvalý obdiv s akou húževnatosťou zvukové projekty vylepšuješ a posúvaš bližšie k dokonalosti.

  6. Michal:

    Zdravím, souhlasím v podstatě s Ivorem. F5 coby volnoběh při zastavení vlaku ve stanici je určitě užitečný. Na druhou stranu, jsem majitel černé krabičky Roco + MM, kde funkci F25 pro plný výkon nezapnu. Mám plný výkon na F6 a využívám jej hojně. Je to ovšem dáno mým specifickým kolejištěm na motivy kořenovské zubačky. S přesunutím plného výkonu na F25 bych neměl problém za podmínky, že bude součástí instrukcí ke zvukovému projektu, jak jej přeprogramovat na F6. Tolik můj skromný názor, do pranice 😀
    Jinak Vaše zvukové projekty jsou dokonalé. Mám několik singrovek, M286, elektroniky a bangle a klobouk dolů. V šuplíku mám ještě stavebnice rakušanek, které se již na Vaše zvukové projekty také těší 🙂 Děkuji za ně a za Vaši práci a přeji hodně elánu do dalších let!

  7. prcek:

    Návrh – zvuk výběhu namapovat na F8 a zapnutí zvuků, které se nepoužívá tak často přesunout někam na F18/nebo_někam_dozadu (i když nevím, co na to FREDi)

  8. Bohumil:

    Zdravím,
    Vaše zvukové projekty jsou supr. Možnost zapnout volnoběh za jízdy je určitě dobrá myšlenka. Nicméně nejsem příznivcem rešení obětovat kvůli tomu možnost mít zvuk motoru v plném výkonu nezávisle na zvolené ryclosti vlaku. Zvuk plného výkonu motoru používám s oblibou např. při jízdě s nákladním vlakem kdy rozhodně nechci, aby jel rychlostí tryskáče.
    Z mého pohledu by bylo supr zachovat možnost zapnoutí plného výkonu motoru na některouz z funkcí do F20 ať se to dá ovládat z Multimyšáka.

  9. Matej Pavlík:

    Zdravim, ako tu už bolo vyššie spomenuté, ja ako rušňovodič si tiež potrpím na reálne chovanie zvukov. Funkciu F6 si na voľnobeh na vašich projektoch nastavujem už niekoľko rokov, ale veľmi sa mi páči stíšenie prevodoviek vo výbehu. Na to sa veľmi teším. Inak taký malý tip (ako príklad použijem 750/754). Keď mašina ide zašuntovať (cca 45km/h), prevodovky už skoro nepočuť, a keď pri 50km/h zašuntuje, výrazne sa zvýši intenzita hučania. Minule som sa hral so strednou rýchlosťou v jednom projekte 742. Nastavoval som si TM aj motor aby to vyhrávalo tak, ako to mám na počúvané a nejak sa mi to podarilo nastaviť. Takže tiež by to bola super vychytávka. Prajem veľa zdaru v programovaní. Je to zábava.

  10. Matej Pavlík:

    A ešte k plnému výkonu, sám z praxe viem, že plný výkon je blbosť. Na hybridoch sme chodievali s troma vozmi na 6 stupeň, s rýchlikom na 7. To isté 754, niekedy aj s rýchlikom chodím tak na 850 ot./min. Podľa mňa tlačítko plného výkonu nie je nutné stále využívať. Lepšie je naprogramovať aby motor čím skôr vyšiel na nejaký 5-6 stupeň a tam zostal a kombinovať to s tlačidlom voľnobehu. Tým sa dá pekne nasimulovat ľahký vlak, ťažký vlak, posun, všetko, a tlačítko plného výkonu využívať len pre veľmi ťažké vlaky, ktoré brblú na plný kotol 30-40km/h. Presne takto mám napríklad nastavenú 742. Ak bude treba, rád ešte s niečím poradím.

  11. Honza A.:

    Dobrý den Petře,
    výsledek ankety se zdá být poměrně jasný a jak je vidět ze seznamu lednových změn/novinek, Vy sám už jste na to v posledních úpravách projektů příslušně zareagoval. Přimlouval bych se ale za jednu věc: bylo by dobré, kdyby v seznamu změn zůstávala (byť jen tupě sekvenčně vzadu) o něco delší historie – alespoň tak 2-3 měsíce (sám teď už nevím, co mě v tom prosincovém seznamu zaujalo – jen vím, že tam něco bylo, o čem jsem přemýšlel, že by stálo za to ten 3-4 roky starý zvuk vyměnit za novější verzi). Přitom značení “NEW” v seznamu kódových projektů se tohle netýká – tam NEW slouží logicky jako barevné ukazovátko na horké novinky – a předpokládám, že by nikdo neměl žádný problém, že odkaz na změny starší než 1 měsíc už nemá označení horké novinky. Ale za trochu delší historii změn (changelog) se opravdu přimlouvám.
    S pozdravem, Honza A.

  12. Jacek:

    Děkuji všem za názory.
    Výsledky ankety byly jasné už první den, od té doby se procento skoro nezměnilo. Některé zvukové projekty proto už prošly úpravou a další následují. Součástí nových projektů je také nový systém číslování pro snadnou identifikaci a aktualizované návody pdf.

    Seznam změn můžu nechat delší, je to v podstatě teprve první reakce na tuto novinku.

  13. Honza A.:

    Novinka je určitě dobrá a s delší historií bude ještě lepší. Už jsem si objednal další kódy.
    Ať se Vám dílo daří i v novém roce. Honza

  14. Tonda:

    Za sebe, jako člověka který na železnici nikdy nepracoval a jsem tudíž laik, bych přivítal obě možnosti.
    Plný výkon používám ve stoupáních u nákladních vlaků.
    Jinak jako majiteli z21 a červené myši mi prostě funkce nad F19 nefungují.
    Dá se to nějak změnit ?
    Děkuji

Napsat komentář