Zvukové projekty berty 749
Po beztlumičových bertách řady 751 došlo i na úpravy projektů řady 749
Zvukových projektů pro berty 749 mám více. Nahrávky prvního projektu byly pořízeny při zkoušení lokomotivy 749.247 na vodním odporu při plném zatížení 2000 A. Přestože měla lokomotiva tlumič výfuku, mají zvuky něco do sebe. Další projekty vychází z projektů 751 verze 2, 3 a 4, jsou proto stejně označeny. Kromě jiné druhé sady zvuků se liši i v detailech, aby projekty nebyly stejné. Kromě různých hodnot jsou jiné houkačky, píšťaly a start motoru.
Každý projekt obsahuje dvě sady zvuků, první je při plné zátěži, druhá sada je pro provoz se samotnou lokomotivou. Zvuk motoru odpovídá menší zátěži a jsou rychlejší rozjezdy a brždění.
Novinkou, stejně jako u všech zvukových projektů „velkých mašin“, je možnost pomalého rozjezdu na volnoběh. U bert je výkon motoru rozložen do 8 stupňů kontroléru, přičemž na 1. stupeň připadá jen několik % výkonu. Otáčky motoru se zvednou jen nepatrně a nebo se vůbec nezmění a sepne se pouze buzení trakčních motorů. U modelu se toho nyní dá dosáhnout zvolením rychlosti na několik prvních stupňů. Až při dosažení např. 4. stupně (z 28) jdou zvuky motoru na vyšší úroveň. Při zadání rovnou 4. nebo vyššího stupně se zvuk motoru změní před rozjezdem. Totéž se děje při snížení rychlosti modelu. Funguje to automaticky.
U každého projektu jsou některé hodnoty nastavené s drobnými odchylkami, aby se při spojení dvou modelů zvuky nechovaly naprosto synchronně.
Tlačítko plného výkonu funguje jen na jedné (první) sadě zvuků, protože obě sady mají rozdílný počet úrovní.
Mapování funkcí je pak stejné jako u jiných projektů.
náhodné zvuky | ||
F19 – přepínání mezi 2 sadami zvuků | ||
F28 – ztlumení zvuků | ||
749 |
||
Funkce |
Zvuk |
čas sepnutí náhodných zvuků |
F0 | světla poziční |
|
F1 | světla koncová (pouze MTB) |
|
F2 | světla dálková (pouze MTB) |
|
F3 | posun | |
F4 | vypnutí křivek rozjezd/brždění | |
F5 | světlo v kabině (MTB), elektrické topení | |
F6 | plný výkon | |
F7 | houkačka 1 | |
F8 | ZAP/VYP zvuk | |
F9 | houkačka 1 nebo 2 krátká | |
F10 | houkačka 2 | |
F11 | houkačka 3 | |
F12 | houkačka 1 -.. Povolte brzdy úplně | |
F13 | píšťala | |
F14 | píšťala krátká | |
F15 | kompresor | po 70 -200s, pouze při stání |
F16 | píšťalka výpravčího | |
F17 | svěšení šroubovky | |
F18 | rozvěšení šroubovky | |
F19 | přepínání sad – zátěž/bez zátěže |
|
F20 | broušení okolků v oblouku | |
F24 | pískování | |
F26 | snižování hlasitosti | |
F27 | zvyšování hlasitosti | |
F28 | ztlumení zvuků |
Zvukové projekty jsou v několika verzích, nastavené pro modely firmy Roco a MTB ve velikosti TT a HO. Modely totiž mají jinou maximální rychlost a nelze použít jeden projekt pro libovolný model. Pro rukodělné modely je nutné projekt upravit podle konkrétního modelu.
Pro modely MTB je součástí projektů i nastavení světel
Kompletní informace k jednotlivým zvukovým projektům jsou níže. Pokud je nutné provést reset dekodéru, je nutné naprogramovat všechna CV uvedená v tabulce.
Uživatelská nastavení CV
CV 3 – 6 lze libovolně měnit, CV5 (max. rychlost) ale nesmí být menší než určitá hodnota. Při nižších hodnotách by se nespouštěly zvuky motoru na plném výkonu.
Při nastavování rozjezdové a brzdící křivky je třeba myslet na to, že přehrávání zvuků a zejména přechody mezi výkonovými stupni trvají nějaký čas, tzn. při raketových rozjezdech a zastavení o zeď budou zvuky reagovat se zpožděním.
1. rozjezd – zátěž, 2. rozjezd – bez zátěže, 3. rozjezd – přepínání sad za jízdy, 4. rozjezd – zapnuté elektrické topení
749.247 s tlumičem
749.042 s tlumičem
749 verze 2, (749.129 bez tlumiče)
749 verze 3, (bez tlumiče)
749 verze 4, (749.018 bez tlumiče)
kombinace různých projektů
749 verze 4, (749.039)
749 verze 4, (749.121)
Tady jsou videa jednotlivých verzí s vysvětlením funkcí.
749 verze 1.1 (749.247 s tlumičem)
749 verze 3.1 (bez tlumiče)
Případné dotazy k nahrání zvuků mi napište e-mailem.
Petr Smutek
Květen 10th, 2014 v 14:20
Dobrý den
Mám modely tt,dělané tzv.doa na koleně,ale mám plno lokomotiv řad 720,749,770,775-776.Já sháním kdyby jste my mohl přepálit zvuk spalovacíh motorů na tyto lokomotivy,viz výše ato na cd popř.dvd jako mp3.Přeji hezký den Petr Gomba.
Květen 10th, 2014 v 21:23
Dobrý den,
zvuky ze zvukových projektů neposkytuji, pro Vaše účely by ale stejně byly k ničemu. Více v e-mailu.
Únor 21st, 2015 v 19:39
Dobrý den,
bydlím u nádraží asi 100m od depa stanice Lipová-lázně. Zvuky ,,Berty“ nebo ,,Zamračené“ jsem dobře znal, protože když jel kolem vlak tak pěkně duněl a dům se třepal. Teď tady projede ,,brejlovec“ s motorem, který jen tak šepotá dokonce se už ani pořádně nehouká. Tak jsem se rozhodl pořídit ,,Bertu“ v měřítku H0 a nechal jsem si do ní nahrát tento zvuk. Když jsem doma nastartoval lokomotivu na kolejišti, které stavím po vzoru naší stanice, tak jsem si vzpomněl na staré dobré časy, když mi kolem oken jezdily i noční vlaky a pěkně duněly. Ty zvuky nemají chybu! Tak jsem hned koupil druhou ,,Bertu“ ať to mám ve stereu :-). V depu mám pět stání a až to nastartuju vše to bude koncert. A protože ,,Berty“ šrotují bude toto jedna z možností, jak uchovat památku těchto mašin.
Mp
Březen 23rd, 2015 v 18:14
Dobrý den,
Vaše zvuky motoru i houkaček jsou nádherné a bezkonkurenční a z mého pohledu naprosto profesionální. Rád bych věděl, zda je možné do Vašeho projektu 749 verze 3.1 propašovat staniční hlášení a upravit ovládání do kláves F0 – F20 tak, aby bylo možné bezproblémově využít všech funkcí (např. vypuštěním F2,F5,F9). Pokud by byly tyto úpravy možné, na kolik by mě přišlo jejich nahrání do zaslaného dekodéru? (pokud je můj požadavek naivní a technicky nerealizovatelný, omlouvám se, se zvukem teprve začínám)
Březen 24th, 2015 v 00:01
Dobrý den,
děkuji za uznání.
Do stávajících zvukových projektů většiny řad nelze přidat staniční hlášení. Takový zvuk je dlouhý, zabere v průměru čtvrtinu kapacity dekodéru. U bert, brejlovců, čmeláků, apod. zabírám 99% místa. Leda by se smazala celá druhá zvuková sada, což by kvůli jednomu zvuku byla poněkud škoda.
Úprava mapování zvuků či různých funkcí je možná na přání.
Pokud jde o více zvuků staničního hlášení, je vhodné jít úplně jiným směrem. Např. použít mp3 přehrávač a reproduktor dát třeba ke staniční budově. Tohle řešení umožní přehrávat bezpočet zvuků a za zlomek ceny dekodéru.
Srpen 10th, 2015 v 18:36
Dobrý den,
co se týče zvukových modulů do modelových lokomotiv jednoznačně výborná práce to klobouk dolů. Dalo by se s tímto modulem operovat i v simulátorech ? MSTS nebo TRAINZ ?
Srpen 10th, 2015 v 22:23
Dobrý den,
nevím co myslíte tím operováním. Zvukový dekodér je určen pro modely lokomotiv, pro nic jiného použít nejde.
Říjen 21st, 2016 v 20:21
Zdravím,
podobné zvuky jsem sháněl již delší dobu. Mám v plánu si sestavit model bardotky v měřítku 1:120 zcela doma bez nějakého zakopení podvozků apod. Mám v plánu tento model ozvučit a vzhledem k tomu že tyto zvuky by se daly nahrát do mého plošného spoje který bude mít v sobě nahraný tento zvuk tak Vás prosím zad byste mi zaslal do emailu odkaz kde je možné tyto zvuky stáhnout nebo poslat v příloze. Děkuji
Říjen 21st, 2016 v 21:01
Asi Vás zklamu, ale nejedná se o žádný „free“ produkt ke stažení. Zvukové projekty ani jejich součásti neposkytuji.
Říjen 13th, 2017 v 20:59
Dobrý den
Měl bych začátečnický dotaz:Jak se spouští funkce vyšší než F20 např.ty jaké máte nastavené viz tabulka výše?Jsem začátečník v dcc a proto se raději zeptám.Jinak skvělé zvuky jen tak dál.
Říjen 13th, 2017 v 21:17
Dobrý den,
jen s plnohodnotným ovladačem a ústřednou, např. Lenz LH100. Proto od F21 výš nedávám žádné důležité zvuky.